-
1 Over te gaan tot vervanging door digitale reproducties van de analoge archiefbescheiden
die op grond van de Selectielijst voor de Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie
(NVAO) en diens taakvoorganger de Nederlandse Accreditatieorganisatie (NAO) vanaf
1 januari 2013 voor bewaring of vernietiging in aanmerking komen, waarna deze analoge
archiefbescheiden worden vernietigd.
Dit besluit treed in werking met ingang van de eerste dag na de dag van bekendmaking
van dit besluit in de Staatscourant.
Dit besluit kan worden aangehaald als: Besluit vervanging archiefbescheiden NVAO 2019.
Handboek vervanging archiefbescheiden
Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie
Definitief vastgesteld dagelijks bestuur NVAO
d.d. 2 december 2019
Samenstelling Antony Fokker
Ondersteuning DOCFactory
Status vastgesteld
Versie: 1.0
Datum: 2 december 2019
Inhoud
1.
|
Inleiding
|
2
|
1.1
|
Aanleiding
|
2
|
1.2
|
Doelstelling
|
3
|
1.3
|
Resultaten
|
3
|
1.4
|
Reikwijdte
|
3
|
2.
|
Kaders
|
3
|
2.1
|
Algemene kaders
|
3
|
3.
|
Verantwoordelijkheden en bevoegdheden
|
4
|
3.1
|
Verantwoordelijkheden
|
4
|
3.2
|
Opleiding en instructies van medewerkers
|
5
|
4.
|
Inrichting van het vervangingsproces
|
5
|
4.1
|
De processtappen
|
5
|
4.2
|
Kwaliteitscontrole
|
5
|
5.
|
IT-beheersmaatregelen en technische inrichting
|
6
|
5.1
|
IT-beheersmaatregelen
|
6
|
5.2
|
Hardware en software
|
7
|
5.3
|
Bestandsformaten
|
7
|
5.4
|
Instellingen
|
7
|
6.
|
Audit
|
7
|
7.
|
Change Management Procedure
|
8
|
8.
|
Afkortingen en bronnen
|
9
|
8.1
|
Afkortingen
|
9
|
8.2
|
Bronnen
|
9
|
Bijlage 1 Stappenplan procedure nemen Besluit Digitale Vervanging
|
12
|
Bijlage 2 Algemene postprocedure
|
13
|
Bijlage 3 Procedure Postverwerking
|
14
|
Bijlage 4 Procedure Postregistratie
|
16
|
Bijlage 5 Procedure Scannen
|
18
|
Bijlage 6 Procedure Opname
|
21
|
Bijlage 7 Procedure vernietiging
|
23
|
Bijlage 8 Procedure Change Management
|
25
|
Bijlage 9 Functiebeschrijvingen
|
27
|
Bijlage 10 Digitaal beheersysteem (DMS) en servers
|
33
|
Bijlage 11 Scanners en scansoftware
|
34
|
1. Inleiding
1.1. Aanleiding
Sinds 2005 functioneert de Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO) als zelfstandig
bestuursorgaan ter borging van de kwaliteit van het hoger onderwijs in Nederland en
Vlaanderen. De informatiehuishouding die is verbonden aan het uitvoeren van de wettelijke
taken laat een hybride situatie zien: in de dagelijkse praktijk is een verregaande
digitalisering doorgevoerd, doch wettelijk gezien moet de NVAO de neerslag van zijn
activiteiten op papier bewaren. Deze situatie is aanleiding te onderzoeken hoe de
overgang naar formeel digitaal werken gerealiseerd kan worden. Dit Handboek Vervanging
vormt de onderbouwing van de maatregelen om verantwoord een beslissing tot digitaal
werken te nemen en daarmee de overgang van analoog archiveren naar digitaal werken
te realiseren.
Voor het digitaal werken is het voorwaarde dat alle te gebruiken en te produceren
informatie digitaal opgeslagen wordt: digitale archivering betekent dan ook duurzame
toegankelijkheid. De methode daartoe is het scannen van analoge (papieren) documenten
en gegevens (ook wel vervanging of substitutie genoemd), terwijl ‘digital born’ stukken
verder digitaal verwerkt en gearchiveerd worden.
Voor de vervanging van documenten is conform de Archiefwetgeving een besluit voor
vervanging van het bestuur van de NVAO vereist. Dit besluit betreft zowel de vervanging
van permanent te bewaren als ook te vernietigen archiefbescheiden.
|
Dit handboek is erop gericht dat de NVAO een goed geregelde en geprotocolleerde procedure
heeft voor vervanging als onderdeel van de normale bedrijfsvoering.
1.2. Doelstelling
Het doel van dit handboek is het vaststellen van de beschrijving van de procesmatige
en technische inrichting van de voorgenomen vervanging van archiefbescheiden door
het bestuur van de NVAO.
Het handboek vormt de inhoudelijke grondslag voor het vervangingsbesluit. Het handboek
dient als richtlijn voor de uitvoering van het vervangingsproces en de toetsing in
het kader van kwaliteit. Het handboek legt de beleidsmatige, procesmatige en technische
inrichting van de vervanging van archiefbescheiden vast. Het gaat in op de eisen die
in de Archiefregeling aan vervanging van te bewaren archiefbescheiden worden gesteld.
1.3. Resultaten
Dit handboek beschrijft de procesmatige en technische inrichting van de voorgenomen
vervanging. De beschrijving voorziet in de elementen zoals die zijn opgenomen in de
verschillende richtlijnen die zijn opgesteld voor digitaal informatiemanagement, zoals
de Handreiking Vervanging Archiefbescheiden, het Referentiekader Opbouw Digitaal Informatiebeheer (RODIN), de Handreiking Kwaliteitssysteem Informatiebeheer Decentrale Overheden (KIDO) en het Toepassingsmodel Metadatering Rijksoverheid.
Ten tweede beschrijft dit handboek de resultaten van de overzetting van de papieren
documenten naar de digitale vorm daarvan en hoe daarbij aan wettelijke eisen van duurzaamheid
en betrouwbaarheid wordt voldaan.
Tenslotte beschrijft dit handboek een zogenaamde 'Change Management' procedure. Deze
procedure borgt dat wijzigingen van de in dit handboek vastgestelde procesmatige en
technische inrichting niet tot verminderde resultaten leiden en dat met deze wijzigingen
dus blijft worden voldaan aan de geldende wet- en regelgeving.
1.4. Reikwijdte
Dit handboek beschrijft de procesmatige en technische inrichting van de voorgenomen
vervanging van documenten, die:
-
• ingevolge de selectielijst van de NVAO voor blijvende bewaring in aanmerking komen;
-
• ingevolge deze selectielijst voor vernietiging in aanmerking komen:
-
• binnen de zorg van de NVAO zijn opgenomen in het systeem SWIT of een speciale Records
Management-applicatie (RMA).
Aanvulling op de beschrijving van de te vervangen documenten:
-
1.
Ingekomen documenten: Papieren documenten die de NVAO ontvangt, worden door middel van scanning gedigitaliseerd
en digitaal ter behandeling binnen de organisatie aangeboden;
-
2.
Interne documenten: Papieren documenten waarop belangrijke aantekeningen zijn gemaakt tijdens de afhandeling
of waarop parafen zijn geplaatst, worden door middel van scanning gedigitaliseerd
en als digitaal origineel toegevoegd als nieuwe versie aan de bestaande registratie
van het document in SWIT of de RMA.
-
3.
Uitgaande documenten: documenten die de NVAO op papier verstuurt, worden, na te zijn voorzien van een formele
ondertekening, door middel van scanning gedigitaliseerd en als digitaal origineel
toegevoegd als nieuwe versie aan de bestaande registratie van het document in SWIT
of de RMA.
Uitgangspunt is dat digitaal binnenkomende documenten bij de NVAO een digitale behandelingsgang
kennen, terwijl interne documenten digitaal worden aangemaakt en opgeslagen. Voor
het uitgaande postverkeer geldt dat met de vaststelling van dit Handboek het digitale
document leidend is, al dan niet in combinatie met een digitale handtekening. Gestreefd
wordt naar een volledig digitale informatiehuishouding. Ten aanzien van het digitale
informatiebeheer gelden de normen uit dit Handboek voor het omzetten van analoge stukken
evenzeer voor de ‘digital born’ documenten.
2. Kaders
2.1. Algemene kaders
Voor het vervangen van permanent te bewaren papieren documenten door reproducties,
zijn de artikelen 7 en 9, lid 1 van de Archiefwet 1995 van toepassing. Daarin wordt beschreven in hoeverre vervanging mogelijk is. In het
Archiefbesluit 1995 wordt dit verder uitgewerkt in de artikelen 2 en
6 en in hoofdstuk 3a van de Archiefregeling (2009).
Met betrekking tot het permanent bewaren van informatie is met name het volgende van
belang: waar eerder toestemming nodig was van de Minister van OC & W, is die toestemming
met de inwerkingtreding van de Wet Revitalisering Generiek Toezicht per 1 januari 2013 niet meer aan de orde. In het geval van de NVAO (een zelfstandige
‘zorgdrager’) is sprake van een eigen verantwoordelijkheid en geschiedt toetsing achteraf.
Het bestuur van de NVAO bepaalt daarmee zelf het moment van de overgang naar digitale
archivering en de daarmee verbonden verantwoordelijkheden die in de Archiefwet zijn geformuleerd: bewijsvoering, verantwoording afleggen en informatie bewaren uit
cultuur-historisch oogpunt. Het bestuur van de NVAO bepaalt de uitgangspunten en de
inrichting van het vervangingsproces.
Naast deze regeling zijn de afgelopen jaren enkele normen van belang geworden die
betrekking hebben op de (digitale) documentaire informatievoorziening.
-
• NEN-ISO 15489 (informatie- en archiefmanagement)
-
• NEN-ISO 23081 (records management processen; metadata voor records)
-
• NEN-ISO 2082 (functionele eisen informatie- en archiefmanagement in programmatuur)
Deze NEN-normen zijn binnen de documentaire informatievoorziening van de NVAO bekend.
Dit Handboek vervanging archiefbescheiden NVAO is gebaseerd op voornamelijk de Handreiking Vervanging Archiefbescheiden versie 2.0, en het Referentiekader Opbouw Digitaal Informatiebeheer (RODIN). Beide stukken houden rekening met de hiervoor genoemde NEN-ISO normen.
3. Verantwoordelijkheden en bevoegdheden
3.1. Verantwoordelijkheden
De NVAO is organisatorisch opgedeeld in de afdelingen Nederland en Vlaanderen, waarbij
de dagelijkse leiding van de organisatie is gemandateerd aan het Dagelijks Bestuur
en voor Nederland tevens aan het Management Team van de NVAO. Dit Handboek richt zich
op vervanging binnen de afdeling Nederland. Binnen de NVAO zijn de verantwoordelijkheden
en bevoegdheden ten aanzien van vervanging als volgt belegd:
Het bestuur
Het bestuur van de NVAO is op grond van de Archiefwet als bestuur van een zelfstandig bestuursorgaan bestuurlijk verantwoordelijk voor
de zorg voor de archiefbescheiden van de NVAO en besluit tot vervanging voor vernietigbare
en permanent te bewaren archiefbescheiden.
Directeur afdeling Nederland
De directeur afdeling Nederland is door het bestuur belast met de zorg voor het uitvoeren
van een verantwoord informatiebeheer, alsmede met de zorg voor het uitvoeren van een
verantwoord informatiebeleid.
Informatiemanager
De informatiemanager voert samen met de Kwaliteitsfunctionaris coördinerende taken
uit met betrekking tot het vervangingsproces. Hij coördineert de uitvoering van het
beleid zoals het ontvangen, digitaliseren (scannen), registreren en het beheren van
de in het digitale beheersysteem (SWIT of de RMA) aanwezige documenten. De medewerkers
van organisatieonderdelen zijn zelf verantwoordelijk voor het aanbieden van documenten
die het vervangingsproces moeten doorlopen.
Kwaliteitsfunctionaris
De Kwaliteitsfunctionaris voert samen met de informatiemanager coördinerende taken
uit met betrekking tot het vervangingsproces. Hij houdt toezicht op de naleving van
de binnen de NVAO gemaakte afspraken. Eens per jaar voert hij/zij een audit uit op
het uitvoeren van het Besluit Vervanging.
Change Functionaris
De Change Functionaris toetst voorstellen voor wijzigingen in het vervangingsproces
en/of de archiefbeheeromgeving aan bestaand informatie- en archiveringsbeleid, alsmede
aan wet- en regelgeving. Hij/zij laat hiertoe een impact analyse opstellen. Voorstellen
die afbreuk doen aan de kwaliteit en duurzaamheid worden niet gerealiseerd zonder
toestemming van de Change Functionaris. Hij/zij is in dit kader in ieder geval betrokken
bij wijzigingen t.a.v. het vervangingsproces, bestandsformaten, back-up procedures
en -voorzieningen, software en hardware voor scanning en archivering, en de fysieke
omgeving waarin het digitale archief is geplaatst.
Rijksarchivaris
Voor de permanente bewaring van documenten worden de daarvoor in aanmerking komende
bescheiden periodiek overgebracht naar het Nationaal Archief. Met betrekking tot het
overbrengen van de digitale, te bewaren documenten zullen nog nadere afspraken worden
gemaakt met de algemeen Rijksarchivaris als verantwoordelijke voor het archiefbeheer
na overbrenging.
Archiefinspectie
Het formele archieftoezicht op de niet overgebrachte documenten is opgedragen aan
de Erfgoedinspectie. Jaarlijks moet hiervan een verslag uitgebracht worden door de
toezichthouder. Ten aanzien van de inspectie op het beheer van de digitale archiefbestanden,
zullen nog nadere afspraken worden gemaakt. Bij de totstandkoming van dit Handboek
is het van belang inhoudelijke opmerkingen van de Erfgoedinspectie mee te nemen.
In Bijlage 9 zijn de functieprofielen opgenomen van medewerkers die een rol spelen in het vervangingsproces.
Hierin staat omschreven welke taken en kwaliteiten bij de verschillende functies gevraagd
worden. Medewerkers kunnen geen rechten aan deze profielen ontlenen
3.2. Opleiding en instructies van medewerkers
De opleiding en instructies van medewerkers van toepassing voor de uitvoering van
de procedures in dit handboek zijn zo opgesteld dat de verantwoordelijke medewerkers
in staat zijn om de hierna genoemde handelingen conform de voorgeschreven procedures
uit te voeren.
De NVAO heeft momenteel werkinstructies opgesteld waarin de stappen als instructie
per documenttype zijn opgenomen (zie de betreffende bijlagen). Het gaat hierbij om handelingen in de volgende procedures:
-
• Procedure Postverwerking:
-
• Procedure Registreren/Scannen/Opname:
-
a. Accreditatieaanvragen (nieuwe en bestaande opleidingen)
-
b. Instellingstoets kwaliteitszorg (ITK)
-
c. Toets nieuwe opleiding (TNO)
-
d. Kwaliteitsafspraken toets
-
e. Naamswijziging
-
f. Planningsneutrale conversie (PNC)
-
g. Bestuurlijke afspraak
-
h. Herstelperiode toekenning
-
i. Bijzonder kenmerk aanvragen
-
j. Joint-programmes beoordeling
-
k. Onderzoeksmaster aanvulling
-
l. Bijzonder kenmerk ‘Kleinschalig en intensief onderwijs’ aanvragen
-
m. Klachten
-
n. Niet primaire-processen gerelateerde inkomende post incl. onderliggende afwijkingen
-
o. Uitgaande post
-
• Procedure Beleidsprocessen
-
• Procedure Vernietiging
-
• Procedure Changemanagement
Per procedure is beschreven welke taken worden uitgevoerd.
4. Inrichting van het vervangingsproces
4.1. De processtappen
Het vervangingsproces omvat de selectie, registratie, scanning, opslag en beheer van
de te vervangen documenten en de vernietiging van de vervangen documenten. Ondersteunende
middelen betreffen scanners, registratiesystemen en digitale opslaglocaties.
De medewerkers van het team Digitale Informatie Voorziening (DIV) houden zich met
betrekking tot het vervangingsproces bezig met het ontvangen, registreren, digitaliseren
(scannen) en selecteren voor vernietiging van papieren documenten en daarnaast met
het beheren van de in SWIT of de RMA aanwezige documenten van de NVAO.
Voor alle stappen die informatie binnen de NVAO doorloopt, zijn procedures opgesteld.
Deze procedures geven duidelijk aan wie waarvoor verantwoordelijk is en welke rollen
worden gespeeld. Alle procedures zijn als bijlage bij dit handboek opgenomen.
4.2. Kwaliteitscontroles
De NVAO toetst de kwaliteit van het vervangingsproces en de duurzame opslag van digitale
documenten. Dit doet de NVAO door het periodiek houden van interne controles Deze
controles hebben betrekking op het vervangingsproces, de beheersituatie (hoofdstuk
5 IT-beheersmaatregelen en technische inrichting) en zijn integraal.
Voor vervanging is een kwaliteitssysteem opgezet. Het doel is regie te voeren op alle
stappen die worden uitgevoerd binnen het proces van vervanging (substitutie). Het
systeem omvat zowel interne als externe controlemechanismen.
De eerste controle gebeurt door degene die registreert. Hij/zij controleert op juistheid,
volledigheid, leesbaarheid en terugvindbaarheid. Onder juistheid verstaan we dat de
documenten juist geregistreerd zijn, de gegevens kloppen en de reproductie juist is.
Bij volledigheid bedoelen we dat een controle wordt uitgevoerd of alle pagina’s compleet
gedigitaliseerd zijn en de reproductie leesbaar is. De leesbaarheid toetsen we door
het document 130% te vergroten. De medewerker DIV zorgt bij het archiveren voor de
juiste metadata, zodat het document in de juiste samenhang raadpleegbaar en beheersbaar
is.
Indien aan één van deze criteria niet wordt voldaan, wordt het origineel direct weer
gescand. In het geval dit niet mogelijk is vanwege de workflow, wordt het document
gescand voordat het origineel zal worden vernietigd.
Een tweede controle vindt plaats voordat een document wordt doorgestuurd naar de behandelende
afdeling. Tijdens deze controle toetst de medewerker DIV of het document aan het juiste
proces en de juiste zaak is gekoppeld en of de juiste metadata zijn toegekend.
Indien uit de toets blijkt dat dit niet het geval is, draagt de medewerker DIV zorg
voor het aanpassen van de juiste procesgegevens en metadata.
Een derde controle vindt plaats wanneer de medewerkers DIV het signaal krijgen dat
de zaak is afgehandeld. De medewerker DIV toetst dan of de zaak compleet is en als
zodanig kan worden opgenomen in het digitale archief.
Indien uit de toets blijkt dat de zaak niet compleet is, archiveert de medewerker
DIV de zaak niet en geeft deze, voorzien van het verzoek om de zaak te completeren,
terug aan de behandelende afdeling.
De NVAO bewaart alle originelen voor een periode van drie maanden. Tijdens deze periode
kunnen bestanden bij gebleken gebreken alsnog juist gescand worden. Op dit proces
wordt toezicht gehouden door de informatiemanager. Eén maal per jaar zorgt de Kwaliteitsfunctionaris
voor een audit op de beschreven werkwijze. Indien de procedure wijziging behoeft,
volgt de NVAO een vaste procedure voor wijziging.
Voorstellen voor wijzigingen worden voorgelegd aan de Change Functionaris en afhankelijk
van de aard van de wijziging aan de Directeur afdeling Nederland en de Erfgoedinspectie.
Gezamenlijk bepalen zij wat de impact van de wijzigingsvoorstellen is. Indien de wijzigingen
standaard zijn, kan een wijziging eenvoudig doorgevoerd worden. Indien wijzigingen
niet standaard, oftewel ingrijpend zijn, kunnen wijzigingen pas worden doorgevoerd,
wanneer uit een gedetailleerde analyse is gebleken dat wijzigingen niet leiden tot
een afname van de kwaliteit.
5. It-beheersmaatregelen en technische inrichting
5.1. It-beheersmaatregelen
De NVAO is verzekerd van goede ondersteuning en onderhoud van hard- en software met
betrekking tot onder andere het systeem SWIT of de RMA door middel van diverse handboeken
en richtlijnen. De hardware en de daarop opgeslagen informatie is sinds 18 november
2019 vervangen door de cloud-opslag in Microsoft Azure. Voor onderhoud op de software
van de NVAO zijn onderhoudscontracten en verwerkersovereenkomsten afgesloten met de
leveranciers.
Toegangsbeleid en -procedures m.b.t. digitale documenten van de NVAO zijn vastgelegd
in de binnen de NVAO geldende afspraken met betrekking tot autorisaties. De NVAO maakt
voor de toegang tot de digitale documenten gebruik van autorisatiegroepen gebaseerd
op het proces en de rollen die de medewerkers daarin vervullen. Hierin zijn de rechten
ten aanzien van raadplegen, muteren, verwijderen, etc. van documenten en documentregistraties
beschreven.
De Directeur afdeling Nederland stelt één maal per jaar vast of er wijzigingen in
de hard- en software voor scanning en opslag van digitale documenten nodig zijn. De
NVAO realiseert wijzigingen in hard- en software volgens de daarvoor geldende Change
Management Procedures.
De NVAO beschikt over calamiteiten- en herstelprocessen. Er is een uitgebreide interne
back-up procedure, waarbij tenminste één kopie op een andere locatie wordt opgeslagen.
De restore-functie wordt in eigen beheer uitgevoerd en regelmatig getoetst en er zijn
procedures voor het configuratiebeheer. De hardware voor opslag van documenten is
ondergebracht in een gereguleerde omgeving.
De integriteit van digitale documenten is gewaarborgd door de inzet van duurzame bestandsformaten.
Het is niet mogelijk om na het opslaan van een gescand document de inhoud, weergave
en de essentiële metadata van het document nog aan te passen.
Een overzicht van de aanwezige systemen, hard- en software voor scanning en digitale
opslag van documenten in hun onderlinge samenhang (ICT-architectuur) zal toegevoegd
worden na definitieve vaststelling in bijlage 10 Digitaal beheersysteem en servers.
De NVAO gebruikt hardware voor de ondersteuning van het scanproces en het digitaal
archiefbeheer. De hardware voor scanning is in staat om scans te produceren die voldoen
aan de kwaliteitseisen van de NVAO (zie ook hierna bij: Instellingen).
Alle eisen voldoen aan de normen die wet en regelgeving daarvoor stellen. Hiervoor
zijn de bijlagen van de Handleiding Vervanging versie 2.0 toegepast.
Voor het scannen van analoog binnenkomende documenten maken de medewerkers DIV/Archief
gebruik van de RICOH-scanner op verdieping 2, MP C5503. Deze is beschreven in bijlage 11 Scanners en scansoftware. Voor de scanner is een onderhoudscontract afgesloten bij
RICOH. De scanner wordt jaarlijks gecontroleerd, gereinigd en afgesteld door de onderhoudende
partij. In het geval de aangewezen scanner door een storing uitvalt, is er een contractuele
responstijd vastgelegd. Er kan als back-up gebruik gemaakt worden van de multifunctionals
op de andere verdiepingen met dezelfde instellingen (een minimale scaninstelling van
300 dpi en 24 bit diepte).
De NVAO gebruikt software voor de ondersteuning van het scanproces en het digitaal
archiefbeheer. De software voor scanning is in staat om scans te produceren die voldoen
aan de eisen zoals gesteld in archiefwet- en regelgeving en aan de interne eisen van
de NVAO.
De scanner wordt wekelijks gereinigd. Na afloop van de reiniging wordt er een testscan
gemaakt, waarbij visueel wordt gecontroleerd of het resultaat van de scan conform
de kwaliteitseisen is. Aan het begin van de dag wordt voorafgaande aan het scannen
gecontroleerd of de scanner en scansoftware zijn ingesteld volgens de instellingen
opgenomen in hoofdstuk 5.4.
5.2. Hardware en software
Een overzicht van de aanwezige systemen, hard- en software voor scanning en digitale
opslag van documenten in hun onderlinge samenhang (ICT-architectuur) zal toegevoegd
worden na definitieve vaststelling in bijlage 10 Digitaal beheersysteem en servers.
De NVAO gebruikt hardware voor de ondersteuning van het scanproces en het digitaal
archiefbeheer. De hardware voor scanning is in staat om scans te produceren die voldoen
aan de kwaliteitseisen van de NVAO (zie ook hierna bij: Instellingen).
Alle eisen voldoen aan de normen die wet en regelgeving daarvoor stellen. Hiervoor
zijn de bijlagen van de Handleiding Vervanging versie 2.0 toegepast.
Voor het scannen van analoog binnenkomende documenten maken de medewerkers DIV/Archief
gebruik van de RICOH-scanner op verdieping 2, MP C5503. Deze is beschreven in bijlage 11 Scanners en scansoftware. Voor de scanner is een onderhoudscontract afgesloten bij
RICOH. De scanner wordt jaarlijks gecontroleerd, gereinigd en afgesteld door de onderhoudende
partij. In het geval de aangewezen scanner door een storing uitvalt, is er een contractuele
responstijd vastgelegd. Er kan als back-up gebruik gemaakt worden van de multifunctionals
op de andere verdiepingen met dezelfde instellingen (een minimale scaninstelling van
300 dpi en 24 bit diepte).
De NVAO gebruikt software voor de ondersteuning van het scanproces en het digitaal
archiefbeheer. De software voor scanning is in staat om scans te produceren die voldoen
aan de eisen zoals gesteld in archiefwet- en regelgeving en aan de interne eisen van
de NVAO.
De scanner wordt wekelijks gereinigd. Na afloop van de reiniging wordt er een testscan
gemaakt, waarbij visueel wordt gecontroleerd of het resultaat van de scan conform
de kwaliteitseisen is. Aan het begin van de dag wordt voorafgaande aan het scannen
gecontroleerd of de scanner en scansoftware zijn ingesteld volgens de instellingen
opgenomen in hoofdstuk 5.4.
5.3. Bestandsformaten
De NVAO maakt ten aanzien van bestandsformaten gebruik van PDF voor het opslaan van
de reproducties. De documenten worden eerst gedigitaliseerd in TIFF (tussenformaat)
en daarna opgeslagen in PDF/A als archiefformaat.
5.4. Instellingen
De NVAO scant alle poststukken met de volgende instellingen:
Met deze instellingen zijn alle gescande documenten geschikt om te doorzoeken met
OCR tekstherkenning.
De scanspecialist kan instellingen wijzigen indien blijkt dat een document na het
scannen niet goed leesbaar/bruikbaar is door het aanpassen van het scanprofiel bij
de scannerinstellingen.
6. Audit
De Kwaliteitsfunctionaris voert jaarlijks een audit uit op de kwaliteit van het vervangingsproces
en de duurzame opslag van digitale documenten periodiek aan het daarvoor vastgestelde,
interne normenkader. De uitgangscriteria bij de audits zijn de Handreiking Vervanging
versie 2.0 en het algemene normenkader zoals ISO-15489; deze zijn geformuleerd in
het normenkader RODIN dat door de NVAO bij de audit wordt gebruikt.
Het normenkader vormt een vast onderdeel van het beheerplan en benoemt de volgende
onderwerpen:
-
• Het registreren, scannen en opslaan van documenten
-
• Kwaliteitscontroles op gescande en opgeslagen documenten
-
• Technische inrichting
-
• Algemene IT beheersmaatregelen
-
• Change Management
Als resultaat van de audit stelt de Kwaliteitsfunctionaris een korte rapportage op.
Op basis van de in de rapportage opgenomen bevindingen dragen de medewerkers DIV zorg
voor het doorvoeren van verbeteringen. Indien deze verbeteringen ingrijpend zijn,
legt de Change Functionaris in overleg met de Directeur afdeling Nederland de gewenste
veranderingen ter advisering voor aan de Erfgoedinspectie.
7. Change Management Procedure
Het doel van de Change Management Procedure is de regie te voeren en te houden op
de wijzigingen in de vastgestelde organisatorische en technische beheerprocedures
voor het vervangingsproces van documenten en de digitale beheeromgeving.
De Change Management Procedure borgt dat wijzigingen in de procesmatige en technische
inrichting van de zorgdrager niet tot verminderde resultaten leiden, c.q. blijven
voldoen aan de geldende wet- en regelgeving.
De procedure stelt de Change Functionaris in staat om regie te voeren en te houden
op wijzigingen in de vastgestelde organisatorische en technische beheerprocedures
voor het vervangingsproces en de digitale beheeromgeving, die aanzienlijke invloed
(kunnen) hebben op de resultaten van de procedures.
Voorstellen voor wijzigingen van de in het handboek vastgelegde organisatorische en
technische beheerprocedures worden vooraf ter toetsing voorgelegd aan de Change Functionaris.
Hij toetst voorstellen voor wijzigingen aan de in de procedures vastgelegde minimum
kwaliteitscriteria en beoogde resultaten, het vigerende informatie- en archiveringsbeleid,
alsmede wet- en regelgeving. De Change Functionaris laat hiertoe een impact analyse
uitvoeren en is ervoor verantwoordelijk dat deze wordt gedocumenteerd.
Voorstellen die mogelijk afbreuk doen aan de kwaliteit en duurzaamheid van de documenten
worden niet gerealiseerd zonder toestemming van de Change Functionaris die hierbij
overleg pleegt met de Directeur afdeling Nederland. Hierbij gelden de in de procedures
vastgelegde minimum kwaliteitscriteria en beoogde resultaten als ondergrens. De Erfgoedinspectie
is in dit kader in ieder geval betrokken bij alle wijzigingen t.a.v. de organisatie,
bestandsformaten alsmede de software en hardware voor scanning, documentmanagement
en archivering. De Erfgoedinspectie beslist in voorkomende gevallen of de (voorgenomen)
wijziging een nieuw Vervangingsbesluit noodzakelijk maakt.
De Directeur afdeling Nederland is integraal verantwoordelijk voor het realiseren
van de minimum kwaliteitscriteria en resultaten, zoals gedefinieerd in de procedures,
die zoals aangegeven, een ondergrens zijn.
Organisatorische, technische of juridische ontwikkelingen kunnen leiden tot een wijziging
van procedures en werkwijzen. Deze hebben mogelijk betrekking op de vervanging van
documenten en afspraken zoals vastgelegd in dit handboek. Bij wijzigingen van majeure
aard, wordt daarom direct actie ondernomen ter beoordeling of deze effect hebben op
het vervangingsproces en de in dit handboek beschreven werkwijze. Voorbeelden van
majeure wijzigingen zijn:
-
• Opheffing van organisatieonderdelen die een rol spelen binnen de procedures voor vervanging
en digitale opslag. (Vervanging door een andere organisatorische eenheid met overname
van dezelfde verantwoordelijkheden valt binnen de change management routine.)
-
• Migratie naar een ander softwareplatform. (Updating, upgrading en uitbreiding van
het bestaande software systeem valt binnen de change management routine.)
-
• Migratie naar een ander hardwareplatform voor zover dat gevolgen heeft voor de minimum
kwaliteitscriteria en resultaten.
-
• Conversie naar een ander bestandsformaat. (Een nieuwere pdf-versie kan wel binnen
de change management procedure worden opgelost, een geheel ander formaat als odf,
xps enz. niet.)
Bij majeure wijzigingen neemt de Change Functionaris in overleg met de Directeur afdeling
Nederland de beslissing of de wijziging al dan niet wordt doorgevoerd; de Erfgoedinspectie
bepaalt of er vervolgens een nieuw besluit moet worden genomen.
Kleine wijzigingen op het Handboek Vervanging, die geen betrekking hebben op de feitelijke
manier van vervangen van archiefbescheiden, de hardware of de software, worden zonder
verdergaande besluitvormingsprocedure in het handboek doorgevoerd.
Voorstellen en besluiten omtrent geaccordeerde wijzigingen worden gedocumenteerd en
aan dit handboek toegevoegd. Ook de wijzigingen zelf worden gedocumenteerd en aan
dit handboek toegevoegd na accordering door de Change Functionaris.
De Erfgoedinspectie en eventuele andere auditors kunnen op basis van de documentatie
beoordelen of de NVAO ook na de changes voldoet aan wet- en regelgeving en het normenkader
dat de organisatie zelf hanteert.
De Change Management Procedure is toegevoegd als bijlage 8 bij dit handboek.
8. Afkortingen en bronnen
8.1. Afkortingen
-
• AB Archiefbesluit
-
• AW Archiefwet
-
• DIV Digitale Informatie Voorziening
-
• DMS Document management systeem
-
• DPI Dot per Inch
-
• ED3 Eisen Duurzaam Digitaal Depot
-
• ID Identificatie
-
• ISO International Organisation for Standardization
-
• IT Informatie Technologie
-
• JPEG Joint Photographic Expert Group
-
• NEN Nederlands Normalisatie Instituut
-
• LOPAI Landelijk Overleg van Provinciale Archiefinspecteurs
-
• OTAP Ontwikkel Test Acceptatie Productie
-
• RMA Records Management Application
-
• REMANO Record Management Applicaties Nederlandse Overheid
-
• PDF/A Portable Document Format / Archive
-
• TIFF Tagged Image File Format
8.2. Bronnen
-
•
Archiefwet 1995
-
•
Archiefbesluit 1995
-
•
Archiefregeling 2009
Artikel 26b van de Archiefregeling geeft aan dat in een vervangingsbesluit/handboek vervanging inzicht gegeven moet
worden in de aspecten:
-
a. Reikwijdte van het vervangingsproces, waartoe in elk geval worden gerekende een opgave
van de organisatieonderdelen en de categorieën archiefbescheiden waarvoor het vervangingsproces
geldt
-
b. De inrichting van de apparatuur waarmee wordt vervangen, de gekozen instellingen en
de randapparatuur
-
c. Voor zover van toepassing de software en de gekozen instellingen
-
d. De criteria voor de keuze in kleur, grijswaarden of zwart-wit
-
e. De wijze waarop de reproductie tot stand komt, waartoe in elk geval worden gerekend
de formaten, bewerkingen, metagegevens en voor zover van toepassing, de keuze ter
zake van reproductie per batch of per stuk
-
f. De inrichting van de controle op juiste en volledige weergave en van het herstel van
fouten
-
g. Het proces van vernietiging van de vervangen archiefbescheiden
-
h. De kwaliteitsprocedures
-
• NEN-ISO 2082
-
• NEN-ISO 23081
-
• NEN-IS0 15489
-
• ED3/LOPAI versie 2 2012 (Eisen Digitaal Duurzaam Depot)
-
• Handreiking Vervanging Archiefbescheiden versie 2.0 december 2016
9. Besluit tot vervanging van archiefbescheiden
Het dagelijks bestuur van de Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO)
Gelet op:
-
– de regeling van de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap van 6 december 2012
nr. WJZ/466161 (10265), tot wijziging van de Archiefregeling in verband met het stellen van nadere regels omtrent vervanging;
-
–
artikel 7 van de Archiefwet.
Besluit:
Artikel 1
-
1. Over te gaan tot vervanging door digitale reproducties van de analoge archiefbescheiden
die op grond van de Selectielijst voor de Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie
(NVAO) en diens taakvoorganger de Nederlandse Accreditatieorganisatie (NAO) vanaf
1 januari 2013 voor bewaring of vernietiging in aanmerking komen, waarna deze analoge
archiefbescheiden worden vernietigd.
-
2. Reproductie geschiedt op de wijze zoals omschreven in het vastgestelde Handboek vervanging
archiefbescheiden Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie.
Artikel 2.
Dit besluit treed in werking met ingang van de eerste dag na de dag van bekendmaking
van dit besluit in de Staatscourant.
Artikel 3.
Dit besluit kan worden aangehaald als: Besluit vervanging archiefbescheiden NVAO 2019.
Den Haag, 2 december 2019
Anne Flierman
(voorzitter)
Bijlage 1. Stappenplan procedure nemen Besluit Digitale Vervanging
Stapnr.
|
Actor
|
Handeling
|
Opmerkingen
|
1.
|
Zorgdrager – bestuur
|
Opstellen handboek vervanging NVAO
|
|
2.
|
Erfgoedinspectie
|
Beoordeling op archief-wettelijke aspecten van het Handboek Vervanging.
|
Advies – ingewonnen november 2019
|
3.
|
Zorgdrager – bestuur
|
Nemen besluit vervanging
|
|
4.
|
Zorgdrager – bestuur
|
Bekendmaking besluit tot vervanging d.m.v. publicatie
|
In overleg met Nationaal Archief
|
Bijlage 2. Algemene Analoge Postprocedure
Bijlage 3. Procedure Postverwerking
Verwerking van poststukken voor het vervangingsproces
Scope – Deze procedure is opgesteld voor de verwerking van poststukken ten behoeve van alle
organisatieonderdelen binnen de NVAO en heeft betrekking op alle poststukken die in
aanmerking komen voor vervanging.
Het selectieproces is van toepassing op alle analoog inkomende archiefbescheiden van
de NVAO. Het resultaat van het selectieproces is dat alle archiefbescheiden die voldoen
aan de selectiecriteria, de volgende stappen van het vervangingsproces zullen doorlopen.
De selectieprocedure geldt net zo goed voor de uitgaande archiefbescheiden als verrijkte
intern opgemaakte archiefbescheiden. De medewerkers zullen aan de hand van de procedurele
beschrijving die bescheiden selecteren die het vervangingsproces dienen te doorlopen.
Betrokken functionarissen – Alle werkzaamheden met betrekking tot deze procedure worden uitgevoerd door de medewerkers
DIV/Archief in hun rol van postverwerker, registrator, scanspecialist of medewerker
archief.
Werkinstructie: Voor de uitvoering van deze procedure zijn twee instructies vastgesteld en de betreffende
medewerkers moeten hierop zijn ingewerkt.
Relatie tot handboek: Deze procedure maakt onderdeel uit van het Handboek vervanging archiefbescheiden NVAO
PROCEDURE
In deze procedure zijn de volgende stappen te onderscheiden:
Stap
|
Actor
|
Activiteit
|
Toelichting
|
Criteria en Normen
|
01
|
Receptie
|
Binnenkomst post
|
Aanlevering door postdiensten.
|
|
02
|
Mede- werker DIV
|
Neemt post in ontvangst bij receptie
|
Medewerker DIV neemt poststukken in ontvangst
|
Dagelijks rond 9.00 ‘postbus’-post; rond 13.30 uur ‘straatadres’-post
Voor aangetekende stukken is door geautoriseerde medewerker getekend
|
03
|
Mede- werker DIV
|
Inhoudelijke selectie geopende enveloppen.
|
Stukken die worden geregistreerd en gescand en alleen digitaal worden doorgestuurd.
|
Poststukken behorende bij ingerichte werkprocessen in SWIT
|
|
|
|
Stukken die wel geregistreerd en gescand worden en zowel digitaal als fysiek worden
doorgestuurd.
|
Notariële akten, certificaten, diploma’s
|
|
|
|
Stukken die voldoen aan de criteria van cultuur historisch belang
|
Cultureel erfgoed wordt wel gedigitaliseerd maar het originele stuk wordt niet vervangen.
|
04
|
Mede- werker DIV
|
Scanklaar maken van de te vervangen poststukken.
|
Ontdoet documenten die zijn geselecteerd voor scanning van nietjes, paperclips, ringbanden
en/of andere voorwerpen die het correct scannen bemoeilijken.
|
Voor poststukken in boekvorm, met gelijmde kaften of ringbanden wordt in eerste instantie
het digitale bestand opgevraagd bij de afzender.
|
05
|
Mede- werker DIV
|
Te vervangen poststukken aanbieden aan de registrator die belast is met de registratie.
|
Alle te vervangen poststukken worden eerst geregistreerd en dan gescand.
|
Registrator controleert of aangeboden te vervangen poststukken daadwerkelijk volledig
zijn en ontdaan zijn van ongewenste zaken.
Zie voor vervolg de procedures registratie en scannen.
|
Minimale Kwaliteitscriteria
Voor de uitvoering van deze procedure zijn de volgende kwaliteitscriteria van toepassing:
|
Criterium
|
Norm
|
01
|
Vervangingswaardigheid van documenten.
|
Alle poststukken behorende bij de ingerichte werkprocessen in SWIT of de RMA komen
voor het vervangingsproces in aanmerking.
|
02
|
Informatiewaarde van documenten.
|
Alle documenten worden in kleur gescand met een dichtheid van 300 dpi en een diepte
van 24 bit.
|
RESULTAAT
De uitvoering van deze procedure leidt tot het volgende resultaat:
|
Resultaat
|
01
|
Alle inkomende poststukken behorende bij de ingerichte werkprocessen in SWIT of de
RMA worden geselecteerd en volledig gemaakt en indien noodzakelijk digitaal opgevraagd.
|
02
|
Alle inkomende poststukken zijn gesorteerd en naar hun respectievelijke bestemming
doorgestuurd.
|
03
|
Alle voor het scanproces geselecteerde poststukken zijn ontdaan van voor het scanproces
ongewenste zaken als nietjes, paperclips e.d.
|
RISICO’S
De uitvoering van deze procedure leidt tot de volgende risico’s:
|
Risico
|
Maatregel
|
01
|
Medewerker DIV selecteert niet alle te vervangen documenten voor het vervangingsproces.
|
Controle door andere DIV medewerker (het zgn. vier ogen principe)
Ontbrekende poststukken kunnen vervolgens alsnog ter scanning en registratie worden
aangeboden.
|
02
|
Verlies aan informatie door niet leesbaarheid van bijvoorbeeld logo’s, tabellen of
het verlies van de betekenis van legenda als niet wordt gescand in kleur.
|
Alle stukken worden in kleur ingescand.
|
Bijlage 4. Procedure Postregistratie
Valideren van poststukken
Scope – Deze procedure is opgesteld voor het registreren van poststukken ten behoeve van
de NVAO en heeft betrekking op alle poststukken die voor vervanging zijn geselecteerd
(zie voor de selectieprocedure en -criteria de procedure Postverwerking).
Betrokken functionarissen – Alle werkzaamheden met betrekking tot deze procedure worden uitgevoerd door een medewerker
DIV in de rol van registrator. Voor de uitvoering van deze procedure is een werkinstructie
vastgesteld en de betreffende medewerker is ingewerkt.
Relatie tot het handboek – Deze procedure maakt onderdeel uit van het Handboek vervanging archiefbescheiden
NVAO.
PROCEDURE
Alle documenten komen in aanmerking voor registratie die vanuit de procedure Postverwerking
zijn aangeleverd.
Registreren houdt in dat het document wordt gekoppeld in een bestaande zaak of dat
er een nieuwe zaak wordt opgestart en dat de gegevens van het document worden vastgelegd.
Het registreren omvat alle activiteiten, die nodig zijn om ingekomen, verzonden en
interne documenten zodanig in SWIT of de RMA vast te leggen dat deze documenten kunnen
worden teruggevonden.
Na registratie zet de medewerker DIV het identificatienummer op het document.
In deze procedure zijn de volgende stappen te onderscheiden:
Stap
|
Actor
|
Activiteit
|
Toelichting
|
Criteria en Normen
|
01
|
Registrator
|
Controle of er reeds een dossier is of dat een nieuw dossier moet starten
|
Documenten moeten onder het juiste dossier worden geregistreerd.
|
Dossiertypen en de daarbij horende processen staan in SWIT of de RMA
|
02
|
Registrator
|
Registreren van het poststuk
|
Documenten worden geregistreerd en aan het juiste dossier gekoppeld.
Er wordt een nieuw dossier gestart of het document wordt bij een bestaand gevoegd.
|
Werkprocessen zijn ingericht in SWIT of de RMA.
|
03
|
Medewerker DIV
|
Controleren van de registratie
|
De registratie en de toegekende metadata worden gecontroleerd
|
Post staat onder de juiste zaak en bevat de verplichte metadata
De controle wordt uitgevoerd door een andere DIV medewerker dan de registrator
|
04
|
Registrator
|
Zet het poststuk door naar scanspecialist.
|
|
|
05
|
Scanspecialist
|
Scant het poststuk.
|
Zie procedure scannen.
|
Zie procedure scannen.
|
KWALITEITSCRITERIA
Voor de uitvoering van deze procedure zijn de volgende kwaliteitscriteria van toepassing:
|
Criterium
|
Norm
|
01
|
Post wordt onder het juiste dossier-geregistreerd.
|
Dossiertypen/werkprocessen beschikbaar in SWIT of de RMA. Bij ontbreken van een geschikt
dossiertype wordt het poststuk niet opgenomen.
|
02
|
Post aan juiste dossier gekoppeld.
|
Idem.
|
RESULTAAT
De uitvoering van deze procedure leidt tot het volgende resultaat:
|
Resultaat
|
01
|
Poststukken zijn correct in SWIT of de RMA geregistreerd.
|
02
|
Poststukken worden ter scanning doorgezet aan de scanspecialist.
|
RISICO’S
De uitvoering van deze procedure leidt tot de volgende risico’s:
|
Risico
|
Maatregel
|
01
|
Poststukken worden verkeerd ingeboekt.
|
Controle volgens 4 ogen principe van scan en registratiegegevens na scanning door
medewerker DIV.
|
02
|
Registrator heeft onvoldoende kennis
|
Documentatie en werkinstructies zijn op de werkplek beschikbaar.
|
Bijlage 5. Procedure Scannen
Scannen van poststukken
Scope – Deze procedure is opgesteld voor het scannen van poststukken ten behoeve van alle
organisatieonderdelen binnen de NVAO en heeft betrekking op alle voor het vervangingsproces
geselecteerde poststukken. (zie proces Postverwerking)
Archiefbescheiden die gedigitaliseerd moeten worden behorende bij interne berichten
of uitgaande berichten, doorlopen ook het scanproces. De bescheiden zijn digital born,
worden geprint en vervolgens bijvoorbeeld verrijkt door een ‘natte’ handtekening of
paraaf. De verrijkte versie doorloopt ook het vervangingsproces. Na scanning worden
ze aan de bestaande registratie gekoppeld als een nieuwe versie van het object.
Betrokken functionarissen – Alle werkzaamheden met betrekking tot deze procedure worden uitgevoerd door de medewerker
DIV in de rol van scanspecialist. Voor de uitvoering van deze procedure is een werkinstructie
inclusief kwaliteitscriteria vastgesteld en de betreffende medewerker is hierop ingewerkt.
Relatie tot handboek – Deze procedure maakt onderdeel uit van het Handboek vervanging archiefbescheiden NVAO
PROCEDURE
Scannen met stand-alone scanner
Aan het begin van de dag wordt voorafgaande aan het scannen gecontroleerd of de scanner
en scansoftware zijn ingesteld volgens de instellingen opgenomen in Bijlage 11.
De scanner wordt wekelijks gereinigd. Na afloop van de reiniging wordt er een testscan
gemaakt, waarbij visueel wordt gecontroleerd of het resultaat van de scan conform
de kwaliteitseisen is.
De scanspecialist krijgt de voor het vervangingsproces geselecteerde poststukken aangeleverd
van de registrator die de poststukken heeft geregistreerd.
De scanspecialist bereidt de te vervangen poststukken voor om te scannen.
De poststukken worden alle in kleur gescand.
Het scannen zelf gebeurt op basis van voorgedefinieerde profielen zoals die binnen
het scanprogramma zijn aangemaakt.
De scanspecialist bepaalt het betreffende scanprofiel en scant de poststukken volgens
de werkinstructie.
Scannen van afwijkende formaten
Poststukken/bijlagen van het formaat groter dan A3 komen in de praktijk niet voor.
Indien dit toch mocht gebeuren dan worden poststukken met een lengte tot 3.048 mm
via Procedure Scannen gescand. Poststukken die breder dan A3 zijn of langer dan 3.048
mm worden analoog doorgestuurd of, in overleg met de behandelaar, extern gescand.
Scancontrole
Binnen het scanproces zijn er 2 controlemomenten opgenomen waar de scan gecontroleerd
wordt op kwaliteit, volledigheid en juistheid.
-
1. Controle tijdens scannen in ‘Capture’ (rol: Scanspecialist)
Bij de controle in ‘Capture’ wordt er gecontroleerd of de documenten volledig zijn
gescand of de scan geen informatiewaarde heeft verloren en dat alles correct is geroteerd.
-
2. Controle in SWIT of de RMA (rol: scanspecialist)
Na overdracht vanuit ‘Capture’ wordt er in SWIT of de RMA gecontroleerd of het document
correct is ingelezen en zichtbaar is.
De te vervangen fysieke poststukken worden door de medewerker DIV tijdelijk op numerieke
volgorde opgeslagen totdat zij kunnen worden vernietigd. (zie procedure vernietiging)
Centraal of decentraal scannen
Het scanproces is centraal georganiseerd.
In deze procedure zijn de volgende stappen onderscheiden:
Stap
|
Actor
|
Activiteit
|
Toelichting
|
Criteria en Normen
|
01
|
Scanspecialist
|
Sorteren van de te vervangen poststukken
|
Afhankelijk van het te hanteren scanprofiel en formaat worden de te vervangen poststukken
in batches gesorteerd.
|
Poststukken van het formaat breder dan A3 of langer dan 3.048 mm kunnen niet met de
beschikbare hardware gescand worden en worden daarom als origineel naar de afdeling
doorgestuurd of, na overleg, extern gescand.
|
02
|
Scanspecialist
|
Keuze scanprofiel
|
Scanspecialist kiest standaard voor scannen in kleur.
|
Scanresolutie is van voldoende kwaliteit:
– in kleur, 300 dpi met bitdiepte 24.
Scan formaat: TIF 24b color
Scan formaat: TIF binary G4
|
03
|
Scanspecialist
|
Scannen
|
Scannen van de verschillende batches te vervangen poststukken
|
|
04
|
Scanspecialist
|
Controle tijdens het scannen in ‘Capture’
|
Scanspecialist controleert per batch het aantal gescande documenten, en de kwaliteit
van de scan versus het origineel.
|
Scankwaliteit:
volledige weergave van de gegevens, niet scheef, leesbaar, kleur, resolutie
|
05
|
Scanspecialist
|
Controle in SWIT of de RMA
|
De scansoftware slaat de digitale bestanden op een tijdelijke locatie op.
|
Correct opgeslagen: poststuk + registratiegegevens
|
06
|
Medewerker DIV
|
Tijdelijke opslag vervangen fysieke documenten.
|
De vervangen fysieke poststukken worden tijdelijk op numerieke volgorde opgeslagen
totdat zij kunnen worden vernietigd.
|
Te vervangen fysieke documenten worden per kwartaal vernietigd (zie procedure vernietiging)
|
MINIMALE KWALITEITSCRITERIA
Voor de uitvoering van deze procedure zijn de volgende kwaliteitscriteria van toepassing:
|
Criterium
|
Norm
|
01
|
Scanresolutie is van voldoende kwaliteit
|
Context van het originele poststuk wordt correct weergegeven
|
02
|
Informatiewaarde van documenten
|
Documenten mogen door scanning niet aan informatiewaarde verliezen. Informatiewaarde
betekent: verlies aan informatie door niet leesbaarheid van leestekens en tabellen
of het verlies van de betekenis van tabellen of legenda.
|
03
|
Aantal pagina’s correct gescand?
|
De scanspecialist controleert na scanning het aantal gescande pagina’s.
|
04
|
Recht scannen.
|
De programmatuur zorgt ervoor dat het document recht gescand wordt. Een scheef gescand
document wordt opnieuw gescand.
|
05
|
Het scanformaat is gebaseerd op open standaarden.
|
Ten aanzien van het bestandsformaat wordt gebruik gemaakt van zogenoemde open standaarden,
namelijk PDF/A
|
RESULTAAT
De uitvoering van deze procedure leidt tot het volgende resultaat:
|
Resultaat
|
01
|
Scans worden automatisch opgeslagen op een vaste locatie in SWIT of de RMA
|
02
|
Papieren documenten zijn -indien het formaat scannen toelaat- correct gescand
|
03
|
Er is geen verlies aan informatiewaarde door scanning
|
04
|
Alle pagina’s zijn gescand
|
05
|
Pagina’s zijn recht gescand
|
06
|
Scanformaten zijn gebaseerd op open standaarden
|
07
|
Scans zijn integer, betrouwbaar en authentiek
|
RISICO’S
De uitvoering van deze procedure leidt tot de volgende risico’s:
|
Risico
|
Maatregel
|
01
|
Informatieverlies door scanning
|
Inschatting door scanspecialist op basis van expliciete criteria.
Controle op informatieverlies: de zogenaamde kwaliteitscontrole door een medewerker
DIV die niet de rol van scanspecialist bekleed van de stukken die hij/zij op kwaliteit
controleert.
|
02
|
Onvolledig scannen
|
Controle na scanning op het aantal te scannen pagina’s
|
03
|
Scan wordt door een technische storing niet correct (tijdelijk) opgeslagen
|
Originele poststukken van verloren gegane scans worden opnieuw gescand
|
04
|
Scheef scannen
|
De scanspecialist doet een visuele controle van de scan
|
05
|
Verlies origineel na vervanging
|
Vervangen fysieke originelen worden tot 3 maanden na vervanging in numerieke volgorde
bewaard
|
Bijlage 6. Procedure Opname
Plaatsen van digitale poststukken in SWIT of de RMA
Scope – Deze procedure is opgesteld voor het opnemen van digitale poststukken in SIT of de
RMA ten behoeve van de NVAO en heeft betrekking op alle poststukken die voor vervanging
zijn geselecteerd (zie voor de selectieprocedure en -criteria de procedure Postverwerking].
Betrokken functionarissen – Alle werkzaamheden met betrekking tot deze procedure worden uitgevoerd door de medewerker
DIV in de rol van scanspecialist. Voor de uitvoering van deze procedure is een werkinstructie
vastgesteld en de betreffende medewerker is hierop ingewerkt.
Relatie tot handboek – Deze procedure maakt onderdeel uit van het Handboek vervanging archiefbescheiden NVAO.
PROCEDURE
De overgang van de scanomgeving naar SWIT of de RMA is softwarematig als volgt geregeld:
Na het uitvoeren van de scanactiviteit wordt de scan met de daarbij behorende metadata
(hierna te noemen: het bestand) als PDF/A opgeslagen.
Indien nieuwe aanvragen over een vaste lay-out beschikken, worden ook de typen aanvragen
herkend. Tijdens de validatie kan er gecontroleerd worden of de gegevens juist zijn
herkend en kunnen deze eventueel worden aangepast. Na de validatie van de gescande
documenten vindt de verdere afhandeling plaats in SWIT of de RMA.
Na afwikkeling van de overdracht van de scans vindt er een additionele controle plaats
door de registrator. Bij deze kwaliteitscontrole wordt er gecontroleerd of de poststukken
met alle registratiegegevens correct zijn ingevoerd; betrokkene, afzender, behandelaar,
werkproces en dossier. Als dit correct is wordt het digitale origineel doorgestuurd
naar de behandelaar voor de volgende stap in het proces. Als het niet correct is wordt
het aangepast en alsnog naar de behandelaar doorgestuurd.
In deze procedure zijn de volgende stappen onderscheiden:
Stap
|
Actor
|
Activiteit
|
Toelichting
|
Criteria en Normen
|
01
|
Scanspecialist
|
Batch inlezen in Image Capture
|
|
|
02
|
Scanspecialist
|
Batch controleren in Image Capture
|
|
Gekoppelde registratie moet overeenkomen met scan.
|
03
|
Scanspecialist
|
Correcte documenten uit batch verwijderen
|
|
|
04
|
Scanspecialist
|
Incorrecte documenten verwijderen en opnieuw scannen volgens scan procedure.
|
|
|
05
|
Registrator
|
Controle in SWIT of de RMA
|
Controle van de kwaliteit en de volledigheid van de scan
|
Controle op de leesbaarheid van de scans, de volledigheid van de vervangen documenten
en de ‘natuurgetrouwe weergave’ van het origineel.
|
KWALITEITSCRITERIA
Voor de uitvoering van deze procedure zijn de volgende kwaliteitscriteria van toepassing:
|
Criterium
|
Norm
|
01
|
Dossiers, documenten en hun metadata zijn opgeslagen in een gecontroleerde omgeving.
|
De vastgestelde technische specificaties; het NVAO-autorisatieschema en de genomen
beveiligingsmaatregelen
|
02
|
De wijzigingen in metadata van de documenten worden bijgehouden en opgeslagen.
|
SWIT of de RMA heeft de beschikking over een audittrail
|
RESULTAAT
De uitvoering van deze procedure leidt tot het volgende resultaat:
|
Resultaat
|
01
|
Scans en registratiegegevens zijn correct en onlosmakelijk met elkaar verbonden
|
02
|
De gescande documenten kunnen na het opslaan niet gewijzigd worden. De documenten
kunnen wel in andere dossiers geplaatst worden
|
03
|
De bijbehorende registratiegegevens kunnen ten dele gewijzigd worden.
|
04
|
Records zijn opgeslagen in SWIT of de RMA
|
RISICO’S
De uitvoering van deze procedure leidt tot de volgende risico’s:
|
Risico
|
Maatregel
|
01
|
Records kunnen gewijzigd worden.
|
Autorisatieschema vaststellen. Beveiligingsmaatregelen [spec] toepassen
|
02
|
Records en metadata zijn niet onlosmakelijk aan elkaar verbonden.
|
Alleen systemen toestaan die records en metadata onlosmakelijk opslaan.
|
03
|
Stukken kunnen verwijderd worden.
|
Audittrail moet blijven bestaan, ook als document en bijbehorende metadata verwijderd
worden
|
04
|
Stukken kunnen verplaatst worden.
|
Audittrail moet blijven bestaan, ook als document en bijbehorende metadata verplaatst
worden
|
Bijlage 7. Procedure Vernietiging
Vernietigen van vervangen poststukken
Scope – Deze procedure is opgesteld voor het vernietigen van papieren (fysieke) poststukken
ten behoeve van alle organisatieonderdelen van de NVAO. Deze procedure heeft betrekking
op alle poststukken die succesvol zijn vervangen door digitalisering (zie voor de
selectiecriteria de procedure Postverwerking). De originele archiefstukken zijn door
vervanging de digitale scans geworden. De papieren stukken hebben daarmee hun waarde
als archiefstuk verloren en worden na 3 maanden vernietigd.
Betrokken functionarissen – Werkzaamheden met betrekking tot deze procedure worden door de medewerker DIV uitgevoerd.
Voor de uitvoering van deze procedure is een werkinstructie vastgesteld waarop de
betreffende medewerker moet zijn ingewerkt.
Relatie tot handboek – Deze procedure maakt onderdeel uit van het Handboek vervanging archiefbescheiden NVAO
PROCEDURE
Nadat de te vervangen papieren documenten zijn gescand, de kwaliteit daarvan is gecontroleerd
en als de documenten zijn opgenomen in SWIT of de RMA worden de oorspronkelijke papieren
documenten na een periode van drie maanden na digitalisering vernietigd. Deze termijn
wordt gehanteerd voor het geval dat een archiefstuk niet bestemd blijkt te zijn voor
de NVAO en dat het origineel doorgestuurd moet worden (doorzendplicht). Gedurende
die periode worden het digitale document als equivalent van het origineel op een speciale
(nader te bepalen) plaats opgeslagen.
De Directeur afdeling Nederland is verantwoordelijk voor het vernietigingsbeleid van
de vervangen fysieke documenten binnen de NVAO.
In deze procedure zijn de volgende stappen onderscheiden:
Stap
|
Actor
|
Activiteit
|
Toelichting
|
Criteria en Normen
|
01
|
Registrator
|
Draagt de digitaal vervangen documenten over aan de medewerker archief
|
Na drie maanden
|
Alleen digitaal vervangen documenten worden naar het archief gebracht
|
02
|
Medewerker archief
|
Opslaan in dagdozen op de afdeling in een afgesloten kast
|
Medewerker archief plaatst de digitaal vervangen documenten in de aangewezen kast
|
De documenten worden in één van de daarvoor aangewezen opslagruimten geplaatst.
|
03
|
Medewerker archief
|
Opstellen lijst met aantallen te vernietigen fysieke stukken
|
Elk kwartaal
|
Per kwartaal lijst opstellen met vermelding van de aantallen documenten
|
04
|
Medewerker archief
|
Opslaan vernietigingsoverzicht in SWIT of de RMA
|
Het overzicht wordt opgeslagen
|
|
05
|
Medewerker archief
|
Als vervangen archiefstuk niet bestemd blijkt te zijn voor de NVAO en teruggestuurd
of doorgestuurd moet worden:
Digitaal vervangen document uit archief halen
Aantekening in SWIT of de RMA plaatsen
Fysiek document aanbieden ter doorsturing
|
Document dat doorgestuurd moet worden uit archief halen, aantekening in SWIT of de
RMA plaatsen; digitaal archiefstuk op vernietigingslijst plaatsen
|
Vervangen documenten die blijken niet bestemd te zijn voor de NVAO en waarvan het
originele papieren document moet worden doorgestuurd (of teruggestuurd)
|
06
|
Medewerker archief
|
Nalopen te vernietigen fysieke stukken en vergelijken met vernietigingsoverzicht
|
|
Aantallen uit vernietigingsoverzicht en dagdozen corresponderen met elkaar
|
07
|
Medewerker archief
|
Fysieke stukken in afgesloten papiercontainer deponeren
|
|
De te vernietigen stukken worden daadwerkelijk vernietigd en zijn niet meer toegankelijk
|
KWALITEITSCRITERIA
Voor de uitvoering van deze procedure zijn de volgende kwaliteitscriteria van toepassing:
|
Criterium
|
Norm
|
01
|
Selecteren documenten voor permanente bewaring (vrijwaren voor vernietiging)
|
Alleen documenten met cultuurhistorische waarde en een afwijkende verschijningsvorm
worden uitgezonderd van vernietiging
|
02
|
Uitvoering daadwerkelijke vernietiging
|
De fysieke stukken zijn niet meer toegankelijk en zijn niet meer te reconstrueren
|
RESULTAAT
De uitvoering van deze procedure leidt tot het volgende resultaat:
|
Resultaat
|
01
|
Alle digitaal vervangen documenten worden na een periode van 3 maanden na digitalisering
vernietigd.
|
02
|
De eventuele cultuurhistorische waarde van (papieren) documenten wordt door een deskundige
medewerker beoordeeld. Hierdoor is het behoud van cultureel erfgoed geborgd.
|
RISICO’S
De uitvoering van deze procedure leidt tot de volgende risico’s:
|
Risico
|
Maatregel
|
01
|
Niet alle voor vernietiging in aanmerking komende documenten worden daadwerkelijk
vernietigd.
|
Het vernietigingsoverzicht en de aantallen te vernietigen stukken moeten met elkaar
in overeenstemming zijn.
|
Bijlage 8. Procedure Change Management
Regie voeren op wijzigingen
Scope - Deze procedure is opgesteld om de regie te voeren en te houden op wijzigingen in
de vastgestelde organisatorische en technische beheerprocedures voor het vervangingsproces
en de digitale beheeromgeving, die aanzienlijke invloed (kunnen) hebben op de kwaliteit
en duurzaamheid van de digitale bescheiden.
Betrokken functionarissen – Alle werkzaamheden met betrekking tot deze procedure worden uitgevoerd door de Change
Functionaris of een daartoe aangewezen medewerker. Voor de uitvoering van deze procedure
is de volgende opleiding en/of kwalificatie vereist:
-
• Opleiding op het gebied van Management, Advisering of Bedrijfskunde op minimaal Hbo-niveau
-
• Minimaal drie jaar ervaring op het gebied van Management, Advisering of Bedrijfskunde
indien iemand niet beschikt over één van de hierboven genoemde opleidingen
-
• Interne training onder supervisie van een Change Manager die beschikt over de gevraagde
opleiding en/of kwalificatie
Relatie tot handboek – Deze procedure maakt onderdeel uit van het Handboek vervanging archiefbescheiden
NVAO.
PROCEDURE
De Change Functionaris toetst voorstellen voor wijzigingen in het vervangingsproces
en/of de archiefbeheeromgeving aan bestaand informatie- en archiveringsbeleid, alsmede
aan wet- en regelgeving. Hij/zij laat hiertoe een impact analyse opstellen en zorgt
er voor dat deze wordt gedocumenteerd.
Voorstellen die afbreuk doen aan de kwaliteit en duurzaamheid worden niet gerealiseerd
zonder toestemming van de Change Functionaris. Hij/zij is in dit kader in ieder geval
betrokken bij wijzigingen t.a.v. het vervangingsproces, bestandsformaten, back-up
procedures en -voorzieningen, software en hardware voor scanning en archivering, en
de fysieke omgeving waarin het digitale archief is geplaatst.
Voorstellen en besluiten omtrent wijzigingen worden gedocumenteerd. Ook de wijzigingen
zelf worden gedocumenteerd. Wijzigingen t.a.v. de technische inrichting worden door
middel van een vertrouwde omgeving en procedure getest en geïmplementeerd.
Bij een organisatorische of technische wijziging zijn de volgende stappen te onderscheiden:
Stap
|
Actor
|
Activiteit
|
Toelichting
|
Criteria en Normen
|
01
|
DIV-coördinator
|
Melden van wijzigingen aan de Change Functionaris die kunnen leiden tot verandering
in procedures
|
Betreft wijzigingen in het vervangingsproces en/of de archiefbeheeromgeving die afbreuk
kunnen doen aan de kwaliteit en duurzaamheid
|
Maatregel mag geen negatieve invloed hebben op het resultaat van het totaal van de
procedures
|
02
|
Change Functionaris
|
Uit laten voeren van een impact analyse
|
Een organisatorische wijziging die van invloed is op de bewaarstrategie, het wijzigingenbeleid
en/of de mensen in de organisatie.
Een technische wijziging die van invloed is op de gebruikte hard- en /of software.
|
De analyse wordt gedaan aan de hand van de toetsing aan het bestaande beleid en de
wet- en regelgeving.
De technische wijziging moet inclusief testrapport en gebruikerstest zijn.
|
03
|
Change Functionaris
|
Beoordelen van organisatorische / technische wijziging
|
Wijzigingen die mogelijk een afbreuk doen aan de kwaliteit en duurzaamheid worden
niet gerealiseerd zonder toestemming van de Change Functionaris
|
De beoordeling wordt gedaan aan de hand van de opgestelde impact analyse
|
04
|
Directeur afdeling Nederland
Management team
|
Goed- of afkeuren van organisatorische / technische wijzigingen
|
Verdergaande wijzigingen in de organisatie / techniek worden door de directeur afd.
Nederland geaccordeerd en naar diens inzicht door Management Team
|
De beoordeling wordt gedaan aan de hand van het advies van de Change Functionaris
|
05
|
Change Functionaris
|
Wijzigen van de procedure
|
|
Uitsluitend wanneer de maatregel akkoord is bevonden
|
06
|
Directeur afd. Nederland
Management team
|
Vaststellen van de gewijzigde procedure
Naar inzicht ook door rest Management Team
|
|
Op basis van het wijzigingsvoorstel van de Change Functionaris
|
07
|
Change Functionaris
|
De gewijzigde procedure wordt toegevoegd aan de bestaande procedures
|
Als opeenvolgende versie
|
De wijzigingen worden bijgehouden in een wijzigingen-log.
|
KWALITEITSCRITERIA
Voor de uitvoering van deze procedure zijn de volgende kwaliteitscriteria van toepassing:
|
Criterium
|
Norm
|
01
|
Wijzigingen in de procedures worden kwalitatief beoordeeld, beschreven en opgeslagen.
|
Wijzigingen worden gedetailleerd beschreven en inclusief testrapporten, gebruikerstesten
en beoordeling opgeslagen in SWIT of de RMA.
|
02
|
Wijzigingen in de procedures worden bijgehouden
|
De wijzigingen worden in SWIT of de RMA bijgehouden met behulp van versiebeheer of
logfile
|
03
|
De wijzigingen hebben geen negatieve invloed op het resultaat van het totaal van de
procedures
|
De maatregelen worden getoetst aan de hand van het interne (kwaliteits-)normenkader
|
RESULTAAT
De uitvoering van deze procedure leidt tot het volgende resultaat:
|
Resultaat
|
01
|
De NVAO hanteert een beschreven proces voor organisatorische wijzigingen en/of wijzigingen
in de hard- of software en technische infrastructuur.
|
02
|
Er is versiebeheer of er wordt een change-log van de wijzigingen bijgehouden
|
03
|
Voor het uitvoeren van wijzigingen is een procedure vastgesteld en deze wordt toegepast.
|
04
|
De NVAO beschikt over een overzicht van alle wijzigingen in werkwijzen, procedures,
soft- en hardware waarbij is vastgelegd wat de mogelijke invloed is van de wijzigingen
op de te bewaren documenten.
|
05
|
De NVAO beschikt over een OTAP-omgeving of een vergelijkbare testomgeving met bijbehorende
procedures om de gevolgen van wijzigingen in de technische infrastructuur, hard- en
software te testen
|
06
|
Op basis van de goedgekeurde organisatorische/technische wijzigingen wordt, voor zover
nodig, het interne (kwaliteits-)normenkader bijgewerkt.
|
07
|
Op basis van de goedgekeurde wijzigingen wordt het Handboek Vervanging bijgewerkt
|
RISICO’S
De uitvoering van deze procedure leidt tot de volgende risico’s:
|
Risico
|
Maatregel
|
01
|
De betrokken medewerkers zijn niet geïnformeerd over wijzigingen
|
Informatie en eventuele aanvullende instructies over gewijzigde procedures wordt tijdig
en compleet gecommuniceerd onder de betrokken medewerkers.
|
02
|
Uitgevoerde wijzigingen worden niet goed vastgelegd
|
Uitgevoerde wijzigingen worden uitgebreid gedocumenteerd en opgeslagen in SWIT of
de RMA.
|
03
|
Vastgestelde procedures ten aanzien van wijzigingen worden niet (goed) toegepast.
|
Er vindt regelmatig controle plaats op basis van het interne (kwaliteits) normenkader.
|
Bijlage 9. Functiebeschrijvingen
In deze bijlage zijn de functieprofielen opgenomen van medewerkers die een rol kunnen
spelen in het vervangingsproces. Hierin staat omschreven welke taken en kwaliteiten
bij de verschillende functies gevraagd worden. Medewerkers kunnen geen rechten aan
deze profielen ontlenen. De functieprofielen zijn gebaseerd op het Functiegebouw Rijk.
Zie voor de volledige profielen de website (https://functiegebouwrijksoverheid.nl/functiegebouw-html/functiegroep/XXX).
Functienaam
|
Medewerker DIV (Administratief/Ondersteunend medewerker B)
|
Indicatieve schaal
|
6
|
Plaats in de organisatie
De functiehouder legt verantwoording af aan de direct hiërarchisch leidinggevende.
Algemene omschrijving
Verricht ondersteunende werkzaamheden ten behoeve van het primaire proces met een
informatiekarakter dan wel het omgaan met documenten, gegevens en gegevensstromen
met een beperkte diversiteit in problematiek
Resultaten
-
• bijdragen aan verzamelen, ordenen, rubriceren (classificeren), ontsluiten en beschikbaar
stellen van informatie
-
• bibliotheekdocumentatie en archieven actueel en op orde
-
• archiefbescheiden gecontroleerd op compleetheid en afdoening
-
• inkomende en uitgaande poststukken en documenten geregistreerd en gedigitaliseerd
-
• fysieke en digitale dossiers geordend en gevormd
-
• bijdragen aan gereed maken voor overdracht NA en/of vernietiging
-
• inventarisatie en vernietiging
-
• eenvoudige vragen en klachten behandeld
Competenties
-
• Luisteren
-
• Klantgerichtheid
-
• Analyseren
-
• Initiatief
-
• Integriteit
-
• Accuraat werken
-
• Zelfontwikkeling
Functie-eisen
Indicatief werk- en denkniveau: VMBO / MBO (niveau 1)
Functienaam
|
Medewerker
|
DIV Indicatieve schaal
|
7
|
Plaats in de organisatie
De functiehouder legt verantwoording af aan de direct hiërarchisch leidinggevende.
Algemene omschrijving
Verricht ondersteunende werkzaamheden ten behoeve van het primaire proces met een
technisch-, informatie- en automatiseringskarakter dan wel het omgaan met documenten,
gegevens en gegevensstromen met een gevarieerdheid aan diversiteit in problematiek
Resultaten
-
• informatie verzameld, geordend, gerubriceerd (geclassificeerd), ontsloten en beschikbaar
gesteld
-
• bibliotheekdocumentatie en archieven actueel en op orde
-
• archiefbescheiden gecontroleerd op compleetheid en afdoening
-
• inkomende en uitgaande poststukken en documenten geregistreerd en gedigitaliseerd
-
• fysieke en digitale dossiers geordend en gevormd
-
• dossiers beheerd en gereed gemaakt voor overdracht NA en/of vernietiging
-
• inventarisatie en vernietiging
-
• vragen en klachten behandeld
Competenties
-
• Luisteren
-
• Klantgerichtheid
-
• Analyseren
-
• Initiatief
-
• Integriteit
-
• Accuraat werken
-
• Zelfontwikkeling
Overige kennis en vaardigheden
-
• Wet- en regelgeving op het gebied van informatiebeheer op hoofdlijnen kennen, toepassen
en toetsen
-
• Hoofdlijnen wet- en regelgeving op het gebied van informatiebeheer overdragen aan
(interne) klanten
-
• Kennis van de kerntaken, de opbouw van de organisatie, de stappen binnen het beleidsproces
en inzicht in de bijbehorende informatiebehoefte
-
• Onderhouden en binnen gestelde kaders beheren van verschillende ordenings- en ontsluitingsmethoden
en -technieken, zoals classificatieschema’s, documentaire structuurplannen en thesauri
•
Functie-eisen
Indicatief werk- en denkniveau: MBO (niveau 3)
Functienaam
|
Medewerker DIV (Vakspecialist B)
|
Indicatieve schaal
|
8
|
Plaats in de organisatie
De functiehouder legt verantwoording af aan de direct hiërarchisch leidinggevende.
Algemene omschrijving
Verricht ondersteunende werkzaamheden ten behoeve van het primaire proces met een
technisch-, informatie- en automatiseringskarakter dan wel het omgaan met documenten,
gegevens en gegevensstromen met een gevarieerdheid in diversiteit en complexiteit
in problematiek
Resultaten
-
• bibliotheek- en archiefvoorziening vorm en inhoud gegeven
-
• kwaliteitsbewaking van de gegevensverzameling(en) en informatievoorziening geborgd
-
• ontwikkelingen gevolgd en informatiebehoefte geïnventariseerd
-
• verzamelen, ordenen, rubriceren (classificeren), ontsluiten en beschikbaar stellen
gecoördineerd
-
• dossiers overgedragen aan en/of (laten) vernietigen
-
• vragen en klachten behandeld
-
• in werkgroepen geparticipeerd gericht op afstemming, ontwikkeling en/of inrichting
van de documentaire informatievoorziening, al dan niet geautomatiseerde beheers- en
informatiesystemen en instrumenten
-
• intern gebruikers- of beheerdersoverleg op het werkgebied gecoördineerd
-
• management- en voortgangsrapportages opgesteld
Competenties
-
• accuraat werken
-
• analyseren
-
• initiatief
-
• integriteit
-
• klantgerichtheid
-
• luisteren
-
• zelfontwikkeling
Overige kennis en vaardigheden
-
• Wet- en regelgeving op het gebied van informatiebeheer op hoofdlijnen kennen, toepassen
en toetsen
-
• Hoofdlijnen wet- en regelgeving op het gebied van informatiebeheer overdragen aan
(interne) klanten
-
• Kennis van de kerntaken, de opbouw van de organisatie, de stappen binnen het beleidsproces
en inzicht in de bijbehorende informatiebehoefte
-
• Onderhouden en binnen gestelde kaders beheren van verschillende ordenings- en ontsluitingsmethoden
en -technieken, zoals classificatieschema’s, documentaire structuurplannen en thesauri
Functie-eisen
Indicatief werk- en denkniveau: MBO (niveau 4)
Functienaam
|
Adviseur Bedrijfsvoering (Vakspecialist B)
|
Indicatieve schaal
|
9
|
Plaats in de organisatie
De functiehouder legt verantwoording af aan de direct hiërarchisch leidinggevende.
Algemene omschrijving
Verricht vakspecialistische werkzaamheden op enkele samenhangende afgebakende werkterreinen.
Is belast met beleidsadvisering op het vakgebied.
Resultaten
-
• Verricht vakspecialistische werkzaamheden op enkele samenhangende afgebakende werkterreinen
die voortvloeien uit het geformuleerde beleid en bestaande wet- en regelgeving, waaronder:
-
− het toezien en bewaken van de toepassing van wet- en regelgeving;
-
− het opstellen, uitwerken, toetsen en/ of beoordelen van plannen, aanvragen, rapportages,
vergunningen, contracten, trajecten, berekeningen, procedures, dossiers en tekeningen;
-
− het verrichten van analyses en onderzoek en audits en rapporteren hierover.
-
• Is belast met beleidsadvisering op het vakgebied, waaronder:
-
• Verricht (bestand- en/of archief) beheer werkzaamheden op het vakgebied.
-
• Is belast met voorlichting, financieel beheer, correspondentie e.d. op het vakgebied.
-
• inhoudelijke ondersteuning bedrijfsvoeringproces door leveren geaggregeerde overzichten,
informatie en bijbehorend advies op basis van analyse en integratie van gegevens en
leggen van verbanden
-
• regulier en operationeel advies voor uitvoering van processen
-
• inhoudelijke deelproducten voor lijn(management) en adviseurs ter ondersteuning van
bedrijfsvoeringproces
-
• procesmatige en procedurele ondersteuning van besluitvorming
Kerncompetenties
-
• Klantgerichtheid
-
• Analyseren
-
• Samenwerken
-
• Omgevingsbewustzijn
-
• Plannen en organiseren
-
• Voortgangscontrole
-
• Zelfontwikkeling
Functie-eisen
Indicatief werk- en denkniveau: HBO
Functienaam
|
Kwaliteitsfunctionaris (adviseur bedrijfsvoering)
|
Indicatieve schaal
|
10
|
Plaats in de organisatie
De functiehouder legt verantwoording af aan de direct hiërarchisch leidinggevende.
Algemene omschrijving
-
• Voorbereiding en advies t.a.v. implementatie en uitvoering bedrijfsvoeringproducten,
-diensten en -processen:
-
• inhoudelijke analyse en advies
-
• oplossingsrichtingen/ alternatieven formuleren
-
• advies(deel)producten
-
• inhoudelijke bijdrage aan ontwikkeling van bedrijfsvoeringproducten, -diensten en
-processen
Resultaten
Opdracht(gever) (Ambtelijk)
-
• Adviezen en/of producten zijn geleverd conform afspraak, opdracht (service level agreement
of SLA) en/of adviesvraag en naar tevredenheid van de eindgebruiker
-
• De klant is effectief ondersteund bij het formuleren van zijn/haar vraag
Omgeving
-
• In- en externe bronnen zijn effectief en efficiënt gebruikt
-
• Heeft een relevant netwerk dat is onderhouden en gebruikt
-
• Relevante ontwikkelingen op het eigen aandachtsgebied zijn meegenomen bij adviezen
en/of producten
Bedrijfsvoering
-
• Processen zijn gevolgd conform de geldende wet- en regelgeving, kaders en afspraken
-
• Adviezen en/of producten zijn gerealiseerd conform plan van aanpak (tijd, kwaliteit,
middelen)
-
• De administratie is op orde
Vernieuwen en verbeteren
Competenties
-
• analyseren
-
• klantgerichtheid
-
• omgevingsbewustzijn
-
• plannen en organiseren
-
• samenwerken
-
• voortgangscontrole
-
• zelfontwikkeling
Functie-eisen
Indicatief werk- en denkniveau: HBO
Functienaam
|
Change Functionaris (Adviseur bedrijfsvoering)
|
Indicatieve schaal
|
10
|
Plaats in de organisatie
De functiehouder legt verantwoording af aan de direct hiërarchisch leidinggevende.
Algemene omschrijving
-
• Voorbereiding en advies t.a.v. implementatie en uitvoering bedrijfsvoeringproducten,
-diensten en -processen:
-
• inhoudelijke analyse en advies
-
• oplossingsrichtingen/ alternatieven formuleren
-
• advies(deel)producten
-
• inhoudelijke bijdrage aan ontwikkeling van bedrijfsvoeringproducten, -diensten en
-processen
Resultaten
Opdracht(gever) (Ambtelijk)
-
• Adviezen en/of producten zijn geleverd conform afspraak, opdracht (service level agreement
of SLA) en/of adviesvraag en naar tevredenheid van de eindgebruiker
-
• De klant is effectief ondersteund bij het formuleren van zijn/haar vraag
Omgeving
-
• In- en externe bronnen zijn effectief en efficiënt gebruikt
-
• Heeft een relevant netwerk dat is onderhouden en gebruikt
-
• Relevante ontwikkelingen op het eigen aandachtsgebied zijn meegenomen bij adviezen
en/of producten
Bedrijfsvoering
-
• Processen zijn gevolgd conform de geldende wet- en regelgeving, kaders en afspraken
-
• Adviezen en/of producten zijn gerealiseerd conform plan van aanpak (tijd, kwaliteit,
middelen)
-
• De administratie is op orde
Vernieuwen en verbeteren
Competenties
-
• analyseren
-
• klantgerichtheid
-
• omgevingsbewustzijn
-
• plannen en organiseren
-
• samenwerken
-
• voortgangscontrole
-
• zelfontwikkeling
Functie-eisen
Indicatief werk- en denkniveau: HBO
Functienaam
|
Informatiemanager (Senior adviseur bedrijfsvoering)
|
Indicatieve schaal
|
11
|
Plaats in de organisatie
De functiehouder legt verantwoording af aan de direct hiërarchisch leidinggevende.
Algemene omschrijving
-
• Opstelling informatievoorziening (IV) strategie en beleid
-
• Contract en leveranciersmanagement op tactisch niveau
-
• Ophalen behoeftes business op tactisch en strategisch niveau
-
• Analyseren externe ontwikkelingen (wetgeving, technologie, bedrijfsvoering) en het
vertalen van deze ontwikkelingen naar consequenties voor de IV
-
• Bewaken projecten portofolio en capaciteitsplanning op tactisch niveau
-
• Managen van externe stakeholders en partners binnen IV domein
-
• Operationeel aansturen IV/ICT afdeling
Resultaten
Opdracht(gever) (Ambtelijk)
-
• Adviezen en/of producten zijn geleverd conform afspraak, opdracht (service level agreement
of SLA) en/of adviesvraag en naar tevredenheid van de eindgebruiker
-
• De klant is effectief ondersteund bij het formuleren van zijn/haar vraag
Omgeving
-
• In- en externe bronnen zijn effectief en efficiënt gebruikt
-
• Heeft een relevant netwerk dat is onderhouden en gebruikt
-
• Relevante ontwikkelingen op het eigen aandachtsgebied zijn meegenomen bij adviezen
en/of producten
Bedrijfsvoering
-
• Processen zijn gevolgd conform de geldende wet- en regelgeving, kaders en afspraken
-
• Adviezen en/of producten zijn gerealiseerd conform plan van aanpak (tijd, kwaliteit,
middelen)
Vernieuwen en verbeteren
-
• Kennisdeling (BISL, ITIL, agile) is geborgd
-
• Werkprocessen zijn verbeterd door middel van het plan-do-check-act-principe
Competenties
Functie-eisen
Bijlage 10. Digitaal beheersysteem (DMS) en servers
De NVAO ondergaat in het vierde kwartaal van 2019 een vernieuwingsslag op het gebied
van de technische infrastructuur. Om die reden zullen eerst na de voorgenomen verhuizing
in maart 2020 specificaties van de servers als bijlage aan dit handboek worden toegevoegd.
Voor het huidige DMS geldt:
Naam DMS: Easy Archive
Versie: 6.1
Serverlocatie: cloudopslag Microsoft Azure
Andere technische details: nog in te vullen
Bijlage 11. Scanners en scansoftware
Voor de scanning wordt gebruikt gemaakt van multifunctionals van RICOH: MPC5503
Specificaties voor het scangedeelte:
Als software is Adobe Acrobat Distiller DC in gebruik: professionele versie 18.9.20044251705
Copyright © 1984-2017 Adobe Systems Incorporated and its licensors. All Rights Reserved.
Adobe, the Adobe logo, the Adobe PDF logo, and Acrobat are either registered trademarks
or trademarks of Adobe Systems Incorporated in the United States and/or other countries.
All other trademarks are the property of their respective owners