Artikel 1. Begripsbepalingen
Terugwerkende kracht
Voor
dit
artikel is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie
opmerking onder de tekst voor nadere informatie.
In deze beleidsregel wordt, tenzij anders vermeld, verstaan onder:
-
concern: concern als bedoeld in artikelen 24a, 24b en 406 van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek (BW). Met een concern wordt gelijkgesteld twee of meer rechtspersonen die gelieerd
zijn aan elkaar door eenzelfde in de statuten vermeld doel en door een nauw verweven
financiële afhankelijkheid ten opzichte van elkaar.
-
consolidatieoverzicht: het overzicht dat door de zorgaanbieder aan de nacalculatie-opgave 2024 moet worden
toegevoegd als de op te geven financiële gegevens onderdeel uitmaken van een consolidatie
en de zorgaanbieder bij de accountantscontrole in voornoemde opgave van die consolidatie
wil uitgaan. Het betreft een overzicht waarin in ieder geval de volgende gegevens
staan vermeld:
-
• NZa-nummers van de desbetreffende zorgaanbieders;
-
• de namen van de zorgaanbieders die bij deze NZa-nummers behoren;
-
• de namen van de zorgkantoren die bij deze NZa-nummers behoren;
-
• de namen van de Wlz-uitvoerders die bij deze NZa-nummers behoren;
-
• het bedrag per NZa-nummer voor totaal gerealiseerde productie over 2024, alsmede een
geconsolideerd totaalbedrag;
-
• het bedrag per NZa-nummer voor de totaal financiële realisatie overige onderdelen
over 2024, alsmede een geconsolideerd totaalbedrag;
-
• indien van toepassing: toelichting;
-
• ondertekening door de zorgaanbieder die de nacalculatie-opgave indient.
-
gehonoreerde productieafspraak: de productieafspraak (i) verminderd met de door de NZa verwerkte financiële korting(en)
die per zorgaanbieder is/zijn doorgevoerd als gevolg van overschrijding van reguliere
en/of geoormerkte contracteerruimte en (ii) aangepast in verband met de verdere toetsing
van de productieafspraak aan de beleidsregels en regelingen van de NZa.
-
nacalculatieformulier: het formulier waarin de zorgaanbieder per NZa-nummer en het zorgkantoor/de Wlz-uitvoerder
de totaal financieel gerealiseerde productie en de totaal financiële realisatie van
de overige onderdelen kunnen invullen. Dit formulier bestaat uit de volgende onderdelen:
-
• nacalculatie productieafspraken;
-
• overige kosten en opbrengsten;
-
• onder-/overproductie;
-
• vragenlijst ‘Vragen en overige opmerkingen’ met indien nodig een toelichting;
-
• vragenlijst Controleprotocol met indien nodig een toelichting;
-
• overzicht.
-
nacalculatie-opgave: de verstrekking door de zorgaanbieder (per NZa-nummer) en/of het zorgkantoor/de Wlz-uitvoerder
van gegevens en inlichtingen over de aanvaardbare kosten 2024. Deze opgave bestaat
uit de volgende onderdelen:
-
• een door de zorgaanbieder en/of het zorgkantoor/de Wlz-uitvoerder ondertekend ondertekeningsdocument
‘Ondertekening Langdurige zorg nacalculatie 2024’;
-
• nacalculatie-formulier 2024;
-
• indien van toepassing: controleverklaring van de accountant;
-
• indien de controleverklaring betrekking heeft op een consolidatie waarvan de op te
geven gegevens en inlichtingen onderdeel uitmaken: het consolidatie-overzicht.
-
onderlinge dienstverlening: de levering van een (deel)prestatie of van een geheel van prestaties op het gebied
van de zorg als bedoeld in artikel 3 van deze beleidsregel door een zorgaanbieder in opdracht van een andere zorgaanbieder.
De eerstgenoemde zorgaanbieder wordt in dit kader aangeduid als ‘uitvoerende zorgaanbieder’.
De laatstgenoemde zorgaanbieder wordt in dit kader aangeduid als ‘opdrachtgevende
zorgaanbieder’.
-
onderproductie: er is sprake van onderproductie als de totaal financieel gerealiseerde productie,
na correcties als bedoeld in artikel 5, derde lid, onderdeel a hierna en na correcties van de NZa, kleiner is dan de gehonoreerde productieafspraak.
-
ondertekeningsdocument: document dat door de zorgaanbieder en/of het zorgkantoor/de Wlz-uitvoerder aan de
nacalculatie-opgave wordt toegevoegd waarin een al dan niet elektronische handtekening
is opgenomen ter bevestiging van de volledigheid en juistheid van de nacalculatie-opgave.
-
overproductie: er is sprake van overproductie als de totaal financieel gerealiseerde productie,
na correcties als bedoeld in artikel 5 derde lid, onderdeel a hierna en na correcties van de NZa, groter is dan de gehonoreerde productieafspraak.
-
productieafspraak/productieafspraken: het totaalbedrag van de afspraken met betrekking tot de prestaties en tarieven ten
laste van de contracteerruimte die door de zorgaanbieder en het zorgkantoor/de Wlz-uitvoerder
zijn overeengekomen in de budgetronde of herschikkingsronde.
-
totaal financieel gerealiseerde productie: de financiële waarde van de productie zoals deze feitelijk is geleverd en gedeclareerd door de zorgaanbieder.
-
tweezijdige indiening van een nacalculatie-opgave: van tweezijdige indiening van een nacalculatie-opgave is sprake als:
-
– zorgaanbieder en zorgkantoor/Wlz-uitvoerder gezamenlijk eensluidend indienen; zorgaanbieder
en zorgkantoor/Wlz-uitvoerder hebben overeenstemming;
-
– zorgaanbieder en zorgkantoor/Wlz-uitvoerder ieder afzonderlijk indienen en de indieningen
eensluidend zijn; zorgaanbieder en zorgkantoor/Wlz-uitvoerder hebben overeenstemming.
Een anders dan tweezijdig ingediende nacalculatie-opgave beschouwt de NZa als eenzijdig.
Voor overige begrippen die in deze beleidsregel gebruikt worden, maar niet hierboven
vermeld staan, wordt verwezen naar de Beleidsregel definities Wlz.
Terugwerkende kracht
Stcrt. 2024, 8215, datum inwerkingtreding 20-03-2024, bevat een wijziging met terugwerkende
kracht van dit artikel. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-01-2024.
Artikel 2. Doel van de beleidsregel
Terugwerkende kracht
Voor
dit
artikel is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie
opmerking onder de tekst voor nadere informatie.
Het doel van deze beleidsregel is het vastleggen/vaststellen van de voorwaarden voor:
-
a) het bepalen van de aanvaardbare kosten 2024;
-
b) de beoordeling en afhandeling van de nacalculatie-opgave 2024;
-
c) de wijze waarop de NZa jaarlijks de Wlz-beleidsregelwaarden indexeert;
-
d) de wijze waarop de NZa gebruik maakt van haar bevoegdheid om de tarifering van onderlinge
dienstverlening tussen zorgaanbieders te reguleren.
Terugwerkende kracht
Stcrt. 2024, 8215, datum inwerkingtreding 20-03-2024, bevat een wijziging met terugwerkende
kracht van dit artikel. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-01-2024.
Terugwerkende kracht
Voor
dit
artikel is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie
opmerking onder de tekst voor nadere informatie.
Deze beleidsregel is van toepassing op de zorg of dienst als omschreven bij of krachtens
de Wet langdurige zorg (Wlz) die wordt geleverd door zorgaanbieders.
Terugwerkende kracht
Stcrt. 2024, 8215, datum inwerkingtreding 20-03-2024, bevat een wijziging met terugwerkende
kracht van dit artikel. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-01-2024.
Artikel 4. Aanvaardbare kosten 2024
Terugwerkende kracht
Voor
dit
artikel is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie
opmerking onder de tekst voor nadere informatie.
De aanvaardbare kosten voor het jaar 2024 worden berekend door de toepassing van de
beleidsregels als genoemd in artikel 4, eerste lid.
1. Geldende beleidsregels 2024
De aanvaardbare kosten 2024 volgen uit de toepassing van de onderstaande beleidsregels.
Naam
|
Beleidsregel bekostigingscyclus Wlz 2024
|
Beleidsregel BRMO-uitbraak
|
Beleidsregel budgettair kader Wlz 2024
|
Beleidsregel experiment Wlz-zorg in onderwijstijd
|
Beleidsregel innovatie voor kleinschalige experimenten
|
Beleidsregel knelpuntenprocedure budgettair kader Wlz
|
Beleidsregel overige kosten Wlz 2024
|
Beleidsregel prestatiebeschrijving en tarief zzp-meerzorg Wlz
|
Beleidsregel prestatiebeschrijving en tarieven advies crisis en ondersteuningsteam
(COT) 2024
|
Beleidsregel prestatiebeschrijvingen en tarieven gespecialiseerde zorg Wlz 2024
|
Beleidsregel prestatiebeschrijvingen en tarieven modulaire zorg 2024
|
Beleidsregel prestatiebeschrijvingen en tarieven zorgzwaartepakketten en volledig
pakket thuis 2024
|
Beleidsregel tijdelijke instandlating gevolgen experimenten
|
2. Sluittarief/vereffeningbedrag
Bij de vaststelling van de tarieven in jaar t is het uitgangspunt dat het totaal aan
opbrengsten (dat ontstaat uit het in rekening brengen van deze tarieven) dekking geeft
voor en aansluit bij de aanvaardbare kosten van jaar t.
Als het totaal aan opbrengsten verschilt van de aanvaardbare kosten, wordt dit verschil
verwerkt:
-
– in het sluittarief van jaar t als de opbrengsten lager zijn dan de aanvaardbare kosten;
-
– in het vereffeningbedrag van jaar t als de opbrengsten hoger zijn dan de aanvaardbare
kosten.
3. Voorschriften
-
a. Het verschil tussen de werkelijke kosten en de aanvaardbare kosten van Wlz-zorg moet
worden toegevoegd of onttrokken aan de bestemmingsreserve 'reserve aanvaardbare kosten'.
Deze bepaling is niet van toepassing voor zover de Wet toelating zorginstellingen (WTZi) en het Uitvoeringsbesluit WTZi voor de zorgverlening winstoogmerk toestaat.
De bestemmingsreserve ‘reserve aanvaardbare kosten’ kan daarnaast door de zorgaanbieder
worden aangewend voor de exploitatie van Zvw-, Wmo- en/of Jeugdwet-zorg.
-
b. Met betrekking tot de kostencomponenten die ten grondslag liggen aan de aanvaardbare
kosten, geldt dat bij de boeking van kosten, opbrengsten en doorberekende kosten een
bestendige gedragslijn gevolgd moet worden.
Terugwerkende kracht
Stcrt. 2024, 8215, datum inwerkingtreding 20-03-2024, bevat een wijziging met terugwerkende
kracht van dit artikel. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-01-2024.
Artikel 5. Nacalculatie-opgave 2024
Terugwerkende kracht
Voor
dit
artikel is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie
opmerking onder de tekst voor nadere informatie.
1. Indiening
De zorgaanbieder en /of het zorgkantoor/de Wlz-uitvoerder dient vóór 1 juni 2025 de
nacalculatie-opgave over 2024 in bij de NZa zoals vastgelegd in de Regeling declaratievoorschriften,
administratievoorschriften en informatieverstrekking Wlz 2024 en het Controleprotocol
nacalculatie-opgave 2024 Wlz-zorgaanbieders.
Kern van de nacalculatie-opgave is het nacalculatieformulier. Dat formulier leidt
tot de totaal financieel gerealiseerde productie over 2024 en de totaal financiële
realisatie overige onderdelen over 2024.
De nacalculatie-opgave gebeurt voor ieder NZa-nummer apart.
De nacalculatie-opgave 2024 wordt aangeleverd via het aanvragenportaal. Het aanvragenportaal
is het digitale platform dat door de NZa ter beschikking wordt gesteld. In dat portaal
doet de zorgaanbieder aanvragen en opgaven. Ook stelt de NZa via ditzelfde platform
de beschikkingen beschikbaar. In het aanvragenportaal stelt de NZa ten behoeve van
de nacalculatie-opgave in ieder geval de volgende stukken ter beschikking:
-
• nacalculatieformulier 2024;
-
• ondertekeningsdocumenten;
-
• consolidatie-overzicht.
Voor zover een zorgaanbieder of zorgkantoor/Wlz-uitvoerder bij indiening enig voorbehoud
of voorwaarde stelt, dan merkt de NZa dat als een eenzijdige indiening aan.
Voor de beoordeling van een nacalculatie-opgave is het uitgangspunt dat de NZa de
meest recente tijdig ingediende nacalculatie-opgave 2024 van de zorgaanbieder en/of
het zorgkantoor/de Wlz-uitvoerder verwerkt en beoordeelt.
2. Vaststelling aanvaardbare kosten 2024
Op basis van de ontvangen nacalculatie-opgave 2024 stelt de NZa de aanvaardbare kosten
2024 ambtshalve vast. De NZa stelt ook ambtshalve de verrekening van het verschil
vast tussen de aanvaardbare kosten en de opbrengsten (sluittarief/vereffeningbedrag).
Zie daarover verder artikel 4 van deze beleidsregel.
Dit wordt verwerkt in een beschikking. Na de wettelijke bezwaartermijn van zes weken
wordt dit een onherroepelijk besluit. Wijziging van de aanvaardbare kosten over 2024
is na definitieve verwerking van de nacalculatie-opgave niet meer mogelijk.
3. Nacalculatie op totaal financieel gerealiseerde productie over 2024
Nacalculatie op totaal financieel gerealiseerde productie over 2024
In aanvulling op bovenstaande algemene nacalculatiebepalingen zal de NZa de nacalculatie
op de totaal financieel gerealiseerde productie afhandelen met inachtneming van de
bepalingen in artikel 5, derde lid, onderdelen a tot en met c:
-
a) Verlaging van de totaal financieel gerealiseerde productie met een correctiebedrag
is in ieder geval aanvaardbaar voor zover bij de nacalculatie-opgave zowel zorgaanbieder
als zorgkantoor/Wlz-uitvoerder een ondertekeningsdocument heeft bijgevoegd, waaruit
blijkt dat hierover overeenstemming is tussen de zorgaanbieder en het zorgkantoor/de
Wlz-uitvoerder.
-
b) Op de gehonoreerde productieafspraak over 2024, zoals die door de NZa is vastgesteld
na verwerking van de budgetronde of de herschikkingsronde over 2024, wordt volledig
nagecalculeerd op basis van de totaal financieel gerealiseerde productie na correcties
als bedoeld in artikel 5 derde lid, onderdeel a hiervoor en na correcties van de NZa,
tenzij een expliciete uitzondering op een bepaalde prestatie/budgetcomponent in de
geldende beleidsregels is opgenomen.
-
c) Bij de nacalculatie op de totaal financieel gerealiseerde productie is het totaalbedrag
van de gehonoreerde productieafspraak de bovengrens. Dit betekent dat overproductie
niet wordt gehonoreerd (zie voor de uitzonderingen artikel 5, vierde lid).
4. Verrekening van overproductie met onderproductie
Verrekening van de overproductie met de onderproductie
De aanvaardbare kosten 2024 worden (deels) met de overproductie verhoogd indien voldaan
wordt aan onderstaande bepalingen:
-
a) in afwijking van artikel 5, derde lid, onderdeel c, kan de overproductie gehonoreerd
worden, voor zover deze verrekend kan worden met de onderproductie.
-
b) tussen de zorgaanbieder en het zorgkantoor/de zorgkantoren/de Wlz-uitvoerder(s) bestaat
overeenstemming voor de vergoeding van overproductie over het geheel of een deel van
de overproductie. Zowel zorgaanbieder als zorgkantoor/Wlz-uitvoerder hebben een ondertekeningsdocument
bij de nacalculatie-opgave bijgevoegd waaruit blijkt dat hierover overeenstemming
is tussen de zorgaanbieder en het zorgkantoor/de Wlz-uitvoerder. Het ene ondertekeningsdocument
moet voorzien zijn van een handtekening van een persoon die bevoegd is te tekenen
namens de zorgaanbieder. Het andere ondertekeningsdocument moet voorzien zijn van
een handtekening van een persoon die bevoegd is te tekenen namens het zorgkantoor/de
Wlz-uitvoerder. Wanneer de verrekening plaatsvindt tussen twee of meer zorgkantoorregio’s/regio’s
van Wlz-uitvoerders zijn de ondertekeningsdocumenten van twee of meer zorgkantoren/Wlz-uitvoerders
vereist. Indien blijkt dat de hiervoor bedoelde overeenstemming niet tot stand is
gekomen doordat één of meer partijen het ondertekeningsdocument niet heeft ondertekend,
vergewist de NZa zich van de grondslag van de weigering van de partij(en) om het ondertekeningsdocument
te ondertekenen. De overproductie komt niet voor vergoeding in aanmerking, tenzij
de NZa de weigering van de partij(en) om het ondertekeningsdocument te ondertekenen
kennelijk onredelijk acht.
-
c) de totale nacalculatie-opgave moet voor 1 juni 2025 bij de NZa worden ingediend. Indien
de nacalculatie-opgave op of na 1 juni 2025 bij de NZa wordt ingediend, komt de overproductie
niet voor vergoeding in aanmerking.
-
d) de verrekening van de overproductie met de onderproductie moet in eerste instantie
plaatsvinden binnen het concern, zowel binnen als buiten de eigen regio waarbinnen
(delen van) het concern productieafspraken hebben gemaakt. Of bij één natuurlijk persoon
als deze in meerdere regio’s van Wlz-uitvoerders productieafspraken heeft gemaakt.
Voor zover binnen één concern of bij één natuurlijke persoon de overproductie niet
kan worden verrekend, kan verrekening op reguliere wijze plaatsvinden op de in deze
beleidsregel beschreven wijze.
-
e) de overproductie kan worden verrekend met de landelijke resterende onderproductie.
Indien noodzakelijk zal onbenut kader zorg in natura (zin) en onbenut kader persoonsgebonden
budget (pgb) worden ingezet voor de vergoeding van de resterende landelijke overproductie.
Onbenut kader zin is het verschil tussen de beschikbare contracteerruimte zin 2024
en de gehonoreerde productieafspraken 2024 (beslag op de contracteerruimte zin) zoals
deze bij de herschikking zijn overeengekomen. Bij het pgb-kader is sprake van onderbenutting als het totaal
van de afgegeven vaststellingsbeschikkingen 2024 (peildatum 1 mei 2025) lager is dan
het beschikbare kader pgb 2024. Ook de onbenutte geoormerkte middelen voor innovatie
worden ingezet voor de vergoeding van overproductie.
-
f) als na toepassing van onderdeel e blijkt dat (het totaal van alle bij de nacalculatie
opgegeven) resterende landelijke overproductie niet volledig vergoed kan worden, wordt
overproductie naar rato vergoed. Naar rato vergoeding van de overproductie betekent
in dit verband:
resterende overproductie van een zorgaanbieder gedeeld door de resterende landelijke
overproductie. Deze uitkomst moet vervolgens worden vermenigvuldigd met het op basis
van onderdeel e berekende totaalbedrag dat beschikbaar is voor de vergoeding van overproductie.
5. Nacalculatie op overige onderdelen
De financiële waarde van de overige onderdelen die naast de financieel gerealiseerde
productie over 2024 nacalculeerbaar is en de wijze waarop op dit onderdeel wordt nagecalculeerd,
volgt uit de verschillende beleidsregels over dit onderdeel.
6. Nacalculatie in geval van faillissement zorgaanbieder
-
a. Afwijking datum uiterste indiening
Indien de rechtbank het faillissement van een zorgaanbieder uitspreekt en een curator
benoemt, kan de NZa op basis van een schriftelijk verzoek van een failliete zorgaanbieder
of de namens de failliete zorgaanbieder handelende curator of het zorgkantoor/de Wlz-uitvoerder
voor de uiterste indieningstermijn van de nacalculatie-opgave 2024 tweemaal uitstel
verlenen.
-
b. Beoordeling en afhandeling
De nacalculatie-opgave 2024 van een failliete zorgaanbieder wordt conform de reguliere
procedure beoordeeld en afgehandeld. Indien de nacalculatie-opgave 2024 wordt ingediend
zonder nadere onderbouwing en over deze opgave geen overeenstemming bestaat tussen
(i) de failliete zorgaanbieder/curator en (ii) het zorgkantoor/de Wlz-uitvoerder,
stelt de NZa de aanvaardbare kosten vast op de laagste opgave. Als er één eenzijdige
nacalculatie-opgave wordt ingediend, stelt de NZa de aanvaardbare kosten op € 0,00
vast.
Terugwerkende kracht
Stcrt. 2024, 8215, datum inwerkingtreding 20-03-2024, bevat een wijziging met terugwerkende
kracht van dit artikel. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-01-2024.
Terugwerkende kracht
Voor
dit
artikel is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie
opmerking onder de tekst voor nadere informatie.
-
1 Indexatie loonkosten
De aanpassing van de in de beleidsregelwaarden opgenomen loonkosten in jaar t is gebaseerd
op het door de Minister van VWS aangegeven indexcijfer ‘Overheidsbijdrage in de arbeidskostenontwikkeling
(Ova)’.
Deze aanpassing bestaat uit:
-
– een structurele doorwerking in jaar t van de uit het definitieve Ova-indexcijfer blijkende
verschil tussen de voor- en eindcalculatie van jaar t-1;
-
– een 100% voorcalculatie van het voorlopige Ova-indexcijfer voor het jaar t.
De voor- en eindcalculatie van het Ministerie van VWS worden door de NZa in de beleidsregelwaarden
verwerkt als voorlopige respectievelijk definitieve index.
-
2 Indexatie materiële kosten
De aanpassing van de in de beleidsregelwaarden opgenomen materiële kosten in jaar
t is gebaseerd op gegevens uit de tabel ‘Middelen en bestedingen’ van het Centraal
Economisch Plan (CEP) van het Centraal Planbureau (CPB) van het jaar t.
Deze aanpassing bestaat uit:
-
– een structurele doorwerking in jaar t van het uit het CEP blijkende verschil tussen
de voor- en eindcalculatie van het jaar t-1;
-
– een 100% voorcalculatie van het voorlopige CEP-indexcijfer voor het jaar t.
De voorcalculatie van het Ministerie van VWS en de eindcalculatie van het CPB worden
door de NZa in de beleidsregelwaarden verwerkt als voorlopige respectievelijk definitieve
index.
-
3 Indexatie kapitaallasten
De in de beleidsregelwaarden opgenomen kapitaallasten worden aangepast op basis van
de TNO-Gezondheidszorgindex van jaar t. Daarbij gaat de NZa uit van het gemiddelde
van de maandindices van het voorgaande jaar, zoals die door TNO gepubliceerd worden.
Deze TNO-gezondheidszorgindex vult de NZa aan met een prognose voor de ontwikkeling
in de bouwkosten voor het lopende jaar. De prognose is gebaseerd op het Centraal Economisch
Plan (CEP), dat uitgebracht wordt door het Centraal Plan Bureau (CPB). Hiermee komt
de NZa tot het definitieve indexcijfer voor kapitaallasten.
Deze aanpassing bestaat uit:
-
– een structurele doorwerking in jaar t van de uit de index kapitaallasten blijkende
verschil tussen de voor- en eindcalculatie van het jaar t-1;
-
– een 100% voorcalculatie van de voorlopige index kapitaallasten voor het jaar t.
Uitzondering hierop vormt de indexatie van de nhc en van de nic. Die indexaties van
de nhc en nic zijn beschreven in de Beleidsregel normatieve huisvestingscomponent
(nhc) en normatieve inventariscomponent (nic) geestelijke gezondheidszorg, forensische
zorg en langdurige zorg.
Terugwerkende kracht
Stcrt. 2024, 8215, datum inwerkingtreding 20-03-2024, bevat een wijziging met terugwerkende
kracht van dit artikel. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-01-2024.
Artikel 7. Tarifering onderlinge dienstverlening Wlz
Terugwerkende kracht
Voor
dit
artikel is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie
opmerking onder de tekst voor nadere informatie.
1. Prestatie en tarief
2. Werkwijze
Als sprake is van onderlinge dienstverlening brengt de uitvoerende zorgaanbieder de
kosten in rekening bij de opdrachtgevende zorgaanbieder.
Terugwerkende kracht
Stcrt. 2024, 8215, datum inwerkingtreding 20-03-2024, bevat een wijziging met terugwerkende
kracht van dit artikel. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-01-2024.
Artikel 8. Vervallen en intrekken oude beleidsregel
Terugwerkende kracht
Voor
dit
artikel is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie
opmerking onder de tekst voor nadere informatie.
Gelijktijdig met de inwerkingtreding van deze Beleidsregel bekostigingscyclus Wlz
2024 wordt de Beleidsregel bekostigingscyclus Wlz 2024, met kenmerk BR/REG-24115a, ingetrokken.
De Beleidsregel bekostigingscyclus Wlz 2023, met kenmerk BR/REG-23114a, die een geldigheidsduur heeft tot en met 31 december
2024, komt na afloop van laatstgenoemde datum van rechtswege te vervallen.
Terugwerkende kracht
Stcrt. 2024, 8215, datum inwerkingtreding 20-03-2024, bevat een wijziging met terugwerkende
kracht van dit artikel. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-01-2024.
Artikel 9. Toepasselijkheid voorafgaande beleidsregel, bekendmaking, inwerkingtreding
en citeertitel
Terugwerkende kracht
Voor
dit
artikel is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie
opmerking onder de tekst voor nadere informatie.
Toepasselijkheid voorafgaande beleidsregel
De Beleidsregel bekostigingscyclus Wlz 2023, met kenmerk BR/REG-23114a, blijft van toepassing op besluiten en aangelegenheden
die hun grondslag vinden in die beleidsregel en die betrekking hebben op de periode
waarvoor die beleidsregel gold.
Inwerkingtreding / Bekendmaking
Deze beleidsregel treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte
van de Staatscourant waarin de beleidsregel ingevolge artikel 5, aanhef en onder e, van de Bekendmakingswet, wordt geplaatst en werkt terug tot en met 1 januari 2024 en vervalt met ingang van
1 januari 2026.
De beleidsregel ligt ter inzage bij de NZa en is te raadplegen op www.nza.nl.
Citeertitel
Deze beleidsregel wordt aangehaald als: Beleidsregel bekostigingscyclus Wlz 2024.
Terugwerkende kracht
Stcrt. 2024, 8215, datum inwerkingtreding 20-03-2024, bevat een wijziging met terugwerkende
kracht van dit artikel. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-01-2024.