Voor het indienen van een aanvraag maakt u gebruik van het aanvraagformulier Internationalisering
2004 met bijbehorend begrotingsmodel.
Wij hebben de bijgevoegde financiële verantwoording van ... (naam subsidie-ontvanger)
te ... (plaats) gecontroleerd.
Onze controle is verricht in overeenstemming met algemeen aanvaarde richtlijnen met
betrekking tot controleopdrachten en met in achtneming van het controleprotocol als
bijlage I gevoegd bij de subsidieregeling Internationalisering 2004 van het Fonds. Volgens
deze richtlijnen dient onze controle zodanig te worden gepland en uitgevoerd, dat
een redelijke mate van zekerheid wordt verkregen, dat de subsidiedeclaratie geen onjuistheden
van materieel belang bevat.
Een controle omvat onder meer een onderzoek door middel van deelwaarnemingen van informatie
ter onderbouwing van deze bedragen en de toelichtingen in de subsidiedeclaratie. Wij
zijn van mening dat onze controle een deugdelijke grondslag vormt voor ons oordeel.
Wij zijn van oordeel dat de verantwoording bestaande uit het activiteitenoverzicht,
het inhoudelijk en financieel verslag aangevende een bedrag van € ... aan subsidiabele
lasten, ... subsidiabele uitvoeringen en ... deelnemers/bezoekers voldoet aan de subsidiebepalingen
inzake de verantwoording.
Tevens delen wij mede dat de subsidiebepalingen de regeling Internationalisering van
het Fonds en de nader gestelde subsidiebepalingen in brief met kenmerk ..., d.d. ...
zijn nageleefd.
Indien geen goedkeurende accountantsverklaring kan worden afgegeven gelieve u volgens
de NIVRA-tekstvoorbeelden een anderszins verklaring af te geven.
I. Presentaties en profilering van Nederlandse amateurkunst in het buitenland
1. Aard van de aanvragen
In het kader van deze onderdelen kan een tegemoetkoming verstrekt worden in de kosten
voor deelname aan festivals, wedstrijden, congressen of andere evenementen in het
buitenland, die van een dusdanig artistiek - inhoudelijk niveau zijn dat zij een bijdrage
leveren aan de ontwikkeling van de Nederlandse amateurkunst.
Vanuit HGIS-Cultuurmiddelen kan een bijdrage worden verleend voor voorstellingen,
tournees en samenwerkingsprojecten in het buitenland die de Nederlandse amateurkunst
in het buitenland profileren. Voorrang wordt gegeven aan de prioriteitslanden. Dit
zijn Canada, Egypte, Indonesië, Japan, Marokko, de Russische Federatie, Suriname,
Turkije, de Verenigde Staten, Zuid-Afrika en de huidige en toekomstige lidstaten van
de Europese Unie, met een bijzondere aandacht voor: België (Vlaanderen), Duitsland,
Estland, Frankrijk, Hongarije, Letland, Litouwen, Polen, Slovenië, Tsjechië en het
Verenigd Koninkrijk.
2. Aanvragen
Voor het indienen van een aanvraag maakt u gebruik van het aanvraagformulier Internationalisering
2004 met bijbehorend begrotingsmodel.
De aanvraag, gesteld in de Nederlandse taal, bestaat uit:
-
- een volledig ingevuld aanvraagformulier (in negenvoud);
-
- een gemotiveerd plan (in negenvoud, zie 2.1.);
-
- een begroting met toelichting (in negenvoud, zie 2.2.)
-
- en voor de beoordeling noodzakelijke bijlagen (zie 2.3.).
2.1. Gemotiveerd plan
Het gemotiveerde plan beslaat bij voorkeur maximaal 4 A4-tjes waarin u een inhoudelijke
en organisatorische beschrijving geeft van uw activiteiten. Het verdient aanbeveling
om het artistiek inhoudelijke deel door de artistiek verantwoordelijken te laten opstellen.
In het algemeen is het van belang uw plan zo concreet mogelijk te beschrijven. Het
bevat de volgende informatie:
-
1. De voorgenomen activiteit.
-
2. Een beschrijving van de groep.
-
3. De uit te voeren voorstelling c.q. het uit te voeren repertoire.
-
4. Beantwoordt de volgende vragen over het podium of evenement.
Waarom behoort het evenement tot de belangrijkere op het betreffende terrein van de
amateurkunst? Welke groepen treden er op? Op basis van welke criteria worden de groepen
geselecteerd? Kent het evenement een randprogramma (bijvoorbeeld workshops)? Is er
sprake van een beoordeling door een jury? Wie zijn de juryleden (indien van toepassing)?
Heeft u eerder aan het evenement deelgenomen? Waarom wilt u aan het betreffende evenement
deelnemen?
-
5. Op welke wijze levert het project een bijdrage aan de ontwikkeling van de groep en
aan de sector amateurkunst in Nederland? Op welke wijze draagt het project bij aan
de profilering van de Nederlandse cultuur in het buitenland?
-
6. Wat zijn de namen, kwalificaties, eerdere werkervaring van de personen die in artistiek-inhoudelijk
opzicht verantwoordelijk zijn voor de uitvoering van het project (dirigent, regisseur,
etc.)?
-
7. Wat is de tijdsplanning van de reis inclusief specifieke data en locaties van de optredens?
-
8. Hoe wordt aan het project en de resultaten, met inbegrip van de kwantitatieve gegevens
(bijvoorbeeld door publicaties) in Nederland bekendheid gegeven?
-
9. Wat is de financiële bijdrage van de uitnodigende instantie en waaruit bestaat deze?
-
10. Heeft u, behalve bij het Fonds voor Amateurkunst en Podiumkunsten, ook elders subsidie
aangevraagd? Zo ja, bij wie en voor welke bedragen?
-
11. Zijn er aspecten die in het voorafgaande niet aan bod zijn gekomen en die u van belang
vindt voor een zorgvuldige beoordeling van uw aanvraag, beschrijft u die dan beknopt.
2.2. Begroting
Op het begrotingsmodel staat het onderdeel van de regeling vermeld waarop het van
toepassing is. U maakt gebruik van betreffend model.
In het algemeen gaat het Fonds er bij honorering van een aanvraag van uit dat zowel
de aanvrager als de uitnodigende instantie zich inspant voor een zo hoog mogelijke
eigen bijdrage. Bij de beoordeling van de begroting wordt uitgegaan van een minimale
eigen bijdrage van€ 25 per persoon per dag, waarbij de dag van vertrek en de dag van
aankomst als één wordt gerekend. Het reisdoel speelt een belangrijke rol bij de hoogte
van de eigen bijdrage. Indien u over een BTW nummer beschikt, dient u baten en lasten
exclusief omzetbelasting op te nemen.
Overige subsidies en overige inkomsten
Vermeldt in de begroting welke andere subsidiënten en sponsors u heeft benaderd. In
het algemeen zal er bij de bepaling van het te verlenen subsidiebedrag van worden
uitgegaan dat er naast het Fonds ook andere Nederlandse subsidiënten zijn. Het verdient
aanbeveling tijdig een aanvraag in te dienen bij de gemeente en/of provincie van vestiging.
subsidiëring door particuliere fondsen (o.a. VSB Fonds, Prins Bernhard Cultuurfonds,
Stichting Doen) en sponsors behoort in sommige gevallen ook tot de mogelijkheden.
2.3. Voor de beoordeling van de noodzakelijke bijlagen
Voor de beoordeling noodzakelijke bijlagen zijn:
-
- curricula vitae van de personen die in artistiek-inhoudelijk opzicht verantwoordelijk
zijn voor de uitvoering van het project (dirigent, regisseur, etc.; in negenvoud).
-
- bij presentaties, een uitnodiging van het podium of het evenement of bij samenwerkingsprojecten
een kopie van de samenwerkingsovereenkomst (in enkelvoud).
-
- een prijsopgave van het reisbureau met betrekking tot de begrote reiskosten (in enkelvoud).
Het is van belang dat foto's, illustraties, videobanden, geluidsbanden CD's voorzien
zijn van de naam van de aanvrager en van de titel van het onderzoek of de productie.
U kunt op het aanvraagformulier aangeven of u dit materiaal na afloop van de bezwaartermijn
terug wilt ontvangen.
3. Beoordelingscriteria
De commissie beoordeelt een in behandeling genomen aanvraag in het kader van het onderdeel
presentatie en profilering van Nederlandse amateurkunst in het buitenland aan de hand
van de volgende specifieke criteria:
Artistieke kwaliteit
De artistieke kwaliteit van de deelnemer(s), van het programma (is het repertoire
bijzonder en/of van Nederlandse herkomst) en de mate waarin deelname aan de activiteit
een bijdrage levert aan de ontwikkeling van de amateurkunstsector in Nederland en/of
de mate waarin het project een positieve bijdrage levert aan de profilering van de
Nederlandse amateurkunst in het buitenland.
Kwaliteit of uitstraling van het podium of evenement
Voorwaarde is dat het podium of het evenement in het buitenland voldoende kwaliteit
en uitstraling biedt. Aandachtspunten in dit verband zijn het kwalitatieve niveau
van de programmering, het randprogramma (workshops e.d.) en de eventuele jurering.
Alleen indien een aanvraag voldoet aan deze specifieke beoordelingscriteria, beoordeelt
de commissie aan de hand van de volgende aanvullende criteria. Het Fonds geeft voorrang
aan aanvragen die aan één of meer van de volgende aanvullende criteria voldoen.
Culturele diversiteit
Is er sprake van projecten waarbij het team van deelnemers cultureel divers is samengesteld
en waarbij bijzondere aandacht wordt besteed aan de werving van cultureel divers samengesteld
publiek?
Jeugd/jongeren
Is er sprake van activiteiten specifiek gericht op jeugd/ jongeren?
Prioriteitslanden
Voorrang wordt gegeven aan activiteiten in of met prioriteitslanden.
II. (gebundelde) presentaties van nederlandse professionele podiumkunsten in het
buitenland
1. Aard van de aanvragen
In Nederland gevestigde professionele podiumkunstenaars, die op uitnodiging van een
podium of evenement in het buitenland een presentatie geven van artistiek waardevolle
en voor de Nederlandse podiumkunsten representatieve voorstellingen of concerten,
kunnen in aanmerking komen voor een tegemoetkoming in de kosten hiervan. Voorwaarde
is dat het podium of het evenement in het buitenland voldoende kwaliteit en uitstraling
heeft. Het Fonds streeft naar een evenwichtige presentatie van de verschillende podiumkunstdisciplines.
In geval van theater en dans geldt dat de voorstelling eerder in Nederland vertoond
is.
Gebundelde presentatie
Een gebundelde presentatie van Nederlandse voorstellingen en concerten vindt altijd
plaats tijdens evenementen of op podia in één van de prioriteitslanden. Dit zijn Canada,
Egypte, Indonesië, Japan, Marokko, de Russische Federatie, Suriname, Turkije, de Verenigde
Staten, Zuid-Afrika en de huidige en toekomstige lidstaten van de Europese Unie, met
een bijzondere aandacht voor: België (Vlaanderen), Duitsland, Estland, Frankrijk,
Hongarije, Letland, Litouwen, Polen, Slovenië, Tsjechië en het Verenigd Koninkrijk.
De bundeling moet een intensivering zijn van het internationaal cultuurbeleid, dat
wil zeggen meer dan de optelsom van de verschillende presentaties. Bijvoorbeeld door
het vertonen van verschillende podiumkunstdisciplines door een buitenlands festival
of gerenommeerd podium vanuit een helder artistiek-inhoudelijk concept. Of door het
vertonen van verschillende vormen van een discipline op een zodanige manier dat een
representatief beeld wordt gegeven van de kwaliteit en diversiteit in Nederland van
die discipline.
Bovendien gaat een gebundelde presentatie gepaard met een randprogramma van workshops,
masterclasses en/of lezingen die het getoonde plaatsen in de bredere context van de
discipline(s) in Nederland en die de (professionele) bezoekers aan de presentaties
op een directe manier laten kennismaken met de tot stand koming van de getoonde producties.
De gebundelde presentatie dient ook in organisatorisch opzicht en qua pr-marketing
gedegen te worden voorbereid.
Het verdient dan ook aanbeveling met betrekking tot de organisatie (van het randprogramma)
contact op te nemen met het betreffende sectorinstituut (voor theater en dans het
Theater Instituut Nederland, voor muziek bijvoorbeeld met Muziekgroep Nederland of
Gaudeamus).
2. Aanvragen
Voor het indienen van een aanvraag maakt u gebruik van het aanvraagformulier Internationalisering
2004 met bijbehorend begrotingsmodel.
De aanvraag, gesteld in de Nederlandse taal, bestaat uit:
-
- een volledig ingevuld aanvraagformulier (in negenvoud);
-
- een gemotiveerd plan (in negenvoud, zie 2.1.);
-
- een begroting met toelichting (in negenvoud, zie 2.2.);
-
- en voor de beoordeling noodzakelijke bijlagen (zie 2.3.).
2.1. Gemotiveerd plan
Het gemotiveerde plan beslaat bij voorkeur maximaal 4 A4-tjes waarin u een inhoudelijke
en organisatorische beschrijving geeft van uw activiteiten. Het verdient aanbeveling
om het artistiek inhoudelijke deel door de artistiek verantwoordelijken te laten opstellen.
In het algemeen is het van belang uw plan zo concreet mogelijk te beschrijven. Het
bevat de volgende informatie:
-
1. De voorgenomen activiteit.
-
2. Een beschrijving van de groep.
-
3. De uit te voeren voorstelling c.q. het uit te voeren repertoire.
-
4. Beantwoordt de volgende vragen over het podium of evenement.
Geniet het betreffende festival, podium of organisatie internationale bekendheid en
waaruit valt dit af te leiden? Heeft u eerder op uitnodiging van het land, het festival,
het podium of de organisatie één of meer voorstellingen of concerten gepresenteerd
en zo ja, waar en wanneer?
Waarom wilt u in het betreffende land en op het betreffende evenement of podium uw
voorstellingen of concerten wilt presenteren?
-
5. Heeft u de verwachting dat het presenteren van uw voorstellingen of concerten een
bijdrage levert aan een meer permanente relatie met de uitnodigende instantie?
-
6. Op welke wijze levert de presentatie in het buitenland een bijdrage aan de ontwikkeling
van de groep en aan de podiumkunsten in Nederland? Op welke wijze draagt het project
bij aan de profilering van de Nederlandse cultuur in het buitenland?
-
7. Vermelding van de medewerkers en uitvoerenden (curricula vitae bijvoegen)
-
8. Wat is de tijdsplanning van de reis inclusief specifieke data en locaties van de optredens.
-
9. Op welke wijze geeft u in Nederland bekendheid aan de voorstellingen of concerten
in het buitenland en de resultaten, met inbegrip van de kwantitatieve gegevens?
-
10. Wat is de financiële bijdrage van de uitnodigende instantie en waaruit bestaat deze
bijdrage?
-
11. Welke financiële inspanning levert u zelf? Wat is uw eigen bijdrage?
-
12. Heeft u, behalve bij het Fonds voor Amateurkunst en Podiumkunsten, ook elders subsidie
aangevraagd? Zo ja, waar en voor welke bedragen?
-
13. Zijn er aspecten die in het voorafgaande niet aan bod zijn gekomen en die u van belang
vindt voor een zorgvuldige beoordeling van uw aanvraag, beschrijft u die dan beknopt.
Toevoegen in het geval van gebundelde presentaties
2.2. Begroting
Op het begrotingsmodel staat het onderdeel van de regeling vermeld waarop het van
toepassing is. U maakt gebruik van betreffend model.
-
1. Baten en lasten dient u zo volledig mogelijk te begroten. Als u over een BTW-nummer
beschikt, dan begroot u baten en lasten exclusief omzetbelasting.
-
2. Het Fonds verzoekt u de begrotingsposten zoveel mogelijk te specificeren en indien
u dit nodig acht een toelichting bij uw begroting te voegen.
-
3. Ter bepaling van de hoogte van het te verlenen subsidie gelden de volgende richtlijnen:
In het algemeen gaat het Fonds er bij verlening van subsidie van uit dat zowel de
aanvrager als de uitnodigende instantie zich inspant voor een zo hoog mogelijke eigen
bijdrage. Indien aan aanvrager in het kader van de Cultuurnota 2001-2004 door het
ministerie van OCenW subsidie is verleend, wordt in de vaststelling van de hoogte
van het subsidie rekening gehouden met de hoogte van het meerjarige subsidie.
Overige subsidies en overige inkomsten
In beginsel wordt er van uitgegaan dat er naast het Fonds ook andere Nederlandse subsidiënten
zijn. Te denken valt aan particuliere fondsen (onder andere VSB Fonds, Prins Bernhard
Cultuurfonds, Stichting Doen) en sponsoren. Vermeld in de begroting welke andere subsidiënten
en/of sponsors u heeft benaderd. Vermeld ook of u subsidie heeft gevraagd bij gemeente
of provincie.
Voorzover u voor dezelfde activiteiten tevens subsidie heeft aangevraagd bij een ander
bestuursorgaan (zoals Mondriaan Stichting, Nederlands Fonds voor de Film) neemt u
deze op in de begroting onder vermelding van de stand van zaken met betrekking tot
de beoordeling van die aanvraag.
Subsidie die gedurende de subsidieperiode van andere bestuursorganen is of wordt verkregen
voor dezelfde activiteiten als waarvoor in het kader van deze subsidieregeling subsidie
is verleend, wordt in mindering gebracht op het verleende subsidie.
2.3. Voor de beoordeling noodzakelijke bijlagen
Voor de beoordeling noodzakelijke bijlagen zijn:
-
- curricula vitae van de personen die in artistiek-inhoudelijk en organisatorisch opzicht
verantwoordelijk zijn voor de uitvoering van het project (dirigent, regisseur, zakelijke
leiding etc.; in negenvoud).een uitnodiging van het podium of evenement (in enkelvoud);
-
- offertes die de begrote kosten staven (in enkelvoud);
-
- beschikking van OCenW en begroting 2004, in geval u vanwege OCenW een meerjarig subsidie
ontvangt (in enkelvoud).
Het is van belang dat foto's, illustraties, videobanden, geluidsbanden, CD's voorzien
zijn van de naam van de aanvrager en van de titel van het onderzoek of de productie.
U kunt op het aanvraagformulier aangeven of u dit materiaal na afloop van de procedure
terug wilt ontvangen.
3. Beoordelingscriteria
De commissie beoordeelt een in behandeling genomen aanvraag in het kader van (gebundelde)
presentaties van Nederlandse professionele podiumkunsten in het buitenland aan de
hand van de volgende specifieke criteria:
Artistieke kwaliteit
De artistieke kwaliteit van de voorstellingen/concerten, van de makers en van de uitvoerenden.
Kernbegrippen daarbij zijn vakmanschap, zeggingskracht, oorspronkelijkheid.
Kwaliteit of uitstraling van het podium of evenement
Aandachtspunten zijn het artistieke niveau van de programmering, de te verwachten
media-aandacht en publieke belangstelling.
Productionele kwaliteit
De kwaliteit van de producent op het gebied van productie, organisatie, financieel
beheer, marketing en publiekswerving.
Financiering
Wordt de begroting redelijk geacht en is er sprake van een redelijke bijdrage in de
kosten door het podium of evenement en aanvrager zelf?
Alleen indien een aanvraag voldoet aan deze specifieke beoordelingscriteria, beoordeelt
de commissie aan de hand van de volgende aanvullende criteria. Het Fonds geeft voorrang
aan aanvragen die aan één of meer van de volgende aanvullende criteria voldoen.
Culturele diversiteit
Is er sprake van een aanvraag waarbij het team van initiatiefnemers cultureel divers
is samengesteld en waarbij specifiek aandacht wordt besteed aan de werving van cultureel
divers samengesteld publiek?
Jeugd/jongeren
Is er sprake van een aanvraag die specifiek gericht is op een publiek van jeugd/jongeren?
Beginnende makers
Is er sprake van een project dat bijdraagt aan de artistieke ontwikkeling van beginnende
makers?
Nederlands repertoire
Is er sprake van het presenteren van Nederlands repertoire?
Aanvullende activiteiten
Is er tevens sprake van workshops, masterclasses en dergelijke waardoor het artistieke
rendement van de presentatie in het buitenland toeneemt?
Prioriteitslanden
In geval van presentaties wordt voorrang gegeven aan activiteiten in of met één van
de prioriteitslanden. Gebundelde presentaties dienen plaats te vinden in een prioriteitsland.
III. Internationale samenwerkingsprojecten van professionele podiumkunstenaars
1. Aard van de aanvragen
Bij internationale samenwerkingsprojecten gaat het om in Nederland gevestigde professionele
podiumkunstenaars, gezelschappen of ensembles, die met in het buitenland gevestigde
kunstenaars, groepen en/of organisaties, werkzaam op het gebied van de professionele
podiumkunsten, artistieke samenwerkingsverbanden aangaan. Aanvragen kunnen uitsluitend
betrekking hebben op de door de Nederlandse partner(s) te maken kosten voor het ontwikkelen
én uitvoeren van een project. Hierbij wordt in principe uitgegaan van een evenredige
mate van financiering van het project door de buitenlandse partner(s). Het resultaat
van de samenwerking wordt bij voorkeur in Nederland én in het buitenland uitgevoerd.
Het Fonds streeft naar een evenwichtige vertegenwoordiging van de verschillende podiumkunstdisciplines.
Bij deze artistieke samenwerkingsverbanden moet sprake zijn van:
-
- een gezamenlijk initiatief: het initiatief tot de samenwerking moet van beide (of
alle) partners afkomstig zijn;
-
- een gelijkwaardige inbreng: er dient een zekere mate van gelijkwaardigheid te bestaan
met betrekking tot de artistieke inbreng van de samenwerkende partners;
-
- een gelijkwaardig belang: de samenwerkingspartners moeten een enigszins gelijkwaardig
artistiek belang hebben bij de samenwerking;
-
- een stimulans of voorbeeldwerking: van een project dient een stimulans of voorbeeldwerking
voor toekomstige internationale samenwerkingsverbanden uit te gaan.
Projecten dienen bij voorkeur plaats te vinden met kunstenaars uit één van de prioriteitslanden.
Dit zijn Canada, Egypte, Indonesië, Japan, Marokko, de Russische Federatie, Suriname,
Turkije, de Verenigde Staten, Zuid-Afrika en de huidige en toekomstige lidstaten van
de Europese Unie, met een bijzondere aandacht voor: België (Vlaanderen), Duitsland,
Estland, Frankrijk, Hongarije, Letland, Litouwen, Polen, Slovenië, Tsjechië en het
Verenigd Koninkrijk.
2. Aanvragen
Voor het indienen van een aanvraag maakt u gebruik van het aanvraagformulier Internationalisering
2004 met bijbehorend begrotingsmodel.
De aanvraag, gesteld in de Nederlandse taal, bestaat uit:
-
- een volledig ingevuld aanvraagformulier (in negenvoud);
-
- een gemotiveerd plan (in negenvoud, zie 2.1.);
-
- een begroting met toelichting (in negenvoud, zie 2.2.)
-
- en voor de beoordeling noodzakelijke bijlagen (zie 2.3.).
2.1. Gemotiveerd plan
Het gemotiveerde plan beslaat bij voorkeur maximaal 4 A4-tjes waarin u een inhoudelijke
en organisatorische beschrijving geeft van uw activiteiten. Het verdient aanbeveling
om het artistiek inhoudelijke deel door de artistiek verantwoordelijken te laten opstellen.
In het algemeen is het van belang uw plan zo concreet mogelijk te beschrijven. Het
bevat de volgende informatie:
-
1. De inhoud, vorm en artistiek concept van uw plan en van de voorgenomen werkmethode
(regie, choreografie; muzikaal, mimografisch, muziektheatraal of multidisciplinair
concept; vormgeving, dramaturgie; synopsis; manier van werken).
-
2. De relatie tot eerder door u uitgevoerde internationale projecten (presentaties of
samenwerkingsproject). Indien uw aanvraag in het verlengde ligt van een project dat
eerder door het Fonds voor de Podiumkunsten of het Fonds voor Amateurkunst werd gesubsidieerd,
verzoeken wij u het inhoudelijk verslag hiervan bij te voegen.
-
3. De betekenis van uw aanvraag voor uw verdere artistieke ontwikkeling en/of voor de
artistieke ontwikkeling van de professionele podiumkunsten.
-
4. De motivatie waarom u naar internationale samenwerking streeft en waarom betreffende
partner(s) in het buitenland daarvoor is (zijn) benaderd.
-
5. Geef een beschrijving hoe de samenwerking wordt voorbereid.
-
6. Geef aan welke financiële bijdrage u verwacht van de buitenlandse partner en waaruit
deze bestaat.
-
7. Welke financiële inspanning levert u zelf? Wat is de eigen bijdrage van uw organisatie?
-
8. Als er binnen uw plan bijzondere aandacht is voor één van de beleidsprioriteiten (culturele
diversiteit, jeugd/jongeren, beginnende makers) licht dit dan toe.
-
9. Vermelding van de medewerkers en uitvoerenden en motivatie van uw keuze. (Curricula
vitae bijvoegen).
-
10. Geef aan wanneer de voorbereidingen starten en wat de duur van repetitieperiode is.
Voor theater- en dansproducties bedraagt de maximaal subsidiabele repetitieperiode
twee maanden. Een afwijkende repetitieperiode licht u toe. Voor muziekproducties motiveert
u het noodzakelijk geachte aantal repetities.
-
11. Geef aan in welke periode en waar de voorstellingen of concerten gespeeld worden.
(Nota Bene: Het Fonds subsidieert voor theater-, dans- en muziekproducties maximaal
een speelperiode van één maand. Voor producties gericht op jeugd/jongeren geldt een
maximum van twee maanden. Tegen overlegging van opties of contracten die meer speelbeurten
garanderen, kan een langere periode gesubsidieerd worden.)
-
12. Beschrijf hoe u uw plan gaat realiseren: produceert u zelf of brengt u het onder bij
een producent? In dit laatste geval dient u een intentieverklaring van de producent
bij te voegen.
-
13. Geef aan wie de organisatie vormen en wat de functies zijn. Motiveer uw keuze. (curricula
vitae meezenden).
-
14. Beschrijf door wie en hoe speelplaatsen voor uw productie worden benaderd, welke reeds
zijn benaderd en welke nog volgen (voorzover beschikbaar opties en/of contracten meezenden).
-
15. Geef aan hoe het publiek geworven wordt en of er sprake is van specifieke publieksgroepen.
Geef een toelichting als het één van de beleidsprioriteiten (culturele diversiteit,
jeugd/jongeren) betreft.
-
16. Hoe evalueert u uw project?
-
17. Zijn er aspecten die in het voorafgaande niet aan bod zijn gekomen en die u van belang
vindt voor een zorgvuldige beoordeling van uw aanvraag, beschrijft u die dan beknopt.
2.2. Begroting
Op het begrotingsmodel staat het onderdeel van de regeling vermeld waarop het van
toepassing is. U maakt gebruik van betreffend model.
-
1. Subsidiabel zijn die kosten die vallen binnen de periode waarin de voorgenomen activiteiten
worden uitgevoerd en/of - voorzover het meerjarig door rijk, provincie of gemeente
gesubsidieerde instellingen betreft - die kosten die niet behoren tot de reguliere
exploitatie en taakuitoefening van de aanvrager. Tot de reguliere kosten van exploitatie
en taakuitoefening worden geacht te behoren: vaste personeelslasten, voorziening voor
de instandhouding en uitbreiding van gebouwen, bouwkundige voorzieningen en vaste
technische installaties en automatiseringsapparatuur, waaronder de aanschaf van hardware.
-
2. Baten en lasten dient u zo volledig mogelijk te begroten. Als u over een BTW-nummer
beschikt, dan begroot u baten en lasten exclusief omzetbelasting.
-
3. Het Fonds verzoekt u de begrotingsposten zoveel mogelijk te specificeren en indien
u dit nodig acht een toelichting bij uw begroting te voegen.
-
4. Ter bepaling van de hoogte van het te verlenen subsidie gelden de volgende richtlijnen:
In het algemeen gaat het Fonds er bij honorering van een aanvraag van uit dat zowel
de aanvrager als de samenwerkingspartner zich inspant voor een zo hoog mogelijke eigen
bijdrage. Indien aan aanvrager in het kader van de Cultuurnota 2001-2004 door het
ministerie van OCenW subsidie is verleend, wordt in de berekening van de hoogte van
het subsidie rekening gehouden met de hoogte van het meerjarige subsidie.
Overige subsidies en overige inkomsten
In beginsel wordt er van uitgegaan dat er naast het Fonds ook andere Nederlandse subsidiënten
zijn. Te denken valt aan particuliere fondsen (onder andere VSB Fonds, Prins Bernhard
Cultuurfonds, Stichting Doen) en sponsoren. Vermeld in de begroting welke andere subsidiënten
en/of sponsors u heeft benaderd. Vermeld ook of u subsidie heeft gevraagd bij gemeente
of provincie.
Voorzover u voor dezelfde activiteiten tevens subsidie heeft aangevraagd bij een ander
bestuursorgaan (zoals Mondriaan Stichting, Nederlands Fonds voor de Film) neemt u
deze op in de begroting onder vermelding van de stand van zaken met betrekking tot
de beoordeling van die aanvraag.
Subsidie die gedurende de subsidieperiode van andere bestuursorganen is of wordt verkregen
voor dezelfde activiteiten als waarvoor in het kader van deze subsidieregeling subsidie
is verleend, wordt in mindering gebracht op het verleende subsidie.
Bijdragen van coproducenten
De inbreng van coproducenten neemt u gekapitaliseerd op. Hierbij geldt dat:
-
- de vergoeding die u betaalt aan een coproducent voor door de coproducent ter beschikking
gestelde goederen niet hoger is dan het bedrag dat op grond van de historische kostprijs
berekend wordt, rekening houdend met de geldende afschrijvingspercentages;
-
- de vergoeding die u betaalt aan een coproducent voor door de coproducent geleverde
diensten indien het diensten betreft die in het algemeen door soortgelijke instellingen
in eigen beheer worden verricht niet hoger is dan het bedrag dat gelijk is aan de
kosten die u zou hebben gehad bij het verrichten van de diensten in eigen beheer;
-
- de vergoeding die u betaalt aan een coproducent voor door de coproducent aan u geleverde
diensten anders dan hiervoor bedoeld niet hoger is dan het bedrag dat voor het doen
verrichten van dergelijke diensten door andere organisaties gebruikelijk kan worden
geacht.
2.3. Voor de beoordeling noodzakelijke bijlagen
Voor de beoordeling noodzakelijke bijlagen zijn:
-
- curricula vitae van de personen die in artistiek-inhoudelijk en organisatorisch opzicht
verantwoordelijk zijn voor de uitvoering van het project (dirigent, regisseur, zakelijke
leiding etc.; in negenvoud).
-
- een kopie van de samenwerkingsovereenkomst (in enkelvoud).
-
- beschikking van OCenW en begroting 2004, in geval u vanwege OCenW een meerjarig subsidie
ontvangt (in enkelvoud).
Het is van belang dat foto's, illustraties, videobanden, geluidsbanden, CD's voorzien
zijn van de naam van de aanvrager en van de titel van het onderzoek of de productie.
U kunt op het aanvraagformulier aangeven of u dit materiaal na afloop van de procedure
terug wilt ontvangen.
3. Beoordelingscriteria
De commissie beoordeelt een in behandeling genomen aanvraag in het kader van het onderdeel
internationale samenwerkingsprojecten aan de hand van de volgende specifieke criteria:
Artistieke kwaliteit
De artistieke kwaliteit van het plan én de Nederlandse en buitenlandse makers en uitvoerenden.
Kernbegrippen daarbij zijn vakmanschap, zeggingskracht, oorspronkelijkheid.
Diversiteit
In hoeverre is er sprake van een belangwekkende bijdrage aan de veelzijdigheid van
de podiumkunsten?
Productionele kwaliteit
De kwaliteit van de producent op het gebied van productie, organisatie, financieel
beheer, marketing en publiekswerving.
Financiering
Wordt de begroting redelijk geacht en is er sprake van een redelijke bijdrage in de
kosten door de samenwerkingspartner en aanvrager zelf?
Alleen indien een aanvraag voldoet aan deze specifieke beoordelingscriteria, beoordeelt
de commissie aan de hand van de volgende aanvullende criteria. Het Fonds geeft voorrang
aan aanvragen die aan één of meer van de volgende aanvullende criteria voldoen.
Culturele diversiteit
Is er sprake van een aanvraag waarbij het team van initiatiefnemers cultureel divers
is samengesteld en specifiek aandacht wordt besteed aan de werving van cultureel divers
samengesteld publiek?
Jeugd/jongeren
Is er sprake van een aanvraag die specifiek gericht is op een publiek van jeugd/jongeren?
Beginnende makers
Is er sprake van een project dat bijdraagt aan de artistieke ontwikkeling van beginnende
makers?
Prioriteitslanden
Is er sprake van internationale samenwerking met kunstenaars in een prioriteitsland?
IV. Nederland vrijhaven
1. Aard van de aanvragen
Aanvragen voor dit onderdeel van de regeling Internationalisering kunnen worden ingediend
door in Nederland gevestigde podiumkunstinstellingen die in Nederland een activiteit
organiseren met in het buitenland gevestigde podiumkunstenaars of instellingen, zoals
bijvoorbeeld workshops, masterclasses, trainingen en lezingen.
Het betreft hier uitsluitend professionele podiumkunsten. De doelstelling van deze
activiteit is de bevordering van de kwaliteit van de Nederlandse podiumkunsten. Van
de buitenlandse partner zal dus die kwalitatieve impuls moeten kunnen uitgaan. De
partner geniet dan ook internationale erkenning op zijn/ haar vakgebied. Van de aanvragende
instelling wordt verwacht dat die ontvankelijk is voor die kwalitatieve impuls en
dat zij zorg draagt voor een zo groot mogelijke impact van de activiteit op de betrokken
discipline (s).
Het gaat hierbij om kunstenaars of groepen uit prioriteitslanden. Dit zijn Canada,
Egypte, Indonesië, Japan, Marokko, de Russische Federatie, Suriname, Turkije, de Verenigde
Staten, Zuid-Afrika en de huidige en toekomstige lidstaten van de Europese Unie, met
een bijzondere aandacht voor: België (Vlaanderen), Duitsland, Estland, Frankrijk,
Hongarije, Letland, Litouwen, Polen, Slovenië, Tsjechië en het Verenigd Koninkrijk.
Let wel: Het gaat nadrukkelijk niet om regulier cursusaanbod, met een open inschrijving,
voor individuele podiumkunstenaars. Ook gaat het niet om de presentatie van buitenlandse
voorstellingen of concerten.
2. Aanvragen
Voor het indienen van een aanvraag maakt u gebruik van het aanvraagformulier Internationalisering
2004 met bijbehorend begrotingsmodel.
De aanvraag, gesteld in de Nederlandse taal, bestaat uit:
-
- een volledig ingevuld aanvraagformulier (in negenvoud);
-
- een gemotiveerd plan (in negenvoud, zie 2.1.);
-
- een begroting met toelichting (in negenvoud, zie 2.2.);
-
- en voor de beoordeling noodzakelijke bijlagen (zie 2.3.).
2.1. Gemotiveerd plan
Het gemotiveerde plan beslaat bij voorkeur maximaal 4 A4-tjes waarin u een inhoudelijke
en organisatorische beschrijving geeft van uw activiteiten. Het verdient aanbeveling
om het artistiek inhoudelijke deel door de artistiek verantwoordelijken te laten opstellen.
In het algemeen is het van belang uw plan zo concreet mogelijk te beschrijven. Het
bevat de volgende informatie:
-
1. De inhoud en vorm van de voorgenomen activiteit.
-
2. De betekenis van de activiteit voor de artistieke ontwikkeling van uw instelling en
voor de desbetreffende discipline.
-
3. De motivatie van de keuze voor de buitenlandse partner.
-
4. Een beschrijving van de voorbereiding van de activiteit.
-
5. Welke financiële bijdrage u verwacht van de buitenlandse partner.
-
6. Welke financiële inspanning u zelf levert en mogelijke Nederlandse betrokken instellingen.
-
7. Vermelding van de belangrijkste medewerkers/deelnemers aan de activiteit. (curricula
vitae bijvoegen)
-
8. Is er binnen de activiteit bijzondere aandacht voor een van de beleidsprioriteiten
(culturele diversiteit, jeugd/jongeren, beginnende makers), licht dit dan toe.
-
9. Geef aan wie de organisatie vormen en welke hun functies zijn. (curricula vitae bijvoegen)
-
10. Geef aan hoe u uw activiteit evalueert.
-
11. Beschrijf de aspecten die in het voorgaande niet aan bod zijn gekomen en die u van
belang vindt voor een zorgvuldige beoordeling van uw aanvraag
2.2. Begroting
Op het begrotingsmodel staat het onderdeel van de regeling vermeld waarop het van
toepassing is. U maakt gebruik van betreffend model.
-
1. Subsidiabel zijn die kosten die vallen binnen de periode waarin de voorgenomen activiteiten
worden uitgevoerd en/of - voorzover het meerjarig door rijk, provincie of gemeente
gesubsidieerde instellingen betreft - die kosten die niet behoren tot de reguliere
exploitatie en taakuitoefening van de aanvrager. Tot de reguliere kosten van exploitatie
en taakuitoefening worden geacht te behoren: vaste personeelslasten, voorziening voor
de instandhouding en uitbreiding van gebouwen, bouwkundige voorzieningen en vaste
technische installaties en automatiseringsapparatuur, waaronder de aanschaf van hardware.
-
2. Baten en lasten dient u zo volledig mogelijk te begroten. Als u over een BTW-nummer
beschikt, dan begroot u baten en lasten exclusief omzetbelasting.
-
3. Het Fonds verzoekt u de begrotingsposten zoveel mogelijk te specificeren en indien
u dit nodig acht een toelichting bij uw begroting te voegen.
-
4. Ter bepaling van de hoogte van het te verlenen subsidie gelden de volgende richtlijnen:
In het algemeen gaat het Fonds er bij honorering van een aanvraag van uit dat zowel
de aanvrager als de uitnodigende instantie of samenwerkingspartner zich inspant voor
een zo hoog mogelijke eigen bijdrage. Indien aan aanvrager in het kader van de Cultuurnota
2001-2004 door het ministerie van OCenW subsidie is verleend, wordt in de berekening
van de hoogte van het subsidie rekening gehouden met de hoogte van het meerjarige
subsidie.
In het geval de buitenlandse partner een individuele podiumkunstenaar betreft, hanteert
het fonds als richtlijn voor de te verlenen bijdrage de kosten voor reis en verblijf.
In het geval het gaat om een buitenlandse groep hanteert het fonds als richtlijn voor
de te verlenen bijdrage de kosten voor verblijf.
Bij niet meerjarig door OCenW gesubsidieerden kan eventueel ook een bijdrage in de
organisatiekosten gegeven worden.
Overige subsidies en overige inkomsten
In beginsel wordt er van uitgegaan dat er naast het Fonds ook andere Nederlandse subsidiënten
zijn. Te denken valt aan particuliere fondsen (onder andere VSB Fonds, Prins Bernhard
Cultuurfonds, Stichting Doen) en sponsoren. Vermeld in de begroting welke andere subsidiënten
en/of sponsors u heeft benaderd. Vermeld ook of u subsidie heeft gevraagd bij gemeente
of provincie.
Voorzover u voor dezelfde activiteiten tevens subsidie heeft aangevraagd bij een ander
bestuursorgaan (zoals Mondriaan Stichting, Nederlands Fonds voor de Film) neemt u
deze op in de begroting onder vermelding van de stand van zaken met betrekking tot
de beoordeling van die aanvraag.
Subsidie die gedurende de subsidieperiode van andere bestuursorganen is of wordt verkregen
voor dezelfde activiteiten als waarvoor in het kader van deze subsidieregeling subsidie
is verleend, wordt in mindering gebracht op het verleende subsidie.
Bijdragen van coproducenten
De inbreng van coproducenten neemt u gekapitaliseerd op. Hierbij geldt dat:
-
- de vergoeding die u betaalt aan een coproducent voor door de coproducent ter beschikking
gestelde goederen niet hoger is dan het bedrag dat op grond van de historische kostprijs
berekend wordt, rekening houdend met de geldende afschrijvingspercentages;
-
- de vergoeding die u betaalt aan een coproducent voor door de coproducent geleverde
diensten indien het diensten betreft die in het algemeen door soortgelijke instellingen
in eigen beheer worden verricht niet hoger is dan het bedrag dat gelijk is aan de
kosten die u zou hebben gehad bij het verrichten van de diensten in eigen beheer;
-
- de vergoeding die u betaalt aan een coproducent voor door de coproducent aan u geleverde
diensten anders dan hiervoor bedoeld niet hoger is dan het bedrag dat voor het doen
verrichten van dergelijke diensten door andere organisaties gebruikelijk kan worden
geacht.
2.3. Voor de beoordeling noodzakelijke bijlagen
Voor de beoordeling noodzakelijke bijlagen zijn:
-
- curricula vitae van de personen die in artistiek-inhoudelijk en organisatorisch opzicht
verantwoordelijk zijn voor de uitvoering van de activiteit, zowel van de buitenlandse
partner als van Nederlandse zijde (in negenvoud).
-
- een overeenkomst met de buitenlandse partner (in enkelvoud).
-
- beschikking van OCenW en begroting 2004, in geval u vanwege OCenW een meerjarig subsidie
ontvangt (in enkelvoud).
3. Beoordelingscriteria
De commissie beoordeelt een in behandeling genomen aanvraag in het kader van het onderdeel
Nederland Vrijhaven aan de hand van de volgende specifieke criteria:
Artistieke kwaliteit
De artistieke kwaliteit van de voorgenomen activiteit, van de buitenlandse podiumkunstenaar(s)
of groep en van de uitnodigende Nederlandse instelling. Kernbegrippen daarbij zijn
vakmanschap, zeggingskracht, oorspronkelijkheid.
Diversiteit
In hoeverre is er sprake van een belangwekkende bijdrage aan de veelzijdigheid van
de podiumkunsten?
Productionele kwaliteit
De kwaliteit van de producent op het gebied van productie, organisatie, financieel
beheer, marketing en publiekswerving.
Financiering
Wordt de begroting redelijk geacht en is er sprake van een redelijke bijdrage in de
kosten door de samenwerkingspartner en aanvrager zelf?
Alleen indien een aanvraag voldoet aan deze specifieke beoordelingscriteria, beoordeelt
de commissie aan de hand van de volgende aanvullende criteria. Het Fonds geeft voorrang
aan aanvragen die aan één of meer van de volgende aanvullende criteria voldoen.
Culturele diversiteit
Is er sprake van een aanvraag waarbij het team van initiatiefnemers cultureel divers
is samengesteld en specifiek aandacht wordt besteed aan de werving van cultureel divers
samengesteld publiek?
Jeugd/jongeren
Is er sprake van een aanvraag die specifiek gericht is op een publiek van jeugd/jongeren?
Beginnende makers
Is er sprake van een activiteit die bijdraagt aan de artistieke ontwikkeling van beginnende
makers?
Prioriteitslanden
Is er sprake van kunstenaars of groepen uit een prioriteitsland?
V. Internationale festivals in Nederland
1. Aard van de aanvragen
Voor subsidie kunnen in Nederland gevestigde organisaties van internationale festivals
in aanmerking komen die voldoen aan de volgende voorwaarden:
-
- Het internationale festival vindt telkenmale plaats in Nederland en het festivalprogramma
wordt in 2004 uitgevoerd;
-
- Aan het internationale festival is door het ministerie van OCenW een meerjarig subsidie
voor de periode 2001-2004 verleend;
-
- Het betreffende festival wordt zowel in Nederland als in het buitenland erkend als
zijnde van internationale betekenis;
-
- Er is artistiek inhoudelijke samenhang/wisselwerking in de programmering van internationale
en nationale professionele podiumkunstuitingen;
-
- De betreffende programmering heeft een voorbeeldwerking voor de toekomstige programmering
van internationale festivals;
-
- Minimaal 25 procent van de producties wordt uitgevoerd door in het buitenland gevestigde
professionele podiumkunstenaars, gezelschappen, producenten of culturele instellingen;
-
- Het betreffende festival wordt door een internationaal en Nederlands publiek bezocht,
waaronder professionele podiumkunstenaars en recensenten.
Let wel: Het aanvragen van een subsidie Internationalisering 2004 - internationale
festivals in Nederland, sluit het aanvragen van subsidie voor dezelfde onderdelen
van de internationale programmering binnen de andere subsidiemogelijkheden van deze
regeling uit.
2. Aanvragen
Voor het indienen van een aanvraag maakt u gebruik van het aanvraagformulier Internationalisering
2004 met bijbehorend begrotingsmodel.
De aanvraag, gesteld in de Nederlandse taal, bestaat uit:
-
- een volledig ingevuld aanvraagformulier (in negenvoud);
-
- een gemotiveerd plan (in negenvoud, zie 2.1.);
-
- een begroting met toelichting (in negenvoud, zie 2.2.)
-
- en voor de beoordeling noodzakelijke bijlagen (zie 2.3.).
2.1. Gemotiveerd plan
Het gemotiveerde plan beslaat bij voorkeur maximaal 4 A4-tjes waarin u een inhoudelijke
en organisatorische beschrijving geeft van uw activiteiten. Het verdient aanbeveling
om het artistiek inhoudelijke deel door de artistiek verantwoordelijken te laten opstellen.
In het algemeen is het van belang uw plan zo concreet mogelijk te beschrijven. Het
bevat de volgende informatie:
-
1. Beschrijf de artistiek inhoudelijke uitgangspunten van uw festival in de periode 2001-2004
en meer specifiek van de programmering van uw festival in 2004.
-
2. Beschrijf de meerwaarde van de buitenlandse producties in uw programmering voor de
internationale profilering van uw festival mede gezien de ontwikkeling van uw festival
in de komende jaren.
-
3. Beschrijf de wijze waarop en door wie de buitenlandse producties zijn geselecteerd.
-
4. Beschrijf de wijze waarop de pr- en marketing-activiteiten voor de buitenlandse producties
uitgevoerd zullen worden.
2.2. Begroting
Op het begrotingsmodel staat het onderdeel van de regeling vermeld waarop het van
toepassing is. U maakt gebruik van betreffend model.
-
1. Aanvragen kunnen uitsluitend betrekking hebben op de kosten voor producties, uitgevoerd
door in het buitenland gevestigde professionele podiumkunstenaars, gezelschappen of
ensembles, die worden opgenomen in het programma van in Nederland gevestigde internationale
festivals en op kosten voor pr en marketing, voorzover deze betrekking hebben op de
te subsidiëren producties. Subsidiabel zijn slechts die kosten die niet behoren tot
de reguliere programmering en/of reguliere exploitatie en taakuitoefening van het
internationale festival. Tot de reguliere kosten van exploitatie en taakuitoefening
worden geacht te behoren: vaste personeelslasten, voorziening voor de instandhouding
en uitbreiding van gebouwen, bouwkundige voorzieningen en vaste technische installaties
en automatiseringsapparatuur, waaronder de aanschaf van hardware.
-
2. Baten en lasten dient u zo volledig mogelijk te begroten. Als u over een BTW-nummer
beschikt, dan begroot u baten en lasten exclusief omzetbelasting.
-
3. Het Fonds verzoekt u de begrotingsposten zoveel mogelijk te specificeren en indien
u dit nodig acht een toelichting bij uw begroting te voegen.
-
4. Ter bepaling van de hoogte van het te verlenen subsidie gelden de volgende richtlijnen:
In het algemeen zal er bij de bepaling van de hoogte van het te verlenen subsidie
van worden uitgegaan dat er naast Nederlandse subsidiënten ook buitenlandse subsidiënten
een financiële bijdrage zullen leveren.
De hoogte van het te verlenen subsidie zal in redelijke verhouding staan tot het totale
beschikbare budget van het onderdeel Internationale festivals in Nederland en tot
de hoogte van het meerjarig subsidie van het festival.
Overige subsidies en overige inkomsten
In beginsel wordt er van uitgegaan dat er naast het Fonds ook andere Nederlandse subsidiënten
zijn. Te denken valt aan particuliere fondsen (onder andere VSB Fonds, Prins Bernhard
Cultuurfonds, Stichting Doen) en sponsoren. Vermeld in de begroting welke andere subsidiënten
en/of sponsors u heeft benaderd. Vermeld ook of u subsidie heeft gevraagd bij gemeente
of provincie.
Voorzover u voor dezelfde activiteiten tevens subsidie heeft aangevraagd bij een ander
bestuursorgaan (zoals Mondriaan Stichting, Nederlands Fonds voor de Film) neemt u
deze op in de begroting onder vermelding van de stand van zaken met betrekking tot
de beoordeling van die aanvraag.
Subsidie die gedurende de subsidieperiode van andere bestuursorganen is of wordt verkregen
voor dezelfde activiteiten als waarvoor in het kader van deze subsidieregeling subsidie
is verleend, wordt in mindering gebracht op het verleende subsidie.
Bijdragen van coproducenten
De inbreng van coproducenten neemt u gekapitaliseerd op. Hierbij geldt dat:
-
- de vergoeding die u betaalt aan een coproducent voor door de coproducent ter beschikking
gestelde goederen niet hoger is dan het bedrag dat op grond van de historische kostprijs
berekend wordt, rekening houdend met de geldende afschrijvingspercentages;
-
- de vergoeding die u betaalt aan een coproducent voor door de coproducent geleverde
diensten indien het diensten betreft die in het algemeen door soortgelijke instellingen
in eigen beheer worden verricht niet hoger is dan het bedrag dat gelijk is aan de
kosten die u zou
hebben gehad bij het verrichten van de diensten in eigen beheer;
- de vergoeding die u betaalt aan een coproducent voor door de coproducent aan u geleverde
diensten anders dan hiervoor bedoeld niet hoger is dan het bedrag dat voor het doen
verrichten van dergelijke diensten door andere organisaties gebruikelijk kan worden
geacht.
2.3. Voor de beoordeling noodzakelijke bijlagen
Voor de beoordeling noodzakelijke bijlagen zijn:
-
- curricula vitae van de personen die in artistiek-inhoudelijk en organisatorisch opzicht
verantwoordelijk zijn voor de uitvoering van de activiteit, zowel van de buitenlandse
partner als van Nederlandse zijde (in negenvoud).
-
- beschikking van OCenW en begroting 2004 (in enkelvoud).
3. Beoordelingscriteria
De commissie beoordeelt een in behandeling genomen aanvraag in het kader van het onderdeel
Internationale festivals in Nederland aan de hand van de volgende, specifieke criteria:
Artistieke kwaliteit
De artistieke kwaliteit van het betreffende internationale festival in Nederland in
algemene zin en meer specifiek van de buitenlandse producties die worden geprogrammeerd.
Diversiteit
De programmering van de buitenlandse producties levert een bijdrage aan de internationale
profilering van het betreffende festival en geeft dat een bijzonder profiel ten opzichte
van vergelijkbare festivals in het buitenland.
Productionele kwaliteit
De kwaliteit van het betreffende festival op het gebied van organisatie, financieel
beheer, marketing en publiekswerving.
Rendement
Voorwaarde is dat de Rijksoverheid en een provinciale of lokale overheid in evenredige
mate voor de financiering van de totale programmering van het betreffende festival
zorg dragen.
Tevens dient het te verwachten publieksbereik zodanig te zijn dat er sprake is van
een redelijk rendement ten opzichte van het gevraagde subsidie.
De werving van cultureel divers samengesteld publiek en een jeugd/jongeren publiek
verdient hierbij speciale aandacht.
Prioriteitslanden
Is er sprake van het presenteren van voorstellingen uit een of meer van de prioriteitslanden?