Specifiek interventiebeleid visketen kust- en binnenvisserij (IB02-SPEC 47, versie 03)

[Regeling vervallen per 13-01-2024.]
Geraadpleegd op 15-05-2024. Gebruikte datum 'geldig op' 01-01-2024 en zichtdatum 29-04-2024.
Geldend van 01-12-2023 t/m 12-01-2024

Besluit van de inspecteur-generaal van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit namens de Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit van 16 november 2021, tot vaststelling van het Specifiek interventiebeleid NVWA visketen kust- en binnenvisserij (IB02-SPEC 47, versie 03)

1. Onderwerp

[Regeling vervallen per 13-01-2024]

Het specifiek interventiebeleid voor de visketen kust- en binnenvisserij beschrijft binnen de kaders van het Algemeen Interventiebeleid de klassenindeling en interventies voor specifieke overtredingen in het domein visketen kust- en binnenvisserij en geeft daarmee invulling van het Algemeen Interventiebeleid (NVWA-IB02).

Overtredingen met betrekking tot de visketen kust- en binnenvisserij waarin dit document niet voorziet worden voorgelegd aan de Afdeling Expertise van de Divisie Regie & Expertise van de Directie Handhaven van de NVWA.

2. Begrippen

[Regeling vervallen per 13-01-2024]

2.1. Definities

[Regeling vervallen per 13-01-2024]

Voor de definities wordt verwezen naar het Algemeen Interventiebeleid (NVWA-IB02).

  • AIB Algemeen Interventiebeleid NVWA-IB02

  • NVWA Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit

  • behavi rapport tbv het bevoegd gezag

  • OM Openbaar Ministerie (Justitie)

  • PV Proces-verbaal pro Justitia,

  • Ri Richtlijn

  • RvB Rapport van bevindingen

  • SW Schriftelijke waarschuwing

  • Vo Verordening (EG) Nr. (gevolgd door volgnummer/jaartal)

2.2. Wettelijke basis

[Regeling vervallen per 13-01-2024]

Op het domein kust- en binnenvisserij gelden nationale regels. De wettelijke basis voor het specifiek interventiebeleid is:

De Visserijwet 1963 en onderliggende besluiten en regelingen, te weten de Uitvoeringsregeling Visserij, Uitvoeringsregeling Zeevisserij en het Reglement Binnenvisserij.

De Wet Natuurbescherming.

Reglement minimummaten en gesloten tijden

Verordening (EG) Nr. 1241/2019

Verordening TAC en Quota

3. Werkwijze

[Regeling vervallen per 13-01-2024]

3.1. Het bepalen van de ernst van de overtreding

[Regeling vervallen per 13-01-2024]

Overtredingen worden ingedeeld naar de klassen zoals gedefinieerd in het Algemeen Interventiebeleid (NVWA-IB02).

Het overtreden van de regelgeving voor de kust- en binnenvisserij kan ernstige gevolgen hebben voor natuur en milieu. Uitgangspunt van het specifiek interventiebeleid kust- en binnenvisserij is dat de ernst en de omvang van de gevolgen bepalend is voor de indeling van de overtreding in klassen, ongeacht of die gevolgen direct of pas na verloop van tijd optreden. Tenzij in dit specifieke interventiebeleid anders is bepaald, geldt het volgende:

  • Er is sprake van een klasse B overtreding wanneer een van de doelstellingen van de regelgeving voor de kust- en binnenvisserij wordt overtreden, namelijk een duurzame exploitatie van visbestanden en biodiversiteit in het ecosysteem.

  • Er is sprake van een klasse C overtreding wanneer er weliswaar geen sprake is van een overtreding in klasse B, maar dat de handeling of gedraging dusdanig ongewenst is dat herhaling van de overtreding moet worden voorkomen.

  • Er is sprake van een klasse D overtreding wanneer (het gevolg van) het feit eenvoudig en snel kan worden hersteld en er geen gevolgen zijn voor natuur en milieu.

3.1.1. Bepalen B of C overtreding

[Regeling vervallen per 13-01-2024]

Bij een aantal overtredingen is de overtreding ingedeeld in een B en een C, en is de overtreding gespecificeerd in twee regels. Dit omdat de ernst van overtreding verschilt bij de mate van de overtreding. Voor een aantal overtredingen, met betrekking o.a. tot het bijhouden van administratie, of het onder zich hebben van ondermaatse vis, staat in de bijlage van dit document wanneer welke interventie wanneer moet worden toegepast. Daarnaast is in de klasseindeling het overtreden van vergunnings- en ontheffingsvoorwaarden ingedeeld onder klasse B en C. Door verschillende publieke organen worden vergunningen en/of ontheffingen afgegeven, elk met hun eigen voorwaarden. Daarnaast kunnen en worden deze voorwaarden vaak veranderde klasseindeling van vergunnings- en ontheffingsvoorwaarden is in het interventiebeleid ingedeeld als een B of een C, aan de hand van de ernst van de overtreding, is het een ernstig risico voor de biodiversiteit en duurzaamheid of een risico voor de biodiversiteit en duurzaamheid wordt dan bepaald welke klasseindeling de overtreding wordt toebedeeld.

3.2. Het bepalen van de interventie bij een overtreding

[Regeling vervallen per 13-01-2024]

Sanctionerende interventie

Het overtreden van de Visserijwet 1963 en de Wet natuurbescherming is strafrechtelijk handhaafbaar. Het OM bepaalt de straf of maatregel. Daarnaast kan er op basis van een Bihavi opgemaakt door de NVWA door de Provincie of andere bevoegd gezag en bestuurlijke maatregel worden opgelegd.

Specifieke corrigerende interventie

Als een of meer overtredingen worden geconstateerd die in ernst, aantal en tijdsbestek een corrigerende interventie rechtvaardigen wordt met een specifieke corrigerende interventie in het bedrijfsproces ingegrepen. Dit ingrijpen kan betrekking hebben op:

  • a. beëindiging van een overtreding of

  • b. voorkoming van nieuwe overtredingen.

Voorbeelden van corrigerende interventies die betrekking hebben op de feitelijke uitvoering van het proces zijn:

  • inbeslagname van vis en vistuigen/apparatuur;

  • terugzetten van vis.

Aan een specifieke corrigerende interventie kan een last onder dwangsom of last onder bestuursdwang worden verbonden.

Als opnieuw overtredingen worden geconstateerd wordt opnieuw een corrigerende interventie ingezet als ernst, aantal en tijdsbestek van de overtreding(en) dit rechtvaardigt. Zo nodig met ingrijpender maatregelen of een hogere dwangsom.

Generieke corrigerende interventie

Mocht de overtreder ondanks een of meer specifieke corrigerende interventies nieuwe overtredingen blijven begaan die in ernst, aantal en tijdsbestek ingrijpen rechtvaardigen kan worden overgegaan tot een generieke corrigerende interventie, zoals bijvoorbeeld het schorsen van een vergunning. Hiertoe kan ook meteen worden overgegaan als er weliswaar nog geen (herhaalde) specifieke corrigerende interventie is opgelegd maar er op voorhand aanwijzingen zijn dat deze onvoldoende tot naleving zullen leiden.

3.3. Herhaalde overtreding en stapeling

[Regeling vervallen per 13-01-2024]

Herhaalde overtreding

Er is sprake van een herhaalde overtreding wanneer tijdens een (her)inspectie binnen een periode van 3 jaar dezelfde wettelijke norm, of een wettelijke bepaling die hetzelfde doel beoogt, waarop reeds een interventie werd toegepast, opnieuw wordt overtreden.

Stapeling

Bij meerdere overtredingen (uit verschillende overtredingsklassen) kan er, gezien de ernst van de overtredingen of de omstandigheden waaronder deze zijn begaan, voor worden gekozen om een proces-verbaal op te maken.

5. Divers

[Regeling vervallen per 13-01-2024]

In de bijlage van dit document zijn de klasseindelingen en specifieke interventies opgenomen die worden opgelegd bij constatering van overtredingen op het gebied van de visketen kust- en binnenvisserij.

Deze beleidsregel vervangt het op 24 juni 2015 vastgestelde Specifiek interventiebeleid visketen kust- en binnenvisserij (IB02-SPEC 47, versie 02). Ten opzichte van versie 02 zijn de wettelijke normen en overtredingsklassen vollediger en eenduidiger geformuleerd. Bestaande regels in de bijlage met meerdere wettelijke normen zijn waar nodig uitgesplitst naar evenzoveel regels. Tenslotte is het Word document en de bijlage ingericht volgens een uniforme opzet, geldend voor alle domeinen.

Citeertitel

Deze beleidsregel wordt aangehaald als ‘Specifiek interventiebeleid visketen kust- en binnenvisserij (IB02-SPEC 47, versie 03)’.

Inwerkingtreding

Deze beleidsregel treedt in werking met ingang van 3 januari 2022.

De bijlage van dit spec is te vinden op de internetpagina van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (www.nvwa.nl/interventiebeleid).

Deze beleidsregel wordt in de Staatscourant geplaatst.

De Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit,

namens deze:

G.J.C.M. Bakker

de inspecteur-generaal van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit.

Bijlage

[Regeling vervallen per 13-01-2024]

[Red: Gepubliceerd op www.nvwa.nl/interventiebeleid.]

Naar boven