Beleidsregel productplaatsing sponsoring commerciële media-instellingen 2022

Geraadpleegd op 15-05-2024. Gebruikte datum 'geldig op' 01-01-2024 en zichtdatum 29-04-2024.
Geldend van 18-05-2022 t/m heden

Beleidsregel productplaatsing sponsoring commerciële media-instellingen 2022

Het Commissariaat voor de Media,

Gelet op de artikelen 3.19a, 3.19b, 3.19c, 3.29a, 3.29d, 7.11 en 7.12 van de Mediawet 2008 en artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht;

Besluit:

Hoofdstuk 1. Algemeen

Artikel 1. Toepassingsbereik

Deze beleidsregel is van toepassing op het media-aanbod van commerciële media-instellingen in de zin van de Mediawet 2008, daaronder begrepen commerciële mediadiensten op aanvraag (zoals VOD-diensten en video-uploaders).

Artikel 2. Begripsbepalingen

In deze beleidsregel wordt verstaan onder:

  • wet: Mediawet 2008;

  • media-aanbod: programma-aanbod (televisie en radio) en audiovisueel media-aanbod op aanvraag (VOD-diensten en video);

  • video: audiovisueel media-aanbod op aanvraag dat door een gebruiker is gecreëerd en door die gebruiker of een andere gebruiker naar een videoplatform is geüpload.

Artikel 3. Definitie medische behandelingen

  • 2 Onder medische behandelingen wordt hierbij verstaan: behandelingen die alleen op doktersvoorschrift verkrijgbaar zijn.

Artikel 4. Verbod op productplaatsing

  • 1 Media-aanbod bestaande uit nieuws, actualiteiten of consumentenzaken, media-aanbod van kerkelijke of geestelijke aard en media-aanbod dat in het bijzonder bestemd is voor kinderen jonger dan twaalf jaar bevat geen productplaatsing (artikel 3.19a van de wet).

  • 2 Onder media-aanbod bestaande uit nieuws wordt verstaan: media-aanbod dat bestaat uit het brengen van nieuwsfeiten die eventueel beperkt worden geduid en (live) verslagen van nieuwswaardige gebeurtenissen.

  • 3 Onder media-aanbod bestaande uit actualiteiten wordt verstaan: media-aanbod dat bestaat uit het verder uitdiepen, duiden en in een context plaatsen van de nieuwsfeiten van dat moment.

  • 4 Onder media-aanbod bestaande uit nieuws en actualiteiten wordt in elk geval niet verstaan:

    • media-aanbod bestaande uit een weerbericht;

    • media-aanbod bestaande uit verkeersinformatie.

  • 5 Onder media-aanbod bestaande uit consumentenzaken wordt verstaan: media-aanbod dat als doel heeft het objectief en onpartijdig informeren van consumenten over producten en diensten van derden.

  • 6 Onder media-aanbod van kerkelijke of geestelijke aard wordt verstaan: media-aanbod van kerkgenootschappen of genootschappen op geestelijke grondslag, waarin levensbeschouwelijke verdieping centraal staat en de voor de desbetreffende stroming kenmerkende boodschap wordt verspreid.

  • 7 Onder media-aanbod dat in het bijzonder bestemd is voor kinderen jonger dan twaalf jaar wordt verstaan: media-aanbod dat inhoudelijk, naar zijn aard of anderszins gericht is op kinderen jonger dan twaalf jaar.

Hoofdstuk 2. Reikwijdte begrip productplaatsing

Artikel 5. Uitleg definitie productplaatsing

  • 1 In de begripsomschrijving van productplaatsing staat dat sprake moet zijn van het opnemen van of verwijzen naar een product, dienst of (beeld)merk binnen het kader van het programma (artikel 1.1, eerste lid van de wet). Daarbij wordt verstaan onder:

    • a. binnen het kader van het programma: het binnen de verhaallijn van het media-aanbod vertonen of vermelden van een product, dienst of (beeld)merk;

    • b. (beeld)merk: benamingen, tekeningen, letters, cijfers, vormen van waren of van verpakkingen en alle andere voor grafische voorstelling vatbare tekens die dienen om de gebruiker daarvan te onderscheiden van andere partijen.

Artikel 6. Bruikleen of bijdrage van ondergeschikte betekenis

  • 2 Onder soortgelijke vergoeding wordt niet verstaan een bijdrage die niet of niet-identificeerbaar wordt getoond of vermeld en:

    • a. die door een derde in bruikleen is gegeven; of

    • b. waarvan de waarde in verhouding tot de totale kosten van de totstandkoming of aankoop van het media-aanbod van ondergeschikte betekenis is, maar in ieder geval niet hoger dan € 1.000,– per televisieprogramma en € 200,– per radioprogramma.

  • 3 De naam van degene die een bijdrage als bedoeld in het tweede lid verstrekt wordt uitsluitend vermeld of vertoond:

    • a. op een neutrale wijze aan het begin of einde van het media-aanbod; en

    • b. gecombineerd met niet meer dan de woorden ‘met dank aan’.

  • 4 Dit artikel is niet van toepassing op bijdragen die worden verstrekt ten behoeve van de totstandkoming van video’s.

Hoofdstuk 3. Vermelding van productplaatsing

Artikel 7. Passende vermelding

  • 1 Bij media-aanbod dat productplaatsing bevat wordt op passende wijze aan het begin en het einde duidelijk leesbaar dan wel hoorbaar vermeld dat het media-aanbod is voorzien van productplaatsing (artikel 3.19b, vierde lid van de wet). Hieraan wordt in ieder geval voldaan als bij deze vermelding gebruik wordt gemaakt van een van de volgende teksten:

    • a. dit programma bevat productplaatsing; of

    • b. deze video bevat productplaatsing;

    mits deze vermelding bij video’s ook is opgenomen in de bijbehorende beschrijving.

Artikel 8. Wervende context en opname in de verhaallijn

  • 1 Productplaatsing wordt zo vormgegeven dat het publiek niet rechtstreeks door middel van specifieke aanprijzingen wordt aangespoord tot het kopen of huren van producten of tot afname van diensten (artikel 3.19b, tweede lid, onder a van de wet). Van aansporing tot kopen of huren is sprake als producten of diensten door subjectieve positieve kwalificaties in een wervende context worden geplaatst.

  • 2 De betrokken producten mogen geen overmatige aandacht krijgen (artikel 3.19b, tweede lid, onder b van de wet). Van overmatige aandacht is sprake als de producten, door het langdurig of frequent onder de aandacht brengen, in een wervende context worden geplaatst.

  • 3 De vertoning of vermelding van de producten of diensten mag niet op onnatuurlijke wijze zijn ingebed in de verhaallijn.

Hoofdstuk 4. Slotbepalingen

Artikel 9. Citeertitel en inwerkingtreding

  • 1 Deze beleidsregel wordt aangehaald als Beleidsregel productplaatsing sponsoring commerciële media-instellingen 2022.

  • 3 Deze beleidsregel wordt bekendgemaakt door kennisgeving ervan in de Staatscourant en op de website van het Commissariaat voor de Media (www.cvdm.nl).

  • 4 Deze beleidsregel treedt in werking met ingang van de dag na plaatsing in de Staatscourant.

COMMISSARIAAT VOOR DE MEDIA,

R. Eringa-Wensing

voorzitter

P.V. Eijsvoogel

commissaris

Naar boven