3. Werkwijze
[Regeling vervallen per 15-11-2023]
3.1. Het bepalen van de ernst van de overtreding
[Regeling vervallen per 15-11-2023]
Overtredingen worden ingedeeld naar de klassen zoals gedefinieerd in het AIB. Bij het beoordelen van de op te leggen interventie wordt rekening gehouden met de
omvang van (het risico op) gevolgen voor de volksgezondheid, de herstelbaarheid daarvan
en of er sprake is van calculerend en/of bewust risiconemend gedrag. Hoe groter (het
risico op) de gevolgen, des te hoger wordt de overtreding in de bijlagen geclassificeerd.
De bijlagen van dit spec zijn te vinden op de internetpagina van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit
(www.nvwa.nl). In bijlage 1 zijn de bepalingen van de geldende wetgeving ingedeeld in een overtredingsklasse
met bijbehorende interventie(s).
Afwijken van de in dit document voorgeschreven interventie is alleen mogelijk in overleg
met, en na akkoord van, het afdelingshoofd. De onderbouwing van de reden om af te
wijken wordt vastgelegd.
3.2. Het bepalen van interventies bij een overtreding
[Regeling vervallen per 15-11-2023]
Sanctionerende interventie
Overtredingen van de Tabaks- en rookwarenwet worden doorgaans bestuurlijk beboet maar kunnen, als de NVWA daar aanleiding toe
ziet, aan het Openbaar Ministerie (OM) worden voorgelegd voor strafrechtelijke afdoening.
Het OM beslist of het overgaat tot strafrechtelijke afdoening. In één geval schrijft
de Tabaks- en rookwarenwet voor dat uitsluitend strafrechtelijk kan worden gesanctioneerd,
namelijk indien de in de bijlage ter zake van de overtreding voorziene boete aanmerkelijk wordt overschreden door
het met de overtreding behaalde economische voordeel (artikel 11b, derde lid, Tabaks- en rookwarenwet).
Afgezien van het in artikel 11b, derde lid, van de Tabaks- en rookwarenwet beschreven geval is strafrechtelijke afdoening niet voorbehouden aan een vooraf aan
te geven overtreding van een bepaald voorschrift, maar kan in beginsel bij alle overtredingen
van de bij of krachtens de Tabaks- en rookwarenwet gestelde voorschriften noodzakelijk
zijn.
De kolommen ‘interventies’ en ‘follow-up na overtreding; interventies bij herhaalde
overtreding’ in de bijlage van dit spec vermelden uitsluitend de bestuurlijke boete als sanctionerende interventie
die doorgaans wordt toegepast. Dit laat onverlet dat, als een overtreding zowel bestuursrechtelijk
als strafrechtelijk kan worden afgedaan, op grond van de specifieke feiten en omstandigheden
kan worden besloten om in plaats van een bestuurlijke boete een proces-verbaal op
te maken ten behoeve van strafrechtelijke afdoening. Op voorhand is niet in de bijlage
van dit spec aan te geven wanneer wordt overgegaan tot een strafrechtelijke sanctionerende
interventie. Daarom vormt deze paragraaf een aanvulling op bovengenoemde kolommen
in de bijlage.
In alle gevallen geldt overigens dat een strafrechtelijke sanctionerende interventie
(een proces-verbaal) te allen tijde kan worden gecombineerd met een bestuursrechtelijke
corrigerende interventie (een herstelmaatregel).
Corrigerende interventie
Corrigerende interventies kunnen naast of in plaats van sanctionerende interventies
worden ingezet. Dat kan nuttig zijn zodra blijkt dat sanctionerende interventies (alleen)
onvoldoende leiden tot naleving van de regelgeving. Voor welke corrigerende interventie
gekozen wordt verschilt van geval tot geval. Een voorbeeld hiervan is een ontzegging
van de tabaksverkoop voor een periode van één tot twaalf weken, als bedoeld in artikel 8a van de Tabaks- en rookwarenwet. Deze interventie kan ingezet worden bij drie overtredingen binnen een tijdsbestek
van twaalf maanden (3 strikes out). In bijlage 2 van dit spec is nader gespecificeerd hoe lang ontzegging van de tabaksverkoop wordt
toegepast.
Corrigerende interventies hebben als doel te bevorderen dat bestaande overtredingen
worden beëindigd en nieuwe worden voorkomen. Een corrigerende interventie moet proportioneel
en toegesneden zijn op de specifieke situatie van de overtreder. Een corrigerende
interventie mag niet ingrijpender voor de overtreder zijn dan strikt noodzakelijk
om de overtreding te beëindigen of herhaling ervan te voorkomen. Overgaan tot meer
ingrijpende corrigerende interventies is mogelijk indien kan worden gemotiveerd waarom
een minder ingrijpende corrigerende interventie onvoldoende effect heeft gehad of
zal hebben.
Specifieke corrigerende interventie
Als één of meer overtredingen worden geconstateerd die in ernst, aantal en tijdsbestek
een corrigerende interventie rechtvaardigen, wordt met een specifieke corrigerende
interventie ingegrepen. Dit ingrijpen kan betrekking hebben op:
Aan een specifieke corrigerende interventie kan, voor zover van toepassing, een last
onder dwangsom of last onder bestuursdwang worden verbonden.
Als opnieuw overtredingen worden geconstateerd wordt opnieuw een corrigerende interventie
ingezet als ernst, aantal en tijdsbestek van de overtreding(en) dit rechtvaardigt.
Zonodig met ingrijpendere maatregelen of, voor zover van toepassing, een hogere dwangsom.
3.3. Herhaalde overtreding en verscherpt toezicht
[Regeling vervallen per 15-11-2023]
Herhaalde overtreding
Er is sprake van een herhaalde overtreding wanneer tijdens een (her)inspectie opnieuw
een overtreding wordt vastgesteld van dezelfde wettelijke norm, of van een wettelijke
norm die hetzelfde doel beoogt, waarvoor tegen de overtreder in de daaraan voorafgaande
periode van drie jaar reeds een interventie werd toegepast.
Stapeling
Tijdens een (her)inspectie kunnen meerdere overtredingen van verschillende wettelijke
voorschriften en van verschillende overtredingsklassen binnen het domein tabak en
rookwaren geconstateerd worden. Voor het handelen in dergelijke situaties zie 2.3
van het AIB. Ten aanzien van het stapelen van overtredingen geldt, bij het opleggen van de bestuurlijke
boete, dat er wordt uitgegaan van maximaal vijf overtredingen per overtreder, per
controlemoment, per locatie.
Herinspectie
Na het constateren van een overtreding klasse B of C kan een extra inspectie worden
uitgevoerd om na te gaan of gemaakte afspraken over het opheffen van de overtreding
zijn nagekomen.
Verscherpt toezicht
Als bij meerdere opeenvolgende (her)inspecties blijkt dat overtredingen zich blijven
voordoen, kan de NVWA besluiten verscherpt toezicht in te stellen. Dit wordt ook aan
de overtreder medegedeeld. Verscherpt toezicht houdt in dat de NVWA vaker inspecteert
en, indien zij overtredingen constateert, naast een sanctionerende interventie ook,
voor zover van toepassing, corrigerende interventies kan opleggen die passend zijn
om de geconstateerde overtreding(en) te beëindigen of herhaling ervan te voorkomen.
Per overtreder wordt een maatwerkaanpak opgesteld. Na afloop van een van tevoren vastgestelde
periode wordt geëvalueerd of voortzetting van het verscherpt toezicht wenselijk is.
Ook dit wordt gecommuniceerd met de overtreder.