Beleidsregel bekostigingscyclus Wlz 2023

[Regeling vervalt per 01-01-2025.]
Geraadpleegd op 29-05-2024. Gebruikte datum 'geldig op' 01-01-2024 en zichtdatum 15-05-2024.
Geldend van 07-12-2023 t/m heden

Beleidsregel bekostigingscyclus Wlz 2023

Grondslag

Gelet op artikel 57, eerste lid, onderdelen b en c, van de Wet marktordening gezondheidszorg (Wmg), stelt de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) beleidsregels vast met betrekking tot het uitoefenen van de bevoegdheid om tarieven en prestatiebeschrijvingen vast te stellen.

Gelet op artikel 52, aanhef en onderdeel e, van de Wmg, worden tarieven en prestatiebeschrijvingen die uit artikel 6 van deze beleidsregel voortvloeien, ambtshalve vastgesteld door de NZa.

Artikel 1. Begripsbepalingen

In deze beleidsregel wordt, tenzij anders vermeld, verstaan onder:

  • concern: concern als bedoeld in artikelen 24a, 24b en 406 van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek (BW). Met een concern wordt gelijkgesteld twee of meer rechtspersonen die gelieerd zijn aan elkaar door eenzelfde in de statuten vermeld doel en door een nauw verweven financiële afhankelijkheid ten opzichte van elkaar.

  • consolidatieoverzicht: het overzicht dat door de zorgaanbieder aan de nacalculatie-opgave 2023 moet worden toegevoegd als de op te geven financiële gegevens onderdeel uitmaken van een consolidatie en de zorgaanbieder bij de accountantscontrole in voornoemde opgave van die consolidatie wil uitgaan. Het betreft een overzicht waarin in ieder geval de volgende gegevens staan vermeld:

    • NZa-nummers van de desbetreffende zorgaanbieders;

    • de namen van de zorgaanbieders die bij deze NZa-nummers behoren;

    • de namen van de zorgkantoren die bij deze NZa-nummers behoren;

    • de namen van de Wlz-uitvoerders die bij deze NZa-nummers behoren;

    • het bedrag per NZa-nummer voor totaal gerealiseerde productie over 2023, alsmede een geconsolideerd totaalbedrag;

    • het bedrag per NZa-nummer voor de totaal financiële realisatie overige onderdelen over 2023, alsmede een geconsolideerd totaalbedrag;

    • indien van toepassing: toelichting;

    • ondertekening door de zorgaanbieder die de nacalculatie-opgave indient.

  • gehonoreerde productieafspraak: de productieafspraak (i) verminderd met de door de NZa verwerkte financiële korting(en) die per zorgaanbieder is/zijn doorgevoerd als gevolg van overschrijding van reguliere en/of geoormerkte contracteerruimte en (ii) aangepast in verband met de verdere toetsing van de productieafspraak aan de beleidsregels en regelingen van de NZa.

  • nacalculatieformulier: het formulier waarin de zorgaanbieder per NZa-nummer en het zorgkantoor/de Wlz-uitvoerder de totaal financieel gerealiseerde productie en de totaal financiële realisatie van de overige onderdelen kunnen invullen. Dit formulier bestaat uit de volgende onderdelen:

    • nacalculatie productieafspraken;

    • overige kosten en opbrengsten;

    • onder-/overproductie;

    • vragenlijst ‘Vragen en overige opmerkingen’ met indien nodig een toelichting;

    • vragenlijst Controleprotocol met indien nodig een toelichting;

    • overzicht.

  • nacalculatie-opgave: de verstrekking door de zorgaanbieder (per NZa-nummer) en/of het zorgkantoor/de Wlz-uitvoerder van gegevens en inlichtingen over de aanvaardbare kosten 2023. Deze opgave bestaat uit de volgende onderdelen:

    • een door de zorgaanbieder en/of het zorgkantoor/de Wlz-uitvoerder ondertekend ondertekeningsdocument ‘Ondertekening Langdurige zorg nacalculatie 2023’;

    • nacalculatie-formulier 2023;

    • indien van toepassing: controleverklaring van de accountant;

    • indien de controleverklaring betrekking heeft op een consolidatie waarvan de op te geven gegevens en inlichtingen onderdeel uitmaken: het consolidatie-overzicht.

  • onderlinge dienstverlening: de levering van een (deel)prestatie of van een geheel van prestaties op het gebied van de zorg als bedoeld in artikel 3 van deze beleidsregel door een zorgaanbieder in opdracht van een andere zorgaanbieder.

    De eerstgenoemde zorgaanbieder wordt in dit kader aangeduid als ‘uitvoerende zorgaanbieder’. De laatstgenoemde zorgaanbieder wordt in dit kader aangeduid als ‘opdrachtgevende zorgaanbieder’.

  • onderproductie: er is sprake van onderproductie als de totaal financieel gerealiseerde productie, na correcties als bedoeld in artikel 5, derde lid, onderdeel a hierna en na correcties van de NZa, kleiner is dan de gehonoreerde productieafspraak.

  • ondertekeningsdocument: document dat door de zorgaanbieder en/of het zorgkantoor/de Wlz-uitvoerder aan de nacalculatie-opgave wordt toegevoegd waarin een al dan niet elektronische handtekening is opgenomen ter bevestiging van de volledigheid en juistheid van de nacalculatie-opgave.

  • overproductie: er is sprake van overproductie als de totaal financieel gerealiseerde productie, na correcties als bedoeld in artikel 5 derde lid, onderdeel a hierna en na correcties van de NZa, groter is dan de gehonoreerde productieafspraak.

  • productieafspraak/productieafspraken: het totaalbedrag van de afspraken met betrekking tot de prestaties en tarieven ten laste van de contracteerruimte die door de zorgaanbieder en het zorgkantoor/de Wlz-uitvoerder zijn overeengekomen in de budgetronde of herschikkingsronde.

  • totaal financieel gerealiseerde productie: de financiële waarde van de productie1 zoals deze feitelijk is geleverd en gedeclareerd2 door de zorgaanbieder.

  • tweezijdige indiening van een nacalculatie-opgave: van tweezijdige indiening van een nacalculatie-opgave is sprake als:

    • zorgaanbieder en zorgkantoor/Wlz-uitvoerder gezamenlijk eensluidend indienen; zorgaanbieder en zorgkantoor/Wlz-uitvoerder hebben overeenstemming;

    • zorgaanbieder en zorgkantoor/Wlz-uitvoerder ieder afzonderlijk indienen en de indieningen eensluidend zijn; zorgaanbieder en zorgkantoor/Wlz-uitvoerder hebben overeenstemming.

    Een anders dan tweezijdig ingediende nacalculatie-opgave beschouwt de NZa als eenzijdig.

Voor andere begripsbepalingen wordt verwezen naar de Beleidsregel definities Wlz.

Artikel 2. Doel van de beleidsregel

Het doel van deze beleidsregel is het vastleggen/vaststellen van de voorwaarden voor:

  • a) het bepalen van de aanvaardbare kosten 2023;

  • b) de beoordeling en afhandeling van de nacalculatie-opgave 2023;

  • c) de wijze waarop de NZa jaarlijks de Wlz-beleidsregelwaarden indexeert;

  • d) de wijze waarop de NZa gebruik maakt van haar bevoegdheid om de tarifering van onderlinge dienstverlening tussen zorgaanbieders te reguleren.

Artikel 3. Reikwijdte

Deze beleidsregel is van toepassing op de zorg of dienst als omschreven bij of krachtens de Wet langdurige zorg (Wlz) die wordt geleverd door zorgaanbieders.

Artikel 4. Aanvaardbare kosten 2023

De aanvaardbare kosten voor het jaar 2023 worden berekend door de toepassing van de beleidsregels als genoemd in artikel 4, eerste lid

Artikel 5. Nacalculatie-opgave 2023

  • 1 Indiening

    De zorgaanbieder en /of het zorgkantoor/de Wlz-uitvoerder dient vóór 1 juni 2024 de nacalculatie-opgave over 2023 in bij de NZa zoals vastgelegd in de Regeling declaratievoorschriften, administratievoorschriften en informatieverstrekking Wlz 2023 en het Controleprotocol nacalculatie 2023 Wlz-zorgaanbieders.

    Kern van de nacalculatie-opgave is het nacalculatieformulier. Dat formulier leidt tot de totaal financieel gerealiseerde productie over 2023 en de totaal financiële realisatie overige onderdelen over 2023.

    De nacalculatie-opgave gebeurt voor ieder NZa-nummer apart.

    De nacalculatie-opgave 2023 wordt aangeleverd via het aanvragenportaal. Het aanvragenportaal is het digitale platform dat door de NZa ter beschikking wordt gesteld. In dat portaal doet de zorgaanbieder aanvragen en opgaven. Ook stelt de NZa via ditzelfde platform de beschikkingen beschikbaar. In het aanvragenportaal stelt de NZa ten behoeve van de nacalculatie-opgave in ieder geval de volgende stukken ter beschikking:

    • nacalculatieformulier 2023;

    • ondertekeningsdocumenten;

    • consolidatie-overzicht.

    Voor zover een zorgaanbieder of zorgkantoor/Wlz-uitvoerder bij indiening enig voorbehoud of voorwaarde stelt, dan merkt de NZa dat als een eenzijdige indiening aan.

    Voor de beoordeling van een nacalculatie-opgave is uitgangspunt dat de NZa de meest recente tijdig ingediende nacalculatie-opgave 2023 van de zorgaanbieder en/of het zorgkantoor/de Wlz-uitvoerder verwerkt en beoordeelt.

  • 2 Vaststelling aanvaardbare kosten 2023

    Op basis van de ontvangen nacalculatie-opgave 2023 stelt de NZa de aanvaardbare kosten 2023 ambtshalve vast. De NZa stelt ook ambtshalve de verrekening van het verschil vast tussen de aanvaardbare kosten en de opbrengsten (sluittarief/vereffeningbedrag). Zie daarover verder artikel 4 van deze beleidsregel.

    Dit wordt verwerkt in een beschikking. Na de wettelijke bezwaartermijn van zes weken wordt dit een onherroepelijk besluit. Wijziging van de aanvaardbare kosten over 2023 is na definitieve verwerking van de nacalculatie-opgave niet meer mogelijk.

  • 3 Nacalculatie op totaal financieel gerealiseerde productie over 2023

    Nacalculatie op totaal financieel gerealiseerde productie over 2023

    In aanvulling op bovenstaande algemene nacalculatiebepalingen zal de NZa de nacalculatie op de totaal financieel gerealiseerde productie afhandelen met inachtneming van de bepalingen in artikel 5, derde lid, onderdelen a tot en met c:

    • a) Verlaging van de totaal financieel gerealiseerde productie met een correctiebedrag is in ieder geval aanvaardbaar voor zover bij de nacalculatie-opgave zowel zorgaanbieder als zorgkantoor/Wlz-uitvoerder een ondertekeningsdocument heeft bijgevoegd, waaruit blijkt dat hierover overeenstemming is tussen de zorgaanbieder en het zorgkantoor/de Wlz-uitvoerder.

    • b) Op de gehonoreerde productieafspraak over 2023, zoals die door de NZa is vastgesteld na verwerking van de budgetronde of de herschikkingsronde over 2023, wordt volledig nagecalculeerd op basis van de totaal financieel gerealiseerde productie na correcties als bedoeld in artikel 5 derde lid, onderdeel a hiervoor en na correcties van de NZa, tenzij een expliciete uitzondering op een bepaalde prestatie/budgetcomponent in de geldende beleidsregels is opgenomen.

    • c) Bij de nacalculatie op de totaal financieel gerealiseerde productie is het totaalbedrag van de gehonoreerde productieafspraak de bovengrens. Dit betekent dat overproductie niet wordt gehonoreerd (zie voor de uitzonderingen artikel 5, vierde lid).

  • 4 Verrekening van overproductie met onderproductie

    Verrekening van de overproductie met de onderproductie

    De aanvaardbare kosten 2023 worden (deels) met de overproductie verhoogd indien voldaan wordt aan onderstaande bepalingen:

    • a) in afwijking van artikel 5, derde lid, onderdeel c, kan de overproductie gehonoreerd worden, voor zover deze verrekend kan worden met de onderproductie.

    • b) tussen de zorgaanbieder en het zorgkantoor/de zorgkantoren/de Wlz-uitvoerder(s) bestaat overeenstemming voor de vergoeding van overproductie over het geheel of een deel van de overproductie. Zowel zorgaanbieder als zorgkantoor/Wlz-uitvoerder hebben een ondertekeningsdocument bij de nacalculatie-opgave bijgevoegd waaruit blijkt dat hierover overeenstemming is tussen de zorgaanbieder en het zorgkantoor/de Wlz-uitvoerder. Het ene ondertekeningsdocument moet voorzien zijn van een handtekening van een persoon die bevoegd is te tekenen namens de zorgaanbieder. Het andere ondertekeningsdocument moet voorzien zijn van een handtekening van een persoon die bevoegd is te tekenen namens het zorgkantoor/de Wlz-uitvoerder. Wanneer de verrekening plaatsvindt tussen twee of meer zorgkantoorr egio’s/regio’s van Wlz-uitvoerders zijn de ondertekeningsdocumenten van twee of meer zorgkantoren/Wlz-uitvoerders vereist. Indien blijkt dat de hiervoor bedoelde overeenstemming niet tot stand is gekomen doordat één of meer partijen het ondertekeningsdocument niet heeft ondertekend, vergewist de NZa zich van de grondslag van de weigering van de partij(en) om het ondertekeningsdocument te ondertekenen. De overproductie komt niet voor vergoeding in aanmerking, tenzij de NZa de weigering van de partij(en) om het ondertekeningsdocument te ondertekenen kennelijk onredelijk acht.

    • c) de totale nacalculatie-opgave moet voor 1 juni 2024 bij de NZa worden ingediend. Indien de nacalculatie-opgave na 1 juni 2024 bij de NZa wordt ingediend, komt de overproductie niet voor vergoeding in aanmerking.

    • d) de verrekening van de overproductie met de onderproductie moet in eerste instantie plaatsvinden binnen het concern, zowel binnen als buiten de eigen regio waarbinnen (delen van) het concern productieafspraken hebben gemaakt. Of bij één natuurlijk persoon als deze in meerdere regio’s van Wlz-uitvoerders productieafspraken heeft gemaakt. Voor zover binnen één concern of bij één natuurlijke persoon de overproductie niet kan worden verrekend, kan verrekening op reguliere wijze plaatsvinden op de in deze beleidsregel beschreven wijze.

    • e) de overproductie kan worden verrekend met de landelijke resterende onderproductie. Indien noodzakelijk zal onbenut kader zorg in natura (zin) en onbenut kader persoonsgebonden budget (pgb) worden ingezet voor de vergoeding van de resterende landelijke overproductie.

      Onbenut kader zin is het verschil tussen de beschikbare contracteerruimte zin 2023 en de gehonoreerde productieafspraken 2023 (beslag op de contracteerruimte zin) zoals deze bij de herschikking3 zijn overeengekomen. Bij het pgb-kader is sprake van onderbenutting als het totaal van de afgegeven vaststellingsbeschikkingen 2023 (peildatum 1 mei 2024) lager is dan het beschikbare kader pgb 2023. Ook de onbenutte geoormerkte middelen voor innovatie worden ingezet voor de vergoeding van overproductie.

    • f) als na toepassing van onderdeel e blijkt dat (het totaal van alle bij de nacalculatie opgegeven) resterende landelijke overproductie niet volledig vergoed kan worden, wordt overproductie naar rato vergoed. Naar rato vergoeding van de overproductie betekent in dit verband:

      resterende overproductie van een zorgaanbieder gedeeld door de resterende landelijke overproductie. Deze uitkomst moet vervolgens worden vermenigvuldigd met het op basis van onderdeel e berekende totaalbedrag dat beschikbaar is voor de vergoeding van overproductie.

  • 5 Nacalculatie op overige onderdelen

    De financiële waarde van de overige onderdelen die naast de financieel gerealiseerde productie over 2023 nacalculeerbaar is en de wijze waarop op dit onderdeel wordt nagecalculeerd, volgt uit de verschillende beleidsregels over dit onderdeel.

  • 6 Nacalculatie in geval van faillissement zorgaanbieder

    • a. Afwijking datum uiterste indiening

      Indien de rechtbank het faillissement van een zorgaanbieder uitspreekt en een curator benoemt, kan de NZa op basis van een schriftelijk verzoek van een failliete zorgaanbieder of de namens de failliete zorgaanbieder handelende curator of het zorgkantoor/de Wlz-uitvoerder voor de uiterste indieningstermijn van de nacalculatie-opgave 2023 tweemaal uitstel verlenen.

    • b. Beoordeling en afhandeling

      De nacalculatie-opgave 2023 van een failliete zorgaanbieder wordt conform de reguliere procedure beoordeeld en afgehandeld. Indien de nacalculatie-opgave 2023 wordt ingediend zonder nadere onderbouwing en over deze opgave geen overeenstemming bestaat tussen (i) de failliete zorgaanbieder/curator en (ii) het zorgkantoor/de Wlz-uitvoerder, stelt de NZa de aanvaardbare kosten vast op de laagste opgave. Als er één eenzijdige nacalculatie-opgave wordt ingediend, stelt de NZa de aanvaardbare kosten op € 0,00 vast.

Artikel 6. Indexaties

  • 1 Indexatie loonkosten

    De aanpassing van de in de beleidsregelwaarden opgenomen loonkosten in jaar t is gebaseerd op het door de Minister van VWS aangegeven indexcijfer ‘Overheidsbijdrage in de arbeidskostenontwikkeling (Ova)’.

    Deze aanpassing bestaat uit:

    • een structurele doorwerking in jaar t van de uit het definitieve Ova-indexcijfer blijkende verschil tussen de voor- en eindcalculatie van jaar t-1;

    • een 100% voorcalculatie van het voorlopige Ova-indexcijfer voor het jaar t.

    De voor- en eindcalculatie van het Ministerie van VWS worden door de NZa in de beleidsregelwaarden verwerkt als voorlopige respectievelijk definitieve index.

  • 2 Indexatie materiële kosten

    De aanpassing van de in de beleidsregelwaarden opgenomen materiële kosten in jaar t is gebaseerd op gegevens uit de tabel ‘Middelen en bestedingen’ van het Centraal Economisch Plan (CEP) van het Centraal Planbureau (CPB) van het jaar t.

    Deze aanpassing bestaat uit:

    • een structurele doorwerking in jaar t van het uit het CEP blijkende verschil tussen de voor- en eindcalculatie van het jaar t-14;

    • een 100% voorcalculatie van het voorlopige CEP-indexcijfer voor het jaar t.

    De voorcalculatie van het Ministerie van VWS en de eindcalculatie van het CPB worden door de NZa in de beleidsregelwaarden verwerkt als voorlopige respectievelijk definitieve index.

  • 3 Indexatie kapitaallasten

    De in de beleidsregelwaarden opgenomen kapitaallasten worden aangepast op basis van de TNO-Gezondheidszorgindex van jaar t. Daarbij gaat de NZa uit van het gemiddelde van de maandindices van het voorgaande jaar, zoals die door TNO gepubliceerd worden.

    Deze TNO-gezondheidszorgindex vult de NZa aan met een prognose voor de ontwikkeling in de bouwkosten voor het lopende jaar. De prognose is gebaseerd op het Centraal Economisch Plan (CEP), dat uitgebracht wordt door het Centraal Plan Bureau (CBP). Hiermee komt de NZa tot het definitieve indexcijfer voor kapitaallasten.

    Deze aanpassing bestaat uit:

    • een structurele doorwerking in jaar t van de uit de index kapitaallasten blijkende verschil tussen de voor- en eindcalculatie van het jaar t-15;

    • een 100% voorcalculatie van de voorlopige index kapitaallasten voor het jaar t.

    Uitzondering hierop vormt de indexatie van de nhc en van de nic. Die indexaties van de nhc en nic zijn beschreven in de Beleidsregel normatieve huisvestingscomponent (nhc) en normatieve inventariscomponent (nic) gespecialiseerde ggz, forensische zorg en langdurige zorg.

Artikel 7. Tarifering onderlinge dienstverlening Wlz

  • 1 Prestatie en tarief

    • a. Prestatie

      Voor onderlinge dienstverlening geldt de prestatie ‘onderlinge dienstverlening’.

    • b. Tarief

      Voor onderlinge dienstverlening geldt een vrij tarief.

  • 2 Werkwijze

    Als sprake is van onderlinge dienstverlening brengt de uitvoerende zorgaanbieder de kosten in rekening bij de opdrachtgevende zorgaanbieder.

Artikel 8. Vervallen en intrekken oude beleidsregel

De Beleidsregel bekostigingscyclus Wlz 2022, met kenmerk BR/REG-22115, die een geldigheidsduur heeft tot en met 31 december 2023, komt op laatstgenoemde datum van rechtswege te vervallen.

Gelijktijdig met de inwerkingtreding van deze Beleidsregel bekostigingscyclus Wlz 2023 wordt de Beleidsregel bekostigingscyclus Wlz 2023, met kenmerk BR/REG-23114, ingetrokken.

Artikel 9. Toepasselijkheid voorafgaande beleidsregel, bekendmaking, inwerkingtreding en citeertitel

Toepasselijkheid voorafgaande beleidsregel

De Beleidsregel bekostigingscyclus Wlz 2022, met kenmerk BR/REG-22115, blijft van toepassing op besluiten en aangelegenheden die hun grondslag vinden in die beleidsregel en die betrekking hebben op de periode waarvoor die beleidsregel gold.

Inwerkingtreding / Bekendmaking

Deze beleidsregel treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin de beleidsregel ingevolge artikel 5, aanhef en onder e, van de Bekendmakingswet, wordt geplaatst, werkt terug tot en met 1 januari 2023 en vervalt met ingang van 1 januari 2025.

De beleidsregel ligt ter inzage bij de NZa en is te raadplegen op www.nza.nl.

Citeertitel

Deze beleidsregel wordt aangehaald als: Beleidsregel bekostigingscyclus Wlz 2023.

  1. Productie in onderaanneming moet in de nacalculatie-opgave 2023 bij de hoofdaannemer (gecontracteerde zorgaanbieder) verantwoord worden. ^ [1]
  2. In de Regeling declaratievoorschriften, administratievoorschriften en informatieverstrekking Wlz is beschreven aan welke voorschriften een Wlz-declaratie moet voldoen. ^ [2]
  3. Voor de gehonoreerde productieafspraken die in de budgetronde 2023 zijn afgesproken en die niet wijzigen in de herschikkingsronde 2023 geldt dat de gehonoreerde productieafspraken in de budgetronde 2023 gelijk zijn aan de gehonoreerde productieafspraken in de herschikkingsronde 2023. ^ [3]
  4. Zie rekenvoorbeeld in de toelichting. ^ [4]
  5. Zie rekenvoorbeeld in de toelichting. ^ [5]
Naar boven