1.1 Doelstelling
Zorgaanbieders die Wlz-zorg in natura leveren, moeten aan de NZa gegevens en inlichtingen verstrekken, waaronder
een nacalculatie-opgave, zoals bedoeld in de Regeling declaratievoorschriften, administratievoorschriften en informatieverstrekking
Wlz 2023. De zorgaanbieder draagt er zorg voor dat een accountant een uitspraak doet over
de betrouwbaarheid en nauwkeurigheid van de aan de NZa verstrekte gegevens en inlichtingen.
Dit controleprotocol stelt eisen aan het door de accountant uit te voeren onderzoek
naar het met de geldende beleidsregels en regelingen van de NZa in overeenstemming
zijn van de (Geconsolideerde) Totaal financieel gerealiseerde productie en de (Geconsolideerde)
Totaal financiële realisatie overige onderdelen 2023. De accountant hanteert het controleprotocol
als kader voor zijn werkzaamheden. Daarnaast voert de accountant zijn controle uit
in overeenstemming met het Nederlands recht, waaronder de Verordening gedrags- en beroepsregels accountants (VGBA), de geldende beroepsvoorschriften van de Nederlandse Beroepsorganisatie van
Accountants (NBA), de Nadere Voorschriften Controle en Overige Standaarden (NV COS, bij verwijzingen aangeduid met ‘Standaard’). De controle van de nacalculatie-opgave
2023 is een controleopdracht van een specifiek element van een financieel overzicht
(Standaard 805).
Het doel van dit controleprotocol is niet om de aanpak van de controleopdracht voor
te schrijven. De accountant is zelfstandig verantwoordelijk voor het uitvoeren van
voldoende werkzaamheden ter verkrijging van voldoende controle-informatie dat de in
de nacalculatie-opgave opgenomen (Geconsolideerde) Totaal financieel gerealiseerde
productie en de (Geconsolideerde) Totaal financiële realisatie overige onderdelen
2023, in alle van materieel belang zijnde aspecten in overeenstemming is met de geldende
beleidsregels en regelingen van de NZa. De accountant betrekt bij zijn controle onder
andere de risicoanalyse, de administratieve organisatie (AO) en de interne controle
(IC) van de zorgaanbieder en bepaalt op grond hiervan zelfstandig de door hem uit
te voeren controlewerkzaamheden.
1.2 Definities
-
– accountant: de persoon, zoals bedoeld in artikel 393 lid 1 van Boek 2 afdeling 9 BW.
-
– consolidatieoverzicht: het overzicht dat door de zorgaanbieder aan de nacalculatie-opgave
2023 moet worden toegevoegd als de op te geven financiële gegevens onderdeel uitmaken
van een consolidatie en de zorgaanbieder bij de accountantscontrole in voornoemde
opgave van die consolidatie wil uitgaan. Het betreft een overzicht waarin in ieder
geval de volgende gegevens staan vermeld:
-
• NZa-nummers van de desbetreffende zorgaanbieders;
-
• de namen van de zorgaanbieders die bij deze NZa-nummers behoren;
-
• de namen van de zorgkantoren die bij deze NZa-nummers behoren;
-
• de namen van de Wlz-uitvoerders die bij deze NZa-nummers behoren;
-
• het bedrag per NZa-nummer voor totaal gerealiseerde productie over 2023, alsmede een
geconsolideerd totaalbedrag;
-
• het bedrag per NZa-nummer voor de totaal financiële realisatie overige onderdelen
over 2023, alsmede een geconsolideerd totaalbedrag;
-
• indien van toepassing: toelichting;
-
• ondertekening door de zorgaanbieder die de nacalculatie-opgave indient.
-
– geconsolideerde jaarrekening: geconsolideerde jaarrekening, zoals bedoeld in artikel 7 Regeling openbare jaarverantwoording WMG.
-
– nacalculatie-formulier: het formulier waarin de zorgaanbieder per NZa-nummer en het
zorgkantoor/de Wlz-uitvoerder de totaal financieel gerealiseerde productie en de totaal financiële realisatie
van de overige onderdelen kunnen invullen Dit formulier bestaat uit de volgende onderdelen:
-
• nacalculatie productieafspraken;
-
• overige kosten en opbrengsten;
-
• onder-/overproductie;
-
• vragenlijst ‘Vragen en overige opmerkingen’ met indien nodig een toelichting;
-
• vragenlijst Controleprotocol met indien nodig een toelichting;
-
• overzicht.
-
– nacalculatie-opgave: de verstrekkingdoor de zorgaanbieder (per NZa-nummer) en/of het
zorgkantoor/de Wlz-uitvoerder van gegevens en inlichtingen over de aanvaardbare kosten 2023. Deze opgave
bestaat uit de volgende onderdelen:
-
• een door de zorgaanbieder en/of het zorgkantoor/de Wlz-uitvoerder ondertekend ondertekeningsdocument ‘Ondertekening Langdurige zorg nacalculatie
2023’;
-
• nacalculatie-formulier 2023;
-
• indien van toepassing: controleverklaring van de accountant;
-
• indien de controleverklaring betrekking heeft op een consolidatie waarvan de op te
geven gegevens en inlichtingen onderdeel uitmaken: het consolidatieoverzicht.
-
– ondertekeningsdocument: document dat door de zorgaanbieder en/of het zorgkantoor/de
Wlz-uitvoerder aan de nacalculatie-opgave wordt toegevoegd waarin een al dan niet elektronische
handtekening is opgenomen ter bevestiging van de volledigheid en juistheid van de
nacalculatie-opgave.
-
– Wlz: Wet langdurige zorg.
-
– zorgaanbieder: de natuurlijke persoon of rechtspersoon die beroeps- of bedrijfsmatig
zorg verleent, als bedoeld in artikel 1, onderdeel c, onder 1°, van de Wmg.
1.3 Procedures en termijnen
Procedures en termijnen zijn beschreven in de Regeling declaratievoorschriften, administratievoorschriften en informatieverstrekking
Wlz 2023 en de Beleidsregel Bekostigingscyclus Wlz 2023. Die komen op het volgende neer.
De zorgaanbieder stelt de nacalculatie-opgave 2023 op, met gebruikmaking van het door
de NZa voorgeschreven formulier (‘Formulier Langdurige zorg nacalculatie 2023’). Indien
de beantwoording van de vragen in de ‘Vragenlijst Controleprotocol' en de ‘Vragen
en overige opmerkingen’ in het formulier daartoe aanleiding geeft, moet de zorgaanbieder
het antwoord op deze vragen nader toelichten.
Behoudens de uitzonderingen zoals genoemd in artikel 10 van de Regeling declaratievoorschriften, administratievoorschriften en
informatievoorziening Wlz, dient een zorgaanbieder een controleverklaring van een accountant aan de nacalculatie-opgave
toe te voegen. Zorgaanbieders kunnen ervoor kiezen om de nacalculatie-opgave te voorzien
van een consolidatie-overzicht en daarmee een geconsolideerde controleverklaring aan
te leveren. Dit overzicht wordt bij de individuele nacalculatie-opgave per NZa-nummer
gevoegd en dient vanaf dat moment als controle-object (zie ook paragraaf 2.1).
Voor zover bij de nacalculatie-opgave een controleverklaring van een accountant moet
worden gevoegd, kan een zorgaanbieder ervoor kiezen om de nacalculatie-opgave te voorzien
van een consolidatie-overzicht. In dat geval geldt niet het ondertekeningsdocument
van de zorgaanbieder als object van accountantsonderzoek, maar het consolidatie-overzicht.
Ten behoeve van de controleverklaring van de accountant, kan een zorgaanbieder op
twee manieren consolideren en dat tot uitdrukking brengen in het consolidatie-overzicht:
-
a. consolideren per Wlz-uitvoerder van de financiële gegevens van meerdere NZa-nummers tezamen;
-
b. consolideren van de financiële gegevens van alle NZa-nummers tezamen die in de jaarrekening
van de zorgaanbieder zijn verwerkt, dan wel zijn verwerkt in een andere (geconsolideerde)
jaarrekening waarvan de financiële gegevens van de zorgaanbieder deel uitmaken. Bij
de bepaling welke NZa-nummers al dan niet geconsolideerd worden, hanteert de zorgaanbieder
als basis de (geconsolideerde) jaarrekening, waarin de financiële gegevens uit de
nacalculatie-opgaven in het resultaat zijn verwerkt. Voorwaarde hierbij is dat deze
(geconsolideerde) jaarrekening is of wordt voorzien van een controleverklaring. Dit
kan betekenen dat bij een zorgaanbieder verschillende scenario’s mogelijk zijn met
betrekking tot consolidatie. Dit is afhankelijk van de aanwezigheid van controleverklaringen
bij onderdelen van dezelfde zorgaanbieder en het feit of sprake is van meerdere Wlz-uitvoerders.
Of en tot welk niveau ten behoeve van de controleverklaring wordt geconsolideerd,
is aan de zorgaanbieder en zijn accountant.
Voor beide opties geldt dat als de zorgaanbieder voor consolideren kiest, al haar
NZa-nummers moeten worden geconsolideerd. Het is niet mogelijk om één of meerdere
NZa-nummers niet op te nemen in het consolidatie-overzicht.
Voorbeelden van consolidatie zijn uitgewerkt in de toelichting op artikel 10 van de Regeling declaratievoorschriften, administratievoorschriften en
informatieverstrekking Wlz 2023. Het is mogelijk dat de consolidatie plaatsvindt op het niveau van een entiteit die
geen zorgaanbieder is. In dat geval dient bij ‘naam zorgaanbieder’ in de kop van het
consolidatie-overzicht de naam van die entiteit te worden ingevuld.
Door het ondertekeningsdocument ‘Ondertekening Langdurige zorg nacalculatie 2023’
van een handtekening te voorzien, verklaart de persoon die bevoegd is te tekenen namens
de zorgaanbieder dat hij/zij de nacalculatie-opgave 2023 naar waarheid en in overeenstemming
met de voor het jaar 2023 geldende beleidsregels en regelingen van de Nederlandse
Zorgautoriteit (NZa) heeft ingevuld. In paragraaf 3.3 (tabel 1) van dit controleprotocol is een overzicht opgenomen van de NZa-regelgeving
2023.
Vóór 1 juni 2024 moet door de zorgaanbieder en het zorgkantoor/de Wlz-uitvoerder de ingevulde nacalculatie-opgave 2023 via het aanvragenportaal van de
NZa worden ingediend.
De zorgaanbieder geeft een accountant opdracht tot uitvoeren van een accountantsonderzoek
of de in de nacalculatie-opgave opgenomen (Geconsolideerde) Totaal financieel gerealiseerde
productie en de (Geconsolideerde) Totaal financiële realisatie overige onderdelen
2023, in alle van materieel belang zijnde aspecten in overeenstemming zijn met de
geldende beleidsregels en regelingen van de NZa. De accountant controleert de nacalculatie-opgave
over 2023 met inachtneming van de bepalingen in dit controleprotocol.
De accountant geeft de uitkomst van zijn controle van de nacalculatie-opgave over
2023 weer in een controleverklaring bij de nacalculatie-opgave 2023. De accountant
verklaart in deze controleverklaring dat:
-
– het in de door de zorgaanbieder ondertekende ondertekeningsdocument ‘Ondertekening
Langdurige zorg nacalculatie 2023’ of consolidatieoverzicht van de zorgaanbieder opgenomen
bedragen (Geconsolideerde) Totaal financieel gerealiseerde productie 2023 en (Geconsolideerde)
Totaal financiële realisatie overige onderdelen 2023, als onderdeel van de nacalculatie-opgave
2023, in overeenstemming zijn met de NZa-regelgeving 2023 zoals deze in paragraaf 3.3 (tabel 1) van dit controleprotocol staat vermeld en indien van toepassing.
-
– de andere informatie verenigbaar is met het ondertekeningsdocument ‘Ondertekening
Langdurige zorg nacalculatie 2023’ van de zorgaanbieder en ook verenigbaar is met
de kennis verkregen tijdens de controle van de nacalculatie-opgave 2023.
Voor de tekst van de controleverklaring bij de nacalculatie-opgave maakt de accountant
gebruik van de voorbeeldtekst die in de bijlage van dit controleprotocol is opgenomen. Indien de bevindingen uit de controle daartoe
aanleiding geven, wordt de tekst van de controleverklaring aangepast overeenkomstig
de Nadere Voorschriften Controle- en Overige Standaarden (NV COS, bij verwijzingen
aangeduid met ‘Standaard’).
Als de zorgaanbieder op basis van artikel 10 van de Regeling declaratievoorschriften, administratievoorschriften en
informatieverstrekking Wlz 2023 aan de NZa een controleverklaring moet verstrekken, moet de gehele nacalculatie-opgave
2023 worden gewaarmerkt door de accountant als bedoeld in artikel 393 van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek. Met waarmerking geeft de accountant aan dat de betreffende pagina onderdeel is van
de nacalculatie-opgave van de zorgaanbieder waar de controleverklaring onderdeel van
is. Waarmerking door de accountant vindt plaats door een stempel van het controlerend
accountantskantoor, uitsluitend ter identificatie, of een gekwalificeerde elektronische
handtekening volgens EU Verordening 910/2014.
Artikel 2. Onderzoeksaanpak
2.1 Object van onderzoek
Het object van onderzoek voor de accountant bestaat uit het ondertekeningsdocument
‘Ondertekening Langdurige zorg nacalculatie 2023’ van de zorgaanbieder. In dit document
is mogelijk sprake van de volgende correcties:
Deze correcties zijn geen onderdeel van de controle. De nacalculatie-opgave bestaat
uit meerdere documenten, die te classificeren zijn als ‘Andere informatie’. Zie hiervoor
paragraaf 2.8.
Het ondertekeningsdocument van het zorgkantoor/Wlz-uitvoerder is geen onderdeel van de controle door de accountant, zoals hieronder
beschreven.
2.1.1 Consolidatie
Indien sprake is van een nacalculatie-opgave waar een consolidatie-overzicht is bijgevoegd,
geldt het consolidatie-overzicht als object van onderzoek. De onderliggende ondertekeningsdocumenten
en nacalculatie-formulieren gelden daarbij als ‘andere informatie’. Waar in het vervolg
van dit controleprotocol gesproken wordt over het ondertekeningsdocument van de zorgaanbieder,
dient, in het geval van consolidatie, consolidatie-overzicht gelezen te worden. De
mogelijkheid tot consolidatie ontslaat zorgaanbieders niet van de verplichting om
per NZa-nummer een nacalculatie-opgave (waaronder ook een ondertekeningsdocument)
in te dienen.
2.2 Algemeen
Voor het onderzoek naar de betrouwbaarheid en nauwkeurigheid van het ondertekeningsdocument
2023 kiest de accountant een zodanige controleaanpak dat een redelijke mate van zekerheid
wordt verkregen dat de in het ondertekeningsdocument (en indien van toepassing: consolidatie-overzicht)
2023 opgenomen bedragen (Geconsolideerde) Totaal financieel gerealiseerde productie
2023 en (Geconsolideerde) Totaal financiële realisatie overige onderdelen 2023 in
overeenstemming zijn met de geldende beleidsregels en regelingen van de NZa.
Het wordt aan de accountant overgelaten op welke wijze hij zijn controleaanpak op
dit punt inricht, hoe hij zijn controlewerkzaamheden uitvoert en hoe hij op grond
daarvan voldoende controle-informatie verkrijgt. In dit verband wordt uitdrukkelijk
verwezen naar hetgeen hierover vermeld is in paragraaf 1.1 van dit controleprotocol. Het doel is niet om aan te geven welke werkzaamheden de
accountant minimaal dient uit te voeren, dit wordt overgelaten aan zijn professionele
oordeelsvorming.
2.3 Beleidskader
Het beleidskader voor de controle van de productie en overige onderdelen 2023 wordt
gevormd door de in tabel 1 genoemde NZa-beleidsregels en NZa-regelingen.
De in tabel 1 genoemde beleidsregels en regelingen vormen het beleidskader voor de
controle door de accountant, echter uitsluitend indien en voorzover deze regels de
grondslag vormen voor de in de paragraaf 2.4 vermelde toetsingscriteria. Van de accountant wordt derhalve niet verwacht dat hij
het ondertekeningsdocument 2023 toetst aan alle in tabel 1 genoemde beleidsregels
en regelingen.
De in de tabel genoemde nummers betreffen de op het moment van vaststellen van het
controleprotocol geldende versie van de betreffende beleidsregel voor 2023. Het is
mogelijk dat van de genoemde beleidsregels aangepaste versies worden gepubliceerd.
Deze zijn gemarkeerd met een letter (bijvoorbeeld a, b of c). Het is de verantwoordelijkheid
van de accountant om vast te stellen dat hij bij zijn controle de laatste versie van
de betreffende beleidsregel heeft gehanteerd.
Bron: NZa
2.4 Toetsingscriteria
Om de betrouwbaarheid en nauwkeurigheid van het ondertekeningsdocument vast te stellen,
gelden de volgende toetsingscriteria voor de accountant per onderdeel in het ondertekeningsdocument.
2.4.1 Totaal financieel gerealiseerde productie over 2023
Voor de totaal financieel geraliseerde productie over 2023 gelden de volgende toetsingscriteria:
-
– de gedeclareerde zorg volgens de nacalculatie-opgave 2023 is feitelijk geleverd aan de cliënt (zie paragraaf 2.5);
-
– de cliënt beschikt over een geldig indicatiebesluit;
-
– de gedeclareerde zorg is binnen het indicatiebesluit geleverd (geldt voor modulaire
zorg);
-
– het gedeclareerde tarief komt overeen met het tussen partijen contractueel overeengekomen
tarief, en is niet hoger dan het door de NZa vastgestelde tarief.
2.4.2 Zorg in onderwijstijd
Zorg in onderwijstijd is deels onderdeel van de totaal financieel gerealiseerde productie
over 2023, waarbij bovenstaande toetsingscriteria in 2.4.1 eveneens van toepassing zijn. Voor de budgetgarantie geldt dat dit het verschil is
tussen de daadwerkelijk gerealiseerde productie ‘Zorg in onderwijstijd’ en de afspraak
tussen de zorgaanbieder en het zorgkantoor. De zorgaanbieder vult de gerealiseerde
productie ‘Zorg in onderwijstijd’, waarna een rekenregel de budgetgarantie vaststelt.
Deze budgetgarantie kan niet gewijzigd worden door de zorgaanbieder.
2.4.3 Totaal financiële realisatie overige onderdelen 2023
De overige onderdelen bestaan uit de Vergoeding van inrichtingskosten bij gedwongen
verhuizing, Vergoeding extreme kosten van zorggebonden materiaal en geneesmiddelen,
Vergoeding BRMO-uitbraak en de Vergoeding innovatie voor kleinschalige experimenten.
Van de accountant wordt verwacht dat hij vaststelt dat de in de nacalculatie-opgave
2023 opgenomen bedragen voor deze onderdelen overeenkomstig de voor het jaar 2023
geldende NZa-beleidsregels en regelingen zijn bepaald. Hierbij gaat het om de volgende
NZa-beleidsregels:
2.4.4 Onderaanneming
De accountant controleert specifiek of de in het ondertekeningsdocument opgenomen
productie over 2023 van de zorgaanbieder, in die situaties waarin sprake is van onderaanneming
of uitbesteding, slechts betrekking heeft op productie waarbij de zorgaanbieder hoofdaannemer
is en als zodanig is afgesproken met het zorgkantoor/de Wlz-uitvoerder.
2.5 Feitelijke levering
2.5.1 Controles door de accountant
De accountant maakt bij zijn onderzoek voor zover mogelijk gebruik van de werkzaamheden
van de zorgaanbieder op basis van artikel 9 lid 4 onder e van de Regeling declaratievoorschriften, administratievoorschriften
en informatieverstrekking Wlz 2023.
Inzake de feitelijke levering van gedeclareerde zorg moet de accountant vaststellen
dat sprake is van zodanige interne waarborging binnen de organisatie van de zorgaanbieder,
dat deze een redelijke mate van zekerheid biedt dat de zorg is geleverd en past binnen
de indicatiestelling en binnen de kaders die zijn uitgewerkt in paragraaf 2.5.2.
De zorginhoudelijke toetsing van de uitgevoerde zorgactiviteiten valt buiten de scope
van de controle. Dit zou problemen met de privacywetgeving kunnen opleveren, bovendien
bezit de accountant geen zorginhoudelijke kennis. De accountant richt zich primair
op de administratieve organisatie en interne beheersing rondom zorgregistratie en
-declaratie. Het uitgangspunt van de controle door de accountant is derhalve niet
een controle op dossier- of cliëntniveau.
Van de accountant wordt echter wel verwacht dat hij tijdens zijn controle verkregen
informatie op dossier- of cliëntniveau betrekt bij zijn oordeelsvorming, voor zover
dit van hem geen nadere zorginhoudelijke beoordeling vraagt.
2.5.2 Uitwerking controle op feitelijke levering
2.5.2.1 Modulaire zorg (mpt)
Voor wat betreft de feitelijke levering van gedeclareerde zorg in het kader van modulaire
zorg richt de accountant zich op opzet, bestaan en, indien de accountant dit eventueel
wenselijk acht, werking van de AO/IC rondom zorgplanning, -registratie en -declaratie
bij de zorgaanbieder. Dit kan bijvoorbeeld door middel van een onderzoek van de planning
en urenregistratie.
Zorgplan/zorgplanning is realisatie
Steeds meer zorgaanbieders passen bij modulaire zorg een vorm van registratie toe
waarbij het uitgangspunt is dat de planning de basis is voor de werkelijk geleverde
en gedeclareerde modulaire zorg. Daarbij wordt het zorgplan in het algemeen uitgewerkt
in een ‘arrangement’, waarbij een vorm van kwantificering plaatsvindt naar aard en
hoeveelheid te leveren zorg, de periode en de frequentie. Voorwaarde voor de declaratie
van modulaire zorg volgens dit principe is dat in het zorgplan en/of de zorgplanning
vermeld staat welke zorg door een zorgaanbieder wanneer geleverd wordt aan de cliënt.
In het geval de zorgaanbieder een vorm van registratie toepast waarbij dit gebaseerd
is op het principe ‘zorgplan/zorgplanning is realisatie’ geldt het volgende. De accountant
stelt vast dat de zorgaanbieder zijn administratieve organisatie volgens dit principe
heeft ingericht, met bijbehorende interne beheersingsmaatregelen die erop gericht
zijn vast te stellen dat de modulaire zorg wordt geleverd en past binnen het indicatiebesluit
van de cliënt. De accountant houdt tijdens zijn controle rekening met eventueel vastgestelde
aanwijzingen dat de zorg mogelijk niet geleverd is of niet volgens indicatie geleverd
is. Hoe de accountant dit verder vormgeeft wordt overgelaten aan zijn professionele
oordeelsvorming.
Indien aan bovengenoemde voorwaarden niet voldaan is, zal de accountant dit in zijn
oordeelsvorming in de controleverklaring bij de nacalculatie-opgave meenemen.
2.5.2.2 Zorg met verblijf (zzp) en volledig pakket thuis (vpt)
Bij de feitelijke levering van gedeclareerde zorg met verblijf en volledig pakket
thuis richt de accountant zich primair op opzet, bestaan en, indien de accountant
dit eventueel wenselijk acht, werking van de zorg- en aanwezigheidsregistratie bij
de zorgaanbieder. Hij stelt vast dat de gedeclareerde zorg in overeenstemming is met
de indicatie en dat de gedeclareerde aantallen in overeenstemming zijn met de zorg-
en aanwezigheidsregistratie, inclusief declarabele afwezigheid. Om te bepalen of dit
voldoende is om voor zijn controle op te kunnen steunen, beoordeelt de accountant
welke interne beheersingsmaatregelen de zorgaanbieder terzake heeft ingericht.
Ook houdt de accountant rekening met tijdens zijn controle eventueel vastgestelde
aanwijzingen dat de zorg mogelijk niet geleverd is. Hoe de accountant dit verder vormgeeft,
wordt overgelaten aan zijn professionele oordeelsvorming.
Ook kan de accountant bijvoorbeeld gebruik maken van een klachtenregistratie of interne
managementrapportages voor aanwijzingen dat de zorg niet is geleverd.
2.5.2.3 Aanvullende controles door accountant
In het geval dat de accountant tijdens zijn controle van de modulaire zorg en/of intramurale
zorg aanwijzingen krijgt (bijvoorbeeld naar aanleiding van de beoordeling van de managementrapportages
van de zorgaanbieder, de klachtenregistratie, of de door het zorgkantoor/de Wlz-uitvoerder bij de zorgaanbieder verrichte materiële controles) dat de zorg mogelijk
niet is geleverd, zal de accountant aanvullende controles moeten uitvoeren.
Bij de uitvoering van de controle of de gedeclareerde zorg feitelijk aan de cliënt(en)
is geleverd en of deze zorgdeclaraties passen binnen de afgegeven indicaties kan de
accountant volstaan met een betrouwbaarheid van 95% en een nauwkeurigheid van 95%.
2.6 Materialiteit (controletolerantie) en betrouwbaarheid
2.6.1 Algemeen
De NZa benadrukt dat de nauwkeurigheidstolerantie, die de accountant hanteert voor
de controle c.q. onderzoek van de nacalculatie-opgave 2023, alleen bedoeld is voor
de opzet, uitvoering en evaluatie van de controlewerkzaamheden van de accountant.
Het is niet toegestaan om de nauwkeurigheidstolerantie te gebruiken als acceptabele
foutmarge voor het opstellen van de nacalculatie-opgave 2023. Het bestuur van de zorgaanbieder
is verantwoordelijk voor de juistheid van het invullen van de nacalculatie-opgave
2023 en een adequate interne beheersing die hiertoe moeten leiden.
De materialiteit dient bepaald te worden als 1% van de totale productie Wlz 2023. De totale productie 2023 wordt bepaald door de bedragen ‘Totaal financieel
gerealiseerde productie over 2023’ en ‘Totaal financieel gerealiseerde productie overige
onderdelen over 2023’, bij elkaar op te tellen. Voor het vaststellen van feitelijke
levering geldt een hogere materialiteit, namelijk 5% van de totale productie 2023.
Voor het jaar 2023 geldt het betrouwbaarheidspercentage van 95% en het nauwkeurigheidspercentage
van 99% voor de optelsom van de bedragen ‘Totaal financieel gerealiseerde productie
over 2023’ en ‘Totaal financiële realisatie van de overige onderdelen over 2023.’
Voor het opgetelde bedrag geldt dat de controle door de accountant zodanig moet worden
ingericht dat niet meer dan 1% van dit opgetelde bedrag niet betrouwbaar en/of nauwkeurig
is. Voor het aspect feitelijke levering geldt een betrouwbaarheidspercentage van 95%
en een nauwkeurigheidspercentage van 95% conform de uitleg in de laatste alinea van
paragraaf 2.5.2.3.
2.6.2 Consolidatie
Indien sprake is van een consolidatie-overzicht bij een nacalculatie-opgave, dient
de materialiteit bepaald te worden als 1% van de totale productie 2023 van alle in
de consolidatie betrokken NZa-nummers. Voor feitelijke levering geldt een materialiteit
van 5% van de totale productie 2023. De totale geconsolideerde productie 2023 wordt
bepaald door de bedragen ‘Geconsolideerde totaal financieel gerealiseerde productie
over 2023’ en ‘Geconsolideerde totaal financiële relaisatie van de overige overige
onderdelen over 2023’ uit het consolidatie-overzicht bij elkaar op te tellen.
Indien meerdere Wlz-uitvoerders in de consolidatie worden betrokken, gelden bij het bepalen van de materialiteit
maximale waarden voor de geconsolideerde totale productie 2023. Als de geconsolideerde
totale productie 2023 in het consolidatie-overzicht (bij alle Wlz-uitvoerders tezamen)
hoger is dan het bedrag dat één van de in het consolidatie-overzicht opgenomen Wlz-uitvoerders
toegekend heeft gekregen op basis van de verdeling van het budgettair kader (tabel
2), geldt het volgende. De accountant hanteert het laagste bedrag uit onderstaande
tabel als maximum-basis voor de materialiteit voor de controle van het gehele consolidatie-overzicht.
De bedragen zijn gebaseerd op de verdeling van het budgettair kader voor 2022 zoals
gepubliceerd in Beleidsregel budgettair kader Wlz 2022 (BR/REG-22117c) en afgerond naar beneden. Dit leidt tot de volgende bedragen per Wlz-uitvoerder:
Tabel 2. Maximaal bedrag productie 2023 per Wlz-uitvoerder
Naam Wlz-uitvoerder
|
Maximaalbedrag productie 2023
|
CZ
|
€ 5.450.000.000
|
DSW
|
€ 712.000.000
|
Menzis
|
€ 3.600.000.000
|
Salland
|
€ 365.000.000
|
VGZ
|
€ 5.500.000.000
|
Zilveren Kruis
|
€ 9.400.000.000
|
Zorg & Zekerheid
|
€ 1.200.000.000
|
Bovenstaande is uitgewerkt middels een (fictief) voorbeeld. Zorgaanbieder A heeft
NZa-nummers bij CZ, Zorg & Zekerheid en Menzis. De totale productie van deze zorgaanbieder
over alle NZa-nummers tezamen bedraagt € 950.000.000. Het maximale bedrag voor de
productie bij Wlz-uitvoerder Zorg & Zekerheid (het laagste bedrag van de genoemde Wlz-uitvoerders)
bedraagt € 1.200.000.000. Dit betekent dat de materialiteit in dit geval gebaseerd
wordt op € 950.000.000. Het is hierbij niet relevant wat de productie per NZa-nummer
of Wlz-uitvoerder zou zijn, de accountant bepaalt de materialiteit op het maximale
bedrag van de financieel kleinste Wlz-uitvoerder. Als de geconsolideerde totale productie
van deze zorgaanbieder over alle NZa-nummers tezamen € 1.350.000.000 zou bedragen,
dan wordt de materialiteit gebaseerd op € 1.200.000.000.Bij de uitvoering van de werkzaamheden
hanteert de accountant de volgende percentages voor het rapporteren van afwijkingen
op het niveau per NZa-nummer:
Hierbij geldt dat deze tolerantie niet behoeft te worden gebruikt bij het plannen
en uitvoeren van de controle. Deze tolerantie dient enkel te worden gehanteerd bij
de constatering van fouten en/of onzekerheden tijdens de uitvoering van de controlewerkzaamheden.
Bij het constateren van fouten en onzekerheden boven de hierboven genoemde grenzen,
gelden de volgende uitgangspunten en varianten:
-
A. Als de accountant in de consolidatie op totaalniveau afwijkingen heeft geconstateerd,
die geen materieel effect (kunnen) hebben op de totaalbedragen Wlz op consolidatieniveau, maar wel groter zijn dan de rapporteringstolerantie voor de
desbetreffende nacalculatie-opgave per NZa-nummer, vraagt hij de zorgaanbieder deze
te corrigeren, dan wel toe te lichten in het consolidatie-overzicht. In deze toelichting
geeft de zorgaanbieder gemotiveerd aan wat de verwachte totale omvang van fouten en
onzekerheden is op de nacalculatie-opgave per NZa-nummer. Geconstateerde fouten en
onzekerheden dienen door de zorgaanbieder derhalve, afhankelijk van de aard van de
fout of onzekerheid, geëxtrapoleerd te worden voor de nacalculatie-opgave per NZa-nummer.
De basis voor deze extrapolatie licht de zorgaanbieder toe.
-
B. Indien de zorgaanbieder deze fouten niet corrigeert, dan wel de onzekerheden niet
toelicht, brengt de accountant een rapport van bevindingen uit bij de desbetreffende
nacalculatie-opgave aan het desbetreffende zorgkantoor. In dit rapport staan de fouten
en onzekerheden toegelicht, die niet zijn gecorrigeerd of niet zijn toegelicht door
de zorgaanbieder. Hierbij geldt de volgende procedure:
-
– De zorgaanbieder geeft dit aan in de desbetreffende nacalculatie-opgave per NZa-nummer;
-
– De accountant maakt hiervan melding in een toelichtende paragraaf in zijn controle
verklaring bij de consolidatie.
Voor een model rapport van bevindingen, verwijzen wij naar bijlage 2.
De accountant weegt het totaal van ongecorrigeerde fouten en onzekerheden in overeenstemming
met paragraaf 2.6.3.
2.6.3 Strekking van het oordeel in de controleverklaring
Voor de strekking van het oordeel in de controleverklaring gelden de toleranties zoals
vermeld in tabel 3. Indien de accountant zowel fouten in de nacalculatie-opgave 2023
als onzekerheden in de controle aantreft dan weegt hij deze fouten en onzekerheden
bij zijn oordeelsvorming altijd in onderlinge samenhang.
Tabel 3: Uitspraak oordeel controleverklaring
|
|
Oordeel
|
|
|
|
Goedkeurend
|
Beperking
|
Oordeelonthouding
|
Afkeurend
|
Fouten in het ondertekeningsdocument 2023 (dan wel consolidatieoverzicht)
|
≤ 1%
|
>1% en ≤ 3%
|
n.v.t.
|
> 3%
|
Onzekerheden in de controle 2023
|
≤3%
|
>3% en ≤ 10%
|
> 10%
|
n.v.t.
|
Er is sprake van één oordeel.
Indien geen sprake is van consolidatie, geldt dat een overschrijding van de tolerantie
voor de optelsom van het ‘Totaal financieel gerealiseerde productie over 2023’ en
het ‘Totaal financiële realisatie van de overige onderdelen over 2023’ zal leiden
tot een aangepast oordeel overeenkomstig tabel 3 ‘Uitspraak oordeel controleverklaring’.
Indien sprake is van consolidatie, geldt dat een overschrijding van de tolerantie
voor de optelsom van het ‘Geconsolideerde totaal financieel gerealiseerde productie
over 2023’ en het ‘Geconsolideerde totaal financiële realisatie van de overige onderdelen
over 2023’ zal leiden tot een aangepast oordeel overeenkomstig tabel 3 ‘Uitspraak
oordeel controleverklaring’.
2.7 Fouten en onzekerheden
De accountant rapporteert de uit zijn onderzoek geconstateerde onjuistheden aan de
zorgaanbieder omdat de zorgaanbieder deze dient te corrigeren.
Alle fouten moeten door of namens het bestuur van de zorgaanbieder op prestatieniveau
in de financiële- en zorgadministratie van de zorgaanbieder worden gecorrigeerd en
onzekerheden in de nacalculatie-opgave 2023 moeten nader worden onderzocht. Correcties
hebben gevolgen voor het bedrag ‘Totaal financieel gerealiseerde productie over 2023’
en/of het bedrag ‘Totaal financiële realisatie overige onderdelen over 2023’.
Fouten
Van een fout in de nacalculatie-opgave 2023 is sprake wanneer gebleken is dat – een
gedeelte van – een post niet in overeenstemming is met de toetsingscriteria.
Fouten worden in absolute zin opgevat. Saldering van fouten is niet toegestaan.
Onzekerheden in de controle/in de nacalculatie-opgave 2023
Een onzekerheid in de controle/in de nacalculatie-opgave 2023 doet zich voor als gebleken
is dat onvoldoende (controle-)informatie beschikbaar is om een – gedeelte van een
– post als goed of fout aan te merken.
Zorgaanbieder
De zorgaanbieder dient alle geconstateerde fouten te corrigeren in zijn financiële-
en zorgadministratie. Dit geldt dus ook voor fouten die onder de nauwkeurigheidstolerantie
blijven. Niet gecorrigeerde fouten op prestatieniveau dienen in de toelichting bij
de nacalculatie-opgave 2023 door de zorgaanbieder gekwantificeerd te zijn opgenomen.
De accountant stelt vervolgens vast of hierover in zijn controleverklaring een paragraaf
ter benadrukking van deze aangelegenheid moet worden opgenomen.
Fouten en onzekerheden in de nacalculatie-opgave 2023 die de zorgaanbieder om een
bepaalde reden objectief niet kanoplossen, vermeldt de zorgaanbieder in de toelichting bij de nacalculatie-opgave 2023
met vermelding van de objectieve verhindering om te kunnen corrigeren. Deze toelichting
wordt door de NZa betrokken bij de vaststelling van de aanvaardbare kosten.
Accountant
De accountant dient na te gaan of de zorgaanbieder de geconstateerde fouten heeft
gecorrigeerd en met de onzekerheden in de nacalculatie-opgave 2023 is omgegaan zoals
hierboven is vermeld. De accountant neemt de niet gecorrigeerde fouten en onzekerheden
mee in zijn oordeelsvorming in de controleverklaring.
2.8 Verenigbaarheid andere informatie
De nacalculatie-opgave 2023 omvat ook andere informatie. Die bestaat uit het ingevulde
nacalculatieformulier.
Indien sprake is van een consolidatie-overzicht bij een nacalculatie-opgave, gelden
naast bovenstaande informatie, ook de onderliggende ondertekeningsdocumenten van de
zorgaanbieders als ‘andere informatie’. Waar in het vervolg van deze paragraaf wordt
gesproken over het ondertekeningsdocument, dient in dat geval ‘consolidatie-overzicht’
te worden gelezen.
De accountant dient op grond van Standaard 720.14 de andere informatie te lezen en
daarbij te overwegen of er een inconsistentie van materieel belang is tussen de andere
informatie en:
Daarnaast geldt voor de ‘Vragenlijst controleprotocol’ dat de accountant uitsluitend
vaststelt of er een interne procedure aanwezig is (met indien nodig een specifieke
toelichting hierop), gericht op de levering van passende zorg binnen het kader van
artikel 9 (Administratieve organisatie en interne controle Wlz-zorgaanbieders) van
de Regeling declaratievoorschriften, administratievoorschriften en informatieverstrekking
Wlz 2023. Van de accountant wordt hierover geen inhoudelijk oordeel verwacht, noch een oordeel
over de toereikendheid van de specifieke toelichting of interne procedure.
Indien de accountant constateert dat er een materiële inconsistentie en/of een materiële
afwijking in de andere informatie lijkt te bestaan, handelt de accountant overeenkomstig
Standaard 720.16.
Indien de accountant concludeert dat sprake is van een materiële afwijking in de andere
informatie, handelt de accountant overeenkomstig Standaard 720.17 tot en met 720.20.