Beleidsregel regionale ambulancevoorzieningen 2024

[Regeling treedt (deels) in werking per 05-01-2024 met terugwerkende kracht tot en met 01-01-2024.]
Geraadpleegd op 10-06-2024. Gebruikte datum 'geldig op' 01-01-2024 en zichtdatum 15-05-2024.
Geldend van 01-01-2024 t/m 04-01-2024

Beleidsregel regionale ambulancevoorzieningen 2024

Gelet op artikel 57, eerste lid, onderdelen b en c, van de Wet marktordening gezondheidszorg (Wmg), stelt de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) beleidsregels vast met betrekking tot het uitoefenen van de bevoegdheid om tarieven en prestatiebeschrijvingen vast te stellen.

Gelet op artikel 57, eerste lid, onderdeel e, van de Wmg, stelt de NZa beleidsregels vast met betrekking tot het uitoefenen van de bevoegdheid tot het vaststellen van een vereffeningbedrag als bedoeld in artikel 56b van de Wmg.

Gelet op artikel 59, aanhef en onder c en e van de Wmg, heeft de Minister van Volksgezondheid Welzijn en Sport (VWS) met brieven van 15 juli 2013 en 13 november 2020, met respectievelijk kenmerk 130899-106615-MC en 1776599-213723-PZo, ten behoeve van de voorliggende beleidsregel een tweetal aanwijzingen op grond van artikel 7 van de Wmg, aan de NZa gegeven. Deze aanwijzingen zijn gepubliceerd in de Staatscourant onder nummer 20624 en 60466.

Terugwerkende kracht

Stcrt. 2024, 138, datum inwerkingtreding 05-01-2024, bevat een wijziging met terugwerkende kracht van deze aanhef. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-01-2024.

Hoofdstuk 1. Begripsbepalingen en reikwijdte

Terugwerkende kracht

Voor dit hoofdstuk is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie opmerking onder de tekst voor nadere informatie.

Terugwerkende kracht

Stcrt. 2024, 138, datum inwerkingtreding 05-01-2024, bevat een wijziging met terugwerkende kracht van dit hoofdstuk. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-01-2024.

Artikel 1

Terugwerkende kracht

Voor dit artikel is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie opmerking onder de tekst voor nadere informatie.

In deze beleidsregel wordt, tenzij anders vermeld, verstaan onder:

  • a. Aanwezigheidsdienst: een aaneengesloten tijdsruimte van ten hoogste 24 uur, waarin het personeel ’s nachts in de bedrijfsruimte op oproep beschikbaar is voor het verlenen van ambulancezorg.

  • b. Afhijsen brandweer: een in opdracht van de RAV door de brandweer uitgevoerde afhijsing van een patiënt naar een ambulance in situaties waarbij de afhijsing niet tot het wettelijk takenpakket van de brandweer behoort. Hiervan is sprake als de RAV aannemelijk kan maken dat de afhijsing noodzakelijk was met het oog op het beperken c.q. bestrijden van een directe bedreiging voor het leven of de gezondheid van de patiënt, die zich zou voordoen indien de patiënt op niet-horizontale wijze naar de ambulance zou worden vervoerd.1

  • c. Ambulance: ambulance zoals bedoeld in artikel 1, eerste lid van de Wet ambulancezorgvoorzieningen.

  • d. Ambulancezorg: zorg zoals bedoeld in artikel 5, eerste lid van de Wet ambulancezorgvoorzieningen.

  • e. Groep: een verzameling ondernemingen wier betrekkingen met een betrokken onderneming voldoen aan de voorwaarden die zijn opgenomen in één of meer van de leden van artikel 5, lid 4, van de Verordening (EG) nr. 139/2004.2

  • f. Interklinisch vervoer: het vervoer van een klinisch patiënt met een ambulance tussen twee zorgaanbieders die geen onderdeel uitmaken van dezelfde groep, met uitzondering van MICU-vervoer.

  • g. Intraklinisch vervoer: het vervoer van een klinisch patiënt met een ambulance tussen verschillende locaties van één zorgaanbieder of tussen twee zorgaanbieders die onderdeel uitmaken van dezelfde groep of het vervoer terug naar de locatie van verblijf, met uitzondering van MICU-vervoer.

  • h. Inzet: een ambulance inzet die in opdracht van de meldkamer wordt uitgevoerd.

  • i. Jaar (t): het kalenderjaar dat in de naam van deze Beleidsregel staat.

  • j. Kilometer: het aantal verreden kilometers voor alle soorten inzetten gezamenlijk. Dat wil zeggen declarabele en niet-declarabele inzetten, inclusief mobiele zorgconsulten, loze inzetten en voorwaardenscheppende inzetten. Kilometers verreden met piketauto’s en MICU-ambulances vallen hier niet onder.

  • k. Loze inzet: een inzet uitgevoerd in opdracht van de meldkamer met de intentie tot vervoer, waarbij tijdens de inzet of op de plaats van bestemming blijkt dat geen indicatie voor ambulancezorg (meer) aanwezig is.

  • l. Meldkamer: meldkamer zoals bedoeld in artikel 25a, eerste lid, van de Politiewet voor zover het gaat om de meldkamer ambulancezorg.

  • m. MICU-ambulance: een Mobiele Intensive Care Unit, een ambulance speciaal ingericht voor het vervoer van een patiënt met een IC-indicatie tussen zorgaanbieders.

  • n. Minister: de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

  • o. Mobiel zorgconsult: een inzet uitgevoerd in opdracht van de meldkamer met de intentie tot hulpverlening en/of vervoer van één of meerdere slachtoffers/patiënten, waarbij de noodzaak tot vervoer, na onderzoek dan wel hulpverlening ter plaatse, niet gebleken is. Inzetten uitgevoerd met piketauto’s en MICU-ambulances zijn geen mobiele zorgconsulten.

  • p. Parate diensten: diensten waarbij personeel direct inzetbaar is.

  • q. Piketauto: auto’s die worden ingezet ten behoeve van de tijdige beschikbaarheid van personeel voor de ambulancezorg.

  • r. Referentiekader S&B: het referentiekader spreiding en beschikbaarheid ambulancezorg zoals opgesteld door het RIVM3 en vastgesteld door de minister.

  • s. Regionale ambulancevoorziening (RAV): de rechtspersoon, bedoeld in artikel 4, tweede lid, van de Wet ambulancezorgvoorzieningen.

  • t. Representerende zorgverzekeraar(s): zorgverzekeraars die door de leden van Zorgverzekeraars Nederland zijn aangewezen om namens hen een overeenkomst af te sluiten.

  • u. Retourinzet: een inzet waarbij de ambulance een patiënt naar een behandelplaats brengt en deze, na een bepaalde wachttijd ter plaatse, weer terug brengt.

  • v. Stand-by inzet: inzet in opdracht van de meldkamer, waarbij de ambulance zich verplaatst naar een bepaalde gebeurtenis of evenement vanwege de openbare orde of veiligheid.

  • w. Standplaats: door RAV gebruikte locatie waar vandaan de ambulances vertrekken en waar voorzieningen zijn voor ambulancepersoneel en -materieel.

  • x. Topreferente zorg: zeer specialistische patiëntenzorg die

    • a. gepaard gaat met bijzondere diagnostiek en behandeling waarvoor geen doorverwijzing meer mogelijk is;

    • b. een infrastructuur vereist waarbinnen vele disciplines op het hoogste deskundigheidsniveau samenwerken;

    • c. is gekoppeld aan fundamenteel patiëntgericht onderzoek.4

  • y. Voorwaardenscheppende rit: een inzet in opdracht van de meldkamer waarbij de ambulance naar een door de centralist bepaalde plaats rijdt om de beschikbaarheid van ambulancezorg te waarborgen.

  • z. Zorgaanbieder: een zorgaanbieder zoals beschreven in art. 1, lid c van de Wmg.

Terugwerkende kracht

Stcrt. 2024, 138, datum inwerkingtreding 05-01-2024, bevat een wijziging met terugwerkende kracht van dit artikel. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-01-2024.

Artikel 2

Terugwerkende kracht

Voor dit artikel is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie opmerking onder de tekst voor nadere informatie.

Het doel van deze beleidsregel is het beleid van de NZa vast te leggen met betrekking tot de vaststelling van prestaties en tarieven voor ambulancezorg geleverd door of vanwege de RAV’s. Daarnaast wordt met deze beleidsregel het beleid vastgelegd met betrekking tot de opbrengstverrekening tussen RAV’s en zorgverzekeraars.

Terugwerkende kracht

Stcrt. 2024, 138, datum inwerkingtreding 05-01-2024, bevat een wijziging met terugwerkende kracht van dit artikel. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-01-2024.

Artikel 3

Terugwerkende kracht

Voor dit artikel is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie opmerking onder de tekst voor nadere informatie.

Deze beleidsregel is van toepassing op ambulancezorg geleverd door of vanwege een RAV welke in Nederland aanvangt en eindigt of welke bestaat uit spoedeisend grensoverschrijdend vervoer vanaf of naar de Belgische of Duitse grens. Het uitvoeren van de meldkamerfunctie valt ook onder de reikwijdte.

Terugwerkende kracht

Stcrt. 2024, 138, datum inwerkingtreding 05-01-2024, bevat een wijziging met terugwerkende kracht van dit artikel. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-01-2024.

Hoofdstuk 2. Procedure vaststelling budget en opbrengstresultaat

Terugwerkende kracht

Voor dit hoofdstuk is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie opmerking onder de tekst voor nadere informatie.

Terugwerkende kracht

Stcrt. 2024, 138, datum inwerkingtreding 05-01-2024, bevat een wijziging met terugwerkende kracht van dit hoofdstuk. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-01-2024.

Artikel 4. Voorlopig opbrengstresultaat

Terugwerkende kracht

Voor dit artikel is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie opmerking onder de tekst voor nadere informatie.
  • 1 Indien een risico bestaat op liquiditeitstekorten of -overschotten als gevolg van een verwacht (voorspelbaar) opbrengsttekort of opbrengstoverschot, is het mogelijk om vóór 1 januari jaar (t) een aanvraag voor voorlopige maandelijkse opbrengstverrekening bij de NZa in te dienen voor jaar (t). Daarnaast is het mogelijk vóór 1 oktober jaar (t) eenmalig een aanvullende voorlopige opbrengstverrekening aan te vragen ten behoeve van onvoorziene opbrengsttekorten of opbrengstoverschotten in jaar (t). Voor beide aanvragen dient gebruik te worden gemaakt van het door de NZa beschikbaar gestelde formulier.

  • 2 Voor het vaststellen van de verrekeningen voor het voorlopig opbrengstresultaat hanteert de NZa de procedure zoals bepaald in artikel 5, lid 2 t/m 6 van deze beleidsregel. In het geval van twee eenzijdige aanvragen wordt, indien het voorlopig opbrengstresultaat negatief is, het laagste aangevraagde voorlopig opbrengstresultaat als uitgangspunt genomen. De NZa kan hiervan afwijken indien de ingediende aanvraag door de NZa als onrealistisch wordt beoordeeld. De aanvraag voor het overeengekomen opbrengstresultaat (zowel de maandelijkse verrekening als de aanvullende) is optioneel. In tegenstelling tot artikel 5, lid 2 zal de NZa daarom partijen niet aanschrijven indien indiening uitblijft.

    • a. Aanvraag en vaststelling overeengekomen maandelijks voorlopig opbrengstresultaat: vóór oktober van het jaar (t–1) maakt de NZa via de website de voorlopige indexcijfers voor jaar (t) bekend. Daarnaast stelt de NZa het aanvraagformulier voor het overeengekomen voorlopig opbrengstresultaat beschikbaar uiterlijk in oktober jaar (t–1). De NZa geeft bij goedkeuring van het ingevulde formulier in begin jaar (t) een beschikking af met maandelijkse verreken- of vereffenbedragen. Indien partijen een tussentijdse maandelijkse verrekening, ofwel de voorlopige maandelijkse opbrengstverrekening wensen voor jaar (t), ontvangt de NZa de aanvraag vóór 1 januari jaar (t). Op basis van deze aanvraag en de rato van marktaandelen van jaar (t–2) geeft de NZa beschikkingen af waarmee de RAV met betreffende zorgverzekeraars een deel van het voorlopige opbrengstresultaat maandelijks onderling kan verrekenen.

    • b. Aanvraag en vaststelling overeengekomen aanvullend voorlopig opbrengstresultaat: uiterlijk in juli jaar (t) stelt de NZa het aanvraagformulier voor het overeengekomen aanvullend voorlopig opbrengstresultaat beschikbaar. RAV en representerende zorgverzekeraar(s) kunnen dit formulier vóór 1 oktober jaar (t) bij de NZa indienen met het verzoek om eenmalig een aanvullende voorlopige opbrengstverrekening vast te stellen. De NZa geeft bij goedkeuring aanvullende beschikkingen af met eenmalige verreken- of vereffenbedragen die RAV en zorgverzekeraars onderling kunnen afrekenen ten behoeve van het opbrengstresultaat jaar (t).

Terugwerkende kracht

Stcrt. 2024, 138, datum inwerkingtreding 05-01-2024, bevat een wijziging met terugwerkende kracht van dit artikel. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-01-2024.

Artikel 5. Procedure aanvraag definitief budget

Terugwerkende kracht

Voor dit artikel is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie opmerking onder de tekst voor nadere informatie.
  • 1 Het budget met betrekking tot jaar (t) wordt definitief vastgesteld op basis van de nacalculatie. Het nacalculatieformulier bevat de nacalculatieposten op hoofdlijnen. Na verwerking van de nacalculatie met betrekking tot jaar (t) wordt het budget met betrekking tot jaar (t) of onderdelen daarvan niet meer gewijzigd. Vóór juli jaar (t+1) leveren de RAV en representerende zorgverzekeraar(s) gezamenlijk de overeengekomen definitieve bedragen aan bij de NZa (de nacalculatie met betrekking tot jaar (t)). Bij deze aanvraag dienen RAV en zorgverzekeraar(s) gebruik te maken van het door de NZa beschikbaar gestelde formulier.

  • 2 Tweezijdige aanvraag: aanvragen die tweezijdig zijn ingediend, worden door de NZa in behandeling genomen. Het tweezijdig aangevraagde budget wordt vastgesteld door de NZa, tenzij de NZa de aanvraag als onrealistisch beoordeelt. De NZa kan daartoe de onderliggende parameters van het budget opvragen.

  • 3 Enkele eenzijdige aanvraag: bij ontvangst van slechts één enkelzijdige aanvraag wordt partijen verzocht om binnen vier weken gezamenlijk tot een definitief budget te komen en de eventueel bereikte overeenstemming in de vorm van een tweezijdige aanvraag bij de NZa in te dienen. Indien binnen de termijn van vier weken geen tweezijdige aanvraag wordt ingediend, neemt de NZa het eenzijdige verzoek in behandeling. Het eenzijdig aangevraagde budget wordt vastgesteld door de NZa, tenzij de NZa de aanvraag als onrealistisch beoordeelt. De NZa kan daartoe de onderliggende parameters van het budget opvragen.

  • 4 Eenzijdige aanvraag RAV en zorgverzekeraar: indien de zorgverzekeraar(s) en RAV afzonderlijk van elkaar een afwijkende aanvraag indienen, zal de NZa de laagst ingediende aanvraag verwerken. De NZa kan hiervan afwijken indien de vigerende beleidsregels hiertoe aanleiding geven en/of indien op basis van nadere motiveringen de aanvraag door de NZa als onrealistisch wordt beoordeeld. De NZa kan daartoe de onderliggende parameters van het budget opvragen.

  • 5 Meerdere soorten aanvragen: indien binnen de indieningstermijn meerdere van de situaties beschreven in de leden 2, 3 en 4 zich voordoen, zal de NZa de laatst ingediende aanvraag in behandeling nemen. Daarnaast geldt dat aanvragen die zijn ingediend nadat de indieningstermijn is verlopen niet in behandeling worden genomen indien al eerder een aanvraag door de NZa binnen de gestelde indieningstermijn is ontvangen.

  • 6 Geen of onvolledige aanvraag: van een onvolledige aanvraag is sprake indien noodzakelijke informatie onjuist is of ontbreekt. Dit is ter beoordeling van de NZa en betreft de gegevens om tot vaststelling van het definitieve budget te komen. Indien geen aanvraag wordt ingediend, dan wel indien de aanvraag onvolledig is, schrijft de NZa de RAV en representerende zorgverzekeraar(s) aan om alsnog binnen vier weken een gezamenlijke aanvraag in te dienen, dan wel de informatie aan te vullen of te corrigeren. Indien na vier weken wederom geen of een onvolledige aanvraag wordt ingediend, stelt de NZa het budget vast op 80% van het vastgestelde budget van jaar (t–1). Wanneer de NZa binnen bovenstaande termijn alsnog een tweezijdige aanvraag, eenzijdige aanvraag of meerdere eenzijdige aanvragen ontvangt, geldt de op die situatie betrekking hebbende procedure van bovenstaande leden. Echter, bij de enkele eenzijdige aanvraag wordt deze niet nogmaals voorgelegd aan de partij die de aanvraag niet heeft ondertekent, maar neemt de NZa de eenzijdige aanvraag in behandeling.

Terugwerkende kracht

Stcrt. 2024, 138, datum inwerkingtreding 05-01-2024, bevat een wijziging met terugwerkende kracht van dit artikel. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-01-2024.

Artikel 6. Definitief opbrengstresultaat

Terugwerkende kracht

Voor dit artikel is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie opmerking onder de tekst voor nadere informatie.
  • 1 Het opbrengstresultaat met betrekking tot jaar (t) wordt definitief vastgesteld op basis van de nacalculatie. Vóór juli jaar (t+1) levert de RAV de definitieve opbrengsten van jaar (t) aan bij de NZa volgens de geldende verplichting tot aanlevering5 (de nacalculatie met betrekking tot jaar (t)). De NZa legt het definitief opbrengstresultaat vast in een beschikking.

  • 2 Vóór 1 juli jaar (t+1) levert de RAV de opbrengsten (gedeclareerde tarieven) met betrekking tot jaar (t) aan bij de NZa. Hiertoe wordt gebruik gemaakt van het door de NZa beschikbaar gestelde formulier. Dit formulier maakt onderdeel uit van het nacalculatieformulier. De opbrengsten bestaan uitsluitend uit de declaraties van zorgprestaties die ter dekking van het budget dienen. Dit betreffen de declaraties van de volgende prestaties:

    • a. I001 – Beladen vervoerskilometer

    • b. I002 – Niet-spoedeisende ambulancezorg (B-inzet)

    • c. I003 – Stand-by

    • d. I006 – MICU-vervoer

    • e. I010 – Spoedeisende ambulancezorg (A0-/A1-/A2-inzet)

  • 3 Ten behoeve van de opbrengstverrekening stelt de NZa gelijktijdig met vaststelling van het definitief budget van jaar (t) in het najaar (t+1) het positieve dan wel negatieve opbrengstresultaat van jaar (t) vast. Dit resultaat is gelijk aan het totaal van de gedeclareerde tarieven in jaar (t) minus de som van het definitieve budget van jaar (t). De onderstaande bepalingen gelden bij de definitieve vaststelling van het opbrengstresultaat.

    • a. Volledige aanvraag: ten behoeve van het vaststellen van het definitieve opbrengstresultaat van jaar (t) worden de werkelijke opbrengsten (gelijk aan het totaal van gedeclareerde tarieven ter dekking van het budget van jaar (t)) door de RAV opgegeven met bijbehorende controleverklaring door de externe accountant. Bij de werkelijke opbrengsten wordt ook de verdeling van deze opbrengsten over de zorgverzekeraars in jaar (t) opgegeven. Op basis van deze gegevens berekent de NZa de marktaandelen van de zorgverzekeraar(s). Deze marktaandelen gebruikt de NZa voor de definitieve opbrengstverrekening.

    • b. Geen of onvolledige aanvraag: van een onvolledige aanvraag is sprake indien noodzakelijke informatie onjuist is, of ontbreekt. Dit is ter beoordeling aan de NZa en betreft tenminste de gegevens zoals deze ten aanzien van de opbrengsten in het beschikbaar gestelde formulier worden opgevraagd. Indien geen of een onvolledige aanvraag wordt ingediend, schrijft de NZa de RAV aan om alsnog binnen vier weken een aanvraag in te dienen, dan wel de informatie aan te vullen of te corrigeren. Indien hier geen gehoor aan wordt gegeven, wordt voor vaststelling van het opbrengstresultaat de hiernavolgende systematiek gevolgd. Indien binnen vier weken alsnog geen aanvraag wordt ingediend, dan wel wordt aangevuld, gaat de NZa over tot ambtshalve vaststelling wegens het ontbreken van informatie van het opbrengstresultaat en daarmee ook tot ambtshalve vaststelling van het definitieve vereffening- dan wel verrekenbedrag voor de betreffende RAV en zorgverzekeraar. De NZa stelt de opbrengsten daarbij vast op 120% van het definitieve budget, tenzij uit nadere informatie blijkt dat een ander percentage als meer gerechtvaardigd wordt beoordeeld door de NZa. Partijen dienen dergelijke informatie zelf aan te dragen.

Terugwerkende kracht

Stcrt. 2024, 138, datum inwerkingtreding 05-01-2024, bevat een wijziging met terugwerkende kracht van dit artikel. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-01-2024.

Artikel 7. Definitieve opbrengstverrekening

Terugwerkende kracht

Voor dit artikel is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie opmerking onder de tekst voor nadere informatie.
  • 1 De definitieve opbrengstverrekening jaar (t) wordt volgend op de vaststelling van het definitief budget jaar (t) en het opbrengstresultaat jaar (t) vastgesteld. Op basis van de definitieve opbrengstverrekening jaar (t) in jaar (t+1) en eventuele tussentijdse verrekeningen, wordt door partijen onderling bepaald welke verrekening nog plaats moet vinden met betrekking tot jaar (t).

  • 2 In het geval van een positief opbrengstresultaat (opbrengstoverschot) zoals bedoeld in artikel 56b Wmg stelt de NZa dit bedrag bij beschikking vast. De betreffende zorgverzekeraar kan op basis van deze beschikking een bedrag ter hoogte van het positieve opbrengstresultaat bij de betreffende RAV terug doen vorderen.

  • 3 Bij een negatief opbrengstresultaat (opbrengsttekort) zoals bedoeld in artikel 56 Wmg stelt de NZa dit bedrag bij beschikking vast. Een RAV kan op basis van de beschikking een bedrag ter hoogte van het negatieve opbrengstresultaat bij de betreffende zorgverzekeraar in rekening brengen.

  • 4 De NZa berekent het definitief terug te vorderen bedrag per zorgverzekeraar naar rato van hun definitieve marktaandeel. De NZa legt de definitieve vereffeningsbedragen jaar (t) vast in een beschikking. Op basis van de beschikking met het vereffeningbedrag kan de zorgverzekeraar het door de NZa berekende (resterende) opbrengstoverschot in rekening brengen bij de betreffende RAV.

  • 5 De NZa berekent het definitief in rekening te brengen bedrag per zorgverzekeraar naar rato van hun definitieve marktaandeel. De opbrengsten uit gedeclareerde tarieven per zorgverzekeraar worden door de RAV gelijktijdig met de nacalculatie ingediend. Op basis van deze gegevens berekent de NZa per RAV de marktaandelen per zorgverzekeraar. De NZa legt de definitieve verrekenbedragen jaar (t) vast in een beschikking. Op basis van de beschikking met het verrekenbedrag kan de RAV het door de NZa berekende (resterende) opbrengsttekort in rekening brengen bij de zorgverzekeraar.

Terugwerkende kracht

Stcrt. 2024, 138, datum inwerkingtreding 05-01-2024, bevat een wijziging met terugwerkende kracht van dit artikel. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-01-2024.

Hoofdstuk 3. Vergoeding ambulancezorg

Terugwerkende kracht

Voor dit hoofdstuk is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie opmerking onder de tekst voor nadere informatie.

Terugwerkende kracht

Stcrt. 2024, 138, datum inwerkingtreding 05-01-2024, bevat een wijziging met terugwerkende kracht van dit hoofdstuk. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-01-2024.

Artikel 8. Opbouw vergoeding ambulancezorg

Terugwerkende kracht

Voor dit artikel is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie opmerking onder de tekst voor nadere informatie.

De vergoeding voor ambulancezorg is opgebouwd uit vijf onderdelen: een loonkostenvergoeding, wagenparkvergoeding, productievergoeding, vrije marge en restvergoeding.

Terugwerkende kracht

Stcrt. 2024, 138, datum inwerkingtreding 05-01-2024, bevat een wijziging met terugwerkende kracht van dit artikel. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-01-2024.

§ 1. Loonkostenvergoeding

Terugwerkende kracht

Voor deze paragraaf is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie opmerking onder de tekst voor nadere informatie.

Terugwerkende kracht

Stcrt. 2024, 138, datum inwerkingtreding 05-01-2024, bevat een wijziging met terugwerkende kracht van deze paragraaf. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-01-2024.

Artikel 9. Loonkostenvergoeding

Terugwerkende kracht

Voor dit artikel is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie opmerking onder de tekst voor nadere informatie.

De loonkostenvergoeding bestaat uit zes onderdelen: S&B-vergoeding, flexibilisering S&B-vergoeding, vergoeding ouderenbeleid, opleidingsvergoeding, overige loonkosten en vergoeding MICU-chauffeur.

Terugwerkende kracht

Stcrt. 2024, 138, datum inwerkingtreding 05-01-2024, bevat een wijziging met terugwerkende kracht van dit artikel. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-01-2024.

Artikel 10. De S&B-vergoeding

Terugwerkende kracht

Voor dit artikel is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie opmerking onder de tekst voor nadere informatie.

De S&B-vergoeding wordt genormeerd op basis van parameteraantallen (diensten) uit het Referentiekader S&B. De NZa classificeert alle individuele standplaatsen in een regio naar ‘paraatheidsdienst’ of ‘aanwezigheidsdienst’. Hiervoor gebruikt de NZa de inwoneraantallen en gewogen omgevingsadressendichtheid (OAD) 2022 van het RIVM. Bij de classificatie hanteert de NZa een dagindeling gebaseerd op 3 blokken (van 0 tot 8 uur, van 8 tot 16 uur, van 16 tot 24 uur). In het dagdeel 8–16u worden alle standplaatsen gefinancierd op basis van paraatheidsdienst. Voor de overige tijdsblokken geldt:

  • Standplaatsen met een inwonersklasse van 3 en hoger én een gewogen OAD klasse van 3 en hoger worden op basis van paraatheidsdienst gefinancierd.

  • Alle overige standplaatsen worden op basis van aanwezigheidsdienst gefinancierd.

  • Afhankelijk van de uitkomst van de classificatie van de standplaats vermenigvuldigt de NZa het aantal ambulances per dagdeel, zoals in het Referentiekader S&B opgenomen, met de in onderstaande tabel vermelde loonkostenbedragen. Een optelling van deze bedragen vormt de S&B-vergoeding, tenzij lager overeengekomen in het overleg tussen RAV en representerende zorgverzekeraar(s).

Klasse-indeling inwoneraantal

Klasse

Van

tot

1

0

15.000

2

15.000

42.500

3

42.500

95.000

4

95.000

160.000

5

160.000

Klasse-indeling omgevingsadressendichtheid

Klasse

Van

tot

1

0

350

2

350

750

3

750

1.250

4

1.250

2.500

5

2.500

Loonkostenbedragen S&B-vergoeding per dagdeel
 

Werkdagen

Zaterdagen

Zondagen

Dagdeel

00–08

08–16

16–24

00–08

08–16

16–24

00–08

08–16

16–24

Paraat

304.636

252.240

276.240

65.455

57.110

63.495

77.333

77.333

77.333

AWD

156.337

257.625

34.655

59.655

44.489

72.993

Terugwerkende kracht

Stcrt. 2024, 138, datum inwerkingtreding 05-01-2024, bevat een wijziging met terugwerkende kracht van dit artikel. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-01-2024.

Artikel 11. Flexibilisering S&B-vergoeding

Terugwerkende kracht

Voor dit artikel is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie opmerking onder de tekst voor nadere informatie.

RAV en representerende zorgverzekeraar(s) kunnen in uitzonderingssituaties gezamenlijk een loonkostenvergoeding overeenkomen voor het oplossen van specifieke knelpunten in de ambulancezorg. De aanvraag voor budgetuitbreiding is tweezijdig. Een eenzijdige aanvraag voor deze vergoeding wordt niet in behandeling genomen.

Terugwerkende kracht

Stcrt. 2024, 138, datum inwerkingtreding 05-01-2024, bevat een wijziging met terugwerkende kracht van dit artikel. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-01-2024.

Artikel 12. Vergoeding ouderenbeleid

Terugwerkende kracht

Voor dit artikel is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie opmerking onder de tekst voor nadere informatie.

De vergoeding ouderenbeleid is gelijk aan de vergoeding ouderenbeleid jaar (t–1), tenzij lager overeengekomen in het overleg tussen RAV en representerende zorgverzekeraar(s).

Terugwerkende kracht

Stcrt. 2024, 138, datum inwerkingtreding 05-01-2024, bevat een wijziging met terugwerkende kracht van dit artikel. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-01-2024.

Artikel 13. Opleidingsvergoeding

Terugwerkende kracht

Voor dit artikel is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie opmerking onder de tekst voor nadere informatie.

De opleidingsvergoeding wordt berekend als 3,89% van de maximaal berekende S&B-vergoeding (artikel 9, lid 1), tenzij lager overeengekomen in overleg tussen de RAV en representerende zorgverzekeraar(s).

Terugwerkende kracht

Stcrt. 2024, 138, datum inwerkingtreding 05-01-2024, bevat een wijziging met terugwerkende kracht van dit artikel. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-01-2024.

Artikel 14. Overige loonkosten

Terugwerkende kracht

Voor dit artikel is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie opmerking onder de tekst voor nadere informatie.

Onder deze component kunnen RAV en representerende zorgverzekeraar(s) voor budgetjaar (t) een bedrag overeenkomen ten behoeve van de overige loonkosten. Voor de capaciteit per dienst (tijdsblok) uit het Referentiekader S&B kan het volgende bedrag overeengekomen worden, tenzij lager overeengekomen in het overleg tussen RAV en representerende zorgverzekeraar(s).

Opslag overige loonkosten per dienst:

Werkdagen

15.689

Zaterdagen

膙3.219

Zondagen

膙3.624

Terugwerkende kracht

Stcrt. 2024, 138, datum inwerkingtreding 05-01-2024, bevat een wijziging met terugwerkende kracht van dit artikel. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-01-2024.

Artikel 15. Vergoeding MICU-chauffeur

Terugwerkende kracht

Voor dit artikel is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie opmerking onder de tekst voor nadere informatie.

De vergoeding MICU-chauffeur is gelijk aan de vergoeding MICU-chauffeur jaar (t–1), tenzij anders overeengekomen in het overleg tussen RAV en representerende zorgverzekeraar(s).

Terugwerkende kracht

Stcrt. 2024, 138, datum inwerkingtreding 05-01-2024, bevat een wijziging met terugwerkende kracht van dit artikel. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-01-2024.

§ 2. Wagenparkvergoeding

Terugwerkende kracht

Voor deze paragraaf is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie opmerking onder de tekst voor nadere informatie.

Terugwerkende kracht

Stcrt. 2024, 138, datum inwerkingtreding 05-01-2024, bevat een wijziging met terugwerkende kracht van deze paragraaf. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-01-2024.

Artikel 16. Wagenparkvergoeding

Terugwerkende kracht

Voor dit artikel is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie opmerking onder de tekst voor nadere informatie.

De wagenparkvergoeding wordt genormeerd op basis van het aantal ambulances. De vergoeding per ambulance bedraagt € 50.685. De wagenparkvergoeding wordt berekend op basis van het aantal ambulances in het jaar (t–1), tenzij anders overeengekomen in het overleg tussen RAV en representerende zorgverzekeraar(s).

Terugwerkende kracht

Stcrt. 2024, 138, datum inwerkingtreding 05-01-2024, bevat een wijziging met terugwerkende kracht van dit artikel. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-01-2024.

§ 3. Productievergoeding

Terugwerkende kracht

Voor deze paragraaf is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie opmerking onder de tekst voor nadere informatie.

Terugwerkende kracht

Stcrt. 2024, 138, datum inwerkingtreding 05-01-2024, bevat een wijziging met terugwerkende kracht van deze paragraaf. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-01-2024.

Artikel 17. Productievergoeding

Terugwerkende kracht

Voor dit artikel is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie opmerking onder de tekst voor nadere informatie.

De productievergoeding bestaat uit 4 onderdelen: productievergoeding kilometers, productievergoeding inzetten, productievergoeding afhijsingen brandweer, productievergoeding overtocht per (veer)boot.

Terugwerkende kracht

Stcrt. 2024, 138, datum inwerkingtreding 05-01-2024, bevat een wijziging met terugwerkende kracht van dit artikel. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-01-2024.

Artikel 18. Productievergoeding kilometers

Terugwerkende kracht

Voor dit artikel is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie opmerking onder de tekst voor nadere informatie.
  • 1 De productievergoeding kilometers wordt genormeerd op basis van het aantal kilometers van alle inzetten gezamenlijk. Inzettingen met piketauto’s en MICU’s vallen hier niet onder.

  • 2 De vergoeding voor materiële kosten per kilometer bedragen € 0,35341.

  • 3 De vergoeding voor brandstofkosten per kilometer bedragen € 0,29062.6

  • 4 De productievergoeding kilometers wordt berekend op basis van het aantal kilometers in het budget ambulancezorg jaar (t–1), tenzij anders overeengekomen in het overleg tussen RAV en representerende zorgverzekeraar(s).

Terugwerkende kracht

Stcrt. 2024, 138, datum inwerkingtreding 05-01-2024, bevat een wijziging met terugwerkende kracht van dit artikel. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-01-2024.

Artikel 19. Productievergoeding inzetten

Terugwerkende kracht

Voor dit artikel is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie opmerking onder de tekst voor nadere informatie.

De productievergoeding inzetten wordt genormeerd op basis van het totaal aantal inzetten. Het totaal aantal inzetten (dat voor de vergoeding ambulancezorg wordt gehanteerd) is gelijk aan de som van het aantal A0-/A1-/A2-inzetten, B-inzetten en mobiele zorgconsult inzetten, exclusief de loze inzetten. De vergoeding per inzet bedraagt € 23,10. De productievergoeding inzetten wordt berekend op basis van het aantal inzetten in het budget ambulancezorg jaar (t–1), tenzij anders overeengekomen in het overleg tussen RAV en representerende zorgverzekeraar(s). Het aantal inzetten wordt overeengekomen in het overleg tussen RAV en de zorgverzekeraar(s). Indien geen overeenkomst tot stand komt, gelden de bepalingen in artikel 5.

Terugwerkende kracht

Stcrt. 2024, 138, datum inwerkingtreding 05-01-2024, bevat een wijziging met terugwerkende kracht van dit artikel. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-01-2024.

Artikel 20. Productievergoeding afhijsingen brandweer

Terugwerkende kracht

Voor dit artikel is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie opmerking onder de tekst voor nadere informatie.

De component productievergoeding afhijsingen brandweer bevat de kosten voor in opdracht van de RAV door de brandweer uitgevoerde hijswerkzaamheden van de patiënt. Deze component is gelijk aan de component productievergoeding afhijsingen brandweer van het budget jaar (t–1), tenzij anders overeengekomen in het overleg tussen RAV en representerende zorgverzekeraar(s). Deze component wordt berekend op basis van het aantal overeengekomen afhijsingen en het overeengekomen bedrag per afhijsing. Bij geen overeenkomst gelden de bepalingen van de vaststelling van het definitief budget zoals beschreven in artikel 5.

Terugwerkende kracht

Stcrt. 2024, 138, datum inwerkingtreding 05-01-2024, bevat een wijziging met terugwerkende kracht van dit artikel. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-01-2024.

Artikel 21. Productievergoeding overtocht per (veer)boot of ambulancehelikopter

Terugwerkende kracht

Voor dit artikel is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie opmerking onder de tekst voor nadere informatie.
  • 1 De component productievergoeding overtocht per (veer)boot of ambulancehelikopter bevat de kosten voor in opdracht van de RAV door derden uitgevoerde overtochten per (veer)boot van de patiënt en eventueel ambulance, of overtocht per ambulancehelikopter ter vervanging hiervan. Deze component is gelijk aan de component productievergoeding overtocht per (veer)boot of ambulancehelikopter van het budgetjaar (t–1), tenzij anders overeengekomen in het overleg tussen RAV en representerende zorgverzekeraar(s). Deze component wordt berekend op basis van het overeengekomen aantal overtochten en het overeengekomen bedrag per overtocht van dit soort. Bij het ontbreken van een overeenkomst gelden de bepalingen van de vaststelling van het definitief budget zoals beschreven in artikel 5.

  • 2 (Veer)boten waarvan de inzet vergoed wordt onder deze component zijn niet ingericht voor het vervoer van patiënten maar worden ingezet om de patiënt en eventueel de ambulance over water te vervoeren.

  • 3 Ambulancehelikopters waarvan de inzet vergoed wordt onder deze component mogen alleen ingezet worden naar Texel.

Terugwerkende kracht

Stcrt. 2024, 138, datum inwerkingtreding 05-01-2024, bevat een wijziging met terugwerkende kracht van dit artikel. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-01-2024.

§ 4. Vrije marge ambulancezorg

Terugwerkende kracht

Voor deze paragraaf is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie opmerking onder de tekst voor nadere informatie.

Terugwerkende kracht

Stcrt. 2024, 138, datum inwerkingtreding 05-01-2024, bevat een wijziging met terugwerkende kracht van deze paragraaf. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-01-2024.

Artikel 22

Terugwerkende kracht

Voor dit artikel is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie opmerking onder de tekst voor nadere informatie.

De vrije marge is bedoeld voor innovatie, verbetering van de zorgkwaliteit en verbetering van de prestaties en wordt door de RAV en de zorgverzekeraars gezamenlijk overeengekomen en bedraagt ten hoogste 4,5% van de S&B-vergoeding.

Terugwerkende kracht

Stcrt. 2024, 138, datum inwerkingtreding 05-01-2024, bevat een wijziging met terugwerkende kracht van dit artikel. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-01-2024.

§ 5. Restvergoeding

Terugwerkende kracht

Voor deze paragraaf is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie opmerking onder de tekst voor nadere informatie.

Terugwerkende kracht

Stcrt. 2024, 138, datum inwerkingtreding 05-01-2024, bevat een wijziging met terugwerkende kracht van deze paragraaf. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-01-2024.

Artikel 23

Terugwerkende kracht

Voor dit artikel is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie opmerking onder de tekst voor nadere informatie.

De restvergoeding bestaat uit de componenten beschreven in deze paragraaf.

Terugwerkende kracht

Stcrt. 2024, 138, datum inwerkingtreding 05-01-2024, bevat een wijziging met terugwerkende kracht van dit artikel. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-01-2024.

Artikel 24

Terugwerkende kracht

Voor dit artikel is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie opmerking onder de tekst voor nadere informatie.

Voor de volgende componenten die zijn opgenomen in de restvergoeding zijn de kosten gelijk aan de kosten uit het budget jaar (t–1), tenzij anders overeengekomen in het overleg tussen RAV en representerende zorgverzekeraar(s):

  • a) Huisvesting

  • b) Piketauto’s

  • c) Directie en administratie

  • d) Rentevergoeding

  • e) Controleprotocol

  • f) Afschrijving dubieuze debiteuren

Terugwerkende kracht

Stcrt. 2024, 138, datum inwerkingtreding 05-01-2024, bevat een wijziging met terugwerkende kracht van dit artikel. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-01-2024.

Artikel 25. Initiële scholing

Terugwerkende kracht

Voor dit artikel is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie opmerking onder de tekst voor nadere informatie.

Onder deze component kunnen RAV en representerende zorgverzekeraars(s) voor jaar (t) een bedrag overeenkomen ten behoeve van de initiële scholing voor de instroom van ambulancemedewerkers. Initiële scholingskosten voor verpleegkundig centralisten zijn ook opgenomen in deze post. Voor de capaciteit per dienst (tijdsblok) uit het Referentiekader S&B kan het volgende bedrag overeengekomen worden, tenzij lager overeengekomen in het overleg tussen RAV en representerende zorgverzekeraar(s). Opslag per aanwezigheids- of paraatheidsdienst:

  • a) Werkdagen: € 16.250,–

  • b) Zaterdag en zondag: € 3.250,–

Terugwerkende kracht

Stcrt. 2024, 138, datum inwerkingtreding 05-01-2024, bevat een wijziging met terugwerkende kracht van dit artikel. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-01-2024.

Artikel 26. Overige kosten

Terugwerkende kracht

Voor dit artikel is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie opmerking onder de tekst voor nadere informatie.
  • 1 Onder deze component kunnen RAV en representerende zorgverzekeraar(s) voor jaar (t) een bedrag overeenkomen ten behoeve van de overige kosten. Deze post dient ter vergoeding van kosten waar de budgetonderdelen zonder maximumvergoeding, geen ruimte voor bieden.

  • 2 In afwijking van het eerste lid kunnen onder deze component tijdelijk de kosten voor ambulancezorg met psychiatrische hulpverlening worden afgesproken indien de overige budgetparameters waarvoor een maximum geldt, daarvoor geen ruimte bieden.

Terugwerkende kracht

Stcrt. 2024, 138, datum inwerkingtreding 05-01-2024, bevat een wijziging met terugwerkende kracht van dit artikel. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-01-2024.

Artikel 27. Wijziging aanbod acute zorg

Terugwerkende kracht

Voor dit artikel is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie opmerking onder de tekst voor nadere informatie.
  • 1 Deze post bevat de aanvullende middelen in verband met tijdelijke of structurele wijzigingen in het aanbod van acute medisch specialistische zorg. RAV en representerende zorgverzekeraar(s) kunnen hiervoor gezamenlijk een aanvraag indienen. Deze aanvraag bevat extra middelen voor zowel loon- als materiële kosten, en rentekosten.

  • 2 Voor de aanvraag gelden de volgende criteria:

    • a) Er is daadwerkelijk sprake van een (op handen zijnde) wijziging in het aanbod van acute medisch specialistische zorg in de veiligheidsregio van de RAV.

    • b) De zorgplicht van de zorgverzekeraar wordt geborgd met uitbreiding van ambulancezorg. Dit blijkt uit een doorrekening van het RIVM, waarin het effect van de voorgestelde uitbreiding van de ambulancezorg op de aanrijdtijden vergeleken wordt met de situatie zonder de voorgestelde uitbreiding van ambulancezorg.

    • c) De voorgestelde oplossing is besproken in het Regionaal Overleg Acute Zorgketen (ROAZ)

    • d) De aanvraag voor budgetuitbreiding heeft alleen betrekking op spoedvervoer binnen de regio.

    • e) De aanvraag voor budgetuitbreiding is tweezijdig. Eén enkele eenzijdige aanvraag voor een RAV wordt niet in behandeling genomen. Bij meerdere eenzijdige aanvragen voor een RAV gelden de bepalingen zoals genoemd in artikel 5 van deze beleidsregel.

    • f) De aangevraagde budgetuitbreiding is voor wat betreft de loonkosten maximaal het bedrag zoals berekend met de parameter loonkostenbedragen S&B uit artikel 10 van deze beleidsregel.

    • g) Bij de aangevraagde budgetuitbreiding wordt voor wat betreft de materiële kosten aangesloten bij de bepalingen in de artikelen 16, 17 en 23 uit deze beleidsregel.

    • h) Budgetuitbreiding is niet mogelijk als voor het betreffende specialisme en de betreffende locatie aan het ziekenhuis een beschikbaarheidbijdrage spoedeisende hulp of beschikbaarheidbijdrage acute verloskunde is toegekend.

    • i) De RAV komt pas voor budgetuitbreiding in aanmerking als de bestaande budgetafspraken het maximum van de beleidsregelruimte binnen het loonkostenbudget benutten.

    • j) De extra middelen worden door de RAV alleen gebruikt voor ambulancezorg.

    • k) De aanvraag bevat een plan van aanpak, waaruit blijkt dat aan bovenstaande criteria is voldaan. Het plan van aanpak bevat in ieder geval de volgende onderwerpen:

      • situatiebeschrijving waaruit de (op handen zijnde) wijziging in het aanbod van acute medisch specialistische zorg blijkt;

      • borging van de bereikbaarheid van acute zorg middels uitbreiding van ambulancezorg;

      • analyse van het RIVM, waaruit het effect op de aanrijdtijden van de voorgestelde oplossing blijkt;

      • planning;

      • afspraken

Terugwerkende kracht

Stcrt. 2024, 138, datum inwerkingtreding 05-01-2024, bevat een wijziging met terugwerkende kracht van dit artikel. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-01-2024.

Artikel 28. Vergoeding gebruikerskosten AED’s

Terugwerkende kracht

Voor dit artikel is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie opmerking onder de tekst voor nadere informatie.

Deze post bevat de vergoeding van de gebruikerskosten van de automatische externe defibrillatoren (AED’s) door AED-eigenaren en een vergoeding voor de administratieve afhandeling hiervan door RAV’s. De nota’s die horen bij de direct aan de inzet gebonden kosten worden door de RAV rechtstreeks uitbetaald aan de AED-eigenaar, niet zijnde een zorgaanbieder in de zin van de Wmg. De RAV en representerende zorgverzekeraar komen een bedrag overeen voor de kosten die de RAV maakt voor het afhandelen van de ontvangen nota’s.

Terugwerkende kracht

Stcrt. 2024, 138, datum inwerkingtreding 05-01-2024, bevat een wijziging met terugwerkende kracht van dit artikel. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-01-2024.

Artikel 29. Zorgcoördinatie

Terugwerkende kracht

Voor dit artikel is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie opmerking onder de tekst voor nadere informatie.

Deze post bevat de financiële middelen voor het uitvoeren van zorgcoördinatie ter voorbereiding op structurele regionale inrichting. De aanvraag voor deze post is tweezijdig. Een eenzijdige aanvraag voor deze post wordt niet in behandeling genomen.

Terugwerkende kracht

Stcrt. 2024, 138, datum inwerkingtreding 05-01-2024, bevat een wijziging met terugwerkende kracht van dit artikel. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-01-2024.

§ 6. Ambulance inzetten luchthaven Schiphol

Terugwerkende kracht

Voor deze paragraaf is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie opmerking onder de tekst voor nadere informatie.

Terugwerkende kracht

Stcrt. 2024, 138, datum inwerkingtreding 05-01-2024, bevat een wijziging met terugwerkende kracht van deze paragraaf. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-01-2024.

Artikel 30

Terugwerkende kracht

Voor dit artikel is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie opmerking onder de tekst voor nadere informatie.

In sommige gevallen vervoert de Airport Medical Services (AMS) patiënten vanaf Schiphol naar een dichtbij gelegen zorgaanbieder over de openbare weg. Deze inzetten worden aangemeld bij de RAV Kennemerland. Deze inzetten zijn als zodanig niet opgenomen in het Referentiekader S&B. De financiering van deze inzetten is daardoor niet verwerkt in een budget van een RAV. Voor de ambulance-inzetten vanaf het terrein luchthaven Schiphol gelden de volgende prestaties:

  • a) I001 – Beladen vervoerskilometer

  • b) I010 – Spoedeisende ambulancezorg (A0-/A1-/A2-inzet)

Terugwerkende kracht

Stcrt. 2024, 138, datum inwerkingtreding 05-01-2024, bevat een wijziging met terugwerkende kracht van dit artikel. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-01-2024.

Hoofdstuk 4. Vergoeding meldkamer

Terugwerkende kracht

Voor dit hoofdstuk is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie opmerking onder de tekst voor nadere informatie.

Terugwerkende kracht

Stcrt. 2024, 138, datum inwerkingtreding 05-01-2024, bevat een wijziging met terugwerkende kracht van dit hoofdstuk. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-01-2024.

Artikel 31

Terugwerkende kracht

Voor dit artikel is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie opmerking onder de tekst voor nadere informatie.

De vergoeding voor de meldkamer is opgebouwd uit de volgende vier onderdelen: loonkostenbedragen meldkamercentralisten, overige loonkosten en materiële kosten meldkamersystemen.

Terugwerkende kracht

Stcrt. 2024, 138, datum inwerkingtreding 05-01-2024, bevat een wijziging met terugwerkende kracht van dit artikel. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-01-2024.

Artikel 32. Loonkostenbedragen meldkamercentralisten

Terugwerkende kracht

Voor dit artikel is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie opmerking onder de tekst voor nadere informatie.
  • 1 De loonkostenbedragen voor meldkamercentralisten worden weergegeven als een bedrag per bezette meldtafel per dagdeel. Het benodigde aantal bezette meldtafels per dagdeel wordt bepaald in onderling overleg tussen RAV en representerend(e) zorgverzekeraar(s). Er is onderscheid tussen het bedrag per bezette meldtafel voor een verpleegkundig centralist ten opzichte van een niet-verpleegkundig centralist.

  • 2 Het totale budget voor de loonkostenbedragen meldkamercentralisten wordt bepaald door het aantal bezette meldtafels per dagdeel te vermenigvuldigen met het loonkostenbedrag per dagdeel. De som van deze bedragen vormt de vergoeding voor loonkosten van meldkamercentralisten, tenzij anders overeengekomen in het overleg tussen RAV en representerend(e) zorgverzekeraar(s).

    Loonkostenbedragen per meldtafel voor verpleegkundig centralisten (VC) en niet-verpleegkundig centralisten (NVC)
     

    Werkdagen

    Zaterdagen

    Zondagen

    Dagdeel

    00–08

    08–16

    16–24

    00–08

    08–16

    16–24

    00–08

    08–16

    16–24

    VC

    172.748

    145.999

    158.251

    36.959

    32.698

    35.958

    43.483

    43.483

    43.483

    NVC

    143.388

    116.639

    128.891

    30.935

    26.675

    29.934

    36.701

    36.701

    36.701

Terugwerkende kracht

Stcrt. 2024, 138, datum inwerkingtreding 05-01-2024, bevat een wijziging met terugwerkende kracht van dit artikel. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-01-2024.

Artikel 33. Overige loonkosten

Terugwerkende kracht

Voor dit artikel is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie opmerking onder de tekst voor nadere informatie.

Onder de component overige loonkosten kunnen RAV en representerend(e) zorgverzekeraar(s) voor budget van jaar (t) een bedrag overeenkomen ten behoeve van de overige loonkosten. Voor het aantal meldkamerdiensten wordt uitgegaan van het overeengekomen aantal bezette meldtafels. Dit wordt vermenigvuldigd met onderstaand normbedrag, tenzij lager overeengekomen in het overleg tussen RAV en representerend(e) zorgverzekeraar(s).

Opslag overige loonkosten per dienst van verpleegkundig centralisten (VC) en niet-verpleegkundig centralisten (NVC)
 

VC

NVC

Werkdagen

10.255

10.203

Zaterdagen

2.104

2.093

Zondagen

2.369

2.357

Terugwerkende kracht

Stcrt. 2024, 138, datum inwerkingtreding 05-01-2024, bevat een wijziging met terugwerkende kracht van dit artikel. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-01-2024.

Artikel 34. Materiële kosten meldkamersystemen

Terugwerkende kracht

Voor dit artikel is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie opmerking onder de tekst voor nadere informatie.
  • 1 Voor de posten die zijn opgenomen in de materiële kosten meldkamersystemen zijn de kosten gelijk aan de kosten voor de desbetreffende post uit het budget jaar (t–1), tenzij anders overeengekomen in het overleg tussen RAV en representerende zorgverzekeraar(s).

  • 2 De materiële kosten meldkamersystemen zijn opgebouwd uit de volgende posten:

    • a) Kosten voor AVLS-GIS;

    • b) Kosten voor het triagesysteem;

    • c) Kosten voor de planmodule voor B-ritten;

    • d) Kosten voor het landelijk beheer ICT;

    • e) Kosten voor rittensturing en-analyse software;

    • f) Verbindingskosten;

    • g) Overige materiële kosten;

    • h) Rentekosten

Terugwerkende kracht

Stcrt. 2024, 138, datum inwerkingtreding 05-01-2024, bevat een wijziging met terugwerkende kracht van dit artikel. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-01-2024.

Hoofdstuk 5. Prestaties en tarieven

Terugwerkende kracht

Voor dit hoofdstuk is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie opmerking onder de tekst voor nadere informatie.

Terugwerkende kracht

Stcrt. 2024, 138, datum inwerkingtreding 05-01-2024, bevat een wijziging met terugwerkende kracht van dit hoofdstuk. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-01-2024.

Artikel 35

Terugwerkende kracht

Voor dit artikel is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie opmerking onder de tekst voor nadere informatie.
  • 1 Voor ambulancezorg worden de volgende prestaties gehanteerd: beladen vervoerskilometer, niet-spoedeisende ambulancezorg (B-inzet), stand-by, MICU-vervoer, spoedeisende ambulancezorg (A0-/A1-/A2-inzet), verrekenbedrag, maandelijks verrekenbedrag en onderlinge dienstverlening.

  • 2 De opdrachtverstrekking door de meldkamer bepaalt of er sprake is van spoedeisende ambulancezorg of niet-spoedeisende ambulancezorg.

Terugwerkende kracht

Stcrt. 2024, 138, datum inwerkingtreding 05-01-2024, bevat een wijziging met terugwerkende kracht van dit artikel. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-01-2024.

Artikel 36. I001 Beladen vervoerskilometer

Terugwerkende kracht

Voor dit artikel is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie opmerking onder de tekst voor nadere informatie.

Het aantal beladen kilometers is het aantal kilometers met de patiënt in de ambulance, berekend, aan de hand van een postcodelabel, met een hieraan gekoppelde routeplanner. Bij de berekening wordt uitgegaan van de snelste route tussen de locatie waar de patiënt wordt opgehaald en de locatie waar de patiënt wordt afgeleverd. Het I001-tarief is een tarief per beladen kilometer voor alle spoedeisende en niet-spoedeisende ambulance-inzetten.

Terugwerkende kracht

Stcrt. 2024, 138, datum inwerkingtreding 05-01-2024, bevat een wijziging met terugwerkende kracht van dit artikel. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-01-2024.

Artikel 37. I002 Niet-spoedeisende ambulancezorg (B-inzet)

Terugwerkende kracht

Voor dit artikel is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie opmerking onder de tekst voor nadere informatie.
  • 1 Niet-spoedeisende ambulancezorg (een B-inzet) is een inzet in opdracht van de meldkamer die vooraf is aangevraagd bij de meldkamer en waarbij geen sprake is van een spoedclassificatie. Het I002-tarief is een tarief per inzet en inclusief het tarief voor de meldkamer.

  • 2 Onder niet-spoedeisende ambulancezorg valt ook interklinisch vervoer. De kosten van het interklinisch vervoer zijn voor de zorgverzekeraar, wanneer er sprake is van vervoer in verband met:

    • a) Wbmv-functies (ex. Art. 2 en 8 Wet bijzondere medische verrichtingen) (zogenaamde topklinische zorg), of

    • b) topreferente zorg, of

    • c) overname van een patiënt door een andere zorgaanbieder, of

    • d) een second opinion op verzoek van de patiënt.

  • 3 Indien geen sprake is van één van bovengenoemde redenen tot vervoer, dan is er sprake van onderlinge dienstverlening tussen zorgaanbieders (uitbesteding van zorg) en zijn de kosten voor vervoer voor de uitsturende zorgaanbieder.

  • 4 Onder niet-spoedeisende ambulancezorg valt ook intraklinisch vervoer. De kosten voor dit vervoer zijn voor de uitsturende zorgaanbieder, tenzij er sprake is van vervoer in verband met:

Terugwerkende kracht

Stcrt. 2024, 138, datum inwerkingtreding 05-01-2024, bevat een wijziging met terugwerkende kracht van dit artikel. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-01-2024.

Artikel 38. I003 Stand-by

Terugwerkende kracht

Voor dit artikel is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie opmerking onder de tekst voor nadere informatie.

Het stand-by houden van een ambulance in verband met de openbare orde dan wel openbare veiligheid wordt gedaan in opdracht van de meldkamer en valt in het reguliere dienstrooster. Het I003-tarief geldt per uur wachttijd en kan niet worden gedeclareerd voor wachttijd bij een zorgaanbieder voor het ophalen van een patiënt. Voor uurdelen geldt het tarief naar evenredigheid.

Terugwerkende kracht

Stcrt. 2024, 138, datum inwerkingtreding 05-01-2024, bevat een wijziging met terugwerkende kracht van dit artikel. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-01-2024.

Artikel 39. I006 MICU-vervoer

Terugwerkende kracht

Voor dit artikel is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie opmerking onder de tekst voor nadere informatie.

MICU-vervoer is het vervoer van een patiënt met een IC-indicatie tussen zorgaanbieders met een MICU-ambulance, begeleid door een MICU-team conform de richtlijnen van de NVIC en NVK. Het vervoer vindt plaats op verzoek van een MICU-coördinatiecentrum. Het I006-tarief geldt per inzet van een MICU-ambulance. De kosten voor de MICU-chauffeur worden apart bekostigd via de post ‘Vergoeding MICU-chauffeur’. De kosten van de MICU-ambulance wordt gedekt via de wagenparkvergoeding. De kosten voor de MICU-trolley, materialen/apparatuur en MICU-coördinatie zijn geen onderdeel van deze prestatie en worden gedekt door de zorgprestaties voor ‘Begeleiding MICU-vervoer’ vanuit de medisch specialistische zorg.

Terugwerkende kracht

Stcrt. 2024, 138, datum inwerkingtreding 05-01-2024, bevat een wijziging met terugwerkende kracht van dit artikel. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-01-2024.

Artikel 40. I010 Spoedeisende ambulancezorg (A0-/A1-/A2-inzet)

Terugwerkende kracht

Voor dit artikel is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie opmerking onder de tekst voor nadere informatie.

Een A0-/A1-/A2-inzet is een inzet in opdracht van de meldkamer waarbij sprake is van spoedclassificatie. De meldkamer stelt de classificatie vast. Het I010-tarief is een tarief per declarabele inzet en is inclusief het tarief voor de meldkamer.

Terugwerkende kracht

Stcrt. 2024, 138, datum inwerkingtreding 05-01-2024, bevat een wijziging met terugwerkende kracht van dit artikel. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-01-2024.

Artikel 41. I020 Verrekenbedrag

Terugwerkende kracht

Voor dit artikel is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie opmerking onder de tekst voor nadere informatie.

Prestatie I020 wordt gebruikt om bij een negatief opbrengstresultaat het tekort aan opbrengsten bij de zorgverzekeraars in rekening te brengen met inachtneming van de tussentijdse verrekeningen die hebben plaatsgevonden met betrekking tot jaar (t).

Terugwerkende kracht

Stcrt. 2024, 138, datum inwerkingtreding 05-01-2024, bevat een wijziging met terugwerkende kracht van dit artikel. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-01-2024.

Artikel 42. I021 Maandelijks verrekenbedrag

Terugwerkende kracht

Voor dit artikel is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie opmerking onder de tekst voor nadere informatie.

Prestatie I021 wordt gebruikt om een verwacht negatief opbrengstresultaat maandelijks bij de zorgverzekeraars in rekening te brengen. De hoogte van het tarief maakt onderdeel uit van de aanvraag voor het verrekenbedrag in het najaar van jaar (t–1). De NZa stelt de hoogte van het tarief daarbij vast op aangevraagd tarief gedeeld door 12 en rekent de bedragen toe aan de betrokken zorgverzekeraars op basis van de meest recente beschikbare marktaandelen.

Terugwerkende kracht

Stcrt. 2024, 138, datum inwerkingtreding 05-01-2024, bevat een wijziging met terugwerkende kracht van dit artikel. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-01-2024.

Artikel 43. I022 Onderlinge dienstverlening

Terugwerkende kracht

Voor dit artikel is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie opmerking onder de tekst voor nadere informatie.

Prestatie I022 wordt gebruikt door de onderaannemer die in opdracht van de RAV, ambulancezorg verleent. Voor deze prestatie geldt een vrij tarief als bedoeld in artikel 50, eerste lid, onderdeel a, van de Wmg. De onderaannemer en de RAV maken hiervoor zelf een tariefafspraak. De RAV blijft bij onderlinge dienstverlening verantwoordelijk voor de ambulancezorg en brengt de door de NZa vastgestelde prestaties die ter dekking van het budget dienen, in rekening bij de zorgverzekeraar of zorgaanbieder.

Terugwerkende kracht

Stcrt. 2024, 138, datum inwerkingtreding 05-01-2024, bevat een wijziging met terugwerkende kracht van dit artikel. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-01-2024.

Artikel 44. Prestatiecodes en tarieven

Terugwerkende kracht

Voor dit artikel is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie opmerking onder de tekst voor nadere informatie.

Bij de declaratie van de prestaties genoemd onder artikel 35 tot en met 43 zijn de volgende tarieven en prestatiecodes van toepassing:

Prestatiecode

 

Verrichting code

Tarief

I

001

Beladen vervoerskilometer

196001

Zie tariefbeschikking

I

002

Niet-spoedeisende ambulancezorg (B-inzet)

196002

Zie tariefbeschikking

I

003

Stand-by (per uur)

196003

Zie tariefbeschikking

I

006

MICU-vervoer

196006

Zie tariefbeschikking

I

010

Spoedeisende ambulancezorg (A0-/A1-/A2-

inzet)

196010

Zie tariefbeschikking

I

020

Verrekenbedrag

 

Zie individuele tariefbeschikking

I

021

Maandelijks verrekenbedrag

 

Zie individuele tariefbeschikking

I

022

Onderlinge dienstverlening

190064

Zie tariefbeschikking

Terugwerkende kracht

Stcrt. 2024, 138, datum inwerkingtreding 05-01-2024, bevat een wijziging met terugwerkende kracht van dit artikel. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-01-2024.

Artikel 45. Declaratiebepalingen

Terugwerkende kracht

Voor dit artikel is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie opmerking onder de tekst voor nadere informatie.
  • 1 Bij een retourinzet kunnen het tarief per inzet en het beladen vervoerskilometertarief voor zowel de heen als terug inzet worden gedeclareerd. Er is sprake van een retourinzet als de ambulance een patiënt naar de behandelplaats brengt en deze, na een bepaalde wachttijd ter plaatse, weer terug brengt.

  • 2 Indien tijdens een inzet meerdere patiënten in één ambulance worden vervoerd kan aan elke patiënt het evenredige deel van 150% van het enkelvoudig inzet- en kilometerbedrag worden gedeclareerd.

  • 3 Het stand-by tarief wordt in rekening gebracht aan de aanvrager van het stand-by houden van een ambulance.

Terugwerkende kracht

Stcrt. 2024, 138, datum inwerkingtreding 05-01-2024, bevat een wijziging met terugwerkende kracht van dit artikel. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-01-2024.

Hoofdstuk 6. Indexatie

Terugwerkende kracht

Voor dit hoofdstuk is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie opmerking onder de tekst voor nadere informatie.

Terugwerkende kracht

Stcrt. 2024, 138, datum inwerkingtreding 05-01-2024, bevat een wijziging met terugwerkende kracht van dit hoofdstuk. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-01-2024.

Artikel 46

Terugwerkende kracht

Voor dit artikel is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie opmerking onder de tekst voor nadere informatie.

Alle in deze beleidsregel genoemde bedragen zijn op prijspeil definitief 2023 vastgesteld, tenzij anders vermeld. Deze bedragen worden jaarlijks geïndexeerd volgens de in de artikel 47, lid 1 tot en met 3 genoemde indices.

Terugwerkende kracht

Stcrt. 2024, 138, datum inwerkingtreding 05-01-2024, bevat een wijziging met terugwerkende kracht van dit artikel. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-01-2024.

Artikel 47

Terugwerkende kracht

Voor dit artikel is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie opmerking onder de tekst voor nadere informatie.
  • 1 Het totaal van de vergoeding voor loonkosten opgenomen in het budget wordt aangetast met de loonindex op basis van de door de minister aangegeven overheidsbijdrage in de arbeidskostenontwikkeling (ova). Zolang de ova nog niet bekend is, past de NZa de door de minister vastgestelde voorcalculatie toe.

  • 2 De NZa baseert de aanpassing van de materiële kosten in jaar (t) op gegevens uit de tabel ‘middelen en besteding’ van het Centraal Economisch Plan (CEP) van het jaar (t). Deze aanpassing bestaat uit een eindcalculatie voor het jaar (t). Zolang de eindcalculatie nog niet bekend is, wordt de door de minister vastgestelde voorcalculatie toegepast. Deze voorcalculatie is een voorlopige versie van de calculatie van middelen en besteding van het Centraal Economisch Plan (CEP).

  • 3 De brandstofindex is alleen van toepassing op de vergoeding voor brandstofkosten per kilometer als onderdeel van de productievergoeding kilometers van de vergoeding ambulancezorg. In het definitief budget (nacalculatie) van jaar (t) worden de definitieve brandstofkosten per kilometer van jaar (t) gebruikt. Deze worden als volgt berekend: de definitieve brandstofkosten per kilometer van jaar (t–1) vermenigvuldigd met de definitieve brandstofindex van jaar (t). De definitieve brandstofindex wordt berekend met behulp van de gemiddelde weekprijzen voor dieselolie die door de Europese Commissie worden gepubliceerd.

  • 4 Initiële scholing bestaat uit een loonkostendeel en een materiële kostendeel. Indexatie van het loonkostendeel staat benoemd in het eerste lid van dit artikel. De indexatie van het materiële kostendeel verloopt zoals beschreven in het tweede lid van dit artikel.

Terugwerkende kracht

Stcrt. 2024, 138, datum inwerkingtreding 05-01-2024, bevat een wijziging met terugwerkende kracht van dit artikel. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-01-2024.

Hoofdstuk 7. Overige bepalingen

Terugwerkende kracht

Voor dit hoofdstuk is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie opmerking onder de tekst voor nadere informatie.

Terugwerkende kracht

Stcrt. 2024, 138, datum inwerkingtreding 05-01-2024, bevat een wijziging met terugwerkende kracht van dit hoofdstuk. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-01-2024.

Artikel 48. Intrekken oude beleidsregel(s)

Terugwerkende kracht

Voor dit artikel is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie opmerking onder de tekst voor nadere informatie.

Gelijktijdig met de inwerkingtreding van deze beleidsregel wordt de gepubliceerde maar nog niet in werking getreden Beleidsregel regionale ambulancevoorzieningen 2024, met kenmerk BR/REG-24148, ingetrokken.

De Beleidsregel regionale ambulancevoorzieningen 2023, met kenmerk BR/REG-23147a, die een geldigheidsduur had tot en met 31 december 2023, is op laatstgenoemde datum van rechtswege komen te vervallen.

Terugwerkende kracht

Stcrt. 2024, 138, datum inwerkingtreding 05-01-2024, bevat een wijziging met terugwerkende kracht van dit artikel. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-01-2024.

Artikel 49. Overgangsbepaling

Terugwerkende kracht

Voor dit artikel is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie opmerking onder de tekst voor nadere informatie.

De ‘Beleidsregel regionale ambulancevoorzieningen 2023’, met kenmerk BR/REG-23147a, blijft van toepassing op besluiten en aangelegenheden die hun grondslag vinden in die beleidsregel en die betrekking hebben op de periode waarvoor die beleidsregel gold.

Terugwerkende kracht

Stcrt. 2024, 138, datum inwerkingtreding 05-01-2024, bevat een wijziging met terugwerkende kracht van dit artikel. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-01-2024.

Artikel 50. Inwerkingtreding en citeerregel

Terugwerkende kracht

Voor dit artikel is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie opmerking onder de tekst voor nadere informatie.
  • 1 Deze beleidsregel treedt in werking met ingang van 1 januari 2024. Ingevolge artikel 5, aanhef en onder e, van de Bekendmakingswet, zal deze beleidsregel in de Staatscourant worden geplaatst. Indien de Staatscourant waarin de mededeling als bedoeld in artikel 5, aanhef en onder e, van de Bekendmakingswet wordt geplaatst, wordt uitgegeven na 31 december 2023, treedt de beleidsregel in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin de mededeling wordt geplaatst en werkt zij terug tot en met 1 januari 2024. De beleidsregel ligt ter inzage bij de NZa en is te raadplegen op www.nza.nl.

  • 2 Deze beleidsregel wordt aangehaald als: Beleidsregel regionale ambulancevoorzieningen 2024.

Terugwerkende kracht

Stcrt. 2024, 138, datum inwerkingtreding 05-01-2024, bevat een wijziging met terugwerkende kracht van dit artikel. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-01-2024.

Bijlagen

Terugwerkende kracht

Voor deze bijlage is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie opmerking onder de tekst voor nadere informatie.

Overzicht proces

Termijn

Processtappen budgetjaar (t)

Optioneel

Wie

Vóór 1 oktober jaar (t–1)

Beschikbaar stellen aanvraagformulier voorlopig opbrengstresultaat

 

NZa

Vóór 1 januari jaar (t)

Indienen overeengekomen verwacht budget, verwachte opbrengsten en verwacht opbrengstresultaat

Optioneel

Zorgaanbieders / zorgverzekeraars

Begin jaar (t)

Vaststellen voorlopig opbrengstresultaat op basis van verwacht opbrengstresultaat

Optioneel

NZa

Juli jaar (t)

Beschikbaar stellen aanvraagformulier aanvullend voorlopig opbrengstresultaat

 

NZa

Vóór 1 oktober jaar (t)

Indienen formulier aanvullend voorlopig opbrengstresultaat

Optioneel

Zorgaanbieders / zorgverzekeraars

Najaar jaar (t)

Vaststellen aanvullend voorlopig opbrengstresultaat

Optioneel

NZa

Februari jaar (t+1)

Beschikbaar stellen nacalculatie formulier

 

NZa

Vóór 1 juli jaar (t+1)

Indienen nacalculatie

Verplicht

Zorgaanbieders / zorgverzekeraars

Indienen opbrengsten (gedeclareerde tarieven)

Verplicht

Zorgaanbieders (evt. zorgverzekeraars)

Indienen opbrengsten uit gedeclareerde tarieven per verzekeraar

Verplicht

Zorgaanbieder

Augustus–september jaar (t+1)

Vaststellen definitief budget en opbrengstresultaat

 

NZa

Vaststellen definitief vereffeningbedrag / verrekenbedrag

 

NZa

Overzicht standplaatsen

Het overzicht met standplaatsen is geactualiseerd met het Referentiekader S&B.

Standplaats

Regionr

RAV

Plaats

Aantal inwoners

Inwoner-klasse

OAD gewogen

OAD-klasse gewogen

9364

1

RAV Groningen

Nuis

25.375

2

369

5

9502

1

RAV Groningen

Stadskanaal

34.220

2

778

4

9541

1

RAV Groningen

Vlagtwedde

11.010

1

160

5

9561

1

RAV Groningen

Ter Apel

31.450

2

306

5

9611

1

RAV Groningen

Sappemeer

50.745

3

912

4

9641

1

RAV Groningen

Veendam

39.900

2

782

4

9672

1

RAV Groningen

Winschoten

51.810

3

692

4

9723

1

RAV Groningen

Groningen

88.800

3

1.986

2

9741

1

RAV Groningen

Groningen

169.465

5

3.393

1

9793

1

RAV Groningen

Winneweer

15.285

2

301

5

9901

1

RAV Groningen

Appingedam

38.685

2

748

4

9951

1

RAV Groningen

Winsum

15.135

2

437

5

9965

1

RAV Groningen

Leens

13.670

1

151

5

9982

1

RAV Groningen

Uithuizermeeden

14.935

1

338

5

8401

2

RAV Friesland

Gorredijk

26.065

2

364

5

8431

2

RAV Friesland

Oosterwolde

27.135

2

427

5

8448

2

RAV Friesland

Heerenveen

57.780

3

1.063

3

8471

2

RAV Friesland

Wolvega

29.795

2

593

4

8522

2

RAV Friesland

Tjerkgaast

14.365

1

308

5

8531

2

RAV Friesland

Lemmer

18.785

2

488

5

8601

2

RAV Friesland

Sneek

47.365

3

1.165

3

8702

2

RAV Friesland

Bolsward

26.800

2

521

4

8723

2

RAV Friesland

Koudum

14.965

1

279

5

8871

2

RAV Friesland

Midlum

37.255

2

823

4

8881

2

RAV Friesland

West-Terschelling

4.965

1

260

5

8899

2

RAV Friesland

Vlieland

1.195

1

214

5

8912

2

RAV Friesland

Leeuwarden

49.075

3

1.374

3

8924

2

RAV Friesland

Leeuwarden

83.780

3

2.148

2

9011

2

RAV Friesland

Jirnsum

20.600

2

369

5

9071

2

RAV Friesland

Alde Leie

27.430

2

382

5

9101

2

RAV Friesland

Dokkum

36.710

2

470

5

9163

2

RAV Friesland

Nes

3.755

1

258

5

9166

2

RAV Friesland

Schiermonnikoog

945

1

312

5

9202

2

RAV Friesland

Drachten

64.370

3

1.125

3

9219

2

RAV Friesland

De Tike

19.365

2

514

4

9285

2

RAV Friesland

Buitenpost

32.205

2

408

5

9287

2

RAV Friesland

Twijzelerheide

26.820

2

366

5

7741

3

RAV Drenthe

Coevorden

31.115

2

564

4

7811

3

RAV Drenthe

Emmen

64.405

3

977

4

7891

3

RAV Drenthe

Klazienaveen

36.030

2

524

4

7903

3

RAV Drenthe

Hoogeveen

72.955

3

935

4

7943

3

RAV Drenthe

Meppel

62.715

3

808

4

7971

3

RAV Drenthe

Havelte

14.820

1

211

5

9301

3

RAV Drenthe

Roden

43.750

3

736

4

9401

3

RAV Drenthe

Assen

82.605

3

1.291

3

9411

3

RAV Drenthe

Beilen

27.370

2

411

5

9468

3

RAV Drenthe

Annen

19.875

2

347

5

9492

3

RAV Drenthe

Ubbena

17.860

2

492

5

9531

3

RAV Drenthe

Borger

25.040

2

297

5

7418

4

RAV Ijsselland

Deventer

123.985

4

1.540

2

7701

4

RAV Ijsselland

Dedemsvaart

17.770

2

642

4

7711

4

RAV Ijsselland

Nieuwleusen

18.050

2

616

4

7731

4

RAV Ijsselland

Ommen

22.650

2

477

5

7771

4

RAV Ijsselland

Hardenberg

39.295

2

547

4

8013

4

RAV Ijsselland

Zwolle

102.395

4

2.013

2

8014

4

RAV Ijsselland

Zwolle

32.255

2

1.603

2

8103

4

RAV Ijsselland

Raalte

41.780

2

629

4

8121

4

RAV Ijsselland

Olst

22.670

2

499

5

8261

4

RAV Ijsselland

Kampen

54.105

3

1.429

3

8281

4

RAV Ijsselland

Genemuiden

23.195

2

721

4

8331

4

RAV Ijsselland

Steenwijk

32.865

2

664

4

7447

5

RAV Twente

Hellendoorn

36.405

2

783

4

7475

5

RAV Twente

Markelo

71.825

3

866

4

7483

5

RAV Twente

Haaksbergen

28.745

2

899

4

7541

5

RAV Twente

Enschede

160.770

5

2.105

2

7556

5

RAV Twente

Hengelo

120.080

4

1.485

3

7572

5

RAV Twente

Oldenzaal

70.290

3

1.015

3

7602

5

RAV Twente

Almelo

88.965

3

1.426

3

7651

5

RAV Twente

Tubbergen

28.540

2

308

5

7681

5

RAV Twente

Vroomshoop

41.340

2

507

4

3843

6

RAV Noordoost Gelderland

Harderwijk

51.775

3

1.448

3

3852

6

RAV Noordoost Gelderland

Ermelo

62.200

3

824

4

7005

6

RAV Noordoost Gelderland

Doetinchem

118.385

4

858

4

7051

6

RAV Noordoost Gelderland

Varsseveld

62.180

3

638

4

7102

6

RAV Noordoost Gelderland

Winterswijk

41.725

2

1.047

3

7207

6

RAV Noordoost Gelderland

Zutphen

76.270

3

1.157

3

7271

6

RAV Noordoost Gelderland

Borculo

56.980

3

748

4

7311

6

RAV Noordoost Gelderland

Apeldoorn

87.855

3

1.868

2

7317

6

RAV Noordoost Gelderland

Apeldoorn

90.250

3

1.449

3

8081

6

RAV Noordoost Gelderland

Elburg

54.250

3

737

4

8181

6

RAV Noordoost Gelderland

Heerde

64.250

3

727

4

3772

7

RAV Gelderland Midden

Barneveld

103.490

4

898

4

6661

7

RAV Gelderland Midden

Elst

106.295

4

1.097

3

6701

7

RAV Gelderland Midden

Wageningen

57.450

3

1.700

2

6711

7

RAV Gelderland Midden

Ede

103.665

4

1.658

2

6828

7

RAV Gelderland Midden

Arnhem

201.365

5

1.950

2

6901

7

RAV Gelderland Midden

Zevenaar

89.120

3

1.009

3

6951

7

RAV Gelderland Midden

Dieren

52.710

3

878

4

4002

8

RAV Gelderland-Zuid

Tiel

60.595

3

1.045

3

4041

8

RAV Gelderland-Zuid

Kesteren

56.710

3

600

4

4101

8

RAV Gelderland-Zuid

Culemborg

38.580

2

1.177

3

4191

8

RAV Gelderland-Zuid

Geldermalsen

34.915

2

515

4

5301

8

RAV Gelderland-Zuid

Zaltbommel

45.620

3

573

4

6524

8

RAV Gelderland-Zuid

Nijmegen

236.765

5

1.974

2

6602

8

RAV Gelderland-Zuid

Wijchen

49.565

3

1.122

3

6651

8

RAV Gelderland-Zuid

Druten

40.920

2

591

4

3436

9

RAV Utrecht

Nieuwegein

137.425

4

1.659

2

3447

9

RAV Utrecht

Woerden

110.365

4

1.209

3

3561

9

RAV Utrecht

Utrecht

159.880

4

3.299

1

3582

9

RAV Utrecht

Utrecht

202.910

5

3.200

1

3608

9

RAV Utrecht

Maarssen

125.520

4

1.629

2

3645

9

RAV Utrecht

Vinkeveen

49.490

3

729

4

3707

9

RAV Utrecht

Zeist

83.785

3

1.430

3

3811

9

RAV Utrecht

Amersfoort

149.970

4

2.153

2

3823

9

RAV Utrecht

Amersfoort

125.165

4

1.460

3

3903

9

RAV Utrecht

Veenendaal

78.095

3

1.847

2

3941

9

RAV Utrecht

Doorn

89.425

3

906

4

4231

9

RAV Utrecht

Meerkerk

39.110

2

810

4

1616

10

RAV Noord-Holland Noord

Hoogkarspel

86.600

3

891

4

1625

10

RAV Noord-Holland Noord

Hoorn

121.720

4

1.187

3

1704

10

RAV Noord-Holland Noord

Heerhugowaard

115.730

4

1.219

3

1741

10

RAV Noord-Holland Noord

Schagen

35.535

2

852

4

1761

10

RAV Noord-Holland Noord

Anna Paulowna

14.085

1

522

4

1771

10

RAV Noord-Holland Noord

Wieringerwerf

15.555

2

431

5

1786

10

RAV Noord-Holland Noord

Den Helder

48.670

3

1.614

2

1787

10

RAV Noord-Holland Noord

Julianadorp

19.805

2

1.154

3

1791

10

RAV Noord-Holland Noord

Den Burg

13.685

1

553

4

1823

10

RAV Noord-Holland Noord

Alkmaar

143.185

4

1.986

2

1873

10

RAV Noord-Holland Noord

Groet

14.995

1

414

5

1141

11

RAV Zaanstreek-Waterland

Monnickendam

45.275

3

1.230

3

1442

11

RAV Zaanstreek-Waterland

Purmerend

100.755

4

1.901

2

1502

11

RAV Zaanstreek-Waterland

Zaandam

123.030

4

2.140

2

1521

11

RAV Zaanstreek-Waterland

Wormerveer

84.160

3

1.439

3

1962

12

RAV Kennemerland

Heemskerk

89.835

3

1.928

2

1969

12

RAV Kennemerland

Heemskerk

51.765

3

2.089

2

1981

12

RAV Kennemerland

Velsen-Zuid

12.780

1

962

4

2015

12

RAV Kennemerland

Haarlem

293.410

5

2.737

1

2131

12

RAV Kennemerland

Hoofddorp

118.430

4

1.753

2

1018

13

RAV Amsterdam-Amstelland

Amsterdam

284.790

5

5.229

1

1075

13

RAV Amsterdam-Amstelland

Amsterdam

469.325

5

6.760

1

1105

13

RAV Amsterdam-Amstelland

Amsterdam

211.590

5

2.613

1

1185

13

RAV Amsterdam-Amstelland

Amstelveen

93.210

3

2.395

2

1431

13

RAV Amsterdam-Amstelland

Aalsmeer

71.330

3

1.071

3

1213

14

RAV Gooi- en Vechtstreek

Hilversum

145.865

4

2.162

2

1404

14

RAV Gooi- en Vechtstreek

Bussum

124.840

4

1.778

2

2274

15

RAV Haaglanden

Voorburg

341.435

5

3.549

1

2544

15

RAV Haaglanden

's-Gravenhage

194.340

5

3.912

1

2564

15

RAV Haaglanden

's-Gravenhage

201.535

5

6.013

1

2627

15

RAV Haaglanden

Delft

140.475

4

2.980

1

2671

15

RAV Haaglanden

Naaldwijk

114.755

4

1.398

3

2718

15

RAV Haaglanden

Zoetermeer

169.780

5

2.093

2

2211

16

RAV Hollands Midden

Noordwijkerhout

129.090

4

1.483

3

2333

16

RAV Hollands Midden

Leiden

235.790

5

2.735

1

2353

16

RAV Hollands Midden

Leiderdorp

80.515

3

2.097

2

2405

16

RAV Hollands Midden

Alphen aan den Rijn

109.325

4

1.870

2

2461

16

RAV Hollands Midden

Ter Aar

37.670

2

501

4

2801

16

RAV Hollands Midden

Gouda

132.730

4

1.904

2

2861

16

RAV Hollands Midden

Bergambacht

47.145

3

733

4

2907

17

RAV Rotterdam-Rijnmond

Capelle aan den IJssel

156.695

4

2.267

2

2922

17

RAV Rotterdam-Rijnmond

Krimpen aan den IJssel

74.780

3

1.919

2

3038

17

RAV Rotterdam-Rijnmond

Rotterdam

324.825

5

4.463

1

3083

17

RAV Rotterdam-Rijnmond

Rotterdam

286.075

5

3.304

1

3118

17

RAV Rotterdam-Rijnmond

Schiedam

187.400

5

2.859

1

3199

17

RAV Rotterdam-Rijnmond

Maasvlakte Rotterdam

7.860

1

709

4

3201

17

RAV Rotterdam-Rijnmond

Spijkenisse

145.740

4

1.869

2

3223

17

RAV Rotterdam-Rijnmond

Hellevoetsluis

63.290

3

1.270

3

3247

17

RAV Rotterdam-Rijnmond

Dirksland

35.215

2

773

4

3252

17

RAV Rotterdam-Rijnmond

Goedereede

12.025

1

460

5

2957

18

RAV Zuid-Holland Zuid

Nieuw-Lekkerland

22.715

2

879

4

2973

18

RAV Zuid-Holland Zuid

Molenaarsgraaf

33.585

2

1.116

3

3286

18

RAV Zuid-Holland Zuid

Klaaswaal

67.250

3

793

4

3293

18

RAV Zuid-Holland Zuid

Mookhoek

28.405

2

762

4

3311

18

RAV Zuid-Holland Zuid

Dordrecht

159.560

4

2.309

2

3331

18

RAV Zuid-Holland Zuid

Zwijndrecht

135.145

4

1.860

2

4204

18

RAV Zuid-Holland Zuid

Gorinchem

78.095

3

1.128

3

4301

19

RAV Zeeland

Zierikzee

24.965

2

619

4

4323

19

RAV Zeeland

Ellemeet

9.170

1

270

5

4335

19

RAV Zeeland

Middelburg

50.445

3

1.649

2

4354

19

RAV Zeeland

Vrouwenpolder

10.910

1

249

5

4361

19

RAV Zeeland

Westkapelle

8.715

1

353

5

4383

19

RAV Zeeland

Vlissingen

48.885

3

1.745

2

4401

19

RAV Zeeland

Yerseke

17.120

2

583

4

4411

19

RAV Zeeland

Rilland

31.530

2

565

4

4462

19

RAV Zeeland

Goes

30.775

2

790

4

4463

19

RAV Zeeland

Goes

39.190

2

996

4

4486

19

RAV Zeeland

Colijnsplaat

5.575

1

249

5

4501

19

RAV Zeeland

Oostburg

24.710

2

424

5

4535

19

RAV Zeeland

Terneuzen

38.770

2

982

4

4539

19

RAV Zeeland

Spui

11.675

1

628

4

4561

19

RAV Zeeland

Hulst

18.435

2

564

4

4562

19

RAV Zeeland

Hulst

11.580

1

307

5

4695

19

RAV Zeeland

Sint-Maartensdijk

15.345

2

381

5

4255

20

RAV Midden- en West-Brabant

Nieuwendijk

35.995

2

659

4

4283

20

RAV Midden- en West-Brabant

Giessen

33.100

2

350

5

4611

20

RAV Midden- en West-Brabant

Bergen op Zoom

76.160

3

1.665

2

4651

20

RAV Midden- en West-Brabant

Steenbergen

30.475

2

614

4

4701

20

RAV Midden- en West-Brabant

Roosendaal

107.800

4

1.420

3

4721

20

RAV Midden- en West-Brabant

Schijf

36.610

2

652

4

4761

20

RAV Midden- en West-Brabant

Zevenbergen

54.495

3

1.039

3

4811

20

RAV Midden- en West-Brabant

Breda

196.895

5

2.023

2

4851

20

RAV Midden- en West-Brabant

Ulvenhout

43.575

3

978

4

4901

20

RAV Midden- en West-Brabant

Oosterhout

136.235

4

1.302

3

5018

20

RAV Midden- en West-Brabant

Tilburg

112.435

4

2.247

2

5022

20

RAV Midden- en West-Brabant

Tilburg

113.955

4

2.386

2

5047

20

RAV Midden- en West-Brabant

Tilburg

81.345

3

1.712

2

5142

20

RAV Midden- en West-Brabant

Waalwijk

93.915

3

1.234

3

5216

21

RAV Brabant-Noord

's-Hertogenbosch

100.370

4

1.682

2

5231

21

RAV Brabant-Noord

's-Hertogenbosch

134.510

4

1.448

3

5281

21

RAV Brabant-Noord

Boxtel

45.535

3

1.015

3

5341

21

RAV Brabant-Noord

Oss

66.495

3

1.477

3

5343

21

RAV Brabant-Noord

Oss

46.325

3

923

4

5363

21

RAV Brabant-Noord

Velp

36.630

2

461

5

5405

21

RAV Brabant-Noord

Uden

64.975

3

1.031

3

5441

21

RAV Brabant-Noord

Oeffelt

79.395

3

684

4

5463

21

RAV Brabant-Noord

Veghel

96.105

4

885

4

5541

22

RAV Zuidoost-Brabant

Reusel

36.025

2

610

4

5571

22

RAV Zuidoost-Brabant

Bergeijk

51.090

3

929

4

5611

22

RAV Zuidoost-Brabant

Eindhoven

282.825

5

2.377

2

5657

22

RAV Zuidoost-Brabant

Eindhoven

137.260

4

1.216

3

5701

22

RAV Zuidoost-Brabant

Helmond

163.840

5

1.318

3

5725

22

RAV Zuidoost-Brabant

Asten

35.300

2

830

4

5751

22

RAV Zuidoost-Brabant

Deurne

33.680

2

845

4

6026

22

RAV Zuidoost-Brabant

Maarheeze

36.800

2

682

4

5801

23

RAV Limburg Noord

Venray

53.940

3

854

4

5811

23

RAV Limburg Noord

Castenray

36.300

2

575

4

5854

23

RAV Limburg Noord

Bergen L

14.265

1

296

5

5912

23

RAV Limburg Noord

Venlo

89.180

3

1.638

2

5935

23

RAV Limburg Noord

Steyl

37.645

2

945

4

5981

23

RAV Limburg Noord

Panningen

55.010

3

522

4

6003

23

RAV Limburg Noord

Weert

75.270

3

1.015

3

6045

23

RAV Limburg Noord

Roermond

94.385

3

1.073

3

6101

23

RAV Limburg Noord

Echt

68.585

3

575

4

6166

24

RAV Zuid-Limburg

Geleen

138.380

4

1.205

3

6226

24

RAV Zuid-Limburg

Maastricht

122.795

4

1.869

2

6229

24

RAV Zuid-Limburg

Maastricht

58.565

3

1.658

2

6291

24

RAV Zuid-Limburg

Vaals

28.155

2

624

4

6411

24

RAV Zuid-Limburg

Heerlen

171.495

5

1.527

2

6415

24

RAV Zuid-Limburg

Heerlen

63.990

3

1.503

2

1326

25

RAV Flevoland

Almere

212.435

5

1.610

2

1343

25

RAV Flevoland

Almere

5.785

1

126

5

3899

25

RAV Flevoland

Zeewolde

22.725

2

948

4

8211

25

RAV Flevoland

Lelystad

2.075

1

214

5

8223

25

RAV Flevoland

Lelystad

79.140

3

1.388

3

8251

25

RAV Flevoland

Dronten

42.840

3

764

4

8304

25

RAV Flevoland

Emmeloord

39.625

2

876

4

8308

25

RAV Flevoland

Nagele

30.540

2

796

4

Terugwerkende kracht

Stcrt. 2024, 138, datum inwerkingtreding 05-01-2024, bevat een wijziging met terugwerkende kracht van deze bijlage. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-01-2024.

  1. Hof Amsterdam 18 januari 2008, ECLI:NL:GHAMS:2008:BC2262 ^ [1]
  2. Geconsolideerde mededeling van de Commissie over bevoegdheidskwesties op grond van Verordening (EG) nr. 139/2004 betreffende de controle op concentraties van ondernemingen (hierna: Bevoegdheidsmededeling Commissie), rnr. 130 ^ [2]
  3. Kenmerk: RIVM Referentiekader spreiding en beschikbaarheid ambulancezorg 2021, briefrapport 2021-0183. ^ [3]
  4. Kamerstukken II 2018/19, 33 278, nr. 8 ^ [4]
  5. Regeling informatieverstrekking vaststelling budget regionale ambulancevoorzieningen (NR/REG-2314) ^ [5]
  6. Voorlopig prijspeil 2023 ^ [6]
Naar boven