Artikel 2. Doel van de beleidsregel
Het doel van deze beleidsregel is om ten behoeve van de Wlz-uitvoerders vast te leggen
hoe de NZa invulling geeft aan haar taak toezicht te houden op de uitvoering van de
Wlz. De normen in deze beleidsregel drukken uit wat de NZa in haar toezichtuitoefening
verwacht van Wlz-uitvoerders. De NZa heeft bij de formulering van deze normen de doelen
van de Wlz als uitgangspunt genomen. Deze doelen (zie bijlage 1 Overzicht doelen Wlz) vinden in deze beleidsregel artikelsgewijs hun uitwerking.
Deze beleidsregel is van toepassing op Wlz-uitvoerders.
Artikel 4. Normen Waarborgen beschikbaarheid van zorg (kerndoel I)
De Wlz-uitvoerder waarborgt, voor de korte en langere termijn, de beschikbaarheid
van voldoende, doelmatige en kwalitatief goede zorg (alle vormen zorg in natura (zin)),
in aansluiting bij de voorkeuren en zorgbehoeften van verzekerden.
4.1 De Wlz-uitvoerder voorziet in de benodigde doelmatige en kwalitatief goede zorg
(doel A)
4.1.1 Voor de korte en langere termijn is voldoende, kwalitatief goede zorg beschikbaar,
in aansluiting op te verwachten aantallen cliënten, indicaties, geografische spreiding,
cliëntvoorkeuren en andere voor de zorginkoop relevante factoren (doel A.1).
-
i. De Wlz-uitvoerder sluit tijdig schriftelijke overeenkomsten met zorgaanbieders, die
waarborgen dat er voldoende, kwalitatief goede en passende zorg beschikbaar is om
te voorzien in de voor een bepaald jaar verwachte zorgbehoefte.
-
ii. De Wlz-uitvoerder zorgt ervoor dat ook voor de langere termijn aan de zorgbehoefte
kan worden voldaan.
-
iii. De Wlz-uitvoerder maakt aanvullende schriftelijke afspraken indien de financiering
niet binnen de reguliere contractafspraken past. Als de financiering uit verschillende
domeinen komt, neemt de Wlz-uitvoerder de regie om deze financiering tijdig en passend
tot stand te brengen.
-
iv. De Wlz-uitvoerder heeft voor de verwachte zorgbehoefte een analyse gemaakt van de
zorgvraag, met het oog op de te verwachten aantallen cliënten en indicaties, de gewenste
kwaliteit van zorg, het waarborgen van zorg binnen een redelijke termijn en redelijke
afstand. De Wlz-uitvoerder gaat bij zijn analyse van de zorgbehoefte ook in op de
voorkeuren van de verzekerden in de regio en realiseert dit in zijn zorginkoop.
-
v. De Wlz-uitvoerder gebruikt de informatie over wachtlijsten en/of wachttijden en/of
behandelde casuïstiek als bron voor inzicht in knelpunten in de beschikbaarheid van
zorg voor cliënten(groepen). Hij bepaalt de mogelijke consequenties en handelt hiernaar.
Indien de knelpunten in de beschikbaarheid niet door de Wlz-uitvoerder kunnen worden
opgelost, dan wordt dit op tijd aangekaart bij verantwoordelijke en andere betrokken
partijen, de NZa en overheden.
-
vi. De Wlz-uitvoerder initieert op basis van de eerdergenoemde analyse de samenwerking
tussen zorgprofessionals, zorgverzekeraars en organisaties, of sluit aan bij reeds
bestaande samenwerkingsverbanden en stelt, waar mogelijk samen met de regiopartners,
regioplannen op. Onderdeel van deze regioplannen kan zijn om de kwaliteit, passendheid
en doelmatigheid van zorgverlening te bevorderen.
-
vii. De Wlz-uitvoerder voert de regioplannen in gezamenlijkheid uit en vertaalt deze waar
nodig in het zorginkoopbeleid en in de contractuele afspraken met zorgaanbieders.
-
viii. De Wlz-uitvoerder beschrijft in zijn contracteerbeleid zijn voorwaarden voor de uitbesteding
van zorg door de zorgaanbieder, en hoe de zorgaanbieder hem over de uitbesteding informeert
om te borgen dat de uitbesteding dienstbaar is aan het vervullen van de zorgplicht
van de Wlz-uitvoerder.
-
ix. De Wlz-uitvoerder toetst of de uitkomsten van de totale zorginkoop op zowel de korte
als de langere termijn voldoen aan de zorgbehoefte. De uitkomsten van deze toets vertaalt
de Wlz-uitvoerder in zijn zorginkoopbeleid en daarop gebaseerde contractuele (vervolg)afspraken
met zorgaanbieders.
-
x. De Wlz-uitvoerder betrekt cliënten actief bij het zorginkoopbeleid, en gebruikt hun
inbreng om de ingekochte zorg optimaal te laten aansluiten bij de behoefte en voorkeuren
van cliënten.
4.1.2 De afspraken met zorgaanbieders waarborgen een doelmatige zorgverlening (doel
A.2)
-
i. De Wlz-uitvoerder heeft een vastgelegd beleid met concrete en onderbouwde doelen,
activiteiten en middelen om te komen tot een doelmatige, passende en kwalitatief goede
zorgverlening.
-
ii. De Wlz-uitvoerder geeft aan hoe zijn beleid zich verhoudt met de voorkeuren van cliënten
en hoe hij omgaat met een mogelijke spanning tussen doelmatige zorgverlening en cliëntvoorkeuren.
4.1.3 Het contracteerproces is transparant en objectief (doel A.3)
-
i. De Wlz-uitvoerder maakt voorafgaand aan de (zorginkoop)onderhandelingen over een overeenkomst
bekend volgens welke modellen en voorwaarden hij aan zorgaanbieders overeenkomsten
aanbiedt.
-
ii. De Wlz-uitvoerder maakt voor 1 januari jaar t de financiële waarde van de bij de NZa
voor jaar t ingediende initiële budgetaanvragen voor jaar t bekend.
4.1.4 Naleving van de afspraken is gewaarborgd (doel A.4)
-
i. De Wlz-uitvoerder controleert actief de uitvoering van de gemaakte afspraken, zoals
benoemd bij doel A.1 en A.2, met de zorgaanbieders en relevante ketenpartijen. Waar
nodig, neemt de Wlz-uitvoerder passende maatregelen;
-
ii. De Wlz-uitvoerder neemt in zijn contractuele afspraken consequenties op wanneer een
zorgaanbieder of ketenpartijen zich niet houden aan de afspraken.
4.2 De Wlz-uitvoerder zet zoveel mogelijk in op preventie en integrale zorg en ondersteuning
voor cliënten (doel B)
-
i. De Wlz-uitvoerder zet zich in voor een goede afstemming tussen zorg en ondersteuning
vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), Jeugdwet, Wet langdurige zorg (Wlz) en de Zorgverzekeringswet (Zvw).
-
ii. De Wlz-uitvoerder heeft inzicht in de resultaten van zijn (eerdere) activiteiten gericht
op preventie, integrale zorg en ondersteuning en heeft deze resultaten meegenomen
in zijn vervolgactiviteiten en plannen voor de toekomst.
Artikel 5. Normen Waarborgen toegankelijkheid van zorg (kerndoel II)
De Wlz-uitvoerder waarborgt dat verzekerden gedurende de looptijd van hun Wlz-indicatie
tijdig toegang hebben tot zorg die voor hen passend is en aansluit bij hun zorgbehoeften
en voorkeuren (voor zover deze doelmatig kan worden geleverd).
5.1 De cliënt kan een bewuste keuze maken tussen vormen van zin en persoonsgebonden
budget (pgb) en tussen zorgaanbieders (doel C)
5.1.1 De cliënt heeft een keuze tussen leveringsvormen (voor zover deze doelmatig
kunnen worden geleverd) en gecontracteerde zorgaanbieders (zorg in natura (zin)) (doel
C.1).
-
i. De Wlz-uitvoerder zorgt ervoor dat de cliënt zijn recht op zorg tot gelding kan brengen
in de leveringsvorm van zijn voorkeur, als wordt voldaan aan de randvoorwaarde dat
de zorg doelmatig en passend kan worden geleverd.
-
ii. De Wlz-uitvoerder stelt de cliënt in de gelegenheid te kiezen tussen alle geschikte
gecontracteerde zorgaanbieders, die hem op aanvaardbare termijn de zorg kunnen verlenen,
passend bij de zorgbehoefte van de cliënt. De Wlz-uitvoerder licht toe welke mogelijkheden
onder welke voorwaarden voor de cliënt open staan.
-
iii. De Wlz-uitvoerder neemt, op basis van zijn toets op doelmatige en verantwoorde levering,
een schriftelijk gemotiveerd besluit over toekenning of afwijzing van de leveringsvorm
van voorkeur.
-
iv. De cliënt wordt voorafgaande aan het besluit in de gelegenheid gesteld om een persoonlijk
plan in te dienen. De Wlz-uitvoerder betrekt dit persoonlijk plan aantoonbaar bij
zijn besluit.
-
v. De Wlz-uitvoerder toetst blijvend of in de leveringsvorm van voorkeur de zorg doelmatig
en verantwoord is.
-
vi. Indien de voorkeursaanbieder niet of niet direct de zorg kan leveren die past bij
het geïndiceerde zorgprofiel of in de gewenste leveringsvorm, wordt de cliënt door
de Wlz-uitvoerder (opnieuw) in de gelegenheid gesteld om een keuze te maken.
5.1.2 Cliënt krijgt waar nodig ondersteuning bij keuzeproces (zin en pgb) en desgewenst
zorgbemiddeling om zorg te krijgen in overeenstemming met zijn voorkeur (zin) (doel
C.2)
-
i. De Wlz-uitvoerder biedt verzekerden cliëntondersteuning. Dit kan door de Wlz-uitvoerder
zelf. Daarnaast is de Wlz-uitvoerder verplicht één of meer organisaties voor onafhankelijke
cliëntondersteuning te contracteren.
-
ii. De Wlz-uitvoerder wijst de cliënt tijdig en voorafgaand aan het gesprek van cliënt
met de zorgaanbieder over de invulling van de zorgverlening op de mogelijkheid tot
het verkrijgen van cliëntondersteuning.
-
iii. De Wlz-uitvoerder stelt cliëntondersteuning en/of bemiddeling voor al haar cliënten
beschikbaar.
-
iv. De Wlz-uitvoerder monitort de resultaten van de bemiddeling die is geboden. De uitkomsten
hiervan verwerkt de Wlz-uitvoerder in de uitvoering van zijn cliëntondersteuning,
respectievelijk in de contractuele (vervolg)afspraken met onafhankelijke cliëntondersteuning.
5.1.3 Benodigde informatie is op adequate wijze beschikbaar gemaakt (doel C.3)
-
i. De Wlz-uitvoerder, en in geval van pgb het zorgkantoor, onderneemt alle activiteiten
benodigd om te borgen dat (toekomstige) cliënten kunnen beschikken over relevante
informatie bij het maken van keuzes tot hun Wlz-zorg, waaronder de mogelijkheid tot
zorgbemiddeling.
-
ii. De Wlz-uitvoerder en het zorgkantoor dragen er zorg voor dat redelijkerwijs wordt
voorzien in de informatiebehoefte van alle voor het keuzeproces relevante partijen
en dat de informatie gemakkelijk vindbaar, begrijpelijk en juist is.
-
iii. De Wlz-uitvoerder en het zorgkantoor bevorderen actief dat cliënten en hun ondersteunend
netwerk zich bewust zijn van de keuzemogelijkheden die samenhangen met een indicatie
voor Wlz-zorg en de Wlz-uitvoerder en het zorgkantoor bieden hierover informatie aan.
5.2 De cliënt krijgt gedurende de looptijd van zijn indicatie tijdig zorg (doel D)
5.2.1 Cliënt ontvangt binnen aanvaardbare wachttijd de benodigde zorg conform zijn
Wlz-indicatie (doel D.1)
-
i. De Wlz-uitvoerder waarborgt de toegankelijkheid van Wlz-zorg door ervoor te zorgen
dat cliënten binnen de Treeknorm voor aanvaardbare wachttijd de benodigde zorg conform
hun indicatie voor Wlz-zorg ontvangen.
-
ii. De Wlz-uitvoerder zorgt ervoor dat het aantal cliënten met een wachtstatus urgent
plaatsen of actief plaatsen zo beperkt mogelijk is.
-
iii. De Wlz-uitvoerder waarborgt de levering van spoedzorg binnen 24 uur voor verpleging
& verzorging (V&V), binnen 48 uur voor gehandicaptenzorg (GHz) en binnen 72 uur voor
geestelijke gezondheidszorg (GGZ). Hiertoe regelt de Wlz-uitvoerder in de contractuele
afspraken met zorgaanbieders dat er permanent voldoende Wlz-spoedzorg beschikbaar
is en de betreffende zorgaanbieders acute zorgverlening niet kunnen weigeren.
-
iv. De Wlz-uitvoerder registreert de wensen en relevante context van cliënten op inzichtelijke
wijze om cliënten goed te kunnen informeren over en te bemiddelen bij wachtlijsten.
-
v. Op het niveau van individuele cliënten heeft de Wlz-uitvoerder een actueel en vastgelegd
beeld van de situatie van wachtenden (ten minste: reden voor wachten, duur van de
wachttijd en inschatting van de urgentie). Ook signalen over lange wachtlijsten en
verzoeken tot bemiddeling naar zorg registreert en beheert de Wlz-uitvoerder. De Wlz-uitvoerder
biedt cliënten op de wachtlijst, indien nodig proactief aan om te bemiddelen.
-
vi. De Wlz-uitvoerder monitort de resultaten van de bemiddeling die hij heeft geboden
aan cliënten op de wachtlijst.
-
vii. Als bemiddeling niet succesvol is monitort de Wlz-uitvoerder of de cliënt de wachttijd
verantwoord overbrugt en biedt zo nodig overbruggingszorg aan.
-
viii. De Wlz-uitvoerder monitort en evalueert periodiek het effect van zijn acties om wachtlijsten
terug te dringen en voert waar relevant aantoonbare concrete verbeteracties uit.
-
ix. De Wlz-uitvoerder monitort de rechtstreekse instroom van nieuwe Wlz-cliënten, die
direct actief of urgent moeten worden geplaatst. Ook monitort de Wlz-uitvoerder de
gevolgen hiervan binnen het wachtlijstbeheer, waaronder die voor cliënten die al langer
wachten op zorg conform hun indicatie en/of voorkeuren. Waar relevant voert de Wlz-uitvoerder
aantoonbare concrete verbeteracties uit.
5.2.2 Cliënt die een pgb heeft aangevraagd, krijgt tijdig en cliëntgericht een juiste
beschikking over toekenning (pgb) (doel D.2)
-
i. Het zorgkantoor betrekt het budgetplan, en indien aanwezig het persoonlijk plan, aantoonbaar
bij zijn toets op of het aangevraagde pgb op doelmatige wijze voorziet van toereikende
en passende zorg van voldoende kwaliteit.
-
ii. Het zorgkantoor betrekt tijdig en adequaat de relevante zorginhoudelijke expertise
in zijn toets of het aangevraagde pgb op doelmatige wijze voorziet van toereikende
en passende zorg van voldoende kwaliteit.
-
iii. Het zorgkantoor voert een bewuste-keuzegesprek met de cliënt voor wie een pgb-aanvraag
is gedaan om te komen tot een juist en cliëntgericht besluit over de pgb-aanvraag.
Het zorgkantoor voert dit gesprek in persoon, oftewel in fysieke aanwezigheid van
de cliënt.
-
iv. Het zorgkantoor legt de inhoud en uitkomsten van het bewuste-keuzegesprek vast in
zijn administratie.
-
v. Het zorgkantoor stelt bij toekenning van het pgb een passend en doelmatig budget vast
op basis de zorgvraag en zorgbehoefte van de cliënt.
-
vi. Het zorgkantoor geeft binnen de relevante termijn van 8 weken, of 13 weken bij opschorting,
gerekend vanaf de aanvraag, een beschikking af aan de cliënt over toekenning of weigering
van het aangevraagde pgb.
-
vii. Wanneer het zorgkantoor de pgb-aanvraag weigert of als de cliënt gedurende de pgb-aanvraag
aangeeft een voorkeur te hebben voor zorg in natura, borgt het zorgkantoor dat de
cliënt naar passende zorg in natura wordt bemiddeld. Het zorgkantoor doet dit binnen
de relevante termijn van 8 weken, dan wel 13 weken na de pgb-aanvraag.
-
viii. Het zorgkantoor motiveert en onderbouwt in zijn beschikking:
-
a. de wijze waarop het persoonlijk plan en/of budgetplan uit het aangevraagde pgb, gelet
op de zorgvraag en zorgbehoefte van de cliënt, op doelmatige wijze voorziet in toereikende
en passende zorg van voldoende kwaliteit aan de cliënt;
-
b. zijn zorginhoudelijk oordeel over of het aangevraagde pgb, gelet op de zorgvraag en
zorgbehoefte van de cliënt, op doelmatige wijze voorziet van toereikende en passende
zorg van voldoende kwaliteit;
-
c. de wijze waarop het zorgkantoor het toe te kennen budget heeft vastgesteld;
-
d. of de cliënt weloverwogen en bewust kiest voor een pgb en of de cliënt, dan wel zijn
gevolmachtigde of (wettelijk) vertegenwoordiger, bekwaam is alle rechten en plichten
van het pgb na te komen;
-
e. welke weigeringsgronden van toepassing zijn bij weigering van het aangevraagde pgb.
5.2.3 Cliënt aan wie een pgb is toegekend, kan tijdig de benodigde zorg laten betalen
conform het toekenningsbesluit (pgb) (doel D.3)
-
i. Het zorgkantoor borgt dat de Sociale Verzekeringsbank (SVB) te allen tijde de volgende
gegevens tijdig beschikbaar heeft door middel van een geautomatiseerd systeem:
-
a. Actuele door het zorgkantoor goedgekeurde zorgbeschrijvingen;
-
b. Actuele door het zorgkantoor goedgekeurde zorgovereenkomsten;
-
c. De actuele beschikking van de budgethouder.
-
ii. Het zorgkantoor borgt dat de zorgbeschrijvingen, zorgovereenkomsten en de beschikking
van de budgethouder te allen tijde in overeenstemming zijn met elkaar en met de geleverde
zorg.
5.3 De cliënt krijgt gedurende de looptijd van zijn indicatie passende zorg (doel
E)
5.3.1 Cliënt krijgt, binnen de grenzen van de aanspraak op de Wlz, zorg die optimaal aansluit bij zijn zorgbehoefte en voorkeuren (doel E.1)
-
i. De Wlz-uitvoerder zorgt ervoor dat de cliënt, binnen de grenzen van de aanspraak op
de Wlz, de zorg krijgt die optimaal aansluit bij zijn zorgbehoefte en persoonlijke voorkeuren.
-
ii. Het zorgkantoor toetst of de cliënt met het toegekende pgb blijvend toereikende en
passende zorg van voldoende kwaliteit ontvangt, met behulp van tenminste periodieke
huisbezoeken.
-
iii. De Wlz-uitvoerder informeert de cliënt op de wachtlijst over de keuzemogelijkheden,
rechten en plichten binnen de zorg in de Wlz, inclusief de mogelijkheid om overbruggingszorg te ontvangen gedurende de periode
waarin hij in afwachting is van een passende plek.
-
iv. De Wlz-uitvoerder monitort of cliënten op de wachtlijst zich nog steeds in een verantwoorde
situatie bevinden.
-
v. Indien een cliënt heeft aangegeven naar een instelling te willen verhuizen waar op
dat moment nog geen passende plek is, zorgt de Wlz-uitvoerder indien nodig voor overbruggingszorg.
De Wlz-uitvoerder borgt dat de overbruggingszorg tijdig beschikbaar en passend is.
-
vi. Indien de Wlz-uitvoerder een cliënt aanbod heeft gedaan voor een geschikte plek met
verblijf in een instelling, maar die zorg tijdelijk niet geboden kan worden, biedt
het zorgkantoor hem overbruggingszorg aan.
-
vii. De Wlz-uitvoerder monitort en evalueert of de cliënten de zorg krijgen die ze nodig
hebben en treft passende maatregelen indien nodig.
5.3.2 Cliënt is verzekerd van continuïteit van zorg (doel E.2)
-
i. De Wlz-uitvoerder borgt de continuïteit van zorg voor de verzekerden (ook op langere
termijn). De Wlz-uitvoerder en de zorgaanbieder leggen hiervoor afspraken schriftelijk
vast, die zorgen voor een duurzaam (financieel) levensvatbare organisatie van de zorgaanbieder.
-
ii. De Wlz-uitvoerder verzamelt en analyseert signalen, monitort de (financiële) positie
van gecontracteerde zorgaanbieders en brengt mogelijke risico's in kaart. Hij kijkt
naar het mogelijke effect op de continuïteit van zorgverlening op de korte, middellange
en lange termijn en daarmee risico's voor de zorgplicht. De Wlz-uitvoerder heeft hiervoor
een adequate analyse van zowel actuele als toekomstige risico's geborgd c.q. een goed
functionerend Early Warning System (EWS). De Wlz-uitvoerder betrekt de inzichten die
hij hieruit op doet bij de inkoop van zorg.
-
iii. De Wlz-uitvoerder monitort en evalueert het functioneren van het eigen EWS. De Wlz-uitvoerder
neemt maatregelen ter verbetering van het proces van vroegsignalering, indien dat
nodig blijkt. De Wlz-uitvoerder maakt afspraken met de zorgaanbieder over het tijdig
afgeven van een signaal aan het zorgkantoor bij dreigende discontinuïteit.
-
iv. De Wlz-uitvoerder doet tijdig en aantoonbaar onderzoek bij een dreigende overmachtssituatie
bij een zorgaanbieder, waar nodig in afstemming met de zorgaanbieder en met andere
Wlz-uitvoerders. De Wlz-uitvoerder analyseert daarnaast ook of de situatie bij de
aanbieder uniek is, of breder speelt in de regio en sector.
-
v. De Wlz-uitvoerder onderzoekt, al dan niet in samenwerking met andere partijen, de
omvang, verwachte duur en effecten van de overmachtssituatie voor de continuïteit,
kwaliteit en toegankelijkheid van zorg.
-
vi. De Wlz-uitvoerder zorgt samen met andere stakeholders voor duidelijke regie en zorgt
waar nodig voor een crisisorganisatie. De Wlz-uitvoerder heeft hiervoor een plan beschikbaar
waarin aandacht is voor zaken die van belang zijn voor de zorgplicht, zoals de wijze
waarop een zorgvuldige afbouw van zorg plaatsvindt en (het faciliteren van) een goede
overdracht naar een overnemende zorgaanbieder.
-
vii. De Wlz-uitvoerder stimuleert en bevordert (proactief) dat de zorgaanbieder(s) op tijd,
indien nodig in overleg met de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) de nodige
maatregelen treft om de zorg te continueren, af te bouwen, te verplaatsen of juist
uit te breiden. De Wlz-uitvoerder faciliteert dit, bijvoorbeeld door het beschikbaar
stellen van financiële middelen of het bieden van ondersteuning in het beschikbaar
laten stellen van hulpmiddelen.
-
viii. De Wlz-uitvoerder zorgt voor vervangend aanbod voor alle cliënten met een Wlz-indicatie
waarvoor geldt dat de zorgaanbieder is gestopt met het leveren van de benodigde zorg.
-
ix. Aan de hand van signalen of bijvoorbeeld eigen onderzoek monitort de Wlz-uitvoerder
of er knelpunten zijn in de uitvoering van de overdracht van cliënten naar de overnemende
zorgaanbieder. Waar nodig, zorgt de Wlz-uitvoerder voor passende oplossingen.
-
x. Om ervoor te zorgen dat alle stakeholders goed op de hoogte zijn, zorgt de Wlz-uitvoerder
voor een heldere en zorgvuldige communicatie over de wijze waarop en door wie de zorgverlening
wordt voortgezet.
-
xi. Bovenstaande normen (normen iv t/m x) gelden ook voor zorg die via een pgb geleverd
wordt. Het zorgkantoor houdt via de reguliere pgb-processen zicht op de zorgcontinuïteit
en bijbehorende risico's bij de individuele pgb cliënt. Op moment van acute financiële
nood bij één van de zorgaanbieders bewaakt het zorgkantoor dat de budgethouder tijdig
vervangende zorg organiseert (dit valt onder de eigen regie en verantwoordelijkheid
van de budgethouder). Het zorgkantoor onderneemt tijdig actie om te waarborgen dat
de budgethouder tijdig passende zorg ontvangt als de budgethouder er niet in slaagt
zelfstandig vervangende zorg te organiseren.
-
xii. Wanneer de Wlz-uitvoerder ondanks alle mogelijke inspanningen niet in staat is de
continuïteit van cruciale zorg te waarborgen voor zijn cliënten, dan maakt de Wlz-uitvoerder
hiervan melding bij de NZa conform de beleidsregel ‘Overmacht continuïteit van cruciale
zorg’.
-
xiii. Na afloop van een situatie waarin zorg (tijdelijk) is gestopt, evalueert de Wlz-uitvoerder
samen met betrokkenen, hoe het proces is verlopen en welke lessen er zijn geleerd.
-
xiv. De Wlz-uitvoerder borgt adequate beheersmaatregelen om te voorkomen dat er middelen
worden uitgekeerd aan een failliete, gestopte of malafide zorgaanbieder waar geen
levering van Wlz-zorg tegenover staat of heeft gestaan.
5.3.3 Cliënt beschikt over een op zijn behoeften afgestemd en praktisch toe te passen
zorgplan en/of, indien gewenst, een persoonlijk plan, voor de totstandkoming waarvan
de cliënt desgewenst ondersteuning krijgt (doel E.3)
-
i. De Wlz-uitvoerder stelt proactief cliëntondersteuning beschikbaar aan een cliënt,
zodat de cliënt een persoonlijk plan voor de te leveren zorg, ongeacht leveringsvorm,
kan opstellen.
5.3.4 Positie cliënt bij zorgaanbieder is gewaarborgd (doel E.4)
-
i. De Wlz-uitvoerder informeert cliënten (en/of hun vertegenwoordigers) actief over de
mogelijkheid van advies en bijstand door een cliëntvertrouwenspersoon in aangelegenheden
die samenhangen met het verlenen van onvrijwillige zorg aan de cliënt of met onvrijwillige
opname en verblijf van de cliënt in een accommodatie.
-
ii. De Wlz-uitvoerder informeert cliënten (en/of hun vertegenwoordigers) actief over de
mogelijkheid bij klachten over de zorgverlening door de zorgaanbieder beroep te doen
op een Wkggz-functionaris (Wkggz: Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg).
Artikel 6. Normen Waarborgen rechtmatige en doelmatige besteding (kerndoel III)
De Wlz-uitvoerder waarborgt dat zorguitgaven doelmatig en rechtmatig zijn en gericht
op het realiseren van de doelen van de verzekering
6.1 De Wlz-uitvoerder besteedt de financiële middelen voor Wlz-zorg doelmatig (doel
F)
-
i. De Wlz-uitvoerder heeft de middelen die hij ter beschikking heeft gekregen voor Wlz-zorg
aan cliënten met een indicatie, zo besteed dat dit geleid heeft tot een optimaal resultaat,
kwantitatief en kwalitatief.
6.2 De Wlz-uitvoerder voorkomt of corrigeert onjuiste besteding van Wlz-middelen (doel
G)
6.2.1 Alleen betaling voor geleverde en correct in rekening gebrachte zorg in overeenstemming
met Wlz (zin en pgb) (doel G.1)
-
i.
De Wlz-uitvoerder verricht al die activiteiten waarmee hij kan aantonen dat hij alleen
betaalt voor geleverde en correct in rekening gebrachte zorg in overeenstemming met
de Wlz.
-
ii. De Wlz-uitvoerder borgt dat het saldo openstaande vorderingen tot een minimum is beperkt.
Deze inspanningen zijn op een overzichtelijke wijze geadministreerd.
-
iii. Indien in het geval van zorg in natura sprake is van bevoorschotting, past de Wlz-uitvoerder
maandelijks het voorschot aan de gerealiseerde productie aan. Dit kan bijvoorbeeld
door het aansluiten van de bevoorschotting aan de goedgekeurde gedeclareerde productie
op cliëntniveau zoals deze door de zorgaanbieder is aangeleverd.
-
iv. De Wlz-uitvoerder controleert of de opgave op de nacalculatie van de zorgaanbieder
overeenkomt met de goedgekeurde gedeclareerde productie op cliëntniveau zoals deze
door de zorgaanbieder is aangeleverd. Eventuele verschillen moet de Wlz-uitvoerder
kunnen verklaren en zo nodig corrigeren.
6.2.2 Fraude wordt voorkomen en aangepakt (zin en pgb) (doel G.2)
6.2.3 Afspraken voor de inkoop van Wlz-zorg blijven binnen de contracteerruimte (doel
G.3)
-
i. Het totaalbedrag van de budgetaanvragen binnen een regio mag de contracteerruimte
(de financiële ruimte per regio) niet overschrijden.
-
ii. Het totaalbedrag van de herschikkingsaanvragen binnen een regio mag de contracteerruimte
niet overschrijden.
-
iii. De Wlz-uitvoerder die mede namens andere Wlz-uitvoerders voor de hem toegewezen regio
zorg inkoopt, stelt middelen beschikbaar voor andere regio’s indien hij de contracteerruimte
voor dat jaar niet volledig zal benutten.
6.2.4 De pgb beschikkingen blijven binnen het vastgestelde kader (doel G.4)
-
i. Een zorgkantoor kent niet méér pgb’s toe, uitgedrukt in financiële waarde, dan passend
binnen het aan hem beschikbaar gestelde financiële pgb-kader.
-
ii. Een zorgkantoor stelt niet-gebruikte financiële middelen onder het aan hem beschikbaar
gestelde pgb-subsidieplafond beschikbaar aan andere zorgkantoren zodat zij en Wlz-uitvoerders,
na effectuering van herziening van subsidieplafonds voor pgb en contracteerruimte,
cliënten van zorg of een pgb kunnen voorzien.
Artikel 7. Normen Waarborgen governance (kerndoel IV)
De Wlz-uitvoerder waarborgt een rechtmatige en doelmatige uitvoering van de verzekering
door een integere en beheerste inrichting en aansturing van zijn organisatie
7.1 De Wlz-uitvoerder voorziet in een adequate governance van zijn organisatie (doel
H)
7.1.1 Verzekerden hebben redelijke mate van invloed (doel H.1)
7.1.2 Duidelijke, evenwichtige en adequate organisatiestructuur (doel H.2)
-
i. De Wlz-uitvoerder behoort tot een groep als bedoeld in artikel 24b van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek (BW) waarvan ten minste één zorgverzekeraar deel uitmaakt. Hieronder wordt ten minste
verstaan dat:
-
a. de zeggenschap en/of de aandelen voor 100% ligt bij (de leden van) de zorgverzekeraar,
respectievelijk het hoofd van de groep waar de zorgverzekeraar deel van uitmaakt;
-
b. de Wlz-uitvoerder die de rechtsvorm naamloze vennootschap (nv) heeft, een blokkeringsregeling
heeft die in de statuten is vastgelegd.
-
ii. De Wlz-uitvoerder is een Nederlandse rechtspersoon die de Wlz operationeel vanuit (een) vestiging(en) in Nederland uitvoert.
-
iii. De Wlz-uitvoerder borgt dat het dagelijks beleid wordt bepaald door ten minste twee
beleidsbepalers.
-
iv. De Wlz-uitvoerder borgt dat het interne toezicht op het beleid van het bestuur en
de algemene gang van zaken wordt uitgevoerd door ten minste drie natuurlijke personen
als interne toezichthouders.
-
v. De Wlz-uitvoerder heeft een adequate procedure om te borgen dat het dagelijks beleid
(mede) wordt bepaald en het intern toezicht wordt uitgevoerd door personen die geschikt
zijn in verband met de uitvoering van de wettelijke taken en daaruit voorvloeiende
werkzaamheden, en wier betrouwbaarheid buiten twijfel staat.
-
vi. De Wlz-uitvoerder heeft de (maximale) zittingsperiode van de personen die het dagelijks
beleid bepalen en de interne toezichthouders vastgelegd.
-
vii. De Wlz-uitvoerder heeft ten minste de functies compliance, interne audit en risicobeheer
geborgd en ten aanzien van de taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden van deze
functies beleid opgesteld.
-
viii. De Wlz-uitvoerder heeft sleutelfunctiehouders aangewezen voor de functies compliance,
interne audit en risicobeheer.
-
ix. De Wlz-uitvoerder borgt dat de functies compliance en risicobeheer ten opzichte van
interne audit en van andere functies operationeel onafhankelijk zijn, waaronder ten
minste wordt verstaan dat:
-
a. functies niet hiërarchisch ondergeschikt zijn aan elkaar of aan andere functies, waarbij
een eventuele ondergeschiktheid aan een lid van het bestuurlijk en (mede)beleidsbepalend
orgaan niet als zodanig wordt aangemerkt;
-
b. functies op ieder moment direct en zonder tussenkomst van derden kunnen rapporteren
aan (mede)beleidsbepalers en/of interne toezichthouders.
-
x. De Wlz-uitvoerder heeft schriftelijk beleid om de kennis van (mede)beleidsbepalers
en interne toezichthouders over de relevante aspecten van de uitvoering van de Wlz te verkrijgen en actueel te houden. Dit beleid wordt jaarlijks vertaald in een kennis-
en opleidingsplan waarvan de uitvoering wordt vastgelegd.
-
xi. De Wlz-uitvoerder heeft een duidelijke, evenwichtige en adequate verdeling van taken,
bevoegdheden en verantwoordelijkheden. Hieronder wordt ten minste verstaan dat de
Wlz-uitvoerder:
-
a. adequate besluitvormingsprocessen heeft vastgelegd en vastgesteld.
-
b. functiebeschrijvingen heeft voor (mede)beleidsbepalers, interne toezichthouders en
sleutelfunctiehouders.
-
c. een adequate functiescheiding heeft tussen toezicht, beleid en uitvoering.
-
xii. De Wlz-uitvoerder heeft aantoonbaar geborgd dat de geautomatiseerde gegevensverwerking
is gescheiden van de overige onderdelen van de groep waarvan hij deel uitmaakt.
-
xiii. De Wlz-uitvoerder heeft adequate rapportagelijnen ingericht tussen (mede)beleidsbepalers
en interne toezichthouders. Hiervoor dient de Wlz-uitvoerder ten minste beleid te
hebben opgesteld inzake de wijze waarop en wanneer de (mede)beleidsbepalers en interne
toezichthouders aan elkaar rapporteren.
7.1.3 Geschikte en betrouwbare (mede-)beleidsbepalers en bestuurders (doel H.3)
-
i. De Wlz-uitvoerder draagt er in continuïteit zorg voor dat het (mede)beleidsbepalers
en interne toezichthouders aanstelt die geschikt zijn, wat tenminste inhoudt dat:
-
a. (mede)beleidsbepalers en interne toezichthouders aantoonbaar kennis, ervaring en competenties
hebben voor hun functie.
-
b. (mede)beleidsbepalers en interne toezichthouders aantoonbaar kennis hebben van het
Nederlandse gezondheidsstelsel voor hun functie.
-
c. (mede)beleidsbepalers en interne toezichthouders aantoonbaar kennis hebben van de
Wlz voor hun functie.
-
d. (mede)beleidsbepalers en interne toezichthouders aantoonbaar kennis hebben van de
verantwoordelijkheden en de werkzaamheden van een Wlz-uitvoerder voor hun functie.
-
e. (mede)beleidsbepalers en interne toezichthouders onafhankelijk in state zijn voor
hun functie.
-
f. (mede)beleidsbepalers en interne toezichthouders onafhankelijk in mind zijn voor hun
functie.
-
g. (mede)beleidsbepalers en interne toezichthouders onafhankelijk in appearance zijn
in de uitoefening van hun functie.
-
ii. De Wlz-uitvoerder draagt er in continuïteit zorg voor dat het (mede)beleidsbepalers
en interne toezichthouders aanstelt die betrouwbaar zijn, wat tenminste inhoudt dat:
7.1.4 Adequate administratieve organisatie en interne beheersing (doel H.4)
-
i. De Wlz-uitvoerder heeft zijn processen en beheersmaatregelen adequaat beschreven en
ingeregeld, zodat deze hem in staat stellen de Wlz tijdig, juist en volledig uit te voeren, overeenkomstig de doelen van de Wlz en met
oog voor het belang van de verzekerde. De Wlz-uitvoerder beschikt hiervoor ten minste
over adequate procedures en (beheers)maatregelen:
-
a. voor een adequate en cliëntgerichte afhandeling van klachten van verzekerden, waarbij
de Wlz-uitvoerder ten minste:
-
1. een adequate en klantgerichte procedure heeft voor het afhandelen van klachten;
-
2. op zijn website juiste, heldere en toegankelijke informatie beschikbaar heeft over
de mogelijkheid van het indienen van een klacht en een bezwaarschrift;
-
3. aantoonbaar (telefonisch) contact opneemt met de klager bij ontvangen klachten.
-
4. waar relevant, aantoonbaar concrete verbeteracties heeft uitgevoerd naar aanleiding
van ontvangen klachten van verzekerden.
-
b. voor het aantoonbaar uitvoeren van concrete (verbeter)acties naar aanleiding van ontvangen
relevante ideeën van verzekerden, zorgaanbieders of andere Wlz-uitvoerders of op basis
van (interne of externe) evaluaties.
-
c. voor de tijdige, juiste en volledige afhandeling van declaraties, waarmee de Wlz-uitvoerder
ervoor zorgt dat:
-
1. alle declaraties op cliëntniveau tijdig en juist zijn afgehandeld.
-
2. de gecontracteerde zorgaanbieders (op de NZa-rekenstaatniveau) de declaraties van
zorg op cliëntniveau per maand tijdig en juist indienen.
-
ii. De Wlz-uitvoerder heeft de Administratieve Organisatie (AO) ingericht. Hiervoor heeft
de Wlz-uitvoerder ten minste:
-
a. de administratieve processen adequaat beschreven en geborgd met betrekking tot de
uitvoering van de Wlz voor de verzekerden.
-
b. een administratie waarin de rechten en verplichtingen die door de organisatie worden
aangegaan adequaat worden vastgelegd zodat hij kan voldoen aan de uitvoeringsregels
bij of krachtens de Wlz.
-
c. indien werkzaamheden zijn uitbesteed, de volgende aspecten ten aanzien van de uitbestede
werkzaamheden adequaat beschreven en vastgelegd met de uitbestedingspartij die de
werkzaamheden uitvoert:
-
1. welke werkzaamheden zijn uitbesteed;
-
2. hoe de Wlz-uitvoerder heeft geborgd dat de regelgeving en het specifieke beleid worden
toegepast in de uitvoering van deze werkzaamheden;
-
3. hoe de Wlz-uitvoerder heeft geborgd dat de voor de betreffende werkzaamheden beschikbare
capaciteit aansluit bij de aard, omvang en complexiteit van de werkzaamheden en in
lijn is met de benodigde tijdbesteding;
-
4. hoe de informatie-uitwisseling tussen de Wlz-uitvoerder en de uitbestedingspartij
is georganiseerd;
-
5. hoe de Wlz-uitvoerder toeziet op de uitvoering van de werkzaamheden door de uitbestedingspartij
en deze aanstuurt.
-
iii. De Wlz-uitvoerder beschikt over een adequaat informatiesysteem (IT / administratiesysteem)
voor een effectieve beheersing van bedrijfsprocessen en risico’s, dat voorziet in
interne en externe informatiebehoeften;
-
iv. De Wlz-uitvoerder beschikt over adequate procedures en maatregelen om de continuïteit,
integriteit, voortdurende beschikbaarheid en beveiliging van geautomatiseerde gegevensverwerking
te waarborgen.
7.1.5 Privacy verzekerden is gewaarborgd (doel H.5)
-
i. De Wlz-uitvoerder treft adequate maatregelen voor de zorgvuldige verwerking van persoonsgegevens
in overeenstemming met wat is voorgeschreven bij of krachtens de Wlz en andere van toepassing zijnde wet- en regelgeving.
-
ii. De Wlz-uitvoerder zorgt voor het bestaan en de werking van deze maatregelen over elk
verantwoordingsjaar en toont dit aan.
7.1.6 Adequate informatievoorziening (doel H.6)
-
i. De Wlz-uitvoerder beschikt over een geautomatiseerd systeem van informatievoorziening
dat hem in staat stelt de Wlz voor alle verzekerden op alle onderdelen van zorgverlening en betaling van zorg tijdig,
juist en volledig uit te voeren.
-
ii. De Wlz-uitvoerder beschikt over een deugdelijk systeem waarmee het de verzekerden
informeert over de rechten en verplichtingen die voortvloeien uit de Wlz, waaronder leveringsvormen, cliëntondersteuning, langdurige zorg op grond van de
Wlz in het buitenland, en eigen bijdrage.
7.2 De Wlz-uitvoerder maakt in zijn uitvoering van zijn taken geen onnodige kosten
(beheerskosten en administratieve lasten aanbieder) (doel I)
-
i. De Wlz-uitvoerder mag alleen uitgaven als beheerskosten laten gelden als deze kosten
aantoonbaar worden gemaakt voor de uitvoering van de Wlz en in overeenstemming zijn met de geldende wet- en regelgeving.
-
ii. De Wlz-uitvoerder rekent de beheerskosten volgens een bestendige gedragslijn en op
basis van consistente verdeelsleutels toe aan de Wlz-uitvoerder. De Wlz-uitvoerder
is transparant in deze toerekening.
Artikel 8. Intrekken oude beleidsregel
Gelijktijdig met de inwerkingtreding van deze beleidsregel worden de Beleidsregel
normenkader Wlz-uitvoerder (met kenmerk TH/BR-026), de Beleidsregel toetsing eisen Wlz-uitvoerderschap (met kenmerk TH/BR-031) en de Beleidsregel toezichtkader zorgplicht Wlz (met kenmerk
TH/BR-021) ingetrokken.
Ook zijn de betreffende normen uit het rapport Handvatten duiding zorgplicht zorgkantoren
ingevoegd in deze beleidsregel, waardoor gelijktijdig met de inwerkingtreding van
deze beleidsregel de geldigheid van het rapport Handvatten duiding zorgplicht eindigt.
Artikel 9. Toepasselijkheid voorafgaande beleidsregel, bekendmaking, inwerkingtreding,
terugwerkende kracht en citeertitel
Toepasselijkheid voorafgaande beleidsregel
De Beleidsregel normenkader Wlz-uitvoerder (met kenmerk TH/BR-026), de Beleidsregel toetsing eisen Wlz-uitvoerderschap (met kenmerk TH/BR-031) en de Beleidsregel toezichtkader zorgplicht Wlz (met kenmerk
TH/BR-021) en het rapport Handvatten duiding zorgplicht zorgkantoren blijven van toepassing
op besluiten en aangelegenheden die hun grondslag vinden in die beleidsregels en/of
het rapport en die betrekking hebben op de periode waarvoor die beleidsregels en/of
het rapport golden.
Inwerkingtreding / Bekendmaking
Deze beleidsregel treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte
van de Staatscourant waarin de beleidsregel ingevolge artikel 5, aanhef en onder e, van de Bekendmakingswet, wordt geplaatst.
De beleidsregel ligt ter inzage bij de NZa en is te raadplegen op www.nza.nl.
Citeertitel
Deze beleidsregel wordt aangehaald als: ‘Beleidsregel normenkader Wlz-uitvoerder’.
Bijlage 1. Overzicht doelen Wlz
Hoofddoel zorgplicht. Cliënt krijgt gedurende looptijd indicatie tijdige, passende en kwalitatief goede
zorg die doelmatig is
Kerndoel I. Waarborgen beschikbaarheid van zorg
Wlz-uitvoerder waarborgt, voor de korte en langere termijn, de beschikbaarheid van
voldoende, doelmatige en kwalitatief goede zorg (alle vormen zin), in aansluiting
bij de voorkeuren en zorgbehoeften van verzekerden
Doel A: De Wlz-uitvoerder voorziet in de benodigde doelmatige en kwalitatief goede
zorg
-
A.1 Voor de korte en langere termijn is voldoende kwalitatief goede zorg beschikbaar,
in aansluiting op te verwachten aantallen cliënten, indicaties, geografische spreiding,
cliëntvoorkeuren, en andere voor de zorginkoop relevante factoren
-
A.2 De afspraken met zorgaanbieders waarborgen een doelmatige zorgverlening
-
A.3 Het contracteerproces is transparant en objectief
-
A.4 Naleving van de afspraken is gewaarborgd
Doel B: De Wlz-uitvoerder zet in op preventie en integrale zorg en ondersteuning voor
cliënten
Kerndoel II. Waarborgen toegankelijkheid van zorg
Wlz-uitvoerder waarborgt dat verzekerden gedurende de looptijd van hun Wlz-indicatie
tijdig toegang hebben tot zorg die voor hen passend is en aansluit bij hun zorgbehoeften
en voorkeuren (voor zover deze doelmatig kan worden geleverd)
Doel C: De cliënt kan een bewuste keuze maken tussen vormen van zin en pgb en tussen
zorgaanbieders
-
C.1 Cliënt heeft keuze tussen leveringsvormen (voor zover deze doelmatig kunnen worden
geleverd) en gecontracteerde zorgaanbieders (zin)
-
C.2 Cliënt krijgt waar nodig ondersteuning bij keuzeproces (zin en pgb) en desgewenst
zorgbemiddeling om zorg te krijgen iom zijn voorkeur
-
C.3 Benodigde informatie is op adequate wijze beschikbaar gemaakt
Doel D: De cliënt krijgt gedurende de looptijd van zijn indicatie tijdig zorg
-
D.1 Cliënt ontvangt binnen aanvaardbare wachttijd de benodigde zorg conform zijn Wlz-indicatie
-
D.2 Cliënt die een pgb heeft aangevraagd, krijgt tijdig en cliëntgericht een juiste beschikking
over toekenning (pgb)
-
D.3 Cliënt aan wie een pgb is toegekend, kan tijdig de benodigde zorg laten betalen conform
toekenningsbesluit (pgb)
Doel E: De cliënt krijgt gedurende de looptijd van zijn indicatie passende zorg
-
E.1 Cliënt krijgt gedurende de looptijd van zijn indicatie, binnen de grenzen van de aanspraak
op de Wlz, zorg die optimaal aansluit bij zijn zorgbehoefte en voorkeuren
-
E.2 Cliënt is verzekerd van continuïteit van zorg
-
E.3 Cliënt beschikt over een op zijn behoeften afgestemd en praktisch toe te passen zorgplan
en/of, indien gewenst, een persoonlijk plan, voor de totstandkoming waarvan de cliënt
desgewenst ondersteuning krijgt
-
E.4 Positie cliënt bij zorgaanbieder is gewaarborgd
Kerndoel III. Waarborgen rechtmatige en doelmatige besteding
Wlz-uitvoerder waarborgt dat zorguitgaven doelmatig en rechtmatig zijn en gericht
op het realiseren van de doelen van de verzekering
Doel F: De Wlz-uitvoerder besteedt de financiële middelen voor Wlz-zorg doelmatig
Doel G: De Wlz-uitvoerder voorkomt of corrigeert onjuiste besteding van Wlz-middelen
-
G.1 Alleen betaling voor geleverde en correct in rekening gebrachte zorg iom Wlz (zin en pgb)
-
G.2 Fraude wordt voorkomen en aangepakt (zin en pgb)
-
G.3 Afspraken voor de inkoop van Wlz-zorg blijven binnen de contracteerruimte
-
G.4 De beschikkingen pgb blijven binnen het vastgestelde kader
Kerndoel IV. Waarborgen governance
De Wlz-uitvoerder waarborgt een rechtmatige en doelmatige uitvoering van de verzekering
door een integere en beheerste inrichting en aansturing van zijn organisatie
Doel H: De Wlz-uitvoerder voorziet in een adequate governance van zijn organisatie
-
H.1 Verzekerden hebben redelijke mate van invloed
-
H.2 Duidelijke, evenwichtige en adequate organisatiestructuur
-
H.3 Geschikte en integere (mede-)beleidsbepalers en bestuurders
-
H.4 Adequate administratieve organisatie en interne beheersing
-
H.5 Privacy verzekerden is gewaarborgd
-
H.6 Adequate informatievoorziening
Doel I: De Wlz-uitvoerder maakt in zijn uitvoering van zijn taken geen onnodige kosten
(beheerskosten en administratieve lasten aanbieder)
Doel J: Het uitvoeren van de verzekering en het doen verlenen van zorg vindt plaats
in overeenstemming met geldende wet- en regelgeving