1.1 Het nacalculatieproces
De zorgaanbieder verantwoordt in de nacalculatie-opgave 2021 de totaal financieel
gerealiseerde productie over 2021, de totaal financiële realisatie overige onderdelen
over 2021 en de totaal gerealiseerde lumpsum kwaliteitsbudget verpleeghuiszorg 2021.
Als gevolg van het SARS-CoV-2 virus is ook voor het jaar 2021 dit onderdeel van toepassing.
Dit onderdeel omvat twee componenten:
De doorlopende kosten in fase 4 als gevolg van het SARS-CoV-2 virus maken deel uit
van de totaal financieel gerealiseerde productie over 2021. De extra kosten als gevolg
van het SARS-CoV-2 virus maken deel uit van de totaal financiële realisatie overige
onderdelen over 2021.
De door de zorgaanbieder ingevulde nacalculatie-opgave 2021 bestaat uit het ‘Formulier
Langdurige zorg nacalculatie 2021’, met daarin de volgende onderdelen:
-
− de totaal financieel gerealiseerde productie over 2021, waaronder de doorlopende kosten
als gevolg van het SARS-CoV-2 virus. Er vindt geen accountantscontrole plaats op de
doorlopende kosten als gevolg van het SARS-CoV-2 virus. De doorlopende kosten als
gevolg van het SARS-CoV-2 virus zijn te beschouwen als ‘andere informatie’;
-
− de totaal financiële realisatie overige onderdelen over 2021 (indien van toepassing).
De overige onderdelen bestaan uit de Vergoeding van inrichtingskosten bij gedwongen
verhuizing, Vergoeding extreme kosten van zorggebonden materiaal en geneesmiddelen,
Vergoeding BRMO-uitbraak, de Vergoeding innovatie voor kleinschalige experimenten,
de Vergoeding voor niet vrij besteedbare aanvullende inkomsten en de Financiering
van extra kosten als gevolg van het SARS-CoV-2 virus;
-
− de totaal gerealiseerde lumpsum kwaliteitsbudget verpleeghuiszorg 2021 (indien van
toepassing). Er vindt geen accountantscontrole plaats met betrekking tot de totaal
gerealiseerde lumpsum kwaliteitsbudget verpleeghuiszorg 2021;
-
− de ‘Vragenlijst controleprotocol’ met indien nodig een door de accountant voor identificatiedoeleinden
gewaarmerkte toelichting. De ‘Vragenlijst controleprotocol’ met indien nodig een gewaarmerkte
toelichting bij deze vragenlijst zijn te beschouwen als andere informatie;
-
− de ‘Vragen en overige opmerkingen’ met indien nodig een niet door de accountant gewaarmerkte toelichting;
-
− het ondertekeningsdocument ‘Ondertekening Langdurige zorg nacalculatie 2021’, met
daarop de bedragen vermeld voor de totaal financieel gerealiseerde productie over
2021 en de totaal financiële realisatie overige onderdelen over 2021. Dit document
wordt ondertekend door de persoon die bevoegd is te tekenen namens de zorgaanbieder
en door de accountant gewaarmerkt. Voor de accountant volstaat hiervoor ook een gekwalificeerde
elektronische handtekening volgens EU Verordering 910/2014.
-
− het ondertekeningsdocument ‘Ondertekening Lumpsum kwaliteitsbudget verpleeghuiszorg
nacalculatie 2021’, met daarop de totaal gerealiseerde lumpsum kwaliteitsbudget verpleeghuiszorg
2021 vermeld. Dit document wordt ondertekend door de persoon die bevoegd is te tekenen
namens de zorgaanbieder. Dit document wordt niet gewaarmerkt door de accountant.
Door laatstgenoemde twee ondertekeningsdocumenten 2021 beide van een handtekening
te voorzien, verklaart de persoon die bevoegd is te tekenen namens de zorgaanbieder
dat hij/zij de nacalculatie-opgave 2021 naar waarheid en in overeenstemming met de
voor het jaar 2021 geldende beleidsregels en regelingen van de Nederlandse Zorgautoriteit
(NZa) heeft ingevuld. In paragraaf 3.3 (tabel 1) van dit controleprotocol is een overzicht
opgenomen van de NZa-regelgeving 2021.
De accountant, zoals bedoeld in artikel 393 van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek, controleert het ondertekeningsdocument ‘Ondertekening Langdurige zorg nacalculatie
2021’. De volgende onderdelen in dit ondertekeningsdocument zijn uitdrukkelijk geen
object van onderzoek door de accountant:
-
− de doorlopende kosten als gevolg van het SARS-CoV-2 virus vallen buiten de scope van
de accountantscontrole. De doorlopende kosten als gevolg van het SARS-CoV-2 virus
zijn te beschouwen als ‘andere informatie’;
-
− in sommige situaties komt het voor dat een zorgkantoor nog correcties doorvoert op
de productie en de doorlopende kosten als gevolg van het SARS-CoV-2 virus volgens
de nacalculatie-opgave 2021 van de zorgaanbieder. Deze correcties (feitelijk: niet
gehonoreerde (over)productie en de correctie op de doorlopende kosten) worden op separate
regels opgenomen in het ondertekeningsdocument ‘Ondertekening Langdurige zorg nacalculatie
2021’ en zijn uitdrukkelijk geen object van onderzoek door de accountant. Deze correcties
zijn te beschouwen als ‘andere informatie’.
De accountant controleert het ondertekeningsdocument ‘Ondertekening Lumpsum kwaliteitsbudget
verpleeghuiszorg nacalculatie 2021’ van de zorgaanbieder niet. Ten aanzien van de
lumpsum kwaliteitsbudget verpleeghuiszorg voert de accountant overeengekomen specifieke
werkzaamheden uit (Standaard 4400N). Dit valt buiten de scope van dit controleprotocol.
De accountant geeft de uitkomst van zijn controle van het ondertekeningsdocument ‘Ondertekening
Langdurige zorg nacalculatie 2021’ weer in een controleverklaring bij de nacalculatie-opgave
2021. De accountant verklaart in deze controleverklaring dat:
-
− het bedrag ‘Totaal financieel gerealiseerde productie over 2021’ dat is opgenomen op het ondertekeningsdocument ‘Ondertekening Langdurige zorg nacalculatie
2021’ van de zorgaanbieder als onderdeel van de nacalculatie-opgave 2021, in overeenstemming
is met de NZa-regelgeving 2021 zoals deze in paragraaf 3.3 (tabel 1) van dit controleprotocol
staat vermeld en indien van toepassing;
-
− het bedrag ‘Totaal financiële realisatie overige onderdelen over 2021’ dat is opgenomen
op het ondertekeningsdocument ‘Ondertekening Langdurige zorg nacalculatie 2021’ van
de zorgaanbieder als onderdeel van de nacalculatie-opgave 2021, in overeenstemming
is met de NZa-regelgeving 2021 zoals deze in paragraaf 3.3 (tabel 1) van dit controleprotocol
staat vermeld;
-
− de andere informatie verenigbaar is met het ondertekeningsdocument ‘Ondertekening
Langdurige zorg nacalculatie 2021’ van de zorgaanbieder en met de kennis verkregen
tijdens de controle van de nacalculatie-opgave 2021.
Voor de tekst van de controleverklaring maakt de accountant gebruik van de voorbeeldtekst
die in de bijlage van dit controleprotocol is opgenomen. Indien de bevindingen uit
de controle daartoe aanleiding geven, wordt de tekst van de controleverklaring aangepast
overeenkomstig de Nadere Voorschriften Controle- en Overige Standaarden (NV COS, bij
verwijzingen aangeduid met ‘Standaard’).
Met waarmerking wordt in dit controleprotocol bedoeld: een stempel van het controlerend
accountantskantoor, uitsluitend ter identificatie.
Vóór 1 juni 2022 moet door de zorgaanbieder en het zorgkantoor/de Wlz-uitvoerder de
ingevulde nacalculatie-opgave 2021 via het aanvragenportaal van de NZa worden ingediend.
Indien de zorgaanbieder in de nacalculatie-opgave een verantwoording opneemt voor
het kwaliteitsbudget verpleeghuiszorg, dan moet de nacalculatie-opgave over 2021 vóór
24 juni 2022 ingediend zijn bij de NZa. De nacalculatie-opgave bestaat uit het ‘Formulier
Langdurige zorg nacalculatie 2021’, met daarin de volgende onderdelen:
-
− de totaal financieel gerealiseerde productie over 2021;
-
− de totaal financiële realisatie overige onderdelen over 2021 (indien van toepassing);
-
− de totaal gerealiseerde lumpsum kwaliteitsbudget verpleeghuiszorg 2021 (indien van
toepassing);
-
− de ‘Vragenlijst controleprotocol’ met indien nodig een door de accountant voor identificatiedoeleinden
gewaarmerkte toelichting;
-
− de ‘Vragen en overige opmerkingen’ met indien nodig een niet door de accountant gewaarmerkte
toelichting;
-
− het ondertekeningsdocument ‘Ondertekening Langdurige zorg nacalculatie 2021’, waarbij
dit document is ondertekend door de persoon die bevoegd is te ondertekenen namens
de zorgaanbieder en dit document is gewaarmerkt door de accountant;
-
− het ondertekeningsdocument ‘Ondertekening Lumpsum kwaliteitsbudget verpleeghuiszorg
nacalculatie 2021’, waarbij dit document is ondertekend door de persoon die bevoegd
is te ondertekenen namens de zorgaanbieder.
Daarnaast stuurt de zorgaanbieder en het zorgkantoor/de Wlz-uitvoerder voor 1 juni
2022 via het aanvragenportaal van de NZa de volgende onderdelen toe:
-
− de door de accountant ondertekende controleverklaring bij de nacalculatie-opgave 2021;
-
− de ondertekeningsdocumenten ‘Ondertekening Langdurige zorg nacalculatie 2021’ en ‘Ondertekening
Lumpsum kwaliteitsbudget verpleeghuiszorg nacalculatie 2021’ van het zorgkantoor/Wlz-uitvoerder,
waarbij deze documenten zijn ondertekend door de persoon die bevoegd is te tekenen
namens het zorgkantoor.
Bij eenzijdige ondertekening gaat het om het ondertekeningsdocument van of de zorgaanbieder
of het zorgkantoor/Wlz-uitvoerder.
De accountant waarmerkt de nacalculatie-opgave 2021 (met uitzondering van de onderdelen
‘Vragen en overige opmerkingen’, de eventuele toelichting behorende bij deze vragenlijst
en het ondertekeningsdocument ‘Ondertekening Lumpsum kwaliteitsbudget verpleeghuiszorg
nacalculatie 2021’).
De zorgaanbieder moet een gewaarmerkte versie van de nacalculatie-opgave 2021 beschikbaar
hebben. De zorgaanbieder hoeft deze uitsluitend op verzoek naar de NZa te sturen.
1.2 Doel en reikwijdte van het controleprotocol
1.2.1 Algemeen
Dit controleprotocol stelt eisen aan het door de accountant uit te voeren onderzoek
naar de juistheid van de totaal financieel gerealiseerde productie over 2021 en de
totaal financiële realisatie overige onderdelen over 2021. Ook stelt het eisen aan
de verenigbaarheid van de andere informatie met het ondertekeningsdocument ‘Ondertekening
Langdurige zorg nacalculatie 2021’ van de zorgaanbieder en met de kennis verkregen
tijdens de controle van de nacalculatie-opgave 2021.
De accountant hanteert dit controleprotocol als kader voor zijn werkzaamheden. Daarnaast
voert de accountant zijn controle uit in overeenstemming met het Nederlands recht,
waaronder de Verordening gedrags- en beroepsregels accountants (VGBA), de geldende
beroepsvoorschriften van de Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants (NBA),
de Nadere Voorschriften Controle en Overige Standaarden (NV COS, bij verwijzingen
aangeduid met ‘Standaard’). De controle van de nacalculatie-opgave 2021 is een controleopdracht
(Standaard 805).
Het doel van dit controleprotocol is niet om de aanpak van de controleopdracht voor
te schrijven. De accountant is zelfstandig verantwoordelijk voor het uitvoeren van
voldoende werkzaamheden ter verkrijging van voldoende controle-informatie dat de totaal
financieel gerealiseerde productie over 2021 en de totaal financiële realisatie overige
onderdelen over 2021, zoals vermeld in de nacalculatie-opgave 2021, juist zijn. De
accountant betrekt bij zijn controle onder andere de risicoanalyse, de administratieve
organisatie (AO) en de interne controle (IC) van de zorgaanbieder en bepaalt op grond
hiervan zelfstandig de door hem uit te voeren controlewerkzaamheden.
1.2.2 Andere informatie
De nacalculatie-opgave 2021 omvat ook andere informatie, die bestaat uit:
-
− de ‘Vragenlijst controleprotocol’ en de eventuele voor identificatiedoeleinden gewaarmerkte
toelichting hierbij;
-
− het onderdeel ‘Doorlopende kosten als gevolg van het SARS-CoV-2 virus’;
-
− Correcties door het zorgkantoor.
Onderstaand wordt per soort andere informatie nader toegelicht wat daaromtrent van
de accountant wordt verwacht.
Indien de accountant constateert dat er een materiële inconsistentie en/of een materiële
afwijking in de andere informatie lijkt te bestaan, handelt de accountant overeenkomstig
Standaard 720.16.
Indien de accountant concludeert dat sprake is van een materiële afwijking in de andere
informatie (of in het ondertekeningsdocument ‘Ondertekening Langdurige zorg nacalculatie
2021’), handelt de accountant overeenkomstig Standaard 720.17 tot en met 720.20.
Vragenlijst controleprotocol
De accountant stelt op grond van Standaard 720.14 vast dat de informatie in de ‘Vragenlijst
controleprotocol’ en de eventuele daarbij behorende toelichting niet strijdig is/zijn
met de informatie in de ingevulde nacalculatie-opgave 2021 en zijn kennis vanuit de
controle van de nacalculatie-opgave 2021.
Ten aanzien van de vraag die betrekking heeft op de levering van passende zorg stelt
de accountant uitsluitend vast of er een interne procedure aanwezig is (met indien
nodig een specifieke toelichting hierop), gericht op de levering van passende zorg
binnen het kader van artikel 8 (Administratieve organisatie en interne controle Wlz-zorgaanbieders) van
de Regeling declaratievoorschriften, administratievoorschriften en informatieverstrekking
Wlz 2021 (NR/REG-2104c). Van de accountant wordt hierover geen inhoudelijk oordeel verwacht,
noch een oordeel over de toereikendheid van de specifieke toelichting of interne procedure.
Ook voor de vraag of de zorgaanbieder in kaart heeft gebracht of sprake is van correctieposten
ten aanzien van de doorlopende kosten als gevolg van het SARS-CoV-2 virus, geldt dat de accountant overweegt of het antwoord op de vraag materieel afwijkt
van zijn kennis verkregen vanuit de controle van de nacalculatie-opgave 2021. Van
de accountant wordt geen apart onderzoek naar de doorlopende kosten als gevolg van
het SARS-CoV-2 virus verwacht en wordt ook geen oordeel over de volledigheid van correctieposten
in de nacalculatie-opgave verwacht.
Doorlopende kosten als gevolg van het SARS-CoV-2 virus
Zorgaanbieders krijgen een vergoeding voor doorlopende kosten als gevolg van het SARS-CoV-2
virus (zie ook paragraaf 3.6). De vergoeding voor doorlopende kosten voor zorgaanbieders
wordt als volgt vastgesteld: doorlopende kosten = A + B – C – D – E – F – G +/- H.
Dit wordt in dit controleprotocol ‘rekenregel’ genoemd.
Zorgaanbieders nemen de elementen uit de rekenregel op in het onderdeel ‘Doorlopende
kosten SARS-CoV-2 virus’ van het ‘Formulier Langdurige zorg nacalculatie 2021’. De
informatie over doorlopende kosten valt buiten de scope van de assurance-opdracht
van de accountant en is te beschouwen als ‘andere informatie’. Overeenkomstig Standaard
720.14 dient de accountant te overwegen of er (1) een inconsistentie van materieel
belang bestaat tussen de doorlopende kosten in het ondertekeningsdocument ‘Ondertekening
Langdurige zorg nacalculatie 2021’ en de doorlopende kosten in het onderdeel ‘Doorlopende
kosten SARS-CoV-2 virus’ van de nacalculatie-opgave 2021 en (2) een inconsistentie
van materieel belang bestaat tussen de informatie opgenomen bij elk element van de
rekenregel in het onderdeel ‘Doorlopende kosten SARS-CoV-2 virus’ van de nacalculatie-opgave
2021 en de kennis van de accountant verkregen tijdens de controle van de nacalculatie-opgave
2021.
Correcties door het zorgkantoor
In sommige situaties komt het voor dat een zorgkantoor nog correcties doorvoert op
de productie volgens de nacalculatie-opgave 2021 van de zorgaanbieder. Het kan hierbij
gaan om:
-
− Correctie zorgkantoor op realisatie productieafspraak algemeen;
-
− Correctie zorgkantoor op restant overproductie;
-
− Correctie doorlopende kosten SARS-CoV-2 virus.
Deze correcties vallen buiten de scope van de assurance-opdracht van de accountant
en zijn te beschouwen als ‘andere informatie’. Overeenkomstig Standaard 720.14 dient
de accountant te overwegen of er (1) een inconsistentie van materieel belang bestaat
tussen deze correcties in het ondertekeningsdocument ‘Ondertekening Langdurige zorg
nacalculatie 2021’ en de correcties in de nacalculatie-opgave 2021 en (2) een inconsistentie
van materieel belang bestaat tussen deze correcties opgenomen in de nacalculatie-opgave
2021 en de kennis van de accountant verkregen tijdens de controle van de nacalculatie-opgave
2021.
Artikel 3. Toetsing productie en overige onderdelen
3.1 Object van onderzoek
Het object van onderzoek voor de accountant bestaat uit de in het ondertekeningsdocument
‘Ondertekening Langdurige zorg nacalculatie 2021’ van de zorgaanbieder opgenomen bedragen
voor ‘Totaal financieel gerealiseerde productie over 2021’, en ‘Totaal financiële realisatie overige onderdelen over 2021’ als onderdeel van
de nacalculatie-opgave 2021.
3.2 Algemeen
Voor het onderzoek naar de juistheid van de totaal financieel gerealiseerde productie
over 2021 en de totaal financiële realisatie overige onderdelen over 2021 kiest de
accountant een zodanige controleaanpak dat een redelijke mate van zekerheid wordt
verkregen dat de bedragen ‘Totaal financieel gerealiseerde productie over 2021’ en
‘Totaal financiële realisatie overige onderdelen over 2021’ zoals vermeld in zowel
het ondertekeningsdocument ‘Ondertekening Langdurige zorg nacalculatie 2021’ van de
zorgaanbieder als in het ‘Formulier Langdurige zorg nacalculatie 2021’, zijn verantwoord
in overeenstemming met de toetsingscriteria (zie hiervoor ook paragraaf 3.4).
Het wordt aan de accountant overgelaten op welke wijze hij zijn controleaanpak op
dit punt inricht, hoe hij zijn controlewerkzaamheden uitvoert en hoe hij op grond
daarvan voldoende controle-informatie verkrijgt. In dit verband wordt uitdrukkelijk
verwezen naar hetgeen hierover vermeld is in paragraaf 1.2 van dit controleprotocol.
Het doel is niet om aan te geven welke werkzaamheden de accountant minimaal dient
uit te voeren, dit wordt overgelaten aan zijn professional judgement.
3.3 Beleidskader
Het beleidskader voor de controle van de productie en overige onderdelen 2021 wordt
gevormd door de in tabel 1 genoemde NZa-beleidsregels en NZa-regelingen.
De in tabel 1 genoemde beleidsregels en regelingen vormen het beleidskader voor de
controle door de accountant, echter uitsluitend indien en voorzover deze regels de
grondslag vormen voor de in de paragraaf 3.4 vermelde toetsingscriteria. Van de accountant
wordt derhalve niet verwacht dat hij de nacalculatie-opgave 2021 toetst aan alle in
tabel 1 genoemde beleidsregels en regelingen. Dat doet hij alleen indien en voor zover
deze zijn verwoord in de toetsingscriteria van paragraaf 3.4.
Tabel 1: Regelgeving met betrekking tot totaal financieel gerealiseerde productie
2021 en totaal financiële realisatie overige onderdelen 2021
Citeertitel en nummer beleidsregel/regeling
|
Beleidsregel afronding tarieven (AL/BR-0031)
|
Beleidsregel bekostigingscyclus Wlz 2021 (BR/REG-21108a)
|
Beleidsregel BRMO-uitbraak (BR/REG-21109)
|
Beleidsregel budgettair kader Wlz 2021 (BR/REG-21110d)
|
Beleidsregel definities Wlz (BR/REG-21111)
|
Beleidsregel innovatie voor kleinschalige experimenten (BR/REG-19158)
|
Beleidsregel normatieve huisvestingscomponent (nhc) en normatieve inventariscomponent
(nic) gespecialiseerde ggz, forensische zorg en langdurige zorg (BR/REG-21112)
|
Beleidsregel overige kosten Wlz 2021 (BR/REG-21113a)
|
Beleidsregel prestatiebeschrijving en tarief zzp-meerzorg Wlz (BR/REG-21115)
|
Beleidsregel prestatiebeschrijving en tarieven advies crisis- en ondersteuningsteam
(COT) (BR/REG-21116)
|
Beleidsregel prestatiebeschrijvingen en tarieven modulaire zorg 2021 (BR/REG-21117b)
|
Beleidsregel prestatiebeschrijvingen en tarieven zorgzwaartepakketten en volledig
pakket thuis 2021 (BR/REG-21118d)
|
Beleidsregel SARS-CoV-2 virus doorlopende kosten Wlz 2021 (BR/REG-21148)
|
Beleidsregel SARS-CoV-2 virus extra kosten Wlz 2021 (BR/REG-21149b)
|
Beleidsregel tijdelijke instandlating gevolgen experimenten (BR/REG-17164)
|
Regeling declaratievoorschriften, administratievoorschriften en informatieverstrekking
Wlz 2021 (NR/REG-2104c)
|
Regeling innovatie voor kleinschalige experimenten (NR/REG-1928)
|
Bron: NZa
3.4 Toetsingscriteria
Om de juistheid van de totaal financieel gerealiseerde productie over 2021 en de totaal
financiële realisatie overige onderdelen over 2021 vast te stellen, gelden de volgende
zes toetsingscriteria voor de accountant. Hij moet vaststellen dat:
-
− de gedeclareerde zorg volgens de nacalculatie-opgave 2021 feitelijk is geleverd aan de cliënt (zie paragraaf
3.5);
-
− de cliënt over een geldig indicatiebesluit beschikt;
-
− de gedeclareerde zorg binnen het indicatiebesluit is geleverd (geldt voor modulaire
zorg);
-
− het gedeclareerde tarief overeenkomt met het tussen partijen contractueel overeengekomen
tarief en niet hoger is dan het door de NZa vastgestelde tarief;
-
− de overige onderdelen, en de realisatie transitiemiddelen verpleeghuiszorg juist in de nacalculatie-opgave 2021 zijn ingevuld (zie paragraaf 3.6 voor de controle
van de extra kosten als gevolg van het SARS-CoV-2 virus).
-
− de in de nacalculatie-opgave 2021 opgenomen cijfermatige gegevens voor de overige
onderdelen en de realisatie transitiemiddelen verpleeghuiszorg overeenkomstig de voor
het jaar 2021 geldende NZa-beleidsregels en regelingen zijn bepaald. Hierbij gaat
het om de volgende Wlz-regelgeving: Beleidsregel BRMO-uitbraak (BR/REG-21109); Beleidsregel
innovatie voor kleinschalige experimenten (BR/REG-19158); Beleidsregel overige kosten
Wlz 2021 (BR/REG-21113a); Regeling innovatie voor kleinschalige experimenten (NR/REG-1928). Voor de transitiemiddelen verpleeghuiszorg gaat het om de volgende
Wlz-regelgeving: Beleidsregel budgettair kader Wlz 2021 (BR/REG-21110d) artikelen 7 en 13; Beleidsregel prestatiebeschrijvingen en tarieven zorgzwaartepakketten en volledig
pakket thuis 2021 (BR/REG-21118d) artikel 9; Beleidsregel bekostigingscyclus Wlz 2021 (BR/REG-21108a) artikel 5; (zie de opsomming van genoemde Wlz-regelgeving in paragraaf 3.3 (tabel 1).
De accountant controleert specifiek of:
-
− de in de nacalculatie-opgave 2021 van de zorgaanbieder opgenomen productie, in die
situaties waarin sprake is van onderaanneming of uitbesteding, slechts betrekking
heeft op productie waarbij de zorgaanbieder hoofdaannemer is en als zodanig is afgesproken
met het zorgkantoor/de Wlz-uitvoerder.
3.5 Feitelijke levering
3.5.1 Controles door de zorgaanbieders
De zorgaanbieder moet de Regeling declaratievoorschriften, administratievoorschriften en informatieverstrekking
Wlz 2021 (NR/REG-2104c) naleven. Hierin is onder andere opgenomen dat de zorgaanbieder controles
moet uitvoeren op de juistheid van de gedeclareerde productie waarbij wordt vastgesteld
dat de gedeclareerde zorg feitelijk is geleverd aan de cliënt en dat de gedeclareerde
zorg, gelet op de indicatie, voor de cliënt passend is. In dit kader is met name artikel 8 lid 4 onder e van de Regeling declaratievoorschriften, administratievoorschriften
en informatieverstrekking Wlz relevant 2021 (NR/REG-2104c) relevant. Deze controles moeten zijn gebaseerd op een risicoanalyse waarbij wordt getoetst
in hoeverre de risico’s inzake de juistheid van de gedeclareerde productie door interne
beheersingsmaatregelen bij de zorgaanbieder zijn afgedekt. Aanvullende controles moeten
door de zorgaanbieder worden verricht op posten waarbij nog een resterend risico aanwezig
is.
3.5.2 Controles door de accountant
De accountant maakt bij zijn onderzoek voor zover mogelijk gebruik van de onder paragraaf
3.5.1 beschreven interne controlewerkzaamheden van de zorgaanbieder.
Inzake de feitelijke levering van gedeclareerde zorg moet de accountant vaststellen
dat sprake is van zodanige interne waarborging binnen de organisatie van de zorgaanbieder,
dat deze een redelijke mate van zekerheid biedt dat de intramurale zorg en de modulaire
zorg is geleverd en past binnen de indicatiestelling en binnen de kaders die zijn
uitgewerkt in paragraaf 3.5.3.
De zorginhoudelijke toetsing van de uitgevoerde zorgactiviteiten valt buiten de scope
van de controle. Dit zou problemen met de privacywetgeving kunnen opleveren, bovendien
bezit de accountant geen zorginhoudelijke kennis. De accountant richt zich primair
op de administratieve organisatie en interne beheersing rondom zorgregistratie en
-declaratie. Het uitgangspunt van de controle door de accountant is derhalve niet
een controle op dossier- of cliëntniveau.
Van de accountant wordt echter wel verwacht dat hij tijdens zijn controle verkregen
informatie op dossier- of cliëntniveau betrekt bij zijn oordeelsvorming, voor zover
dit van hem geen nadere zorginhoudelijke beoordeling vraagt.
De accountant hanteert de in paragraaf 3.3 (tabel 1) genoemde NZa-beleidsregels en
NZa-regelingen als kader voor zijn werkzaamheden echter uitsluitend indien en voorzover
deze beleidsregels en regelingen de grondslag vormen voor de in de paragraaf 3.4 vermelde
toetsingscriteria. Daarnaast voert de accountant zijn controle uit in overeenstemming
met Nederlands recht, waaronder de VGBA, de geldende beroepsvoorschriften van de NBA
en de NV COS.
3.5.3 Uitwerking controle op feitelijke levering
3.5.3.1 Modulaire zorg
Voor wat betreft de feitelijke levering van gedeclareerde zorg in het kader van modulaire
zorg richt de accountant zich op opzet, bestaan en, indien de accountant dit eventueel
wenselijk acht, werking van de AO/IC rondom zorgplanning, -registratie en -declaratie
bij de zorgaanbieder. Dit kan bijvoorbeeld door middel van een onderzoek van de planning
en urenregistratie.
Zorgplan/zorgplanning is realisatie
Steeds meer zorgaanbieders passen bij modulaire zorg een vorm van registratie toe
waarbij het uitgangspunt is dat de planning de basis is voor de werkelijk geleverde
en gedeclareerde modulaire zorg. Daarbij wordt het zorgplan in het algemeen uitgewerkt
in een ‘arrangement’, waarbij een vorm van kwantificering plaatsvindt naar aard en
hoeveelheid te leveren zorg, de periode en de frequentie. Voorwaarde voor de declaratie
van modulaire zorg volgens dit principe is dat in het zorgplan en/of de zorgplanning
vermeld staat welke zorg door een zorgaanbieder wanneer geleverd wordt aan de cliënt.
In het geval de zorgaanbieder een vorm van registratie toepast waarbij dit gebaseerd
is op het principe ‘zorgplan/zorgplanning is realisatie’ geldt het volgende. De accountant
stelt vast dat de zorgaanbieder zijn administratieve organisatie volgens dit principe
heeft ingericht, met bijbehorende interne beheersingsmaatregelen die erop gericht
zijn vast te stellen dat de modulaire zorg wordt geleverd en past binnen het indicatiebesluit
van de cliënt. De accountant houdt tijdens zijn controle rekening met eventueel vastgestelde
aanwijzingen dat de zorg mogelijk niet geleverd is of niet volgens indicatie geleverd
is. Hoe de accountant dit verder vormgeeft wordt overgelaten aan zijn professional
judgement.
Indien aan bovengenoemde voorwaarden niet voldaan is, zal de accountant dit in zijn
oordeelsvorming in de controleverklaring bij de nacalculatie-opgave meenemen.
3.5.3.2 Intramurale zorg
Bij de feitelijke levering van gedeclareerde intramurale zorg richt de accountant
zich primair op opzet, bestaan en, indien de accountant dit eventueel wenselijk acht,
werking van de zorg- en aanwezigheidsregistratie bij de zorgaanbieder. Hij stelt vast
dat de gedeclareerde zorg in overeenstemming is met de indicatie en dat de gedeclareerde
aantallen in overeenstemming zijn met de zorg- en aanwezigheidsregistratie, inclusief
declarabele afwezigheid. Om te bepalen of dit voldoende is om voor zijn controle op
te kunnen steunen, beoordeelt de accountant welke interne beheersingsmaatregelen de
zorgaanbieder terzake heeft ingericht.
Ook houdt de accountant rekening met tijdens zijn controle eventueel vastgestelde
aanwijzingen dat de zorg mogelijk niet geleverd is. Hoe de accountant dit verder vormgeeft,
wordt overgelaten aan zijn professional judgement.
Ook kan de accountant bijvoorbeeld gebruik maken van een klachtenregistratie of interne
managementrapportages voor aanwijzingen dat de zorg niet is geleverd.
3.5.3.3 Aanvullende controles door accountant
In het geval dat de accountant tijdens zijn controle van de modulaire zorg en/of intramurale
zorg aanwijzingen krijgt (bijvoorbeeld naar aanleiding van de beoordeling van de managementrapportages
van de zorgaanbieder, de klachtenregistratie, of de door het zorgkantoor/de Wlz-uitvoerder
bij de zorgaanbieder verrichte materiële controles) dat de zorg mogelijk niet is geleverd,
zal de accountant aanvullende controles moeten uitvoeren.
Bij de uitvoering van de controle of de gedeclareerde zorg feitelijk aan de cliënt(en)
is geleverd en of deze zorgdeclaraties passen binnen de afgegeven indicaties kan de
accountant volstaan met een betrouwbaarheid van 95% en een nauwkeurigheid van 95%.
3.6 Extra kosten en doorlopende kosten als gevolg van het SARS-CoV-2 virus
3.6.1 Achtergrond
Als gevolg van de uitbraak van het SARS-CoV-2 virus hebben zorgaanbieders in de langdurige
zorg te maken gekregen met extra kosten om de gebruikelijke en (aanvullend) noodzakelijke
zorg veilig en verantwoord te kunnen (blijven) leveren. Daarnaast hebben zorgaanbieders
minder zorg kunnen leveren als gevolg van bijvoorbeeld uitval van de vraag naar zorg
omdat cliënten opname uitstelden of uitval van zorgmedewerkers door ziekte of doordat
ze volgens de richtlijnen niet in direct contact met cliënten mogen worden ingezet.
Tegelijkertijd liepen de kosten door. Wlz-zorgaanbieders kunnen de doorlopende kosten
en extra kosten als gevolg van het SARS-CoV-2 virus vergoed krijgen. De voorwaarden
voor de vergoedingen zijn in de beleidsregels BR/REG-21149b en BR/REG-21148 vastgelegd.
Verantwoording van deze doorlopende kosten en extra kosten door zorgaanbieders vindt
plaats middels de nacalculatie-opgave 2021. Vanuit maatschappelijk oogpunt is een
bepaalde zekerheid over de gemaakte kosten als gevolg van het SARS-CoV-2 virus noodzakelijk.
De combinatie van controles door de accountant van de zorgaanbieder en door het zorgkantoor
moet deze zekerheid kunnen bieden. In dit controleprotocol wordt ingegaan op de verantwoordelijkheden
van de accountant van de zorgaanbieder ten aanzien van de doorlopende kosten en extra
kosten als gevolg van het SARS-CoV-2 virus.
De doorlopende kosten zijn te beschouwen als ‘Andere informatie’ waarvan de accountant
handelt overeenkomstig hetgeen daarover is opgenomen in paragraaf 1.2.2. De accountant
dient controlewerkzaamheden uit te voeren op de door de zorgaanbieders opgegeven extra
kosten. Dit wordt in de volgende paragraaf nader toegelicht.
3.6.2 Controles door de accountant
Zorgaanbieders maken mogelijk extra kosten in verband met het SARS-CoV-2 virus. Op
grond van de beleidsregel BR/REG-21149b kunnen Wlz-zorgaanbieders extra kosten als
gevolg van het SARS-CoV-2 virus vergoed krijgen. Deze kosten worden onderverdeeld
in extra materiële kosten en extra personele kosten.
De zorgaanbieder bepaalt de extra kosten als gevolg van het SARS-CoV-2 virus, registreert
deze identificeerbaar in de administratie en neemt deze op in de nacalculatie-opgave
2021. De zorgkantoren beoordelen of de kosten qua aard voor vergoeding in aanmerking komen
en beoordelen de plausibiliteit van de extra kosten (dit valt buiten de scope van
dit controleprotocol). De accountant van de zorgaanbieder controleert of de in de
nacalculatie-opgave 2021 opgenomen extra kosten juist zijn. Wat daaronder wordt verstaan,
is zowel voor de materiële als de personele kosten hieronder nader toegelicht. De
accountant controleert niet of de kosten nodig waren (doelmatigheid).
3.6.2.1 Materiële kosten
De wijze waarop zorgaanbieders komen tot de interne registratie van de extra kosten
is niet nader uitgewerkt in de beleidsregel. Zorgaanbieders kunnen bijvoorbeeld op grond van een verschillenanalyse hebben bepaald
welk deel van de kosten extra is geweest als gevolg van het SARS-CoV-2 virus; er kunnen
ook andere onderbouwingen voor de interne registratie bestaan.
Van de accountant wordt het volgende verwacht:
-
− De accountant stelt vast dat de extra kosten in de nacalculatie-opgave 2021 in totaal
en per subcategorie aansluiten op de onderbouwing van de interne registratie daarvan
door de zorgaanbieders. De accountant beoordeelt de onderbouwing van de zorgaanbieder
dat de kosten extra zijn als gevolg van het SARS-CoV-2 virus op redelijkheid.
-
− Tevens stelt de accountant vast dat de materiële kosten zijn gemaakt en voor het juiste
bedrag zijn verantwoord voor de periode 1 januari 2021 tot en met 31 december 2021
en dat de kosten juist zijn geclassificeerd in de financiële administratie.
-
− In de beleidsregel zijn extra kosten opgenomen die in elk geval voor vergoeding in
aanmerking komen. Andere extra kosten kunnen ook voor vergoeding in aanmerking komen
(als ze niet vallen onder de in de beleidsregel genoemde uitgesloten kosten); daarvoor
moet de zorgaanbieder toestemming hebben verkregen van het zorgkantoor. Van de opgegeven
extra materiële kosten die voor vergoeding in aanmerking komen als daarvoor toestemming
is verkregen van het zorgkantoor, stelt de accountant vast dat die benodigde toestemming
is verkregen (BR/REG 21149b, artikel 4, eerste en tweede lid, onder d). In het (uitzonderlijke)
geval dat de goedkeuring van het zorgkantoor een maximumbedrag bevat, stelt de accountant
vast dat het door het zorgkantoor goedgekeurde maximumbedrag niet is overschreden.
De accountant is zelfstandig verantwoordelijk voor het uitvoeren van voldoende werkzaamheden
ter verkrijging van voldoende en geschikte controle-informatie. De accountant betrekt
bij zijn controle onder andere de risicoanalyse, de administratieve organisatie (AO)
en de interne controle (IC) van de zorgaanbieder en bepaalt op grond hiervan zelfstandig
de door hem uit te voeren controlewerkzaamheden. De accountant mag hiervoor gebruik
maken van de werkzaamheden die hij uitvoert in het kader van de reguliere jaarrekeningcontrolewerkzaamheden,
indien en voor zo ver hij dat mogelijk en passend acht.
3.6.2.2 Personele kosten
Werkzaamheden bij zorgaanbieders met verpleeghuiszorg
Ten aanzien van zorgaanbieders met verpleeghuiszorg geldt dat extra kosten voor zorgpersoneel
allereerst ten laste van het kwaliteitsbudget verpleeghuiszorg worden gebracht. De
accountant stelt dan ook vast dat alle extra personele kosten voor vv4 en hoger zijn
opgevoerd bij het kwaliteitsbudget verpleeghuiszorg.
De accountant voert geen controlewerkzaamheden uit op de extra personele kosten verpleeghuiszorg.
Ten aanzien van de lumpsum kwaliteitsbudget verpleeghuiszorg voert de accountant overeengekomen
specifieke werkzaamheden uit conform Standaard 4400N (valt buiten de scope van dit
controleprotocol).
Indien het kwaliteitsbudget verpleeghuiszorg niet toereikend blijkt, wordt de rest
van deze kosten opgevoerd als extra personele lasten als gevolg van het SARS-CoV-2
virus onder ‘niet passend binnen het kwaliteitsbudget’. De accountant stelt vast dat
extra personele kosten verpleeghuiszorg opgegeven als ‘niet passend binnen het kwaliteitsbudget’
overeenkomen met de terugkoppeling daarover van het zorgkantoor.
Naast extra kosten die ten laste van het kwaliteitsbudget verpleeghuiszorg worden
gebracht, kunnen zorgaanbieders met verpleeghuiszorg ook extra personele kosten hebben
die daar niet onder vallen. Deze extra kosten vallen wel in scope van de accountantscontrole
in dit controleprotocol. De accountant handelt voor de controle van die extra kosten
conform de paragraaf hierna.
Controle extra personele lasten niet vallend onder het kwaliteitsbudget verpleeghuiszorg
De wijze waarop zorgaanbieders komen tot de interne registratie van de extra kosten
is niet nader uitgewerkt in de beleidsregel. Zorgaanbieders kunnen bijvoorbeeld op grond van een verschillenanalyse hebben bepaald
welk deel van kosten extra is geweest als gevolg van het SARS-CoV-2 virus; er kunnen
ook andere onderbouwingen voor de interne registratie bestaan.
Van de accountant wordt het volgende verwacht:
-
− De accountant stelt vast dat de extra kosten in de nacalculatie-opgave 2021 in totaal
en per subcategorie aansluiten op de onderbouwing van de interne registratie daarvan
door de zorgaanbieders. De accountant beoordeelt de onderbouwing van de zorgaanbieder dat de kosten extra
zijn als gevolg van het SARS-CoV-2 virus op redelijkheid.
-
− De accountant stelt daarnaast vast dat de personele kosten zijn gemaakt en voor de
juiste bedragen zijn verantwoord, en dat de kosten juist zijn geclassificeerd in de
financiële administratie.
-
− In de beleidsregel zijn extra kosten opgenomen die in elk geval voor vergoeding in
aanmerking komen. Andere extra kosten kunnen ook voor vergoeding in aanmerking komen
(als ze niet vallen onder de in de beleidsregel genoemde uitgesloten kosten); daarvoor
moet de zorgaanbieder toestemming hebben verkregen van het zorgkantoor. Voor de opgegeven
extra personele kosten die voor vergoeding in aanmerking komen als daarvoor goedkeuring
is verkregen van het zorgkantoor, stelt de accountant vast dat die benodigde toestemming
is verkregen (BR/REG 21149b, artikel 4, eerste en tweede lid, onder d). In het (uitzonderlijke)
geval dat de goedkeuring van het zorgkantoor een maximumbedrag bevat, stelt de accountant
vast dat het door het zorgkantoor goedgekeurde maximumbedrag niet is overschreden.
De accountant is zelfstandig verantwoordelijk voor het uitvoeren van voldoende werkzaamheden
ter verkrijging van voldoende en geschikte controle-informatie. De accountant betrekt
bij zijn controle onder andere de risicoanalyse, de administratieve organisatie (AO)
en de interne controle (IC) van de zorgaanbieder en bepaalt op grond hiervan zelfstandig
de door hem uit te voeren controlewerkzaamheden. De accountant mag hiervoor gebruik
maken van de werkzaamheden die hij uitvoert in het kader van de reguliere jaarrekeningcontrolewerkzaamheden,
indien en voor zo ver hij dat mogelijk en passend acht.
3.6.2.3 Verdeelsleutels
Voor de toerekening van de financiering van de extra kosten naar de diverse zorgdomeinen
en de verschillende zorgkantoorregio’s hanteren zorgaanbieders verdeelsleutels (BR/REG
21149b, artikel 5).
De accountant controleert of de zorgaanbieder de berekening van de toegepaste verdeelsleutel(s)
heeft vastgelegd in zijn administratie, of de elementen in de berekening aansluiten
op de onderliggende informatie (zoals productiegegevens) en of de verdeelsleutels
consistent zijn toegepast. De accountant geeft geen inhoudelijk oordeel over of de verdeelsleutels passend zijn
voor de specifieke situatie van de zorgaanbieder.
3.7 Materialiteit (controletolerantie) en betrouwbaarheid
3.7.1 Algemeen
Zoals beschreven in paragraaf 3.2 dient de accountant zijn controle zodanig in te
richten dat het bedrag ‘Totaal financieel gerealiseerde productie over 2021’ en het
bedrag ‘Totaal financiële realisatie overige onderdelen over 2021’ zoals vermeld in
zowel het ondertekeningsdocument ‘Ondertekening Langdurige zorg nacalculatie 2021’
van de zorgaanbieder als het ‘Formulier Langdurige zorg nacalculatie 2021’, met een
redelijke mate van zekerheid is verantwoord in overeenstemming met de geldende NZa-beleidsregels
en regelingen zoals genoemd in paragraaf 3.3, tabel 1 echter uitsluitend indien en
voorzover deze beleidsregels en regelingen de grondslag vormen voor de in de paragraaf 3.4
vermelde toetsingscriteria.
Onder het begrip redelijke mate van zekerheid wordt verstaan dat het onderzoek met
een betrouwbaarheid van 95% en een nauwkeurigheid van 99% moet worden uitgevoerd.
De NZa benadrukt dat de nauwkeurigheidstolerantie, die de accountant hanteert voor
de controle c.q. onderzoek van de nacalculatie-opgave 2021, alleen bedoeld is voor
de opzet, uitvoering en evaluatie van de controlewerkzaamheden van de accountant.
Het is niet toegestaan om de nauwkeurigheidstolerantie te gebruiken als acceptabele
foutmarge voor het opstellen van de nacalculatie-opgave 2021. Het bestuur van de zorgaanbieder
is verantwoordelijk voor de juistheid van de opmaak van de nacalculatie-opgave 2021
en een adequate interne beheersing die hiertoe moeten leiden.
Productie gerealiseerd boven de productieafspraak, ondanks het feit dat deze productie niet voor vergoeding in aanmerking komt, wordt meegenomen bij de bepaling van de
materialiteit.
Voor het jaar 2021 geldt het betrouwbaarheidspercentage van 95% en het nauwkeurigheidspercentage
van 99% voor de optelsom van de bedragen ‘Totaal financieel gerealiseerde productie
over 2021’ en ‘Totaal financiële realisatie van de overige onderdelen over 2021.’
Voor het opgetelde bedrag geldt dat de controle door de accountant zodanig moet worden
ingericht dat niet meer dan 1% van dit opgetelde bedrag niet juist is. Voor het aspect
feitelijke levering geldt een betrouwbaarheidspercentage van 95% en een nauwkeurigheidspercentage
van 95% conform de uitleg in de laatste alinea van paragraaf 3.5.3.3. Voor de controle
van de extra kosten als gevolg van het SARS-CoV-2 virus geldt daarnaast een andere
materialiteit (zie paragraaf hierna).
3.7.2 Materialiteit extra kosten als gevolg van het SARS-CoV-2 virus
De accountant bepaalt de materialiteit voor de controle van de extra kosten als gevolg
van het SARS-CoV-2 virus op een andere grondslag dan voor de in paragraaf 3.7.1 genoemde
onderdelen van de nacalculatie-opgave 2021. Voor de materialiteitsbepaling voor de
controle van de extra kosten als gevolg van het SARS-CoV-2 virus geldt het totaal
wettelijk budget Wlz op het niveau van de zorgaanbieder als grondslag, wat leidt tot
een hogere materialiteit voor de controle van de extra kosten als gevolg van het SARS-CoV-2
virus dan voor de in paragraaf 3.7.1 genoemde onderdelen van de nacalculatie-opgave
2021. Het betrouwbaarheidspercentage van 95% en het nauwkeurigheidspercentage van
99% zijn overeenkomstig van toepassing. De materialiteit voor de controle van de extra
kosten als gevolg van het SARS-CoV-2 virus is daarmee 1% van het totaal wettelijk
budget Wlz op het niveau van de zorgaanbieder.
3.7.3 Strekking van het oordeel in de controleverklaring
Voor de strekking van het oordeel in de controleverklaring gelden de toleranties zoals
vermeld in tabel 2. Indien de accountant zowel fouten in de nacalculatie-opgave 2021
als onzekerheden in de controle aantreft dan weegt hij deze fouten en onzekerheden
bij zijn oordeelsvorming altijd in onderlinge samenhang.
Tabel 2: Uitspraak oordeel controleverklaring
|
|
Oordeel
|
|
|
|
Goedkeurend
|
Beperking
|
Oordeelonthouding
|
Afkeurend
|
Fouten in de nacalculatie-opgave 2021
|
≤ 1%
|
>1% en ≤ 3%
|
n.v.t.
|
> 3%
|
Onzekerheden in de controle 2021
|
≤3%
|
>3% en ≤ 10%
|
> 10%
|
n.v.t.
|
3.8 Fouten en onzekerheden
De accountant rapporteert de uit zijn onderzoek geconstateerde onjuistheden aan de
zorgaanbieder omdat de zorgaanbieder deze dient te corrigeren.
Alle fouten moeten door of namens het bestuur van de zorgaanbieder op prestatieniveau
in de financiële- en zorgadministratie van de zorgaanbieder worden gecorrigeerd en
onzekerheden in de nacalculatie-opgave 2021 moeten nader worden onderzocht. Correcties
hebben gevolgen voor het bedrag ‘Totaal financieel gerealiseerde productie over 2021’
en/of het bedrag ‘Totaal financiële realisatie overige onderdelen over 2021’.
Fouten
Van een fout in de nacalculatie-opgave 2021 is sprake wanneer gebleken is dat – een
gedeelte van – een post niet in overeenstemming is met de toetsingscriteria.
Fouten worden in absolute zin opgevat. Saldering van fouten is niet toegestaan.
Zorg geleverd boven de gehonoreerde productieafspraak wordt in beginsel niet vergoed. Voor de vaststelling van de juistheid van het bedrag
‘Totaal financieel gerealiseerde productie over 2021’ in de nacalculatie-opgave 2021
is het niet van belang of dat bedrag de gehonoreerde productieafspraak overschrijdt.
De totaal financieel gerealiseerde productie dient in de nacalculatie-opgave 2021
verantwoord te worden.
Onzekerheden in de controle/in de nacalculatie-opgave 2021
Een onzekerheid in de controle/in de nacalculatie-opgave 2021 doet zich voor als gebleken
is dat onvoldoende (controle-)informatie beschikbaar is om een – gedeelte van een
– post als goed of fout aan te merken.
Zorgaanbieder
De zorgaanbieder dient alle geconstateerde fouten te corrigeren in zijn financiële-
en zorgadministratie. Correcties hebben gevolgen voor het bedrag ‘Totaal financieel
gerealiseerde productie over 2021’ en/of het bedrag ‘Totaal financiële realisatie
overige onderdelen over 2021’. Dit geldt dus ook voor fouten die onder de nauwkeurigheidstolerantie
blijven. Niet gecorrigeerde fouten op prestatieniveau dienen in de toelichting bij
de nacalculatie-opgave 2021 door de zorgaanbieder gekwantificeerd te zijn opgenomen.
De accountant stelt vervolgens vast of hierover in zijn controleverklaring een paragraaf
ter benadrukking van deze aangelegenheid moet worden opgenomen.
Fouten en onzekerheden in de nacalculatie-opgave 2021 die de zorgaanbieder om een
bepaalde reden objectief niet kanoplossen, vermeldt de zorgaanbieder in de toelichting bij de nacalculatie-opgave 2021
met vermelding van de objectieve verhindering om te kunnen corrigeren. Deze toelichting
wordt door de NZa betrokken bij de vaststelling van het budget aanvaardbare kosten.
Accountant
De accountant dient na te gaan of de zorgaanbieder de geconstateerde fouten heeft
gecorrigeerd en met de onzekerheden in de nacalculatie-opgave 2021 is omgegaan zoals
hierboven is vermeld. De accountant neemt de niet gecorrigeerde fouten en onzekerheden
mee in zijn oordeelsvorming in de controleverklaring.
3.9 Verenigbaarheid andere informatie
De nacalculatie-opgave 2021 omvat naast het ondertekeningsdocument ook andere informatie,
die bestaat uit:
-
− de ‘Vragenlijst controleprotocol’ en de eventuele voor identificatiedoeleinden gewaarmerkte
toelichting hierbij;
-
− het onderdeel ‘Doorlopende kosten als gevolg van het SARS-CoV-2 virus’;
-
− Correcties door het zorgkantoor.
Wat betreft de verenigbaarheid van de andere informatie handelt de accountant overeenkomstig
hetgeen in paragraaf 1.2 van dit controleprotocol is uitgewerkt.