Specifiek interventiebeleid NVWA elektrisch materiaal (IB03-SPEC 54, versie 02)

Geraadpleegd op 02-06-2024. Gebruikte datum 'geldig op' 19-05-2024 en zichtdatum 19-05-2024.
Geldend van 13-01-2024 t/m heden

Besluit van de inspecteur-generaal van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit namens de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport van 19 december 2023 tot vaststelling van het Specifiek interventiebeleid NVWA elektrisch materiaal (IB03-SPEC 54, versie 02)

1. Onderwerp

Het Specifiek interventiebeleid NVWA elektrisch materiaal beschrijft de klasseindeling en interventies voor specifieke overtredingen in het toezichtdomein elektrisch materiaal en geeft daarmee invulling aan het Algemeen interventiebeleid NVWA 2024 (NVWA-IB03) (AIB).

Overtredingen die door de inspecteur/toezichthouder worden waargenomen en die niet in deze beleidsregel zijn opgenomen, worden voorgelegd aan de afdeling Expertise van de directie Handhaven van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit.

2. Begrippen

2.1. Definities

Hieronder is een aantal specifieke definities opgenomen in aanvulling op de definities en begrippen uit het AIB.

  • Ernstig letsel / ernstige gezondheidsschade 1 Alle vormen van verwonding of ziekte die ingrijpende en nadelige, mogelijk blijvende gevolgen hebben voor personen en waarvoor professionele medische behandeling nodig is. Hieronder wordt mede verstaan zwaar lichamelijk letsel / gezondheidsschade en lichamelijk letsel / gezondheidsschade zoals bedoeld in artikel 82 resp. artikel 308 van het Wetboek van Strafrecht.

  • Letsel / gezondheidsschade Alle vormen van verwonding of ziekte die geringe nadelige gevolgen hebben voor personen en waarvoor geen professionele medische behandeling nodig is.

  • Wettelijke norm/eis Een in wetgeving vastgelegde norm of eis gericht op het product. Er zijn kwalitatieve en kwantitatieve wettelijke eisen.

  • Formele wettelijke norm/eis Een in de wetgeving vastgelegde norm of eis gericht op de naleving van procedures voor de borging dat alleen producten op de markt worden gebracht die aan de geldende wettelijke eisen voldoen.

  • Kwalitatieve eis Een kwalitatieve eis gaat om de aan- of afwezigheid van een bepaalde eigenschap, een onderdeel, of een voorziening ten behoeve van het belang van veiligheid.

  • Kwantitatieve eis Een kwantitatieve eis is een eis die betrekking heeft op onderdelen of voorzieningen die in een bepaalde mate of hoedanigheid aanwezig moeten zijn.

  • Marktdeelnemer Onder het begrip marktdeelnemer vallen de fabrikant, de gemachtigde2 van de fabrikant, de EU-importeur, de producent en de distributeur. Ook de term verhandelaar valt samen met het begrip marktdeelnemer.

    Een importeur of distributeur kan op grond van artikel 10 van de RICHTLIJN 2014/35/EU betreffende elektrisch materiaal bestemd voor gebruik binnen bepaalde spanningsgrenzen geacht worden te voldoen aan de in artikel 6 vermelde verplichtingen van de fabrikant wanneer hij elektrisch materiaal onder zijn eigen naam of merknaam in de handel brengt of reeds in de handel gebrachte elektrisch materiaal zodanig wijzigt dat de overeenstemming met de toepasselijke eisen in het gedrang kan komen. Het betreft hier alleen een gelijkenis in verplichtingen. De normadressaat blijft ongewijzigd en zodoende gesplitst in fabrikant, importeur en distributeur. Dit zal in het RvB of SW moeten worden toegelicht en onderbouwd.

  • Producten Producten zijn waren (roerende zaken c.q. technische voortbrengselen) in de zin van de Warenwet.

  • Risico Risico is het product van kans (op letsel of gezondheidsschade) en ernst van het effect (ernst van het letsel of de gezondheidsschade).

  • Publiekswaarschuwing Een publiekswaarschuwing is de openbare publicatie door een marktdeelnemer met als doel de houder/eigenaar van onveilige c.q. ondeugdelijke waar of product te informeren over de onveiligheid c.q. ondeugdelijkheid van de waar of het product (ex art. 21, lid 1, WW).

  • Terugroepactie De terugroepactie is het geheel aan acties door een marktdeelnemer met als doel onveilige c.q. ondeugdelijke waar of product terug te nemen van de houder/eigenaar (ex art. 21, lid 2, WW).

2.2. Afkortingen

CE Conformité Européenne

EU Europese Unie

AIB Algemeen interventiebeleid NVWA 2024 (NVWA-IB03)

NL Nederland

PV Proces-verbaal pro justitia (zie algemeen interventiebeleid voor definitie)

RAPV Richtlijn algemene productveiligheid

RvB Rapport van Bevindingen

OW Officiële waarschuwing

SPEC Specifiek interventiebeleid

VWS Volksgezondheid, Welzijn en Sport

2.3. Wettelijke basis

Op het werkterrein elektrisch materiaal gelden zowel Europese als nationale regels. De wettelijke basis voor het specifiek interventiebeleid is:

  • RICHTLIJN 2014/35/EU VAN HET EuropEES parlement EN DE RAAD van 26 februari 2014 betreffende de harmonisatie van de wetgevingen van de lidstaten inzake het op de markt aanbieden van elektrisch materiaal bestemd voor gebruik binnen bepaalde spanningsgrenzen;

  • VERORDENING (EG) Nr. 765/2008 VAN HET EuropEES parlement EN DE RAAD van 9 juli 2008 tot vaststelling van de eisen inzake accreditatie en markttoezicht betreffende het verhandelen van producten;

  • Warenwetbesluit elektrisch materiaal.

3. Werkwijze

3.1. Het bepalen van de ernst van de overtreding

Overtredingen worden ingedeeld naar de klassen zoals gedefinieerd in het AIB.

Tenzij in deze beleidsregel anders is bepaald, geldt het volgende:

  • Er is sprake van een zware overtreding wanneer een tekortkoming ten opzichte van een wettelijke eis aan een product dat wordt verhandeld of gebruikt in een realistisch scenario tot een ernstig letsel of ernstige gezondheidsschade kan leiden;

  • Er is sprake van een middelzware overtreding wanneer een tekortkoming ten opzichte van een wettelijke eis aan een product dat wordt verhandeld of gebruikt in een realistisch scenario tot een letsel of gezondheidsschade kan leiden. Er is tevens sprake van een middelzware overtreding wanneer niet aan een belangrijke wettelijke eis is voldaan;

  • Er is sprake van een lichte overtreding wanneer een tekortkoming ten opzichte van een wettelijke eis aan een product dat wordt verhandeld of gebruikt in een realistisch scenario gering letsel of gezondheidsschade kan veroorzaken. Er is tevens sprake van een lichte overtreding wanneer niet aan een wettelijke eis is voldaan.

Een aantal normen zijn in 2 of meer overtredingsklassen ingedeeld, zwaar, middelzwaar en/of licht omdat de mogelijkheid tot beoordeling van de ernst van de overtreding afhankelijk is van de feiten en omstandigheden van het geval. De inspecteur zal op basis van de feiten en omstandigheden de overtredingsklasse hanteren die behoort bij de ernst van de mogelijke gezondheidsschade.

Bij sommige kwantitatieve veiligheidseisen in een norm is niet precies te bepalen bij welke mate van afwijken in een realistisch scenario een onveilige situatie kan ontstaan. In dergelijke gevallen wordt bij een afwijking van 25% of meer de naast hogere overtredingsklasse aan de overtreding toegekend. Dat wil zeggen dat in dergelijke gevallen een lichte overtreding een middelzware overtreding kan worden en een middelzware overtreding een zware overtreding.

In de bijlage zijn de bepalingen van de geldende wetgeving ingedeeld in een overtredingsklasse met bijbehorende interventie(s).

3.2. Het bepalen van interventies bij een overtreding

3.2.1. Bestraffende sanctie

Overtredingen van de Warenwet worden doorgaans bestuurlijk beboet. In voorkomende gevallen kan echter ook proces-verbaal worden opgemaakt. Aan het Openbaar Ministerie worden slechts overtredingen voorgelegd indien de ernst van de overtreding of de omstandigheden waaronder zij is begaan daartoe aanleiding geven. De NVWA treedt met name in overleg met het Openbaar Ministerie over mogelijke gevallen van:

  • a. Moedwillig begane overtredingen (opzettelijk, calculerend gedrag);

  • b. Bij incidenten waarbij personen letsel hebben opgelopen;

  • c. Frauduleus handelen;

  • d. Stelselmatige overtredingen

Ook worden aan het Openbaar Ministerie overtredingen voorgelegd indien daarvoor op basis van de Wet op de economische delicten een hogere geldboete kan worden opgelegd dan de voorziene bestuurlijke boete, en:

  • indien de opzettelijke of roekeloze overtreding een direct gevaar voor de gezondheid of veiligheid van de mens tot gevolg heeft óf

  • de in de bijlage ter zake van de overtreding voorziene bestuurlijke boete aanmerkelijk wordt overschreden door het met de overtreding behaalde economisch voordeel (artikel 32a, derde lid, Warenwet).

Strafrechtelijke afdoening is niet voorbehouden aan een vooraf aan te geven overtreding van een bepaald voorschrift, maar kan in beginsel bij alle overtredingen van de bij of krachtens de Warenwet gestelde voorschriften noodzakelijk zijn.

De kolommen ‘interventie bij eerste overtreding’ en ‘interventie bij herhaalde overtreding’ in de interventiematrix van dit document vermelden voornamelijk de bestuurlijke boete als bestraffende sanctie die doorgaans wordt toegepast. Dit laat onverlet dat, als een overtreding zowel bestuursrechtelijk als strafrechtelijk kan worden afgedaan, op grond van de specifieke feiten en omstandigheden kan worden besloten om in plaats van een bestuurlijke boete een proces-verbaal op te maken ten behoeve van strafrechtelijke afdoening. Behoudens een aantal specifieke gevallen is op voorhand niet in de bijlage aan te geven wanneer wordt overgegaan tot een strafrechtelijke bestraffende sanctie. Daarom vormt deze paragraaf een aanvulling op de inhoud van de bijlage.

3.3. Herhaalde overtreding en herinspectie

Herhaalde overtreding

Er is sprake van een herhaalde overtreding binnen de context van het toezichtdomein elektrisch materiaal wanneer tijdens een (her)inspectie opnieuw een overtreding van dezelfde wetgeving wordt vastgesteld, waarbij een zelfde of een ander product betrokken is dat dezelfde of een soortgelijke tekortkoming vertoont die bij de overtreder binnen de daaraan voorafgaande periode van twee jaar eerder is geconstateerd.

Herinspectie

Na het constateren van een zware of middelzware overtreding kan een herinspectie worden uitgevoerd. Een herinspectie volgt op een eerder ingestelde inspectie, waarbij een overtreding is geconstateerd en naar aanleiding waarvan het noodzakelijk wordt geacht om binnen de tijdens de eerdere inspectie aangegeven termijn na te gaan of afdoende corrigerende maatregelen zijn genomen om de overtreding op te heffen en nieuwe overtredingen te voorkomen.

4. Divers

Vervanging

Deze beleidsregel vervangt het op 27 juni 2023 vastgestelde Specifiek interventiebeleid NVWA elektrisch materiaal (IB02-SPEC 54, versie 01). Hiermee wordt de inhoud van de beleidsregel in overeenstemming gebracht met het Algemeen interventiebeleid NVWA 2024.

Citeertitel

Deze beleidsregel wordt aangehaald als ‘Specifiek interventiebeleid NVWA elektrisch materiaal (IB03-SPEC 54, versie 02)’.

Inwerkingtreding

Deze beleidsregel treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin hij wordt geplaatst.

Bijlage

De bijlage van dit specifiek interventiebeleid is te vinden op de website van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (www.nvwa.nl/interventiebeleid).

Deze beleidsregel wordt in de Staatscourant geplaatst.

De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,

namens deze:

G.J.C.M. Bakker

inspecteur-generaal van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit

  1. Bij de inschatting welk letsel of welke gezondheidsschade kan worden veroorzaakt, wordt uitgegaan van de ongunstigste situatie die redelijkerwijs in een realistisch scenario kan ontstaan. Ook wordt hieronder begrepen indirect letsel of indirect ernstig letsel dat kan worden veroorzaakt door schade aan producten. ^ [1]
  2. Toelichting: In relatie naar de RAPV kennen wij de leverancier als de producent (de fabrikant, de gemachtigde van de fabrikant en de EU-importeur) en de handelaar als de distributeur (NL-importeur, groothandel en detaillist). ^ [2]
Naar boven