Aan: de Raad van Bestuur van het CAK te Den Haag
Verklaring over de in de bestuurlijke verantwoording burgerregelingen 2022 opgenomen
financiële overzichten van de baten en lasten en de activa en passiva 2022
Ons oordeel
Wij hebben de financiële overzichten van de baten en lasten en de activa en passiva
van de financiële stromen van de burgerregelingen 2022 van het CAK te Den Haag gecontroleerd.
Naar ons oordeel geven de in de bestuurlijke verantwoording burgerregelingen opgenomen
financiële overzichten de baten en lasten over 2022 en de activa en passiva, verloopoverzichten
en toelichtingen op 31 december 2022 getrouw (juist en volledig) weer in overeenstemming
met het Model Jaarverslaggeving CAK bestuurlijke verantwoording burgerregelingen 2022.
Naar ons oordeel zijn de in de financiële overzichten van de baten en lasten opgenomen
financiële stromen over 2022, inzake:
-
1. Onverzekerbare vreemdelingenregeling;
-
2. Gemoedsbezwaardenregeling;
-
3. Onverzekerdenregeling;
-
4. Wanbetalersregeling;
-
5. Verstrekking compensatiebijdrage aan zorgverzekeraars voor het verzekerd houden van
wanbetalers;
-
6. Overgangsregeling Missionarissen;
-
7. Overgangsregeling AWBZ-zorg buitenland;
-
8. Beheerskosten overgangsregeling AWBZ-zorg buitenland;
-
9. Administratie en inning bijdrage verdragsgerechtigden (verzekeringskantoor);
-
10. Verrekening zorglasten met verdragslanden (verbindingsorgaan);
-
11. Verrekening zorglasten verdragslanden via Orgaan van de woonplaats;
-
12. Beheerskosten Orgaan van de woonplaats;
-
13. Verrekening zorglasten verdragslanden via Orgaan van de verblijfplaats;
-
14. Verrekening zorglasten via Bevoegd orgaan voor tijdelijk verblijf van Nederlandse
verdragsgerechtigden;
-
15. Beheerskosten Orgaan van de verblijfplaats en Bevoegd orgaan voor tijdelijk verblijf
van Nederlandse verdragsgerechtigden;
-
16. Vorderingen op zorgverzekeraars inzake verdragen;
-
17. Beheerskosten medefinanciering sociaal attachés.
-
18. Vrijwillige Overeenkomst Zorgkostendekking (VOZD),
in alle van materieel belang zijnde aspecten rechtmatig verantwoord, in overeenstemming
met de in de relevante wet- en regelgeving opgenomen bepalingen zoals opgenomen in
het Model Jaarverslaggeving CAK bestuurlijke verantwoording burgerregelingen 2022.
De financiële overzichten bestaan uit:
-
– financiële overzichten van de baten en lasten van de burgerregelingen over het jaar
2022 en de daarbij behorende toelichtingen;
-
– financiële overzichten van de activa en passiva van de burgerregelingen ultimo 2021
en de daarbij behorende toelichtingen;
-
– het rekening-courantoverzicht CAK-Zorginstituut Nederland;
-
– de analyse van de debiteurenpositie en de verloopoverzichten van de voorziening wegens
oninbaarheid van vorderingen op onverzekerden en wanbetalers;
-
– een overzicht van de hierbij gehanteerde grondslagen voor financiële verslaggeving.
De basis voor ons oordeel
Wij hebben onze controle uitgevoerd volgens het Nederlands recht, waaronder ook de
Nederlandse controlestandaarden en het Protocol accountantsonderzoek CAK bestuurlijke verantwoording burgerregelingen
2022 vallen. Onze verantwoordelijkheden op grond hiervan zijn beschreven in de sectie
“Onze verantwoordelijkheden voor de controle”.
Wij zijn onafhankelijk van het CAK zoals vereist in de Verordening inzake de onafhankelijkheid van accountants bij assurance-opdrachten (ViO) en andere voor de opdracht relevante onafhankelijkheidsregels in Nederland.
Verder hebben wij voldaan aan de Verordening gedrags- en beroepsregels accountants (VGBA).
Wij vinden dat de door ons verkregen controle-informatie voldoende en geschikt is
als basis voor ons oordeel.
Benadrukking van de basis voor financiële verslaggeving en beperking in gebruik en
verspreidingskring
Wij vestigen de aandacht op punt xx in de toelichting van de financiële overzichten
waarin de basis voor financiële verslaggeving uiteen is gezet. De basis voor de financiële
verslaggeving betreft de grondslagen zoals beschreven in het Model Jaarverslaggeving CAK bestuurlijke verantwoording burgerregelingen 2022. De bestuurlijke verantwoording burgerregelingen 2022 is opgesteld voor het Ministerie
van VWS, de Nederlandse Zorgautoriteit en het Zorginstituut Nederland met als doel
het CAK in staat te stellen verantwoording af te leggen over de uitvoering van de
burgerregelingen conform de geldende wet- en regelgeving. Hierdoor is de bestuurlijke
verantwoording burgerregelingen 2022 mogelijk niet geschikt voor andere doeleinden.
Onze controleverklaring is derhalve uitsluitend bestemd voor het Ministerie van VWS,
de Nederlandse Zorgautoriteit en Zorginstituut Nederland en dient niet te worden verspreid
aan of te worden gebruikt door anderen.
Ons oordeel is niet aangepast als gevolg van deze aangelegenheid.
Verklaring over de in de bestuurlijke verantwoording burgerregelingen 2022 opgenomen
andere informatie
Naast de financiële overzichten en onze controleverklaring daarbij, omvat de bestuurlijke
verantwoording burgerregelingen 2022 andere informatie, die bestaat uit:
-
– voorwoord, inhoudsopgave en inleiding, pagina’s ..... t/m .....;
-
– ordelijkheid en controleerbaarheid van het financieel beheer, pagina’s ..... t/m .....;
-
– bestuursverklaring met eventuele bijlagen, pagina’s ..... t/m .....;
-
– de verantwoording over hoeveel Schengen- en Engelstalige verklaringen zijn afgegeven
in het verantwoordingsjaar, inclusief een prognose van het verwachte aantal aanvragen
voor het volgende jaar;
-
– de bijlage over de verantwoording en de controleverklaring van de uitvoering van de
Subsidieregeling medisch noodzakelijke zorg aan onverzekerden pagina’s ..... t/m .....;
-
– de verantwoording over klachten en bezwaar, op pagina’s ..... t/m
-
– de verantwoording over de opvolging verbeterpunten vorige verslagjaar – NZa, op pagina’s
..... t/m .....;
-
– de verantwoording over de uitvoering hersteloperatie Kinderopvangtoeslag, op pagina’s
..... t/m .....
Wij zijn van mening dat de andere informatie:
Wij hebben de andere informatie gelezen en hebben op basis van onze kennis en ons
begrip, verkregen vanuit de controle van de financiële overzichten van de baten en
lasten en de activa en passiva en toelichtingen daarop of anderszins, overwogen of
de andere informatie materiële afwijkingen bevat.
Met onze werkzaamheden hebben wij voldaan aan de vereisten in het Protocol accountantsonderzoek
CAK bestuurlijke verantwoording burgerregelingen 2022 en de Nederlandse Standaard 720.
Deze werkzaamheden hebben niet dezelfde diepgang als onze controlewerkzaamheden bij
de financiële overzichten van de baten en lasten en activa en passiva.
De Raad van Bestuur is verantwoordelijk voor het opstellen van de andere informatie
in overeenstemming met het Model Jaarverslaggeving CAK bestuurlijke verantwoording burgerregelingen 2022.
Beschrijving van verantwoordelijkheden met betrekking tot de financiële overzichten
Verantwoordelijkheden van de Raad van Bestuur voor de financiële overzichten
De Raad van Bestuur is verantwoordelijk voor het opstellen van de financiële overzichten
van de baten en lasten en de activa en passiva in overeenstemming met het Model Jaarverslaggeving CAK bestuurlijke verantwoording burgerregelingen 2022. De Raad van Bestuur is ook verantwoordelijk voor het rechtmatig tot stand komen
van de in de financiële overzichten opgenomen baten en lasten, in overeenstemming
met de van toepassing zijnde wet- en regelgeving zoals vastgelegd in het Model Jaarverslaggeving
CAK Bestuurlijke verantwoording burgerregelingen 2022.
In dit kader is de Raad van Bestuur verantwoordelijk voor een zodanige interne beheersing
die de Raad van Bestuur noodzakelijk acht om het opmaken van de financiële overzichten
mogelijk te maken zonder afwijkingen van materieel belang als gevolg van fouten of
fraude.
Bij het opstellen van de financiële overzichten moet de Raad van Bestuur afwegen of
het CAK in staat is om haar werkzaamheden in continuïteit voort te zetten. Op grond
van genoemd verslaggevingsstelsel moet de Raad van Bestuur de genoemde financiële
overzichten opstellen op basis van de continuïteitsveronderstelling, tenzij de Raad
van Bestuur het voornemen heeft om het CAK te liquideren of de activiteiten te beëindigen
of als beëindiging het enige realistische alternatief is. De Raad van Bestuur moet
gebeurtenissen en omstandigheden waardoor gerede twijfel zou kunnen bestaan of het
CAK haar activiteiten in continuïteit kan voortzetten, toelichten in de bestuurlijke
verantwoording burgerregelingen.
Onze verantwoordelijkheden voor de controle van de financiële overzichten
Onze verantwoordelijkheid is het zodanig plannen en uitvoeren van een controleopdracht
dat wij daarmee voldoende en geschikte controle-informatie verkrijgen voor het door
ons af te geven oordeel.
Onze controle is uitgevoerd met een hoge mate maar geen absolute mate van zekerheid,
waardoor het mogelijk is dat wij tijdens onze controle niet alle materiële fouten
en fraude ontdekken.
Afwijkingen kunnen ontstaan als gevolg van fouten of fraude en zijn materieel indien
redelijkerwijs kan worden verwacht dat deze, afzonderlijk of gezamenlijk, van invloed
kunnen zijn op de economische beslissingen die gebruikers op basis van deze financiële
overzichten nemen. De materialiteit beïnvloedt de aard, timing en omvang van onze
controlewerkzaamheden en de evaluatie van het effect van onderkende afwijkingen op
ons oordeel.
Wij hebben deze accountantscontrole professioneel kritisch uitgevoerd en hebben waar
relevant professionele oordeelsvorming toegepast in overeenstemming met de Nederlandse
controlestandaarden, het Protocol accountantsonderzoek CAK bestuurlijke verantwoording burgerregelingen
2022, ethische voorschriften en de onafhankelijkheidseisen.
Onze controle bestond onder andere uit:
-
– het identificeren en inschatten van de risico’s
-
○ dat de financiële overzichten afwijkingen van materieel belang bevatten als gevolg
van fouten of fraude
-
○ van het niet rechtmatig tot stand komen van de verantwoorde baten en lasten van de
financiële stromen
-
○ het in reactie op deze risico’s bepalen en uitvoeren van controlewerkzaamheden en
het verkrijgen van controle-informatie die voldoende en geschikt is als basis voor
ons oordeel. Bij fraude is het risico dat een afwijking van materieel belang niet
ontdekt wordt groter dan bij fouten. Bij fraude kan sprake zijn van samenspanning,
valsheid in geschrifte, het opzettelijk nalaten transacties vast te leggen, het opzettelijk
verkeerd voorstellen van zaken of het doorbreken van de interne beheersing;
-
– het verkrijgen van inzicht in de interne beheersing die relevant is voor de controle
met als doel controlewerkzaamheden te selecteren die passend zijn in de omstandigheden.
Deze werkzaamheden hebben niet als doel om een oordeel uit te spreken over de effectiviteit
van de interne beheersing van de organisatie;
-
– het evalueren van de geschiktheid van de gebruikte grondslagen voor financiële verslaggeving
en het evalueren van de redelijkheid van schattingen door de Raad van Bestuur en de
toelichtingen die daarover in de financiële overzichten staan;
-
– het vaststellen dat de door de Raad van Bestuur gehanteerde continuïteitsveronderstelling
aanvaardbaar is en het op basis van de verkregen controle-informatie vaststellen of
er gebeurtenissen en omstandigheden zijn waardoor gerede twijfel zou kunnen bestaan
of de organisatie haar activiteiten in continuïteit kan voortzetten. Als wij concluderen
dat er een onzekerheid van materieel belang bestaat, zijn wij verplicht om aandacht
in onze controleverklaring te vestigen op de relevante gerelateerde toelichtingen
in de financiële overzichten. Als de toelichtingen inadequaat zijn, moeten wij onze
verklaring aanpassen. Onze conclusies zijn gebaseerd op de controle-informatie die
verkregen is tot de datum van onze controleverklaring. Toekomstige gebeurtenissen
of omstandigheden kunnen er echter toe leiden dat een organisatie haar continuïteit
niet langer kan handhaven;
-
– het evalueren van de presentatie, structuur en inhoud van de financiële overzichten
en de daarin opgenomen toelichtingen;
-
– het evalueren of de financiële overzichten een getrouw beeld geven van de onderliggende
transacties en gebeurtenissen en of de in deze financiële overzichten opgenomen baten
en lasten van de financiële stromen in alle van materieel zijnde aspecten rechtmatig
tot stand zijn gekomen.
Wij communiceren met de Raad van Bestuur onder andere over de geplande reikwijdte
en timing van de controle en over de significante bevindingen die uit onze controle
naar voren zijn gekomen, waaronder eventuele significante tekortkomingen in de interne
beheersing.
Plaats en datum
..... (naam accountantsorganisatie)
..... (naam accountant)